Не тільки для Заходу: як праймеріз можуть відкрити нові можливості для України
Праймеріз по-українськи – звучить як щось нереалістичне. Але все це питання часу.
Попри те, що формат знайомий політтехнологам, українці сприймають праймеріз як щось "чуже". І це не дивно, адже проведення внутрішньопартійних виборів у такий спосіб абсолютно непопулярно у нас в країні і є більше прерогативою Заходу.
Праймеріз у 2010 та 2019 роках
Досвід організації праймеріз у українських політичних сил вже є – "УКРОП", "Сила людей" у 2019 році та "Сильна Україна" Тігіпка у 2010 році.
Але їхній досвід праймеріз був більше локальною історією, не націленою на перспективу масштабування процедури для всієї країни. Так би мовити, для вирішення точкових партійних задач.
Праймеріз у 2020 році
На обговорення сьогодні праймеріз в "Слузі народу" варто дивитися інакше – з точки зору перспективи розширити цей формат для проведення будь-яких масштабних ініціатив держави, що потребують залучення громадськості.
Проведення внутрішньопартійних виборів в "Слузі" для обрання єдиного кандидата на участь у виборах мера Києва – це демократичний і прозорий шлях, який не допустить боротьби і конфліктів всередині. Він дозволить консолідувати зусилля і ресурс партії, уникаючи розпорошення голосів.
Наприклад, свій варіант механіки праймеріз для "Слуги народу" по київській мерській кампанії я попередньо віддав на оцінку громадськості. З цього приводу провів голосування у власному телеграм-каналі: серед майже 14 тисяч тих, хто проголосував, – 71% "за".
Тобто "Слузі народу" варто розглядати праймеріз не як інструмент для вирішення одноразової задачі, а як пілотний проєкт, який у подальшому зможе ефективно використовувати держава. Не виключаю навіть проведення виборів президента у такий у спосіб у майбутньому.
Механіки можуть бути різними. Важливо побачити у такому форматі перспективу і нарешті почати його використовувати. Реалізувати праймеріз і обрати кандидата можна на основі 3-4 соціологій або провести в "Дії". Додаток вже отримав дозвіл МВС і є підписаним для реалізації такого роду ініціатив у Кабміні. Технічну організацію може взяти на себе Мінцифра, аби забезпечити інформаційну безпеку.
Завдяки "Дії" не потрібно голосувати фізично. Ми ж продовжуємо курс "держава у смартфоні", а це можливість залучити громадськість в онлайні. Також це допоможе не витрачати ресурси на організацію виборчих дільниць, а отже зберегти бюджет країни, який під час виборів зазнає дуже великих витрат.
Олександр Ткаченко, для УП
Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.