Він та вона: поле битви – Facebook
Офіційно політична кампанія довкола виборів президента ще не почалася. Неформально її відкрила Юлія Тимошенко – презентацією свого "Нового курсу".
Серед інших потенційних топ-5 кандидатів так гучно про свої плани балотуватися не заявляв ще ніхто.
Утім, боротьба за розуми, серця та голоси почалася вже цієї весни – у травні. Принаймні, тоді чинний глава держави Петро Порошенко та його опонент Юлія Тимошенко почали активно збирати прихильників у Facebook.
Якщо подивитися на аналітику проекту SocialBakers, який досліджує соціальні мережі, в обох помічаєш різкий стрибок кількості підписувачів на їхні профілі у Facebook.
Для порівняння треба згадати, що станом на початок 2017 року в Петра Порошенка було більше 560 тисяч підписувачів, а в Юлії Тимошенко – 125,5 тисячі.
Від 6 травня, вочевидь, менеджери сторінки Тимошенко запустили активну рекламу профілю у Facebook. Після періоду органічного росту, по кількасот нових підписувачів за тиждень, – різке зростання майже втричі менше, ніж за місяць.
Судячи з тенденції графіку, кошти в кампанію продовжують вкладати. Не виключено, що для збільшення охоплення сторінки можуть використовуватися і боти, які також працюватимуть у коментарях топ-видань та інших популярних FB-дописувачів.
Сторінка Петра Порошенка, вірогідно, відреагувала на активність конкурентки. Старт стрімкого залучення користувачів почався в другій половині травня, десь через два тижні після Тимошенко.
Лише за липень на президента підписалося 234 тисячі нових користувачів, на лідерку "Батьківщини" – трохи менше, 207 тисяч.
Для порівняння – дані щодо профілю Бориса Колесникова, також поміченого в інвестиціях щодо PR на Facebook. Від лютого тут приріст склав лише 40 тисяч – на стрибках графіка видно, коли вкладалися кошти в рекламу.
Ключові меседжі
Нещодавно Facebook зробив прозорішими правила політичної реклами. Відтепер можна подивитися, як рекламує себе та чи інша сторінка. Нижче про те, які оголошення політики оплачують для показу користувачам з України.
Петро Порошенко
Президент України станом на кінець липня рекламує свій профіль такими слоганами:
– Наш Олександр Усик став абсолютним чемпіоном світу. Долучайся до перемог!
– Підтримай вступ України до НАТО. Тисни лайк!
– Офіційна сторінка Президента України. Приєднуйтесь!
– Крим – це Україна! Погоджуєшся? Тисни лайк!
– Молимося за Україну та Єдину Помісну Православну Церкву. Приєднуйся!
– Пишаємося нашими мужніми воїнами!
– Ненавидиш корупцію? Тисни лайк!
– Українська армія – найкраща. Згоден? Тисни лайк!
Усі вони, за винятком "золотого батона", оформлені у фірмовому стилі сторінки глави держави з жовто-блакитними текстовими полями.
Судячи з меседжів, головною стратегією залучення користувачів є використання патріотичних почуттів.
Вони активно використовують поточні тренди соцмереж (як-от з Усиком), а також грамотно націлені на різні цільові підгрупи серед умовної спільноти "патріотів", як-от:
– Прихильники євроатлантичної інтеграції.
– Консервативно налаштовані прихильники єдиної помісної церкви.
– Активні "вболівальники" за Збройні сили України.
Загалом повідомлення сформульовані узагальнено-проукраїнськи: тобто з ними складно не погодитися потенційному виборцеві Порошенка.
Юлія Тимошенко
Юлія Тимошенко натомість має не лише обтічно-узагальнені меседжі, але й нариси політичної програми. Зокрема, сторінка жінки-політика рекламується з такими повідомленнями:
– У новій Україні суди стануть незалежними від влади! Хочеш цього? Став лайк!
– Ми всі втомилися від хаосу і безправ’я. Але шлях до справедливості є! Приєднуйся!
– Дбати про довкілля має не тільки держава, а й кожен із нас! Згоден? Став лайк!
– Якщо ти за перемогу України – тисни лайк!
– Екологія – не другорядне питання. Чисте довкілля – це якість життя! Згоден? Став лайк!
– Газотранспортну систему не можна продавати! Згодні? Ставте лайк!
– Головне завдання нової влади – зробити кожного українця заможним і щасливим. Став лайк!
– Україна – абсолютно європейська держава, а ми – європейці! Підтримуєш? Став лайк!
– Підтримайте нашу ініціативу щодо зниження тарифів. Тисніть лайк!
– Подільській міст потрібно добудувати якнайшвидше! Згодні? Тисніть ЛАЙК!
– Вимагаю розслідувати злочини проти людей, які втратили кошти. Підтримайте! Ставте лайк!
– Бути українцем – це круто! Пишаєшся Україною? Став лайк!
– Вважаєш, що тарифи на послуги ЖКГ непосильні та несправедливі? Став ЛАЙК!
Крім того, рекламується відео з презентації "Нового курсу" з такою підводкою:
"Цей ролик – про те, що час прийшов. Ми самі мусимо навести лад у своєму домі. Я впевнена, що "Новий курс" ліквідує стару систему та поверне країну людям. Ми створимо сильну економіку, і це дозволить нам більше не шукати щастя по інших світах, а жити і працювати в себе вдома. Україна стане успішною європейською державою. Україна зможе. І ми з вами зможемо!".
З фірмовим стилем у соцмедіа-менеджерів Тимошенко дещо гірше, ніж у команди президента: стрибають шрифти, кольори текстових полів, сутність зображень.
Політичні меседжі в лідерки "Батьківщини" продумані ретельніше: окрім традиційних популістичних заяв про зниження тарифів є приваблива для киян ідея добудови Подільсько-Воскресенського мосту, а також протидія "продажу" газотранспортної системи.
Зазначимо, що в планах уряду є залучення інвестицій у ГТС зі збереженням контрольного пакету в держави, тож що саме мається на увазі під "продажем" – свідома маніпуляція чи непрофесіоналізм – залишається питанням.
Facebook – не місце для дискусій
Судячи з поточного стану сторінок Порошенко і Тимошенко, їхні кампанії використовуватимуть Facebook переважно як ще один майданчик для реклами, на кшталт digital-білборду.
Зусиль щодо активізації суспільної дискусії, розбудови низової мережі активності чи напрацювання політичних альтернатив не помітно.
Сумнівно також і те, що ці штаби використовуватимуть соцмережеві сторінки для отримання фідбеку від виборців або ж для фандрейзингу.
Утім, варто пам'ятати, що Facebook став величезним кривим дзеркалом, яке здатне дуже швидко перетворювати окремі заяви на скандали.
Онлайн-відкритість політиків має зробити їхні кампанії більш прозорими, підзвітними та доступними виборцям. Поки що ж для українських топ-політиків, схоже, це просто більш просунута версія телевізора.
Леся Шевченко, президент фундації "Відкрите суспільство"
Спеціально для УП