Великий конкурс. Кого і як міністерства набирають на нову державну службу?

Вівторок, 10 липня 2018, 16:00

Які асоціації виникають, коли ви чуєте словосполучення "державний службовець"?

Наприклад, на Заході – це скоріше партнер, а не контролер. Це армія державних працівників, на яких можна покластися.

Вони забезпечують стабільну та ефективну роботу державного апарату. У часи політичної турбулентності це той острівець сталості, що користується досить широкою підтримкою, довірою та повагою в суспільстві.

Існує й інша точка зору. Державна служба – це в першу чергу невидима армія служителів. Невидима, бо особистий контакт між громадянином та державою вкрай обмежений.

Необхідність звертатися по допомогу, дозвіл або ліцензію виникає не надто часто. Якщо треба, то велику кількість послуг можна отримати онлайн.

Чи хоча б одна з двох картин відповідає українським реаліям? Будьмо відвертими – ні.

Згідно з загальнонаціональним дослідженням, державний апарат перебуває серед лідерів недовіри громадян. З показником 75% недовіри державна служба поступається лише Верховній Раді (76%) та російським ЗМІ (77%).

Кількість контактів між українськими громадянином та державою продовжує залишатися непомірно великою. Це спадок командно-адміністративної радянської системи, з тягарем якої ми всі активно боремося.

Одним із наріжних каменів такої боротьби і є реформа державного управління, у якій центральне місце посідає оновлення державної служби в Україні.

З вересня минулого року Кабінет міністрів України оголосив набір нових державних службовців – фахівців з питань реформ. Новий персонал працюватиме в нещодавно створених структурах – директоратах політики та директоратах стратегічного планування й євроінтеграції.

Директорати мають стати стартовими майданчиками реформ, а їхні працівники – рушійною силою змін. Від того, кого і як наберуть у нові директорати, буде залежати успішність трансформації державної служби.

Шукаємо лідерів змін

Часто доводиться чути, що ми шукаємо "зірок", яких просто не існує, тому приречені на невдачу. Але людського та інтелектуального капіталу в Україні більше, ніж достатньо, при тому, що ми активно його експортуємо за кордон.

Проблема полягає не у відсутності людей, а в системі заохочень та правильному рекрутингу.

І якщо нова система заохочень на державну службу досить непогана (зі значно піднятою зарплатою, новим функціоналом, гідними умовами праці та соціальним пакетом), то методам ефективного рекрутингу треба ще повчитися.

Служби управління персоналом в органах влади повинні перетворитися на потужні HR-відділи, які вміють працювати з цільовими аудиторіями та залучати потрібних фахівців.

Це вміння формувати карту стейкхолдерів, правильно доносити свої повідомлення, працювати з потенційними кандидатами на державну службу.

Коли ми говоримо про аудиторії, то маємо на увазі як зовнішніх кандидатів (представники бізнесу, громадських об’єднань, експертну спільноту, міжнародні організації тощо), так і людей, що вже працюють на державній службі та відповідають новим вимогам.

Адже "нові" – не означає автоматично кращі. Мікс чинних держслужбовців з "новою кров’ю" забезпечить найкраще поєднання інституційної пам’яті, фаховості з інноваційністю та свіжим поглядом.

Нова конкурсна процедура

Інша складова успішної реформи державної служби – як набирають нову команду.

Очевидно, що лише прозора та справедлива конкурсна процедура може відновити суспільну довіру та створити імідж держави як конкурентоздатного роботодавця. Разом із запровадженням посад фахівців з питань реформ було запущено і новий підхід до відбору державних службовців.

Конкурсна процедура вже вдруге зазнає змін, що є результатом детального моніторингу та прислуховування до побажань кандидатів, конкурсних комісій, громадянського суспільства, міжнародних партнерів та HR-експертів.

Останні зміни, що набрали чинності 18 червня, включають у себе автоматизацію перевірки професійних знань, зменшення кількості етапів конкурсу без втрати якості оцінювання кандидатів, запровадження мотиваційної анкети та вдосконалення перевірки знання іноземних мов для вищого корпусу державної служби.

 

Чи досягли ми фінішної прямої з усіма поставленими амбітними цілями? Точно ні.

Чи рухаємося ми в напрямку професійного, неупередженого та справедливого оцінювання, що максимально убезпечуватиме від суб’єктивного чинника при наборі державних службовців? Однозначно так.

Якщо ти – людина, яка засвоїла основний урок Майдану: "Ніхто, крім нас самих, нічого не змінить", то робота фахівця з питань реформ саме для тебе!

Це можливість перетворити українську державну службу на сучасну та сервісно орієнтовану. Шукай нові кар’єрні можливості на порталі вакансій – www.career.gov.ua. Долучайся до команди, яка творить майбутнє України!

Олеся Огризко, проектний менеджер напрямку "Реформа державного управління" Офісу реформ КМУ

Спеціально для УП

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування

Дозвільна кухня: Реєстрація потужностей чи експлуатаційний дозвіл для бізнесу?

Уроки впровадження накопичувальних пенсій у Польщі, що варто взяти до уваги

Як головування Польщі у ЄС дозволить посилити тиск на імпорт російських енергоносіїв

Цифрова трансформація правосуддя: як Україна створює сучасну судову систему

Як АРМА стало "золотим парашутом" для росіян

Людина і її місце. Промова на врученні Премії Шевельова