Сенатор Бен Кемпбелл: Корупція підриває незалежність України
Четвер, 3 травня 2001, 10:58
У конгресі США відбулося засідання Комісії США з дотримання Гельсінських угод. Обговорювалося єдине питання – про дотримання прав людини і демократичних свобод в Україні.
Мабуть, ніколи з часу отримання незалежності України правлячий режим не зазнавав такої нищівної критики. Дипломатичні формулювання і "політична коректність" були відкинуті. Речі називалися своїми іменами. Головною проблемою України була названа волаюча корумпованість нинішнього режиму.
"Поголовна корупція на вищому рівні, суперечлива поведінка влади в розслідуванні справи Гонгадзе, а також проблеми, які продовжують залишатися актуальними в області прав людини, викликають закономірні питання щодо прихильності України демократії, правам людини і дотримання закону, - заявив голова Гельсінської комісії США сенатор Бен Кемпбелл. - Мене особливо хвилює розмах корупції в Україні, яка пригнічуючи впливає на народ і стримує великі іноземні інвестиції, в яких має таку потребу Україна для економічного відродження. Якщо з нею не покінчити, корупція підірве демократію, яка зароджується, і незалежність України".
Відмічаючи зростаючу залежність української економіки від поставок енергоносіїв з Росії, представник "Херітідж Фаундейшн" Аріел Коен відмітив: "Зі слів офіційних осіб США, найближчі ділові і політичні партнери президента Кучми витягують особисту вигоду з ситуації, що склалася. Широкомасштабна корупція в енергетичному секторі збагатила найбільш високопоставлених українських політиків і бізнесменів".
Виступаючі вказували, що українські власті доклали немало зусиль, щоб перешкодити швидкому і об'єктивному розслідуванню обставин зникнення Георгія Гонгадзе. Це, а також незграбні пропагандистські зусилля режиму Кучми в ході касетного скандалу, викликають обгрунтовані підозри, що президент і його найближче оточення дійсно причетні до загибелі журналіста.
Як зазначалося на слуханнях, касетний скандал фундаментально струсив політичну систему України. При цьому єдиною стороною, яка витягла з цього відчутну вигоду, виявилася Росія. Коен, зокрема, зазначив: "Російський вплив в Україні посилився. Це виявилося одним з цілої серії чинників, що дозволили Москві примусити Україну переорієнтувати ретельно зважений прозахідний нейтралітет і повністю підпорядкувати собі її політику". Виступаючий навів цілий перелік стратегічних об'єктів України, які під шумок касетного скандалу потрапили під контроль Росії. Значно зріс вплив Москви в питаннях оборони і безпеки України.
Не вислизнула від уваги і кампанія дезинформації, розв'язана російським ЗМІ проти України для прикриття своєї мети. Як один з прикладів називалася, зокрема, "качка" про те, що в Україні ніби реалізовується якийсь "план Бжезинського".
Швидка і добре скоординована експансія Москви у бік південного сусіда викликає в Вашингтоні підозри, що мова йде про спробу відродження Російської імперії. У зв'язку з цим висловлюються ідеї про те, щоб перевести цю проблему в контекст американо-російських відносин, в тому числі в площину фінансових зв'язків між Москвою і її західними кредиторами.
Загалом складається враження, що нинішня адміністрація США не буде надмірно педантичною по відношенню до Москви, чим часто страждала адміністрація Клінтона. Останнім часом у Вашингтоні з цікавістю вивчили геополітичне значення відомого російського прислів'я "Хто гроші платить, той і музику замовляє". На практиці це означає, що той, хто дає гроші, має право розраховувати принаймні на те, щоб його руку не кусали.
