Поза межами можливого. Відвідайте щорічну премію УП 100

Чому Суспільне має значення

Четвер, 07 вересня 2023, 14:00

Одна з найбільших внутрішніх не так проблем, як драм, України – це стосунки між суспільством і його публічним сектором. Цей останній має багато імен: влада, держава, бюджетники, чиновники, державне мовлення. Усі ці імена часткові й відбивають лише певний аспект публічної сфери, і майже всі мають злегка негативне забарвлення: у них відчувається свавільний Левіафан, людина як гвинтик, стосунки контролю та підпорядкування. Це спадок тих часів, коли людині було залишено лише приватне життя, а політика, здатність спільно облаштовувати свій життєвий простір, а отже сама публічна дія і, відповідно, публічний сектор був від людини відчужений. 

Це спадок світу підданих, а не громадян. І він відчувається щодня, на всіх рівнях: часто наша середня школа ставить у центр своїх зусиль що завгодно – благо держави, робочі місця дорослих, підготовку робочої сили, – але не саму дитину і її життєві шанси.

Наша медична система все ще бачить людину як надокучливий поламаний механізм, тимчасово непридатний до праці. Навіть наш бізнес, обговорюючи поточні виклики, говорить не про безпеку й потреби людини в своїй країні, а про повернення трудових ресурсів, брак яких шкодить економіці. Нам важко дається людиноцентричність.

Реклама:

Те саме стосується і світу медіа. Десятиліттями в центрі уваги українського мовлення були аж ніяк не інтереси громадян України. Іноді, навіть досить часто, в центрі уваги було дуже вузьке коло власників телеканалу. Саме їхні інтереси лежали в основі всіх зусиль, а глядачі були інструментом досягнення цілей. Або ж у центрі уваги стояла абстрактна держава з її ідеологічними преференціями: це і був головний адресат. А глядач був пасивним реципієнтом волі іншого. Інколи ішлося не так про державу і її ідеологію, як про інтереси кількох осіб із владними повноваженнями, а державне мовлення було лише славнозвісним адмінресурсом. У всіх цих випадках, як і в нашій школі, як і в нашій медицині, і навіть нашій поліції, потреби громадян, які начебто мали лежати в основі самого інституту мовлення, не мали значення. Це світ, де громадяни існують для держави, а не держава – для громадян. 

Громадяни існують для держави, наприклад, у формі робочої сили, яку обов’язково треба повернути, щоби вона якнайшвидше стала до праці. Незрозумілим, однак, лишається, навіщо потрібна ця праця, і ця добре працююча економіка, якщо сама людина винесена за дужки? Нащо це все? Для якого вищого блага?

Ось цей розрив, ця втрата місії надто багатьох державних інститутів, є причиною і живильним розчином для антагонізму і взаємного відчуження між українським суспільством і його публічною сферою. І навіть коли є гарно написана на стіні урядового офісу місія, де в центрі зусиль стоять люди і їхнє суспільство, практика цих інституцій заперечує формальну місію на кожному кроці. Наслідком є майже гоббсівська війна усіх проти всіх, недовіра між усіма сторонами, непотрібна, надмірна і контрпродуктивна агресія: урядовців проти громадських активістів, активістів – не меншою мірою проти урядовців, органів нагляду і правопорядку проти усіх, до кого можна дотягнутися. Не змінивши це, ми як суспільство ніколи не досягнемо еквілібріуму, який забезпечує умови процвітання і самореалізації для якнайширшого кола громадян і самого суспільства. Нас і надалі всмоктуватиме трясовина взаємного поборювання.

 

Цінність Суспільного мовлення – а це велике гроно теле- , радіоканалів та цифрових платформ – передовсім у тому, що воно змінює правила гри у цій похмурій картині.

Місія Суспільного – захищати свободи в Україні. Я би це переформулювала так: захищати саму можливість для людини в України жити свободним життям. Практикувати свободу. Бути вільною і відповідальною людиною. А це ж і є складові автентичної свободи, чи не так?

Суспільне – це інституція, яка розвертає свою діяльність в бік людини і суспільства. Долає наше давнє прокляття – відчуження публічних інституцій та інститутів від людини. Воно робить можливим загоєння прірви між суспільством і його публічною сферою.

Суспільне служить інтересам громадян, а однак це публічна інституція, яка народилася із державного, наскрізь відчуженого від людини, мовлення. Отже своїм прикладом воно робить цю трансформацію можливою.

А оскільки перед нами як суспільством і його людьми стоїть гігантське завдання перетворити всю свою публічну сферу – свою державу, владу, світ бюджетників, чиновників і органів примусу – на справжню громадянську агору, на систему уможливлення гідного життя, а подекуди й дієву суспільну парасольку, а не безжального Левіафана, то приклад Суспільного безцінний. Це один із тих паростків, які треба оберігати і посилювати. Він засвідчує, що ця трансформація можлива, а за добрих обставин може стати й локомотивом для інших інституцій та навіть інститутів.

Тому Суспільне має значення. І тому заслуговує всієї підтримки, на яку ми тільки здатні.

Олеся Островська-Люта 

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.
Реклама:

УП 100. Поза межами можливого

"Українська правда" представить свій другий в історії рейтинг лідерів — сотню українців, які роблять найбільший внесок в незалежність та майбутнє України.

Київ | 20 листопада
КУПИТИ КВИТКИ
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування

Навіщо ми створюємо парламентський бюджетний офіс

Де на шляху підприємця до успіху контроль за деталями

1000 днів тому почалось широкомасштабне вторгнення росії в Україну: звернення ЗСУ

Хроніка особистої війни

1000 днів війни – 1000 днів надії

Як податкова шукала податки на OnlyFans