П'ятий елемент
Понеділок, 5 листопада 2001, 15:51
Мова цифр хвилювала Шанель ще в ті часи, коли вона жила в монастирському притулку. Підлога у каплиці, де вихованки замолювали свої дитячі гріхи, була викладена мозаїкою, яка утворювала повторення однієї і тієї ж цифри. Можливо, п'ятірки...
Запах жінки
Коко Шанель прожила життя, одержима своєю легендою. У цій легенді не було місця сумному дитинству сироти і бурхливій юності утриманки. Вже коли вона стала великою Мадемуазель, вона віртуозно уникала всіх неприємних питань і вигадала собі декілька варіантів минулого.
В історії створення, напевно, найвідоміших парфумів століття, Chanel N5, також не обійшлося без легенд. За однією з них, великий князь Дмитро Павлович Романов (той самий, який брав участь разом з своїм двоюрідним братом Феліксом Юсуповим у вбивстві Распутіна) познайомив Коко з придворним парфюмером російської імператриці Ернестом Бо.
Знання, якими володів Бо в області парфюмерії, були справді безмежними. У своїй лабораторії у Грассі він хімічив з альдегідами і речовинами, які мають синтетичний запах. Шанель заперечувала ідею одного квіткового запаху - лілеї, троянди або конвалії - і шукала спосіб створення стійких складових духів: ідея абсолютно нова для того часу. "Немає нічого більш банального, ніж жінка, яка поширює аромат квітки. Ймовірно, природний аромат духів повинен бути створений тільки синтетичним шляхом", - такими парадоксами Шанель вражала свого парфюмера.
Схиляючись перед капризами мадемуазель, Ернест Бо створив цілу гамму пробних парфумів, пронумерувавши кожен флакончик. Шанель зупинила свій вибір на п'ятому, запропонувавши додати запах жасмину. "Чому саме п'ятий?" - спитав Бо. "П'ятого травня, тобто п'ятого числа п'ятого місяця, відбудеться мій показ. Я думаю, що ваша п'ята спроба принесе мені успіх", - відповіла вона і увічнила цифру 5 своїм ім'ям.
Chanel N5 поступили в продаж у 1921 році і за одну мить стали бестселером. Марно конкуренти із знаменитої парфюмерної фірми "Коті" звинувачували Шанель у тому, що вона переманила їх кращого хіміка, що ніби знав формулу стійких парфумів. Ім'я перебіжчика (якщо такий був насправді) так ніколи і не було відоме.
Шанель цілком усвідомлено надала флакону "номер п'ять" чіткої геометричної форми - на зразок упаковки чоловічого одеколону. Вона стільки запозичила з чоловічого гардероба і так рішуче витіснила з жіночої свідомості корсет - символ вічної залежності від світу чоловіків, - що придати своїм парфумам форму, яка містить натяки на якісь чисто жіночі спокуси, означало б для неї відмову від фірмового стилю. Своїм новим флаконом Шанель хотіла відзначити зміну епох. Перехід до ери превалювання змісту над формою.
З появою "номера п'ять" всі інші парфуми втратили актуальність, а Шанель назавжди забезпечила собі фінансову незалежність.
В одному флаконі
Переважна більшість населення однієї шостої частини суші дізналася про Chanel N5 з фільму Леоніда Гайдая "Діамантова рука". В одному епізоді капітан міліції виявляє незвичайні знання про парфюмерні вишукування "загниваючого" Заходу.
Вартовий порядку обнюхує візитну картку сексуальної блондинки (у фільмі її грає Світлана Світлична) і вимовляє: "Шанель N5". Відтоді і донедавна Chanel N5 у нашій країні були недосяжним символом "забугорного" життя. Із закордонних відряджень партійні і профспілкові боси привозили жаданий флакончик дружинам і коханкам, робітниці органів із розподілу житлоплощі часто отримували його у вигляді хабаря. Приятель моїх батьків зміг вчасно захистити дисертацію, подарувавши Chanel N5 дружині завлаба. Не можна обійти увагою і "нічних фей" з "Інтуриста".
На відміну від вищеперелічених категорій вони чесно заробляли на свій "п'ятий номер", і шлейф славнозвісного запаху дратував уяву радянського інженера, який шкандибав у вечірню пору вулицею Горького після тривалих профспілкових зборів. Так що вузькому прошарку творчої інтелігенції в особі балетних і оперних прим, що привозили заповітний парфум з гастролей, було не під силу облагородити вже усталений стереотип.
А проінформоване чоловіче населення країни віком від 15 до 75 років провело немало безсонних ночей, дізнавшись про звичку Мерілін Монро замінювати піжаму п'ятьма капельками Chanel N5.
