Як ввозити гуманітарну допомогу після 1 грудня: аналіз ключових змін

Четвер, 14 грудня 2023, 13:22

Волонтерський рух та гуманітарне реагування в Україні в умовах повномасштабної війни з Росією викликають щире захоплення як українців, так й іноземців, але водночас це явища, які досі працюють в певній мірі хаотично. Саме тому український уряд систематично робить спроби внормувати ввезення в країну та розповсюдження гуманітарної допомоги.  

1 грудня 2023 року вступив в дію новий Порядок пропуску та обліку гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України  № 953 від 5 вересня 2023 року. Порядок фактично діджиталізував процедуру ввезення та обліку гуманітарної допомоги через Автоматизовану систему реєстрації гуманітарної допомоги. 

Розглянемо основні зміни, які запровадила постанова № 953.

Реклама:

Реєстрація отримувачів гуманітарної допомоги

Ввезти гуманітарну допомогу в Україну тепер неможливо без реєстрації організації-отримувача допомоги в Єдиному реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги та присвоєння відповідного номера отримувача. Процес реєстрації швидкий і простий, але потрібно розуміти, що не всі можуть бути отримувачами. 

Вичерпний перелік отримувачів гуманітарної допомоги визначено законом "Про гуманітарну допомогу" і станом на грудень 2023 року це можуть бути виключно юридичні особи, а саме:

  • підприємства громадських організацій осіб з інвалідністю, ветеранів війни та праці, а також підприємства, установи та організації, що утримуються за рахунок бюджетів, уповноважені ними держустанови та органи місцевого самоврядування;
  • благодійні організації, створені у порядку, визначеному законом "Про благодійну діяльність та благодійні організації";
  • громадські організації осіб з інвалідністю, ветеранів війни та праці, Товариство Червоного Хреста України та його облорганізації, творчі спілки, а також громадські організації, створені для здійснення передбаченої статутними документами екологічної, оздоровчої, аматорської, спортивної, культурної, освітньої та наукової діяльності;
  • релігійні організації, зареєстровані у порядку, передбаченому законом "Про свободу совісті та релігійні організації";
  • реабілітаційні установи для осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю, які мають відповідну ліцензію на здійснення реабілітаційних послуг, незалежно від відомчого підпорядкування, типу і форм власності.

Для реєстрації у Єдиному реєстрі достатньо наявності кваліфікованого електронного підпису (КЕП) та доступу до інтернету. Реєстрацію можна здійснити через персональний електронний кабінет у автоматизованій системі реєстрації гуманітарної допомоги ввівши код ЄДРПОУ, вся інша інформація про юридичну особу підтягнеться з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань. 

Варто наголосити, що КЕП має бути або юридичної особи, або керівника юридичної особи. Реєстраційна дія завершується шляхом автоматичного присвоєння особі номера отримувача гуманітарної допомоги в Єдиному реєстрі.

Очікується, що незабаром перелік отримувачів гуманітарної допомоги буде розширено – відповідний законопроєкт №9111 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо спрощення порядку ввезення, обліку та розподілу гуманітарної допомоги" вже був прийнятий Верховною Радою і зараз перебуває на підписі президента України.

У випадку підписання президентом цього закону, отримувачами також зможуть бути:

  • громадські об’єднання, підприємства та організації, засновані ними та створені у порядку, визначеному законом "Про громадські об’єднання", – для здійснення їхньої статутної діяльності без мети одержання прибутку; 
  • центральний орган виконавчої влади, що реалізує держполітику у сфері цивільного захисту, та/або інший уповноважений центральний орган виконавчої влади – для забезпечення сил цивільного захисту, що підпорядковані таким органам; 
  • надавачі медичних та/або реабілітаційних послуг незалежно від форми власності, що уклали договір про медичне обслуговування населення з центральним органом виконавчої влади, що реалізує держполітику у сфері державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення, заклади охорони здоров’я, що належать до сфери управління суб’єктів сектору безпеки і оборони; 
  • відокремлені підрозділи іноземних неурядових організацій, акредитовані в Україні; 
  • представництва міжнародних міжурядових організацій в Україні (без створення юридичної особи); 
  • дипломатичні представництва, консульські установи іноземних держав в Україні.

Декларація

Відповідно до Порядку № 953 ввезення гуманітарної допомоги має здійснюватися на основі декларації, заповненої через Автоматизовану систему реєстрації гуманітарної допомоги. Проте до 1 квітня 2024 року передбачено перехідний період і оформляти декларацію можна також у паперовій формі.  Форма нової декларації є у додатку №1 до постанови №953. 

Якщо декларація заповнюється через Автоматизовану систему реєстрації гуманітарної допомоги, то перед початком оформлення декларації потрібно у систему внести інформацію про товари, які будуть ввозитися як гуманітарна допомога. Такому переліку товарів автоматично присвоюється унікальний код гуманітарної допомоги, який при заповненні декларації підтягується у п. 4 останньої. З моменту присвоєння товарам унікального коду в автоматизованій системі є 90 днів на їхнє ввезення, інакше вони втратять статус гуманітарної допомоги. 

Паперова декларація може заповнюватися особою, яка перевозить гуманітарну допомогу, без зазначення її унікального коду (п.4 декларації).