Це відноситься і до режиму Кучми. У зв'язку з цим представляє особливий інтерес наступне висловлювання Коена щодо плівок Мельниченка, які тепер знаходяться в США: "Виникає питання, чи не містять ці плівки важливу інформацію, ту, що виходить за межі справи Гонгадзе. Можливо, вони містять факти, які можуть свідчити про причетність провідних представників політичного і ділового світу до корупції, відмивання грошей або інших карних злочинів, які, у разі надання гласності, можуть покласти кінець їх яскравим кар'єрам. Чи не вказують ці плівки на раніше невідомі зовнішні політичні і кримінальні зв'язки президента Кучми і його оточення? Чи не займаються учасники записаних на плівках бесід забороненим бізнесом в Сполучених Штатах або влаштовують незаконні операції з американськими компаніями... Чи не порушені життєві інтереси США, такі як поставки високих технологій або озброєнь країнам, які входять до підготовленого Держдепартаментом списку таких терористичних держав, як Лівія, Сірія або інші?"
Потрібно зазначити, що "Херітідж Фаудейшн", яку представляв на слуханнях пан Коен, традиційно вважається найбільш, мабуть, впливовою "фабрикою думки" республіканської адміністрації. Дуже часто політичні рекомендації цієї організації перетворюються в політичний курс Білого дому при президентові-республіканці. Так, зокрема, було за Рейгана. Не виключено, так станеться і за Дж.Буша. Принаймні недоліком інформованості ця організація ніколи не страждала. Так що питання пана Коена носять аж ніяк не риторичний характер. Він знав, про що говорив.
Режим Кучми мав шанс відповісти по суті поставлених питань, оскільки на слуханнях був присутній Євген Марчук. Доводиться констатувати, що він повністю упустив свій шанс. Замість конкретної розмови про корупцію і права людини, пан Марчук просторікувато міркував на геостратегічні теми, перерахував численні міжнародні угоди, підписані Україною, похвастався знищенням ядерної зброї і закриттям Чорнобиля і подякував за $2 млрд., отримані Україною від США у вигляді допомоги за часів незалежності. Виступ виявився не по темі і понятий не був. Як розчаровано зазначив один з присутніх, мова пана Марчука нагадувала доповідь на з'їзді ЦК КПРС.
А ось що розповів з приводу слухань сам генерал Марчук. Отже, вони "засвідчили надзвичайний інтерес до сучасного і майбутньому України", заявив в інтерв'ю Інтерфакс-Україна секретар ради нацбезпеки з поверненням на батьківщину.
"Атмосфера добросердості, в якій проходили слухання, відвертість і настроєність американських законодавців на діалог, їх зацікавленість в отриманні як можна більш повного уявлення про нинішню ситуацію в Україні переконали мене в тому, що Україна знаходить прихильне відношення в Конгресі, де існує справжнє бажання сприяти успішному її розвитку як незалежної, демократичної, стабільної і процвітаючої держави", - відмітив Марчук.
Він підкреслив, що "американці готові і хочуть" підтримати Україну. "Ми повинні дати нашим прихильникам аргументи на користь цього. Саме тому я приїхав на слухання", - сказав секретар РНБО.
Як повідомили агентству в РНБО України, в цьому плані важливою була оцінка представника Державного департаменту США Пернела, який підкреслив, що "останні події в Україні не знизили рівень американсько-українського діалогу".
Відповідаючи на питання про те, чи не є сучасний розвиток українсько-російських відносин загрозливим, представник Держдепа зазначив, що така активізація взаємовідносин є цілком природною. Однак Сполучені Штати хотіли б бачити велику транспарентність в приватизації в Україні, їх інтересам відповідає зменшення енергетичної залежності України від Росії.
На прохання голови Комісії Держдепа оцінити необхідність реакції з боку США на ситуацію, що склалася після відставки уряду Віктора Ющенка в Україні, Пернел зазначив, що на сьогодні в цьому питанні немає достатніх підстав для вживання негайних заходів американською стороною. "Треба почекати деякий час, коли розвиток подій набуде певного значення", - зазначив він.
"Всі спекуляції про те, що Україна кудись повертає, не мають ніяких підстав", - підкреслив Марчук агентству.
Він зазначив, що "десятирічна історія незалежної України свідчить про протилежне – наша країна була і залишається надійним, передбачуваним і послідовним партнером у виконанні своїх міжнародних зобов'язань відносного ядерного роззброєння, закриття Чорнобильської АЕС і прихильності європейської інтеграції".