"Залізна завіса" звалилася. Спочатку відкрилися кордони, потім ятки кооператорів. На прилавках з'явилися підозрілі колбочки зі знайомою монограмою у вигляді подвійного "С". Зраділі жінки кинулися їх купувати, у глибині душі розуміючи, що це обман. Але міф про Chanel N5 був так само стійкий, як і їх аромат.
Розчарування, що спіткало бідних жінок, не піддається опису. Обдурені мрійниці з тим же запалом, з яким ще недавно співали осанну предмету своєї пристрасті, почали звеличувати "Червону Москву", у якої, мовляв, можна знайти всі відтінки недоступного "п'ятого номера". Насправді, не треба володіти надтонким нюхом, щоб зрозуміти, що різниця між цими запахами так само велика, як між "Запорожцем" і "Бентлі".
Відродження справжніх цінностей почалося з відкриття фірмового бутіка Chanel в Москві і приїзду французької актриси Кароль Буке, яка протягом п'ятнадцяти років була обличчям Chanel N5. Кароль Буке знімалася у Бертрана Бліє і Луїса Бунюеля. Останній з істинно іспанським запалом визнавав, що запросив актрису зніматися в фільмі "Смутний об'єкт бажання" через її "французьку якість". Ця якість зіграла не останню роль у виборі Дому Chanel.
До Кароль Буке обличчям рекламної кампанії фірмових духи була Катрін Денев, що зіграла все у того ж Бунюеля Денну красуню. За вишуканою і неприступною красою цих жінок проступають межі особистості, що відбулася. А Коко Шанель цінила це у жінках вище за все.
Не народися без крил
Для французів дівчина Шанель N5 - такий же символ країни, як Маріанна. Тому арт-директори Дому, не жмотячись, винагороджують найвідоміших режисерів. Ролики за участю Катрін Денев і Кароль Буке робили Кен Рассел і Рідлі Скотт. А нове обличчя Chanel N5, супермодель Естеллу Уорен, знімав творець "П'ятого елемента" Люк Бессон. Юна канадська красуня у галереї дівчат Chanel виглядає несподівано і здається мимовільною поступкою злегка істеричному культу тіла останніх років.
Віддав данину феномену Chanel N5 і король поп-арту Енді Уорхол. У 1985 році він створив шовкографію, в якій увічнив знаменитий флакон. Постери з цим зображенням з'явилися у вітринах всіх найбільших магазинів Америки у рік 75-річного ювілею легендарних парфумів.
У цьому році Chanel N5 виповнюється 80 років. Вони, як і раніше, популярні у всьому світі, тому що створені жінкою, яка не втомлювалася повторювати: "Якщо ти народився без крил, то не заважай їм вирости".
Запах жінки
Коко Шанель прожила життя, одержима своєю легендою. У цій легенді не було місця сумному дитинству сироти і бурхливій юності утриманки. Вже коли вона стала великою Мадемуазель, вона віртуозно уникала всіх неприємних питань і вигадала собі декілька варіантів минулого.
В історії створення, напевно, найвідоміших парфумів століття, Chanel N5, також не обійшлося без легенд. За однією з них, великий князь Дмитро Павлович Романов (той самий, який брав участь разом з своїм двоюрідним братом Феліксом Юсуповим у вбивстві Распутіна) познайомив Коко з придворним парфюмером російської імператриці Ернестом Бо.
Знання, якими володів Бо в області парфюмерії, були справді безмежними. У своїй лабораторії у Грассі він хімічив з альдегідами і речовинами, які мають синтетичний запах. Шанель заперечувала ідею одного квіткового запаху - лілеї, троянди або конвалії - і шукала спосіб створення стійких складових духів: ідея абсолютно нова для того часу. "Немає нічого більш банального, ніж жінка, яка поширює аромат квітки. Ймовірно, природний аромат духів повинен бути створений тільки синтетичним шляхом", - такими парадоксами Шанель вражала свого парфюмера.
Схиляючись перед капризами мадемуазель, Ернест Бо створив цілу гамму пробних парфумів, пронумерувавши кожен флакончик. Шанель зупинила свій вибір на п'ятому, запропонувавши додати запах жасмину. "Чому саме п'ятий?" - спитав Бо. "П'ятого травня, тобто п'ятого числа п'ятого місяця, відбудеться мій показ. Я думаю, що ваша п'ята спроба принесе мені успіх", - відповіла вона і увічнила цифру 5 своїм ім'ям.
Chanel N5 поступили в продаж у 1921 році і за одну мить стали бестселером. Марно конкуренти із знаменитої парфюмерної фірми "Коті" звинувачували Шанель у тому, що вона переманила їх кращого хіміка, що ніби знав формулу стійких парфумів. Ім'я перебіжчика (якщо такий був насправді) так ніколи і не було відоме.