Звітність

Порядком №953 передбачено щомісячне звітування про наявність і розподіл гуманітарної допомоги. Звіт повинен подаватися через Автоматизовану систему реєстрації гуманітарної допомоги до 15 числа місяця, наступного за звітним. Форма звіту міститься в додатку №3 до постанови №953. 

Таке звітування здійснюється щомісяця до моменту повної роздачі гуманітарної допомоги, при цьому не обмежуються терміни, впродовж яких має бути роздана така гуманітарна допомога. 

Якщо протягом 90 календарних днів з моменту митного оформлення гуманітарної допомоги не подати звіт, то така гуманітарна допомога буде вважатися використаною не за цільовим призначенням і це матиме відповідні негативні наслідки для отримувача гуманітарної допомоги.

Якщо декларація подавалася у паперовій формі без використання Автоматизованої системи реєстрації гуманітарної допомоги, то до 31 березня 2024 року отримувач гуманітарної допомоги повинен завантажити до цієї системи копію паперового звіту. Інакше така гуманітарна допомога вважатиметься використаною не за цільовим призначенням.

Втрата статусу отримувача гуманітарної допомоги

За порушення законодавства про гуманітарну допомогу особа може втратити статус отримувача гуманітарної допомоги, що матиме наслідком подальшу неможливість ввезення товарів як гуманітарної допомоги. 

Статус втрачається з моменту блокування облікового запису отримувача в Єдиному реєстрі, яке може мати місце у наступних випадках:

  • автоматично у разі неподання отримувачем звіту протягом 90 календарних днів (вперше такий статус блокується на 3 місяці; при повторному порушенні – на 6 місяців);
  • адміністратором Автоматизованої системи реєстрації гуманітарної допомоги за наявності у нього судового рішення про порушення отримувачем законодавства про гуманітарну допомогу, що набрало законної сили; офіційної інформації про ліквідацію юридичної особи, яка є отримувачем; заяви про виключення отримувача з Єдиного реєстру або у разі, коли отримувач не відповідає вимогам до осіб, які можуть бути отримувачами гуманітарної допомоги відповідно до закону "Про гуманітарну допомогу".

Ввезення транспорту

Транспортні засоби, в тому числі для Збройних сил України, можна ввозити як за допомогою паперової, так і за допомогою електронної декларації. Отримувачами транспортних засобів у декларації можна вказувати як військові частини, так і благодійні фонди. 

Роз’яснення щодо процедури ввезення транспортних засобів було надано Міністерством соціальної політики у Методичних рекомендаціях щодо організації ввезення транспортних засобів, товарів військового призначення та подвійного використання в умовах воєнного стану, затверджених наказом №467-Н від 30 листопада 2023 року. Цими рекомендаціями передбачено, що у випадку, коли до митного органу подається декларація в паперовому вигляді без унікального коду гуманітарної допомоги і отримувачем гуманітарної допомоги є, наприклад ЗСУ, ДПСУ або військова частина, то у декларації вказується тільки номер військової частини або повне найменування іншого отримувача гуманітарної допомоги (у п.1 декларації), у п.2 (код ЄДРПОУ) та п.3 (номер отримувача) можна вказати "невідомо", якщо у вас немає інформації про код ЄДРПОУ та номер отримувача гуманітарної допомоги такої військової частини/ЗСУ/ДПСУ, а в п. 4, де йдеться про унікальний код гуманітарної допомоги, зазначити – "не вказується".

При ввезенні транспортного засобу на благодійний фонд як отримувача гуманітарної допомоги для подальшої передачі авто наприклад ЗСУ, у п. 1 декларації вказують отримувачем благодійний фонд, але також зазначають, що це для передачі ЗСУ.  

Ввезення гуманітарної допомоги волонтерами

Фізичні особи-благодійники (волонтери) можуть ввозити гуманітарну допомогу, за умови, що вони везуть її на конкретного отримувача, передбаченого законом "Про гуманітарну допомогу". Наприклад, для благодійного фонду, ЗСУ, військової частини тощо. 

Ввозити гуманітарну допомогу "на фізичну особу", тобто вказуючи у п. 1 декларації (повне найменування отримувача гуманітарної допомоги) дані фізичної особи, не можна, оскільки фізична особа не вважається отримувачем згідно закону "Про гуманітарну допомогу".

Важливо розуміти, що поняття "отримувач гуманітарної допомоги" та "набувач гуманітарної допомоги" не є тотожними. Отримувачами гуманітарної допомоги є юридичні особи, зареєстровані в Єдиному реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги та які мають право ввозити гуманітарну допомогу і розподіляти її серед набувачів. 

Набувачами гуманітарної допомоги є фізичні та юридичні особи, які її потребують і яким вона безпосередньо надається. 

У випадку підписання президентом законопроекту № 9111, набувачами транспортних засобів зможуть бути військовослужбовці для використання під час здійснення заходів, необхідних для забезпечення оборони України, безпеки населення та захисту інтересів держави у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України.

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування

Як АРМА стало "золотим парашутом" для росіян

Людина і її місце. Промова на врученні Премії Шевельова

Прибутки — торговим мережам, збитки — виробникам

Поразка режиму Башара Асада в Сирії – це стратегічна перемога України над Росією

Новий закон — лише початок: чотири наступні кроки для реформи Рахункової палати

Чому реформа держуправління є необхідною для успішної євроінтеграції України