Чотири тези про податкову реформу
Теза 1. Податкова реформа сьогодні є ключовою для України.
Наприкінці минулого року саме податкова "мобілізація", невдало й несправедливо названа "податковою реформою", стала потужним негативним сигналом від уряду до економіки, що призвів до масового згортання бізнесу та прискорення економічного падіння.
Тепер вдала податкова реформа мусить стати найсильнішим позитивним сигналом, своїм фактом стверджуючи націленість уряду та парламенту на ліберальну відкриту економіку, яка, власне, і була однією із цілей Майдану.
Не забуваймо, що у своїй основі Майдан як революція мав потужну економічну складову буржуазної революції проти економічного неофеодалізму олігархічної моделі.
Теза 2. Розробка податкової реформи має йти як діалог між двома основними силами: захисниками ідеї податкової сталості, fiscal sustainability, тобто достатнього наповнення бюджету – і захисниками ідеї економічного зростання.
Хороше рішення має забезпечити водночас обидві вимоги – і податкову сталість, і економічне зростання, а також воно мусить відповідати критеріям чесності, прозорості й простоти. Тому робоча група з розробки податкової реформи має включати як податківців та бюджетних фінансистів, так і представників економічної науки та розробників економічної стратегії, а також бізнесу та громадськості.
Податкова робоча група із самих лише податківців та бюджетних фінансистів – це однобокість, відсутність діалогу. Загалом – повторення минулорічної помилки, але з набагато жахливішими наслідками.
Теза 3. Завдання ділової та експертної спільноти полягає в тому, щоб, по-перше, досягти згоди щодо основних принципів нової податкової системи, по-друге, якнайширше популяризувати їх у підприємницькому середовищі.
Фахівців високого класу, які можуть розробити податкову системи країни, у нас не так багато – тридцять буде дуже завищеною оцінкою, – і всі вони давно відомі поіменно. Ось ця спільнота й має спочатку досягти згоди, а потім поширити своє бачення на тисячі підприємців.
Відсутність консенсусу завжди дозволяє владі ігнорувати пропозиції, бо вони суперечать одна одній.
Консолідоване бачення, за яким стоїть потужна підтримка широких підприємницьких кіл, – не може бути проігнороване.
Теза 4. Неможливо відокремити реформу податкової системи від реформи податкової служби.
Ми знаємо, що навіть хороші ідеї можуть бути спотворені. Податкова служба й, більш широко, фіскальна служба – сьогодні являють собою потужний заповідник корупції, який має бути знищено.
Без професійної, компактної, чесної податкової служби, яка перетворена з каральної на сервісну, економічне зростання запустити неможливо. І тому голова Державної фіскальної служби – це одна із ключових посад у сфері боротьби з Гідрою і відродження країни. А це означає, що там має з'явитися неординарна людина зі сталевим характером.
Тому призначення голови ДФС має відбуватися відкрито, прозоро, на конкурентних засадах, як конкурс не лише людей, але й бачень.
Це буде найважливіший краш-тест нинішньої системи державної влади.
Не впорається – тоді на нас очікує повноцінний економічний колапс, а нинішні політики підуть на звалище історії.
В оптимістичному ж сценарії матимемо економічне зростання вже в 2016 році.
Валерій Пекар, спеціально для УП