Чернігівський плацдарм, або Коли вибори є важливішими за мандат
Вибори в демократичній системі є способом в міру цивілізовано, в міру легально одержати доступ до владного ресурсу.
Міра означеної цивілізованості і легальності залежить від того, який арсенал готові застосувати основні претенденти на місце під куполом. Сьогодні відповідний замір можна зробити у Чернігові – в 205 окрузі.
Ці перегони є символічними і їхні результати матимуть вплив, який пошириться значно далі за межі Чернігівщини. Це зумовлено двома обставинами – масштабом політичних і фінансових гравців, зацікавлених у перемозі, а також близькістю місцевих виборів.
Змагання амбіцій і проба сил.
Є ще одна обставина, яка робить ці вибори особливими – використання "перевірених" технологій, які себе "зарекомендували". Однією з таких технологій є маніпуляції з персональним складом виборчих комісій.
За місяць – з 3 червня по 3 липня 2015 року – було проведено 13 замін членів Окружної виборчої комісії. З 18 членів ОВК було замінено 12 осіб. Одна з політичних сил двічі замінювала свого представника в комісії.
Також деякі із членів ОВК, включно з головою, мають "багате" політичне минуле. Під час останніх загальнонаціональних виборів вони представляли різні політичні сили в різних комісіях. Звертає на себе увагу і географія. Разом із місцевими в ОВК працюють "варяги", які минулі кампанії відпрацьовували у столиці і Дніпропетровську.
Клікніть на зображення для збільшення |
Контроль над членами ОВК, особливо над більшістю, дає значні технічні переваги у виборчому процесі. Адже ОВК, наприклад, проводить жеребкування, формує та розподіляє керівні посади в дільничних виборчих комісіях; розглядає заяви і скарги на рішення, дії або бездіяльність ДВК; може визнати голосування на виборчій дільниці недійсним.
Зрештою, встановлює підсумки голосування в окрузі.
Хрестоматійним прикладом "ефективного" використання цих та інших можливостей стали вибори 2012 року, особливо у 223 виборчому окрузі.
Пікантності ситуації додає те, що сьогодні відбувається процес зміни виборчого законодавства для місцевих виборів. Процес, провалений по формі і близький до провалу по суті.
Пропоновані зміни ніяким чином не торкаються низки системних проблем вітчизняних виборів. Бо й надалі право на формування комісій зберігається виключно за суб’єктами виборчого процесу.
Зберігається також і норма про безпідставне відкликання з подальшою заміною членів виборчих комісій партіями і кандидатами.
Досі неврегульовані відносини оплати праці членів ТВК і ДВК політичними силами. А, власне, саме на цих "шпаринах у законодавстві", як на трьох китах, і тримаються основні маніпуляції і зловживання у виборчих комісіях.
Вибори у 205 окрузі могли б стати показово відмінними. По-перше, на їхньому прикладі можна було відпрацювати систему запобігання згаданим маніпуляціям, протестувати і вдосконалити її.
Цей досвід можна було б використати на майбутніх виборах. Адже роботу відповідних структур набагато легше скоординувати на місцевому, ніж на загальнонаціональному рівні.
По-друге, використати такий шанс означало б продемонструвати політичним середовищам і суспільству готовність до реальної реформи виборчого законодавства, а не його "побілки". Бо те, що відбувається зараз, не дотягує навіть до "косметичного ремонту".
Однак, успішна реалізація описаного вище конфліктувала з тим потенціалом, який зберігався за умов збереження status quo.
Іншими словами, життя по-старому забезпечує набагато привабливіші можливості для перемоги. Особливо тоді, коли так не хочеться програвати.
Назар Бойко, керівник Моніторингово-аналітичної групи "ЦИФРА", спеціально дня УП