Лігалайз корупції. Антикорупційне "16 січня" від Конституційного Суду

Четвер, 29 жовтня 2020, 13:00

Антикорупційна реформа фактично вбита. Начебто заради "незалежності судової влади". Саме таке остаточне ганебне рішення ухвалив Конституційний Суд 27 жовтня. Суд, який на "плівках НАБУ" визнавався підконтрольним Павлу Вовку з Окружного адмінсуду Києва.

Неконституційною визнали кримінальну, адміністративну, цивільну та дисциплінарну відповідальність за корупцію. За хабарі та підкупи, незаконне збагачення чиновників, привласнення або розтрату майна, нецільову витрату бюджету, зловживання впливом (справи, які розглядає Вищий антикорупційний суд). 

За невжиття заходів протидії корупції, неповідомлення та дії в конфлікті інтересів, незаконне використання інформації та сумісництво, отримання чиновниками розкішних подарунків тощо (цим щодо топчиновників займалося НАЗК).

Відсторонення від роботи підозрюваних корупціонерів і проведення внутрішніх службових розслідувань також заборонено. Про будь-яке встановлення "довічного" з 5 питань Зеленського тепер і не йдеться.

Конституційний суд окремо дозволив завідомо велику брехню в декларації або взагалі умисне її неподання. Статті Кримінального Кодексу, яка передбачала до 2 років в’язниці за це, більше не існує. Повернути її буде вкрай важко. На думку суддів, вона начебто була несправедлива та непропорційна шкоді від приховування розкішного чиновницького майна від суспільства. 

Усі подібні справи, які зараз розслідувались чи перебували в судах, закриваються. Наприклад, Труханов, бурштиновий Поляков, Букін з Укроборонпрому та інші. Викриті посадовці й зокрема судді уникнуть відповідальності. Уся робота працівників антикорупційної інфраструктури щодо цього обнуляється. 

Хоча кримінальне покарання за неправдиве декларування відповідає найкращим світовим практикам та міжнародним стандартам. Воно має на меті забезпечити ефективність е-декларування.

Адже ми вже бачили порожні паперові декларації за режиму Януковича, коли політики були чи не безхатченками. Тепер в деклараціях можна знову писати будь-що, хоч твір "Як я провів літо", і за це нічого не буде. І ви про це навіть не дізнаєтесь. Публічний доступ до реєстру декларацій закрито. 

Читайте також: Вбити боротьбу з корупцією. Як Конституційний Суд повертає бандитські 90-ті
Окружний Конституційний суд України. Хто і чому знищує антикорупційну реформу?

Завдяки цьому рішенню ви не побачите декларацій нових місцевих голів чи депутатів, які перемогли на місцевих виборах і мають подати за 15 днів від того, як стануть ними. Забудьте про численні відповідні журналістські розслідування та розголос — більше про корупцію у статках політиків говорити не зможуть. Прямо як до Майдану.

НАЗК перевіряти декларації тепер теж зась. Не буде більше їхньої автоматичної верифікації, перевірок своєчасності подання, звірки з реєстрами та моніторингу способу життя декларантів. Усі перевірки декларацій з 2015 року також потрапили під дію рішення КСУ. 

НАЗК продовжуватиме бачити нові декларації (обов’язок щодо їх подання не скасовано), але нічого з ними зробити не зможе. А нові повідомлення про суттєві зміни у майновому стані топчиновників навіть не буде відстежувати, адже відповідний обов’язок їх подавати втрачено.

Агентство взагалі позбулося доступу до державних реєстрів, який був необхідний для перевірок політпартій чи спецперевірок претендентів у топпосадовці.

Окремою кастою недоторканних стали судді, які живуть за наші податки. Які ви регулярно сплачуєте, не лише із зарплати, але й, наприклад, при купівлі їжі в магазині. 

У рішенні Конституційний суд скаржиться на те, що "...судова влада не має ні військової, ні фінансової сили, ні безпосередніх важелів впливу на інші гілки державної влади, тому вона є найбільш вразливою до посягань інших гілок державної влади".

Контроль і перевірки з-поза суддівського кола фактично стали заборонені. Особливості запобігання та врегулювання конфлікту інтересів там, як і в діяльності нардепів, Президента, міністрів, місцевих депутатів, голів та їх заступників  — теж.

Якщо ви все ж захочете викрити корупцію у судах чи поза ними — НАЗК більше не має права прийняти ваше повідомлення або перевірити ваш захист на роботі. Не зможе внести обов’язкового до виконання припису щодо захисту викривачів, етичної поведінки чи врегулювання конфлікту інтересів, складати протоколи або звернутися до суду через рішення чи нормативно-правові акти, що порушують антикорупційне законодавство (те, що від нього залишилось). 

Реклама:
На місцях уповноважені особи з питань запобігання та виявлення корупції теж стають беззубими, втрачаючи свої функції. НАЗК координує уповноважених, але це вже не має сенсу. 

"Відмотати" все назад, навіть якщо знайдуться голоси в Раді для повернення антикорупційної реформи, буде майже неможливо. Обґрунтування її неконституційності, наведені КСУ, дуже слабкі та загальні, що дає можливість будь-які подальші законодавчі ініціативи теж визнати неконституційними.

Суд навіть вийшов за межі того, на що скаржилися народні депутати з ОПЗЖ. Міжнародні зобов’язання України, під які виділялися гроші та надавався безвіз, порушено.

Що з якогось рішення Конституційного суду вам, громадянам? Готуйте гроші, вимагання хабарів дозволено. Судді захистили себе та усіх корупціонерів. 

Не діставайте із шухляди паспорт після відкриття європейських кордонів, а радше згадуйте дорогу до візових центрів. Незабаром ми можемо побачити стрибок долара і згортання співпраці з західними партнерами, а там — і курсу в Європу. Корупціонери, які тримають у заручниках країну, поки перемогли. Ми з вами поки програли. Революція Гідності наразі програла.

Висловити свою думку можете у п’ятницю, 30 жовтня — під стінами незалежного від будь-якого впливу Конституційного суду!

Олександр Калітенко, для УП

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування

Соціальний бюджет-2025

Як не перетворити військового омбудсмена на весільного генерала

Полюбіть критичне політичне мистецтво. Промова Олени Апчел на нагородженні УП 100

ЄС обмежує, Україна – надає преференції. Що має змінитися у рекламуванні тютюнових виробів

Діти Майдану

Дорогою ціною