Волелюбність, згуртованість і прагнення до справедливості: якими українці заходять у 2024 рік
2023 – ще один рік війни, що перевірив усіх нас на міцність. Цей непростий для українців період сформував різні соціальні тренди, що висвітлюють актуальні настрої громадян, і які впливатимуть на життя суспільства у 2024 році. Отже, якими українці зустріли новий рік?
Впевненими у перемозі та кращому майбутньому
2023 рік у багатьох сферах став продовженням тих трендів, які склалися у суспільстві на початку війни. Так, тенденція сподіватися на краще і вірити у Перемогу є актуальною для українців і залишатиметься такою і надалі.
Більше 60% громадян, за даними досліджень Gradus Research, вірять, що Україна рухається у правильному напрямку — минулого року таких респондентів було трохи більше половини. Українці схильні сподіватися на щасливе майбутнє всередині себе, хоча відчуття втоми дещо знизило градус у порівнянні з минулим роком.
Волелюбними
Щодо прагнення до свободи, то з кожним днем війни воно тільки посилюється. Українці — нація, для якої незалежність — одна з найвищих цінностей.
Ми демонструємо жагу бути вільними і жити у демократичному суспільстві. І свобода — це те, чим українці не готові пожертвувати ні за яких обставин. Вона є обов’язковою умовою сучасного розвинутого суспільства — близько трьох четвертих опитаних громадян у проведених дослідженнях Gradus Research зазначають про це.
Із прагненням до справедливості
Поряд із волею, українці об’єднуються і у своєму прагненні до справедливості: як зовнішньої — ворог має бути покараний, так і внутрішньої — маємо подолати корупцію та реформувати правоохоронні, судові системи і державні служби. Відсутність справедливості, у свою чергу, є фактором, що роз’єднує суспільство: ми починаємо менше довіряти один одному, коли спостерігаємо такі явища.
Соціально згуртованими
Загалом 2023 рік показав, що українці стали ще більш соціально згуртованими. Рівень суспільної довіри зріс на чверть у порівнянні з довоєнним періодом, і це дозволяє нам легше координуватись, донатити на рахунки незнайомців і звертатися за допомогою не лише до людей з кола своїх друзів. Завдяки такому соціальному єднанню, залученість до благодійності і волонтерства серед українців зросла вдвічі у порівнянні з довоєнним періодом, за даними опитувань Gradus Research.
Перевантаженими, але задоволеними сімейним життям
Війна розширила функціонал жінок і збільшила навантаження на них. Зокрема, зросли їхні фінансові обов’язки, посилилися відчуття відповідальності за виховання дітей і активність у плануванні життя родини.
Попри це спостерігаємо посилення згуртованості у родинах: коли ми проводили дослідження сімейного життя серед українських жінок, то прослідкували високу задоволеність стосунками у шлюбах.
Для порівняння: кількість задоволених респонденток перевищила незадоволених більше ніж у три рази. Попри психологічні виклики, високий рівень стресу, переїзди і страхи, які спіткали українських жінок, вони, переважно, цінують своїх партнерів та підтримують їх, і фізична розділеність не стає цьому на заваді.
Ще більш діджиталізованими
Той факт, що українці проводять в інтернеті понад 4 години на день, а активні користувачі — понад 8 годин, свідчить про значну діджиталізацію суспільства. Від початку війни українці воліють тримати все "під контролем" і активно слідкувати за новинами.
2023 рік показав, що ми довше перебуваємо "в мережі" та споживаємо і генеруємо суттєво більше контенту у порівнянні з довоєнним періодом.
Така активність стосується і придбання товарів: споживачі почали частіше купувати в інтернеті, і майже однакова кількість людей надають перевагу онлайн- і офлайн-покупкам.
Все ще новинозалежними, але поміркованішими
Що ж до контенту, то з усіх його типів українці найбільше споживають новини.
У 2023 році ми прослідкували цікаву тенденцію: значення Youtube та інших типів новинного короткого відеоконтенту зросло.
Той факт, що люди все частіше обирають відео-формат може свідчити про втому від читання новин і зростаючу популярність формату відеоблогів. На початку війни українці воліли отримувати найоперативнішу інформацію, яка найшвидше може бути видана саме у текстовому форматі. Зараз, коли події розгортаються вже більш помірно, люди готові не споживати швидкі формати, а чекати на більш наочні — відео. Хоча месенджери, тим не менш, займають перше місце для читання новин серед українців.
Загалом, зміна тенденцій є переважно обнадійливою та оптимістичною: українці вірять у краще майбутнє, демонструють згуртованість, свободолюбство й digital-прогресивність. Проте не можна не враховувати і фактор втоми: невизначеність + відчуття несправедливості виснажують і диктують настрої у суспільстві. Тож не виключено, що наступний рік може показати нам іншу соціальну динаміку.
Євгенія Близнюк, соціологиня, засновниця і директорка дослідницької компанії Gradus Research
Опитування були проведені дослідницькою компанією Gradus Research методом самозаповнення анкети в мобільному додатку Gradus. Онлайн-панель Gradus відображає структуру населення міст з кількістю мешканців більше 50 тисяч у віці 18-60 років за статтю, віком, розміром населеного пункту та регіоном. Точні дати та обсяги вибірок проведення досліджень вказані за посиланнями у тексті.