Шанель цілком усвідомлено надала флакону "номер п'ять" чіткої геометричної форми - на зразок упаковки чоловічого одеколону. Вона стільки запозичила з чоловічого гардероба і так рішуче витіснила з жіночої свідомості корсет - символ вічної залежності від світу чоловіків, - що придати своїм парфумам форму, яка містить натяки на якісь чисто жіночі спокуси, означало б для неї відмову від фірмового стилю. Своїм новим флаконом Шанель хотіла відзначити зміну епох. Перехід до ери превалювання змісту над формою.
З появою "номера п'ять" всі інші парфуми втратили актуальність, а Шанель назавжди забезпечила собі фінансову незалежність.
В одному флаконі
Переважна більшість населення однієї шостої частини суші дізналася про Chanel N5 з фільму Леоніда Гайдая "Діамантова рука". В одному епізоді капітан міліції виявляє незвичайні знання про парфюмерні вишукування "загниваючого" Заходу.
Вартовий порядку обнюхує візитну картку сексуальної блондинки (у фільмі її грає Світлана Світлична) і вимовляє: "Шанель N5". Відтоді і донедавна Chanel N5 у нашій країні були недосяжним символом "забугорного" життя. Із закордонних відряджень партійні і профспілкові боси привозили жаданий флакончик дружинам і коханкам, робітниці органів із розподілу житлоплощі часто отримували його у вигляді хабаря. Приятель моїх батьків зміг вчасно захистити дисертацію, подарувавши Chanel N5 дружині завлаба. Не можна обійти увагою і "нічних фей" з "Інтуриста".
На відміну від вищеперелічених категорій вони чесно заробляли на свій "п'ятий номер", і шлейф славнозвісного запаху дратував уяву радянського інженера, який шкандибав у вечірню пору вулицею Горького після тривалих профспілкових зборів. Так що вузькому прошарку творчої інтелігенції в особі балетних і оперних прим, що привозили заповітний парфум з гастролей, було не під силу облагородити вже усталений стереотип.
А проінформоване чоловіче населення країни віком від 15 до 75 років провело немало безсонних ночей, дізнавшись про звичку Мерілін Монро замінювати піжаму п'ятьма капельками Chanel N5.
"Залізна завіса" звалилася. Спочатку відкрилися кордони, потім ятки кооператорів. На прилавках з'явилися підозрілі колбочки зі знайомою монограмою у вигляді подвійного "С". Зраділі жінки кинулися їх купувати, у глибині душі розуміючи, що це обман. Але міф про Chanel N5 був так само стійкий, як і їх аромат.
Розчарування, що спіткало бідних жінок, не піддається опису. Обдурені мрійниці з тим же запалом, з яким ще недавно співали осанну предмету своєї пристрасті, почали звеличувати "Червону Москву", у якої, мовляв, можна знайти всі відтінки недоступного "п'ятого номера". Насправді, не треба володіти надтонким нюхом, щоб зрозуміти, що різниця між цими запахами так само велика, як між "Запорожцем" і "Бентлі".
Відродження справжніх цінностей почалося з відкриття фірмового бутіка Chanel в Москві і приїзду французької актриси Кароль Буке, яка протягом п'ятнадцяти років була обличчям Chanel N5. Кароль Буке знімалася у Бертрана Бліє і Луїса Бунюеля. Останній з істинно іспанським запалом визнавав, що запросив актрису зніматися в фільмі "Смутний об'єкт бажання" через її "французьку якість". Ця якість зіграла не останню роль у виборі Дому Chanel.
До Кароль Буке обличчям рекламної кампанії фірмових духи була Катрін Денев, що зіграла все у того ж Бунюеля Денну красуню. За вишуканою і неприступною красою цих жінок проступають межі особистості, що відбулася. А Коко Шанель цінила це у жінках вище за все.
Не народися без крил
Для французів дівчина Шанель N5 - такий же символ країни, як Маріанна. Тому арт-директори Дому, не жмотячись, винагороджують найвідоміших режисерів. Ролики за участю Катрін Денев і Кароль Буке робили Кен Рассел і Рідлі Скотт. А нове обличчя Chanel N5, супермодель Естеллу Уорен, знімав творець "П'ятого елемента" Люк Бессон. Юна канадська красуня у галереї дівчат Chanel виглядає несподівано і здається мимовільною поступкою злегка істеричному культу тіла останніх років.
Віддав данину феномену Chanel N5 і король поп-арту Енді Уорхол. У 1985 році він створив шовкографію, в якій увічнив знаменитий флакон. Постери з цим зображенням з'явилися у вітринах всіх найбільших магазинів Америки у рік 75-річного ювілею легендарних парфумів.
У цьому році Chanel N5 виповнюється 80 років. Вони, як і раніше, популярні у всьому світі, тому що створені жінкою, яка не втомлювалася повторювати: "Якщо ти народився без крил, то не заважай їм вирости".