Марчук назвав "взаємно корисним кроком" організацію цих слухань, які, з його слів, дозволили українській стороні "в присутності опонентів і засобів масової інформації більш глибоко представити" свою позицію, суть якої "в незмінність курсу на євроінтеграцію і демократичні перетворення".
Мабуть, ніколи з часу отримання незалежності України правлячий режим не зазнавав такої нищівної критики. Дипломатичні формулювання і "політична коректність" були відкинуті. Речі називалися своїми іменами. Головною проблемою України була названа волаюча корумпованість нинішнього режиму.
"Поголовна корупція на вищому рівні, суперечлива поведінка влади в розслідуванні справи Гонгадзе, а також проблеми, які продовжують залишатися актуальними в області прав людини, викликають закономірні питання щодо прихильності України демократії, правам людини і дотримання закону, - заявив голова Гельсінської комісії США сенатор Бен Кемпбелл. - Мене особливо хвилює розмах корупції в Україні, яка пригнічуючи впливає на народ і стримує великі іноземні інвестиції, в яких має таку потребу Україна для економічного відродження. Якщо з нею не покінчити, корупція підірве демократію, яка зароджується, і незалежність України".
Відмічаючи зростаючу залежність української економіки від поставок енергоносіїв з Росії, представник "Херітідж Фаундейшн" Аріел Коен відмітив: "Зі слів офіційних осіб США, найближчі ділові і політичні партнери президента Кучми витягують особисту вигоду з ситуації, що склалася. Широкомасштабна корупція в енергетичному секторі збагатила найбільш високопоставлених українських політиків і бізнесменів".
Виступаючі вказували, що українські власті доклали немало зусиль, щоб перешкодити швидкому і об'єктивному розслідуванню обставин зникнення Георгія Гонгадзе. Це, а також незграбні пропагандистські зусилля режиму Кучми в ході касетного скандалу, викликають обгрунтовані підозри, що президент і його найближче оточення дійсно причетні до загибелі журналіста.
Як зазначалося на слуханнях, касетний скандал фундаментально струсив політичну систему України. При цьому єдиною стороною, яка витягла з цього відчутну вигоду, виявилася Росія. Коен, зокрема, зазначив: "Російський вплив в Україні посилився. Це виявилося одним з цілої серії чинників, що дозволили Москві примусити Україну переорієнтувати ретельно зважений прозахідний нейтралітет і повністю підпорядкувати собі її політику". Виступаючий навів цілий перелік стратегічних об'єктів України, які під шумок касетного скандалу потрапили під контроль Росії. Значно зріс вплив Москви в питаннях оборони і безпеки України.
Не вислизнула від уваги і кампанія дезинформації, розв'язана російським ЗМІ проти України для прикриття своєї мети. Як один з прикладів називалася, зокрема, "качка" про те, що в Україні ніби реалізовується якийсь "план Бжезинського".
Швидка і добре скоординована експансія Москви у бік південного сусіда викликає в Вашингтоні підозри, що мова йде про спробу відродження Російської імперії. У зв'язку з цим висловлюються ідеї про те, щоб перевести цю проблему в контекст американо-російських відносин, в тому числі в площину фінансових зв'язків між Москвою і її західними кредиторами.
Загалом складається враження, що нинішня адміністрація США не буде надмірно педантичною по відношенню до Москви, чим часто страждала адміністрація Клінтона. Останнім часом у Вашингтоні з цікавістю вивчили геополітичне значення відомого російського прислів'я "Хто гроші платить, той і музику замовляє". На практиці це означає, що той, хто дає гроші, має право розраховувати принаймні на те, щоб його руку не кусали.
Це відноситься і до режиму Кучми. У зв'язку з цим представляє особливий інтерес наступне висловлювання Коена щодо плівок Мельниченка, які тепер знаходяться в США: "Виникає питання, чи не містять ці плівки важливу інформацію, ту, що виходить за межі справи Гонгадзе. Можливо, вони містять факти, які можуть свідчити про причетність провідних представників політичного і ділового світу до корупції, відмивання грошей або інших карних злочинів, які, у разі надання гласності, можуть покласти кінець їх яскравим кар'єрам. Чи не вказують ці плівки на раніше невідомі зовнішні політичні і кримінальні зв'язки президента Кучми і його оточення? Чи не займаються учасники записаних на плівках бесід забороненим бізнесом в Сполучених Штатах або влаштовують незаконні операції з американськими компаніями... Чи не порушені життєві інтереси США, такі як поставки високих технологій або озброєнь країнам, які входять до підготовленого Держдепартаментом списку таких терористичних держав, як Лівія, Сірія або інші?"
