Миколай не прийшов. Як перевиховують українських депортованих дітей у Росії
Автори:
Анастасія Саєнко – історикиня, стипендіатка Visegrad Fund, дослідниця кампанії Where Are Our People?
Владислав Гаврилов – науковець у межах Ініціативи міжнародного співробітництва зі справ дітей при Джорджтаунському університеті (США), історик-міжнародник, релігієзнавець
Війна росії проти України відбувається в кількох площинах одночасно, одна з яких – депортація. Уже другий рік поспіль понад 19 тисяч українських дітей проведуть Різдво на території агресора. Там вони стикаються з жорстоким перевихованням, що не обмежується тільки втручанням в їхню культурну (заборона святкувати Миколая, наприклад) та національну ідентичність, а й порушує численні правові та етичні питання. Там освіта перестає бути засобом розвитку та самореалізації, а перетворюється на інструмент політичного впливу. У межах проєкту Where our people? ми досліджуємо це явище та хочемо поділитися ключовими аспектами освітньої політики, яка застосовується до депортованих українських дітей у росії, та спробувати оцінити її вплив на формування їхньої ідентичності й самосвідомості.
Депортація українських дітей на територію росії та Білорусі супроводжується заявами про "захист" дітей від ЗСУ або про їхню "обовʼязкову реабілітацію та оздоровлення" у санаторіях чи дитячих таборах, в яких вони підлягають ідеологічному перевихованню. З правової точки зору це є порушенням прав дітей на вільне висловлення своєї культурної ідентичності та вільний доступ до інформації.
За дослідженням "Української Правди", до перевиховання українських дітей залучені "служби у справах дітей" тимчасово окупованих українських територій, "дитячі омбудсмени", "міністерства освіти, молоді й спорту" росії та білорусі.
Нам не відомо, чи формують з депортованих українських дітей окремі шкільні класи та групи в дитячих садках, чи закидують поодинці в різні навчальні заклади. Утім, що стосується оздоровчих таборів, то нам відомо зі свідчень очевидців, що неповнолітніх з однієї окупованої території поміщають разом в одному такому закладі.
Згідно розповідей дітей, котрих вдалось повернути, бачимо, що одним із ключових елементів перевиховання є зосередження уваги на російській історії, культурі та мові, при цьому мінімізується або спотворюється інформація про українську історію та культуру. Це призводить до поступового знищення національної самосвідомості та культурної ідентичності дітей.
Викладання в школах має виразний ідеологічний тон, спрямований на формування певних політичних та соціальних поглядів, переосмислення історичних подій, однобічне представлення конфліктів тощо. Згідно розслідування української правозахисної організації Альменда, усі сучасні підручники у росії, за якими примушують вчитись депортованих українців, містять викривлене уявлення історії та дублюють російську державну ідеологію імперства. Це є прямим порушенням Женевської конвенції (1948) про запобігання злочину геноциду, а саме Акт II(е): "Примусове вивезення дітей однієї групи до місць проживання іншої". А також перевиховання дітей однієї етнічної групи силами іншої групи вважається порушенням Акту 6(е) статуту "Елементи злочину" (2000) Міжнародного Кримінального Суду, в якому геноцидом вважається якщо "Злочинець мав намір знищити, повністю або частково, цю національну, етнічну, расову чи релігійну групу як таку".
Імперська пропаганда у "розмовах про важливе"
Крім державних навчальних закладів, росія впроваджує свою ідеологію через різноманітні молодіжні організації та рухи. Наприклад, "Рух перших", "ЮнАрмія" та "Розмови про важливе". Вони мають значний вплив на освіту та перевиховання дітей та молоді в росії. Розглянемо суть цих рухів і їхній потенційний вплив.
1 вересня 2022 року Владімір Путін провів першу "Розмову про важливе" у калінінградській школі. Відтоді кожного понеділка перший урок у кожній школі росії присвячений розмовам про "важливе". Ця програма зосереджена на проведенні дискусій та бесід на соціальні, політичні, історичні теми та мають ідеологічне спрямування.
