Люстрація. Схвалено у Європі

Понеділок, 22 червня 2015, 12:08

Реванш реакційних сил зупинено, активне очищення влади від корупціонерів  і приспішників режиму Януковича триває, а Європа підтримує ці процеси.

Це головні висновки, які можна зробити із п’ятничного засідання Венеціанської комісії, де закон "Про очищення влади" було схвалено.

Аби не бути голослівним, наведу кілька аргументів на підтримку закону, які комісія наводить у фінальному висновку. Примітно, що вони стосуються та вщент розбивають більшість закидів наших опонентів, тим самим підтверджуючи хибність їхньої позиції.

Отже, Венеціанська комісія визнає, що закон "Про очищення влади" відрізняється від інших люстраційних законів, прийнятих в країнах центральної та східної Європи, ширшою сферою застосування.

Головна відмінність у тому, що він не лише захищає суспільство від осіб, які "через їх минулу поведінку можуть завдати шкоди новозаснованому демократичному режиму", а й прагне очистити державні органи від осіб, які були задіяні у широкомасштабній корупції.

Обидві цілі, на думку комісії, є правомірними.

Також не суперечить діючим міжнародним стандартам включення до переліку потенційно люстрованих осіб суддів Конституційного суду. Більше того, дано чітке тлумачення того, як комісія ставиться до спірного, на думку певного кола експертів, моменту щодо принципу люстрації "за посадою".

"Дискваліфікація, яка основана виключно через посаду, яку займала особа (зокрема, чиновники за часів Януковича - П. П.), апріорі не суперечить міжнародним стандартам, за умови, якщо мова йде про посади в установах, відповідальних за серйозні порушення прав людини і винні у серйозних випадках безгосподарності... українська влада може краще оцінити, які державні установи відігравали значну роль у недемократичних процесах під час зазначених двох періодів", - говориться у висновку.

"Українська влада має вирішити чи всі посади перелічені (у законі)... відіграли значну роль у зловживанні владою за режиму В. Януковича у 2010-2014 роках чи під час подій на Майдані у кінці 2013 року-на початку 2014 року".

У такому випадку, повинна враховуватися конкретна ситуація в Україні, одночасно зважаючи, що "якщо організація вже вчинила серйозні порушення прав людини, член, працівник чи агент має розглядатися як такий, що приймав участь у таких порушеннях, якщо він був вищою посадовою особою організації", - сказано у висновках.

Крім того, не входять в протиріччя із міжнародними стандартами і 10-річні рамки обмежень для чиновників, які підпадають під люстрацію.

Венеціанська комісія також залишає це питання на розгляд уряду, оскільки лише в конкретних історичних соціально-політичних умовах можливо визначити, чи достатньо цього строку для усунення шкоди, яку спричинив той чи інший діяч для демократії.

Більше того, в Україні спірним є застосування 5-річного терміну, адже це є період між виборами. А оскільки закон переслідує дві цілі - очищення і упередження приходу до влади старих корупціонерів, 10-річний строк є достатньо виправданим. 

Важливо, що переважна більшість рекомендацій  щодо внесення змін у люстраційний закон, наданих Венеціанською комісією, носять технічний характер і у тісній взаємодії із фахівцями комісії будуть внесені в документ через парламент уже найближчим часом.

Крім того, не входять в протиріччя із міжнародними стандартами і 10-річні рамки обмежень для чиновників, які підпадають під люстрацію. Венеціанська комісія також залишає це питання на розгляд уряду, оскільки лише в конкретних історичних соціально-політичних умовах можливо визначити, чи достатньо цього строку для усунення шкоди, яку спричинив той чи інший діяч для демократії.

Більше того, в Україні спірним є застосування 5-річного терміну, адже це є період між виборами. А оскільки закон переслідує дві цілі - очищення і упередження приходу до влади старих корупціонерів, 10-річний строк є достатньо виправданим. 

Переважна більшість рекомендацій  щодо внесення змін у люстраційний закон, наданих Венеціанською комісією, носять технічний характер і у тісній взаємодії із фахівцями комісії будуть внесені в документ через парламент уже найближчим часом.

Хочу наголосити, що українська сторона у спільній роботі із експертами Венеціанської комісії, окрім іншого, прагнули виявити можливі ризики реалізації положень законодавства в сфері очищення влади, проговорити та узгодити загальні положення, які є частиною традиційного поняття "люстрації" для того, щоб відобразити розуміння, чого саме слід уникати та що необхідно попереджувати.

Декларація цих положень дозволяє узгодити загальні стандарти, які визнаються сторонами як вища цінність - дотримання прав та свобод людини. 

Все, що можу сказати - реваншу не буде, а його прихильникам і ідеологам доведеться змиритися із програшем. Попереду велика чистка авгієвих стаєнь і реальне кадрове оновлення у кожному місті і в кожному районі. Ми закочуємо рукава і сподіваємось, що разом із нами до цієї роботи приєднаються всі небайдужі демократичні сили.

Павло Петренко, міністр юстиції України

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування

Чому реформа держуправління є необхідною для успішної євроінтеграції України

Найпоширеніші міти про митницю та їх спростування

Наступного року будуть вибори

Реванш Кремля в Грузії – помилĸи, яĸі не варто повторювати Уĸраїні

За крок від прірви. Позитивна допінг-проба Мудрика: які наслідки варто враховувати вже зараз

Пияцтво і наркотики — це рак армії. Ті, хто обирає деградацію, не мають права бути тут