Понад 85 тисяч виборців не зможуть обрати голів громад на місцевих виборах-2020
Як би ви відреагували на те, якщо би вам як мешканцю міської громади у день місцевих виборів не видали бюлетень з кандидатами на голову?
Така доля може спіткати понад 85 тисяч мешканців майже сотні населених пунктів, які входять у 9 міських громад, адмінцентрами яких є міста з районним поділом, але вони в жоден із міських районів не входять. А на базі міського району і формується виборчий округ для виборів міського голови, тож вони в жоден округ не потрапляють.
Як це трапилось і як це може загрожувати місцевим виборами?
Ваше місто у виборчому окрузі — "not found"
У нормах, які регулюють утворення виборчих округів для міст з районним поділом — як ось у Києві, що налічує 10 районів, — передбачили єдиний варіант, коли вся територія поділена між міськими районами.
У відповідних статтях фігурують лише межі та території районів у містах.
Але ще до початку реформи децентралізації існували міські ради, які налічували не лише міські райони, а й населені пункти, які напряму підпорядковувались міськраді.
До прикладу, Криворізькій міській раді підпорядковувались: місто Кривий Ріг, поділений на 7 районів, а також 5 інших населених пунктів.
Щоб врегулювати цю проблему 16 липня 2020 року депутати прийняли Закон, який передбачав, що міські ради повинні переглянути існуючі межі районів у місті та подати відповідні рішення Центральній виборчій комісії не пізніш як за 60 днів до дня місцевих виборів.
Схоже на те, що цю норму більшість міських органів влади банально проігнорували і межі районів не переглянули.
Лише у Кропивницькій та Херсонській міських громадах населені пункти тепер входять до складу громади та району у місті — відповідно до даних Державного реєстру виборців. А наприкінці серпня це питання врегулювали і в Сумах на позачерговому засіданні сесії міськради.
Половинчасте рішення
Щоб вирішити питання з "підвішеними" населеними пунктами, ЦВК прийняла Постанову № 204, якою фактично делегувала право "приєднувати" населені пункти до районів у містах міським виборчим комісіям при утворенні округів з виборів депутатів міськради.
Але питання виборів міського голови залишилось невирішеним.
Читайте також: За якими правилами відбуватимуться місцеві вибори. Пояснюємо
Чому порядні люди зобов'язані саме зараз йти в депутати
У Виборчому кодексі є чітка норма про те, що територіальні виборчі округи з виборів міського голови у містах з районним поділом збігаються з межами районів у місті.
Виходить, що населені пункти, які не входять у межі районів у місті, не увійдуть до територіальних виборчих округів з виборів міського голови, і їхні жителі не зможуть взяти участь у виборах голови.
Всього є 9 таких громад в Україні (на підконтрольній уряду території), в яких з цією проблемою зіткнеться понад 85 тисяч виборців у 98 населених пунктах.
Список населених пунктів, які входять у межі міських громад, але знаходяться поза межами виборчих округів з виборів голови.
Можливо, ігнорування цієї проблеми органами влади у таких містах пов'язано з тим, що вони не знають, що у складі їхніх громад є населені пункти, які не входять у жоден район міста, або звикли не звертати увагу на їхній статус і на виборах приєднувати куди заманеться.
Але на цих виборах варіант "тихенько розрулити" на місцях може не спрацювати, бо ця проблема привернула увагу багатьох людей, особливо у тих містах, де відбулось об'єднання декількох рад у громаду.
Відбудеться грубе порушення закону, якщо ці населені пункти розподілять між територіальними виборчими округами з виборів міського голови.
Адже тоді їхні межі не співпадатимуть з межами районів, та й ніхто не має права такі округи утворювати, вони створюються автоматично на базі районів, відповідно до прямої норми Виборчого кодексу.
Але якщо не включити їх у виборчі округи з виборів міського голови, то жителі цих населених пунктів не зможуть обирати голову своєї громади і матимуть повне право звернутись до суду і вимагати відміни результатів виборів. Адже це пряме порушення Конституційних прав громадян, зокрема ст.71.
"Стаття 71. Вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування".
Враховуючи те, що терміни утворення комісіями виборчих округів вже пройшли, і можливостей внести зміни до Виборчого кодексу вже майже немає, найкращим варіантом вирішення цієї проблеми було б — взяти приклад з міста Суми.
Тобто хоч із запізненням, але змінити межі районів у місті, включивши в них відповідні населені пункти. При цьому врахувавши, як ці населені пункти розподілила міська виборча комісія при утворенні округів на виборах до міської ради.
Вже розпочався виборчий процес, а для міст та центральних органів влади — зворотній відлік для врегулювання цієї проблеми. В іншому випадку — конституційні права понад 85 тисяч громадян залишаться порушеними авторами Виборчого кодексу.
Сергій Васильченко, проєкт "Електоральна пам'ять", для УП
Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.