Як пояснює мінпросвіти рф, метою та результатами подібних занять є "розуміння учнями цілей СВО та того, що жителі ДНР і ЛНР – російські люди, тому важливе їхнє повернення до росії. Російські військові – герої". Школярам доносять інформацію, що росія нібито "звільняє українців від нацистів", та що українські землі насправді "історично завжди належали росії". У такий спосіб російська система освіти здійснює ідеологічний вплив, який формує викривлений погляд на історичні, політичні події та сучасні соціальні питання не тільки своїх неповнолітніх громадян, а також і тих, кого примусово депортували.
Російські пропагандисти використовують кожну можливість для впровадження своєї ідеології, навіть у такі світлі та радісні свята, як Різдво та Новий рік. У межах програми "Розмова про важливе" напередодні новорічних святкувань урок в школах був організований під гаслом "Новий рік. Мрії". Учні слухали звернення Міністра освіти росії С. Кравцова та привітання від головного Діда Мороза країни. Однак, окрім традиційних побажань здоров’я та щастя, дітям нав'язувалися ідеї національної величі та шовінізму. Вони слухали розповіді про мрії відомих російських історичних постатей, таких як Петро І, який прагнув створити сильну державу, та Суворова, який з дитинства хотів стати великим полководцем. Ці приклади використовувалися для формування у дітей образу росії як великої держави, що прославляється своїми військовими та імперськими амбіціями.
Такий підхід перетворює невинний урок на інструмент пропаганди, який виховує в дітях ідеї великодержавності та націоналістичного шовінізму. Це свідчить про зловживання освітнім процесом з метою промивання мізків та формування в дітях відповідних політичних поглядів, що суперечить принципам свободи, толерантності та гуманізму.
Парамілітарні обʼєднання зомбізації
Ще одним порушенням прав дітей є мілітаризація освіти. У 2016 році за ініціативою міністра оборони РФ Сєргєя Шойгу був створений всеросійський дитячо-юнацький військово-патріотичний рух "Юнармія".
Основною ціллю цієї інституції є виховання патріотизму та воєнна підготовка молоді до потенційних майбутніх війн росії. Згідно з нашим дослідженням, навчання в "Юнармії" відбувається з надмірним зосередженням уваги на воєнних перемогах, героїчних вчинках та самопожертві, особливо молоді, у війнах. Усе це повинно сформувати молоде покоління росії як таке, що готове до військової служби та війни. Наприклад, частина навчальної програми з предмета "Основы безопасности жизнедеятельности" фокусується на особливій ролі Росії у забезпеченні не лише державної, але й міжнародної безпеки. Учні зобов’язані проявити "понимание и признание особой роли России в обеспечении государственной и международной безопасности, обороны страны, осмысление роли государства и общества в решении задачи защиты населения от опасных и чрезвычайных ситуаций [...] социального характера".
"Рух Перших" – організація, яку фактично очолює Владімір Путін, зосереджена на залученні молоді до активної участі в громадському та політичному житті, акцентуючи на націоналістичних та патріотичних цінностях. Згідно з пояснювальною запискою до законопроєкту, метою організації є допомога державі у вихованні дітей, їхній професійній орієнтації, організації дозвілля, а також вихованні у молоді російських духовних та моральних цінностей.
До "Руху Перших" приєдналися 26 провідних дитячих та юнацьких організацій, нараховуючи 1 087 250 неповнолітніх членів станом на липень 2023 року. З відкритих джерел відомо, що близько 14 тисяч дітей з тимчасово окупованої Луганської області стали учасниками цього руху.