Потрібно зазначити, що "Херітідж Фаудейшн", яку представляв на слуханнях пан Коен, традиційно вважається найбільш, мабуть, впливовою "фабрикою думки" республіканської адміністрації. Дуже часто політичні рекомендації цієї організації перетворюються в політичний курс Білого дому при президентові-республіканці. Так, зокрема, було за Рейгана. Не виключено, так станеться і за Дж.Буша. Принаймні недоліком інформованості ця організація ніколи не страждала. Так що питання пана Коена носять аж ніяк не риторичний характер. Він знав, про що говорив.
Режим Кучми мав шанс відповісти по суті поставлених питань, оскільки на слуханнях був присутній Євген Марчук. Доводиться констатувати, що він повністю упустив свій шанс. Замість конкретної розмови про корупцію і права людини, пан Марчук просторікувато міркував на геостратегічні теми, перерахував численні міжнародні угоди, підписані Україною, похвастався знищенням ядерної зброї і закриттям Чорнобиля і подякував за $2 млрд., отримані Україною від США у вигляді допомоги за часів незалежності. Виступ виявився не по темі і понятий не був. Як розчаровано зазначив один з присутніх, мова пана Марчука нагадувала доповідь на з'їзді ЦК КПРС.
А ось що розповів з приводу слухань сам генерал Марчук. Отже, вони "засвідчили надзвичайний інтерес до сучасного і майбутньому України", заявив в інтерв'ю Інтерфакс-Україна секретар ради нацбезпеки з поверненням на батьківщину.
"Атмосфера добросердості, в якій проходили слухання, відвертість і настроєність американських законодавців на діалог, їх зацікавленість в отриманні як можна більш повного уявлення про нинішню ситуацію в Україні переконали мене в тому, що Україна знаходить прихильне відношення в Конгресі, де існує справжнє бажання сприяти успішному її розвитку як незалежної, демократичної, стабільної і процвітаючої держави", - відмітив Марчук.
Він підкреслив, що "американці готові і хочуть" підтримати Україну. "Ми повинні дати нашим прихильникам аргументи на користь цього. Саме тому я приїхав на слухання", - сказав секретар РНБО.
Як повідомили агентству в РНБО України, в цьому плані важливою була оцінка представника Державного департаменту США Пернела, який підкреслив, що "останні події в Україні не знизили рівень американсько-українського діалогу".
Відповідаючи на питання про те, чи не є сучасний розвиток українсько-російських відносин загрозливим, представник Держдепа зазначив, що така активізація взаємовідносин є цілком природною. Однак Сполучені Штати хотіли б бачити велику транспарентність в приватизації в Україні, їх інтересам відповідає зменшення енергетичної залежності України від Росії.
На прохання голови Комісії Держдепа оцінити необхідність реакції з боку США на ситуацію, що склалася після відставки уряду Віктора Ющенка в Україні, Пернел зазначив, що на сьогодні в цьому питанні немає достатніх підстав для вживання негайних заходів американською стороною. "Треба почекати деякий час, коли розвиток подій набуде певного значення", - зазначив він.
"Всі спекуляції про те, що Україна кудись повертає, не мають ніяких підстав", - підкреслив Марчук агентству.
Він зазначив, що "десятирічна історія незалежної України свідчить про протилежне – наша країна була і залишається надійним, передбачуваним і послідовним партнером у виконанні своїх міжнародних зобов'язань відносного ядерного роззброєння, закриття Чорнобильської АЕС і прихильності європейської інтеграції".
Марчук назвав "взаємно корисним кроком" організацію цих слухань, які, з його слів, дозволили українській стороні "в присутності опонентів і засобів масової інформації більш глибоко представити" свою позицію, суть якої "в незмінність курсу на євроінтеграцію і демократичні перетворення".