Комунальні підприємства і премії по-одеськи

Субота, 22 грудня 2018, 14:30

Член тимчасової слідчої комісії Верховної Ради з розслідування нападів на активістів, Олена Сотник, назвала Одесу "кримінальною столицею України". Мовляв, саме там останнім часом спалахує найбільше корупційних скандалів, нападів на активістів, дерибану рекреаційних зон тощо.

Тож ми вирішили присвятити Одесі ряд наших розслідувань і перевірити, на прикладі цього міста, наявність типових для всіх регіонів України корупційних порушень.

Комунальне господарство – одна з найзакритіших і найкорупційніших сфер. Діяльність комунальних господарств не часто потрапляє у фокус уваги громади, тому і порушення там носять системний характер, а самі КП працюють вкрай неефективно.

У той же час, преміювати в комунальних підприємствах та установах давно стало традицією. Преміюють до державних свят, до професійних, днів народжень і просто так, як додаток до зарплати.

Згідно з законом "Про запобігання корупції", керівник підприємства може преміювати своїх працівників, всіх, окрім себе самого - адже це банальний конфлікт інтересів.

Проте, дуже часто в наших комунальних підприємствах та установах нехтують цією нормою, бо хто ж дізнається?

Отже, яким чином преміюють працівників керівники комунальних підприємств та установ, які належать до Одеської міської ради?

Щоб отримати відповідь на це запитання, експертами громадських організацій "Асоціація Політичних Наук" та "Офіс Регіонального Розвитку" було направлено запити про доступ до публічної інформації в Одеську міську раду, а також у всі комунальні підприємства, які зазначені на офіційному сайті міськради, і електронні адреси яких є у відкритому доступі.

На сайті міськради вказано, що у підпорядкуванні міської ради і її структурних підрозділів знаходиться 50 підприємств та 11 установ.

Нами було отримано 23 відповіді. За стилем відповіді на запити можна розподілити на кілька категорій.

  1. підприємства, які правильно зрозуміли суть запитуваної інформації, вирішили не порушувати законодавство і надали вичерпні відповіді з повним переліком усіх наказів на преміювання.
  2. підприємства, які вирішили, що інформація, яка запитується, не є суспільно-важливою.
  3. КП, які наголошують на тому, що вони не є розпорядниками бюджетних коштів, тож і відповідь на наш запит надавати не зобов'язані.
  4. Знайшлася також одна установа, яка вирішила не відповідати, посилаючись на неправильну, на їхню думку, форму запиту.

Реклама:
Тепер про відповіді по суті.

Серед тих підприємств, які вчасно і у повному обсязі надали відповідь на запит "Асоціації Політичних Наук", є такі, в яких преміювання працівників не здійснювалось. Це "Центр екологічних проблем і ініціатив", "Туристичний інформаційний центр міста Одеси", "Міські дороги" та "Сервісний центр".

Ще в частині підприємств преміювали працівників, а от директор сам себе не преміював ("Одескомунтранс", "Одеські інженерні мережі", "Одесміськелектро-транс" та "Одеське міське проектно-виробниче бюро архітектури та містобудування").

Проте у трьох підприємствах керівники таки преміювали самі себе.

Так, у "Службі з обслуговування адміністративних будівель виконавчих органів Одеської міської ради" преміювання керівництва здійснювалось 11 разів, і щоразу премія становила 100% від посадового окладу.

7 разів преміював себе директор КП "Стадіон "Спартак", з них 4 рази премія склала 100% від окладу, а ще три – рівно половину.

6 разів преміювали себе керівники КП "Малиновський ринок". Цікаво те, що два преміювання в лютому становили всього по 30% від окладу, адже преміювала себе виконувачка обов'язків директора. А от з квітня, коли підприємство отримало постійного директора, премії зросли до 100% (таких було 3, а ще одна склала 80% від посадового окладу).

Значна кількість комунальних підприємств Одеської міської ради відмовились надавати запитувану інформацію, мотивуючи це тим, що вони не є розпорядниками бюджетних коштів, а всі виплати здійснюються за рахунок коштів, отриманих від населення за надані послуги.

Це майже всі ЖКС міста. Проте ЖКС "Черьомушкі" та ЖКС "Чорноморський" вважають, що ця інформація не становить жодного суспільного інтересу, а ЖКС "Порто-Франківський", і взагалі, називають її "таємною".

Реклама:
Найбільше здивувала позиція КП "Право". Вони відмовились надавати відповідь на запит, оскільки вважають його неправильно оформленим.

По-перше, працівники даного КП, які, судячи з назви, є правниками, називають запит про доступ до публічної інформації проханням, а виконувати чи ні прохання – справа абсолютно добровільна. По-друге, вони не вважають громадську організацію суб'єктом подання запиту і вимагають якихось додаткових даних від особи, яку вони чітко могли б ідентифікувати.

Сама міська рада, до якої також звернулись експерти з проханням надати копії всіх наказів на преміювання, починаючи з 1 січня 2018 року, по кожному з КП, а також "Одесміськсвітло" попросили продовжити час на надання відповіді до 20 робочих днів.

Отже, можемо констатувати, що як мінімум третина керівників одеських комунальних підприємств, про яких нам відомо, порушують антикорупційне законодавство, причому системно. Решта - тобто 50 з 61 – приховують будь-яку інформацію про свою діяльність. Приховують зазвичай тоді, коли є що приховувати…

Ця публікація була створена за підтримки Європейського Союзу. За зміст публікації відповідальна ГО "Офіс Регіонального Розвитку". Зміст публікації не є відображенням офіційної позиції Європейського Союзу.

Олена Сінченко, Дмитро Сінченко

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування

Полюбіть критичне політичне мистецтво. Промова Олени Апчел на нагородженні УП 100

ЄС обмежує, Україна – надає преференції. Що має змінитися у рекламуванні тютюнових виробів

Діти Майдану

Дорогою ціною

Санкції працюють, проте недостатньо: як посилити міжнародний тиск на Росію

План стійкості президента в дії: як Рада може покращити ведення бізнесу