Вгадайте з двох разів рішення Конституційного суду щодо президентського законопроекту
Четвер, 29 червня 2000, 20:27
Дива не трапилося. Конституційний суд визнав президентський законопроект щодо змін в Конституцію за результатами референдуму відповідним Основному закону. Але, щоб виправдати своє високе звання, для порядку виніс декілька зауважень для президентських юристів.
Наприклад, відсутність в Конституції конкретного визначення змісту депутатської недоторканості, вважає КС, на практиці може призвести до неоднозначного розуміння першої частини цієї статті, тому необхідні відповідні уточнення. Потрібно розв'язати колізію, яка виникла після того, як народ необачно запропонував прибрати третю частину цієї статті, яка визначає, що "народні депутати не можуть без згоди Верховної Ради України бути притягнуті до карної відповідальності, затримані або арештовані". Зараз 80-я стаття навіть без третьої частини всі ще "гарантує" народним депутатам депутатську недоторканість. До речі, там же сказано, що депутати не несуть юридичної відповідальності за результати голосування або висловлювання в парламенті і його органах, за винятком відповідальності за наклеп.
Не дуже сподобався суддям термін "постійно діюча парламентська більшість". КС вважає, що введення такого поняття "логічно обумовлює необхідність доповнити його і гарантіями (нехай навіть в загальній формі) для тієї частини Верховної Ради, яка не входить в "постійно діючу парламентську більшість" і яку умовно можна охарактеризувати як "парламентська меншість". Якщо цього не зробити, передає "Інтерфакс-Україна" рішення Суду, це призведе "до порушення основних принципів, на яких засноване суспільне життя в Україні і обмеженню конституційних прав громадян".
КС пропонує "визначити в загальних рисах механізми, які б забезпечували бюджетний процес", якщо президент захоче розпустити парламент, що не затвердив бюджет. Тобто, суд хоче дізнатися, хто буде займатися бюджетом, якщо розпустити Верховну Раду.
Нагадаємо, що відразу після референдуму президент рекомендував парламенту схвалити запропоновані ним зміни в Конституцію вже на нинішній сесії, яка завершує роботу 15 липня, щоб остаточно прийняти поправки на 6-й сесії у вересні 2000 року. При цьому висновки КС по депутатському проекту очікуються наприкінці липня, а це означає, що якщо парламент затвердить президентський проект, то до альтернативного справа не дійде. Тим більше, що парламент протягом своїх повноважень не може двічі змінювати одні і ті ж положення Конституції (ст. 158).
Наприклад, відсутність в Конституції конкретного визначення змісту депутатської недоторканості, вважає КС, на практиці може призвести до неоднозначного розуміння першої частини цієї статті, тому необхідні відповідні уточнення. Потрібно розв'язати колізію, яка виникла після того, як народ необачно запропонував прибрати третю частину цієї статті, яка визначає, що "народні депутати не можуть без згоди Верховної Ради України бути притягнуті до карної відповідальності, затримані або арештовані". Зараз 80-я стаття навіть без третьої частини всі ще "гарантує" народним депутатам депутатську недоторканість. До речі, там же сказано, що депутати не несуть юридичної відповідальності за результати голосування або висловлювання в парламенті і його органах, за винятком відповідальності за наклеп.
Не дуже сподобався суддям термін "постійно діюча парламентська більшість". КС вважає, що введення такого поняття "логічно обумовлює необхідність доповнити його і гарантіями (нехай навіть в загальній формі) для тієї частини Верховної Ради, яка не входить в "постійно діючу парламентську більшість" і яку умовно можна охарактеризувати як "парламентська меншість". Якщо цього не зробити, передає "Інтерфакс-Україна" рішення Суду, це призведе "до порушення основних принципів, на яких засноване суспільне життя в Україні і обмеженню конституційних прав громадян".
КС пропонує "визначити в загальних рисах механізми, які б забезпечували бюджетний процес", якщо президент захоче розпустити парламент, що не затвердив бюджет. Тобто, суд хоче дізнатися, хто буде займатися бюджетом, якщо розпустити Верховну Раду.
Нагадаємо, що відразу після референдуму президент рекомендував парламенту схвалити запропоновані ним зміни в Конституцію вже на нинішній сесії, яка завершує роботу 15 липня, щоб остаточно прийняти поправки на 6-й сесії у вересні 2000 року. При цьому висновки КС по депутатському проекту очікуються наприкінці липня, а це означає, що якщо парламент затвердить президентський проект, то до альтернативного справа не дійде. Тим більше, що парламент протягом своїх повноважень не може двічі змінювати одні і ті ж положення Конституції (ст. 158).