Більше жодних кадрів – тільки люди. Як перезавантажити держслужбу?
Більшість громадян України не довіряє чиновникам. Щоб змінити ситуацію, потрібно запустити сучасну HR функцію на державній службі. Інакше перезавантаження влади ніколи не відбудеться.
Першочергове завдання нового міністра чи керівника будь-якого держоргану – це формування команди професійних менеджерів. У нас катастрофічна нестача професіоналів як в бізнесі, так і в державному секторі. Особливо, коли потрібно вирішувати проблеми, а не продовжувати працювати так, як і десять років тому.
І якщо бізнес-сектор може запропонувати конкурентні зарплати, соціальний пакет, потужні бренди роботодавця, то державний сектор взагалі потерпає, не маючи позитивної репутації та можливості "торгуватися" за найкращих професіоналів на ринку праці.
Виникає ситуація, коли менеджер торгівельної компанії має більшу кваліфікацію, ніж аналогічний "головний спеціаліст" провідного міністерства. І тоді умовний продаж меблів чи автівок проводять більш професійно, ніж координацію важливих для держави напрямів.
Держслужбовці з досвідом прекрасно розуміють тонкощі бюрократії, але часто не мають потрібних знань та навичок для успішного вирішення нових завдань, що постали перед владою. А ми всі хочемо жити в комфортному суспільстві, де працюють мотивовані професійні лікарі, вчителі, працівники ЦНАПів чи податкової служби, які пишаються своїм місцем роботи.
І це лише зовнішній бік сервісної держави.
Досягти успіху можна тільки тоді, коли в кожному держоргані свою роботу будуть виконувати професійні команди держслужбовців – дбайливо зібрані, сформовані та мотивовані HR-фахівцями. Не кадровиками, а спеціалістами, які розуміють сучасні тенденції "people management", "talent management", точно знають, що означає "high performance organization". Тому кожен топ-менеджер з держсектора повинен мати якісного HR-партнера.
У бізнесі розуміють, що діяльність будь-якого співробітника впливає на прибуток кампанії. Так має бути і в держсекторі. Адже робота кожного держслужбовця впливає на добробут всієї країни. І без сучасної HR функції формування професійної та результативної держслужби неможливе.
Наприклад, щоб залучити на держслужбу найкращих професіоналів з бізнесу, замало опублікувати вакансію на сайті міністерства чи у Фейсбуці. Потрібен сучасний рекрутинг, мотивація та якісна комунікація. У бізнесі на професіоналів іде справжнє полювання. Щоб конкурувати, держорганам потрібні сильні HR-фахівці та професійні рекрутери.
Інше питання, чи прийдуть спеціалісти з бізнесу на держслужбу, враховуючи зарплату та умови праці?
Ми проводили порівняльну аналітику зарплат у бізнесі та державному секторі – на стартових та middle management позиціях рівень заробітної плати не дуже відрізняється. Тому державна служба може спокійно конкурувати з бізнесом. Суттєво відрізняються зарплати на топ-позиціях, де бізнес платить набагато більше. У держсекторі над цим ще потрібно працювати.
Більше того, якщо ми говоримо про мотивацію, чому людина обирає те чи інше місце роботи, то це не завжди про гроші.
На співбесіді я часто запитую: "Навіщо Вам робота?" Люди дивуються простому, але водночас складному питанню. HRи ж люблять ставити дивні запитання.
Типова парадигма, що робота – це тільки про гроші. Але робота – насамперед про цінності та сенс життя. Від того, що ми зараз робимо, залежить майбутнє наших дітей. Україна – це сімейна нація, де саме інтереси дітей – на першому місці.
Найкраща мотивація прийти в державний сектор – це реальна можливість вплинути на майбутнє, побудувати успішну державу та комфортне суспільство для себе і близьких.
Робота – це також про досвід. Тільки на держслужбі можна працювати над масштабними та унікальними проєктами, яких в бізнесі ви не знайдете.
Крім того, через нестачу фахівців кар'єрний ліфт у державному секторі працює набагато швидше, ніж у бізнес-секторі. Це і погано, і добре водночас. Суспільство часто критикує вік, стать, освіту та досвід топ-менеджерів. У нас така ментальність. Комфортніше говорити про негатив, ніж концентруватись на позитиві.
А позитив у тому, що на держслужбі вже багато людей з бізнесу, які прийшли лупати скелю та будувати успішну європейську державу. Хочете бачити ще кращих? Рекомендуйте професіоналів. Самі приєднуйтесь до команд лідерів змін. Подавайтесь на посади голів держпідприємств, держагентств, державних секретарів міністерств.
У нас колосальний брак професіоналів. Зараз постійно оголошуються нові конкурси, перезавантаження влади в розпалі. Перелік вакансій шукайте на відповідному сайті. Якщо у вас є необхідні знання, досвід, бажання змінювати країну та готовність прийняти амбітні виклики, тоді вам точно на держслужбу.
Для мене найважливіше завдання зараз – побудувати бренд держави як конкурентного роботодавця.
Зараз працювати в умовному міністерстві за наявності досвіду та мотивації може будь-хто. Для цього не потрібно "домовлятися" чи входити в елітний клуб.
Є відкритий конкурс. Щоб перемогти, треба бути чесним, мотивованим та професійним, мати бажання розвивати країну та працювати в інтересах громадян.
У багатьох речах держава вже є конкурентним роботодавцем, але про це потрібно розповідати.
Зараз стартує проєкт, де люди, які вже перейшли з бізнесу у державний сектор, зможуть поділитися інсайтами – навіщо прийшли, чому працюють тут уже рік, два чи три, як розбудовують країну та чому вважають, що це найкраща робота в світі. Ми запускаємо і перший державний клуб HR-фахівців.
Державна служба сьогодні – це стабільність, чітке розуміння сенсу своєї роботи та унікальний досвід.
Робота державного службовця має цінуватися громадянами як одна з найважливіших, разом з роботою лікарів, вчителів та військових. Вчителі – це про пізнання та усвідомлення життя, військові – про його захист, лікарі – про тривалість, а держслужбовці – про сервіс, що робить наше життя якісним та комфортним.
Скільки часу потрібно, щоб запустити сучасний HR та сформувати ефективні команди?
Професійна HR функція – це набагато більше часу, ніж ми думаємо. Мінімум рік. Це час, необхідний для первинної оцінки, реорганізації та запуску процесів.
Але запустити сучасні процеси можна швидше, якщо до нас долучиться більше професійних HR-фахівців, у кожному міністерстві буде свій HR-партнер, а міністри будуть розуміти, що це не спринт, а марафон.
У бізнесі HR-стратегія адаптується під цілі бізнесу та ринку загалом. Якщо ми говоримо про HR-партнерів у державному секторі, то це адаптація до державних політик, в центрі яких має стояти людина. І це не тільки людина як громадянин України, це людина як співробітник державної структури. Ставлення до цієї людини буде зовсім інше.
Змінюючи культуру та цінності державної служби, ми зможемо сформувати нову та професійну держслужбу, відновити до неї повагу та довіру з боку громадян.
Світлана Котляревська, для УП
Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.