Реформа держслужби: від революції до еволюції

Середа, 18 травня 2016, 18:29

Довгоочікувана еволюція державної служби вже на марші. 1 травня нарешті набрав чинності новий закон "Про державну службу". Попереду у нас довга смуга перешкод, адже відтепер усі призначення – від звичайного держслужбовця до керівника центрального органу виконавчої влади – повинні відбуватися винятково на підставі прозорого конкурсу.

Більше того, відбір держслужбовців категорії "А", тобто найвищих чиновників – державних секретарів міністерств, керівників центральних органів виконавчої влади, керівників місцевих державних адміністрацій – здійснюватиме абсолютно новий орган – Комісія з питань вищого корпусу державної служби.

Крім призначення на посади топ-чиновників, орган також погоджуватиме типові вимоги до компетентності, напрацьовані профільним агентством, розглядатиме пропозиції по звільненню та переведенню, здійснюватиме дисциплінарні провадження.

Відповідальність величезна. Тому й формується комісія зважено із широким представництвом різних груп впливу.

Складається вона з дванадцяти членів. За посадами до неї входять:
– керівники Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК),
– та Національного агентства з питань державної служби (НАДС).

Своїх представників також матимуть:
– президент,
– парламент,
– уряд,
– професійні спілки,
– асоціація роботодавців та Державна судова адміністрація.
– у складі комісії буде й чотири представники громадськості.

Президент вже визначився із кандидатурою. Гаранта в комісії представлятиме Наталія Анненкова, керівник Головного департаменту регіональної політики АП. Від уряду – Олександр Риженко, голова Державного агентства з питань електронного урядування.

Від Верховної Ради кандидатура ще не затверджена. Наразі єдиний претендент – Ярослав Василькевич, голова секретаріату Конституційного суду. Від Державної судової адміністрації в комісію увійде її голова – Зеновій Холоднюк. Від профспілок – Тетяна Нікітіна. Федерація роботодавців висунула Родіона Колишка. За посадами до комісії також увійдуть Костянтин Ващенко, голова НАДС, та Наталія Корчак, керівник НАЗК.

Комісія буде сформована та почне діяти орієнтовно з середини липня. Причина такої затримки – складна система відбору до її складу саме представників громадськості.

На жаль, громадянське суспільство вже має вкрай негативний досвід формування подібних комісії, зокрема, для НАБУ та НАЗК. Тому цього разу критерії та процедура відбору прописувалися максимально ретельно.

Відбір представників до Комісії здійснюватиметься у три етапи.

І. До 20 травня – відбувається реєстрація в конкурсі громадських об'єднань, що відповідають встановленим критеріям.

ІІ. До 17 червня – висування від громадських об'єднань по одному кандидату після перевірки оргкомітетом конкурсу поданих документів, та відповідності ГО критеріям. ГО мають подати додатковий пакет документів стосовно свого кандидата. Оргкомітет конкурсу здійснює перевірку на відповідність вимогам та допускає їх до процедури виборів представників громадськості.

ІІІ. 8 липня 2016 року – фінальне голосування. Усі кандидати, які відповідають критеріям, зі свого складу шляхом рейтингового голосування обирають до комісії чотирьох представників. Це фінальне голосування відбудеться в приміщенні Національного агентства з питань державної служби – Київ, вулиця Прорізна, 15.

Після чого комісія, нарешті, розпочне свою відповідальну місію.

Необхідність таких складних критеріїв та процедури добору представників громадськості зумовлена сумним досвідом попередніх подібних конкурсів, коли формувалися цілі групи фейкових громадських організацій, що перетворювало громадський контроль на банальний фарс.

Цього разу критерії максимально жорсткі. Делегувати представників в комісію зможуть лише ті громадські об'єднання, які довгий час справді займалися реальною діяльністю у галузі державної служби.

Дуже сподіваюся, що ці запобіжники допоможуть громадянському суспільству делегувати до Комісії з питань вищого корпусу державної служби доброчесних та професійних представників.

Формування комісії – це черговий тест на еволюційному шляху реформування державної служби. Без ефективної, незалежної та незаангажованої роботи цього органу дістатися фінішу та сформувати справжню нову еліту державної служби неможливо.

Микола Виговський, експерт Реанімаційного Пакету Реформ, член Ради РПР, спеціально для УП

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування

Дозвільна кухня: Реєстрація потужностей чи експлуатаційний дозвіл для бізнесу?

Уроки впровадження накопичувальних пенсій у Польщі, що варто взяти до уваги

Як головування Польщі у ЄС дозволить посилити тиск на імпорт російських енергоносіїв

Цифрова трансформація правосуддя: як Україна створює сучасну судову систему

Як АРМА стало "золотим парашутом" для росіян

Людина і її місце. Промова на врученні Премії Шевельова