Серед основних напрямків діяльності організації – патріотизм та історична пам'ять під гаслом "Служи Вітчизні!", в межах якої відбувається підтримка російських військовослужбовців, що беруть участь у військових діях на території України. Дітей активно залучають до діяльності, яка підтримує війну, включаючи виготовлення окопних свічок, плетіння маскувальних сіток, навчання управління дронами та участь у військово-патріотичних іграх. Крім того, у рамках програм наставництва регулярно організовуються зустрічі з учасниками так званої "спеціальної військової операції", на яких заохочується участь у війні проти України, що фактично служить агітацією та сприяє створенню мобілізаційного резерву.
За підтримки ініціативи "Руху перших", окупаційна влада залучає молодь з тимчасово окупованих територій України до участі в акції "Ялинка бажань". Вперше започаткована в росії у 2018 році ця акція дозволяє дітям залишати заявки на спеціальному сайті з описом своїх мрій чи побажань, які потім начебто здійснюються небайдужими громадянами чи організаціями.
Члени партії "Єдина Росія" та активісти "Руху перших" використовують цю акцію для створення ілюзії благодійності та доброчинності, водночас проводячи агресивну пропаганду. Вони організовують вистави та інші публічні заходи, де демонстративно виконують бажання дітей, намагаючись створити образ росії як благодійниці та рятівниці. Начебто лише росія може здійснити мрії українських дітей. "Ялинка бажань" стає не просто благодійною ініціативою, а інструментом політичного впливу та культурної переорієнтації.
Підлітковий клуб "Лідер" (колишній "Вагнерьонок") розпочав свою діяльність на початку 2023 року на базі ПВК "Вагнер". Здебільшого на заходах цієї організації працюють зі старшим поколінням дітей, а також молодими людьми, середній вік – 16–25 років. Юнаків активно агітують до виготовлення дронів для російської армії.
На базі російського військово-патріотичного центру "Вимпел", створеного колишніми спецпризначенцями російської армії, існують "дитячі табори". На офіційних ресурсах цього центру вказується про існування більше ніж 100 таких "таборів" у 50 регіонах рф. Це також створює загрозу, що депортовані українські діти, які перебувають у місцях заслання на теренах росії, можуть піддаватися "вихованню" та "мілітаризації" в дусі агресивної російської пропаганди через цю організацію.
Подібні рухи прискорюють процес перевиховання депортованих українських дітей, нав'язуючи їм ідеологію, яка суперечить культурним та національним цінностям України. Такий вплив може призводити до:
- Заміщення культурних зв'язків. Пропаганда в освіті намагається замістити первинні культурні зв'язки, вкорінюючи в дітях нові суперечливі культурні цінності. Це призводить до розриву між рідною культурою та тією, яку їм нав'язують, і втрати самоідентифікації.
- Створення сереотипів. Через освітню систему створюються стереотипи, що провокують ворожі настрої до України.
- Стресу та психологічного тиску. Процес перевиховання та пропагандистське втручання в освіті викликає значний стрес, психологічний тиск та відчуження від попередніх установ.
- Соціальної ізоляції. Соціальна ізоляція від однолітків та спільноти через відмінності в культурній та національній ідентичності призводить до відчуття самотності та неприйняття.
Ми стоїмо перед величезною загрозою для майбутнього нашої нації: доля тисяч українських дітей опинилися у полоні іноземної ідеології. Цей процес перевиховання, що здійснюється через освітню пропаганду країни-агресора, кардинально впливає на ідентичність і самосвідомість наших дітей. Він змінює сприйняття культурної та національної приналежності, ризикуючи залишити їх у стані психологічної кризи, стресу та соціальної ізоляції.
Статистика каже: від 19 564 до 700 тисяч неповнолітніх українців були депортовані та примусово перевиховуються. Єдиний шлях відновити їх права і свободи – негайна репатріація до України. Проте зіткнувшись з непохитним опором агресора, який ігнорує заклики міжнародної спільноти і продовжує свою нищівну політику, ми бачимо, що всі спроби тиску на нього виявляються марними. Існує лише один шлях – це перемога України, яка стане гарантом повернення наших дітей додому і відновлення їх прав на свою історію, культуру та майбутнє.