Український Донбас

Четвер, 04 грудня 2014, 14:20

Легко бути патріотом на Західній Україні. Можна безперешкодно висловлювати проукраїнські позиції в Києві. Однак, мати сміливість виступити за єдину Україну на Донбасі – це справжнє геройство і патріотизм.

Особливо після того, як із самого початку розгортання сепаратистського сценарію на Донбасі російські найманці розпочали цілеспрямовану кампанію терору проти українців. Викрадення українських священників, волонтерів, громадських активістів, звіряче вбивство Володимира Рибака в Горлівці цілком повторюють епізоди "червоного" та "білого терору", про які нам розповідали на уроках історії.

Але навіть дев'ять місяців гонінь за українськими активістами, бойових дій і тортур у підвалах бойовиків не злякали донецьку молодь, яка 1 грудня 2014 року прийшла на зустріч з лідерами сепаратистів у проукраїнській символіці. Вони і є тим українським Донбасом, який дає надію на краще майбутнє для регіону й перед яким мають нести відповідальність представники українського уряду.

Але що може запропонувати Донбасу українська влада й чи може вона сказати про це відверто?

Чотири сценарії щодо Донбасу – і жодного офіційного

Дії української влади в питанні Донбасу обмежуються одиничними рішеннями, які не вибудовуються в комплексну політику із чітко окресленим вектором. Сценаріїв розвитку подій не так багато, але остаточний вибір моделі поведінки уряду має бути чітко артикульований громадянам як на Донбасі, так і на решті території України.

Першим сценарієм є військовий наступ. Однак для нього в України об'єктивно нема ресурсів, особливо враховуючи активну передислокацію Росією озброєння та військових на цю територію за час дії мінського протоколу.

Другий – створення українською владою лінії захисних споруд по всьому периметру зони АТО, економічна блокада цієї території, дипломатичні зусилля щодо посилення тиску міжнародної спільноти на Росію, припинення виплати пенсій і евакуація державних службовців.

Цим шляхом іде український уряд зараз. Але подібний варіант веде до замороження конфлікту та руйнує зв'язки центру з українськими громадянами, які залишилися на Донбасі. Водночас влада так і не наважилася сказати громадянам, що боротиметься із сепаратизмом економічними методами.

Третій варіант повторює попередній з єдиним винятком, що всі фінансові зусилля уряду стосовно Донбасу мають спрямовуватися на роботу із внутрішніми переселенцями як справжнім голосом українського Донбасу. У перспективі саме ці громадяни можуть використовуватися для поширення українського впливу на окупований Донбас.

Четвертим є так званий грузинський сценарій, коли неконтрольовані центром території визнаються тимчасово окупованими, але влада готова витрачати гроші на програми для місцевого населення, щоб мати можливість їх повернути хоча б у довгостроковій перспективі.

Досвід Грузії в питанні реінтеграції самопроголошених республік

Грузія будує свою політику щодо самопроголошених республік із позиції, що вона може більше запропонувати Абхазії та Південній Осетії, ніж Росія.

Зокрема, у Грузії діє окреме міністерство з питань примирення й громадянської рівноправності. Основним напрямом його діяльності є реінтеграція населення самопроголошених республік у загальнонаціональні політичні процеси. Крім того, у Тбілісі продовжують працювати уряди Абхазії та Південної Осетії у вигнанні.

Значний акцент робиться на освіті та системі охорони здоров'я. Наприклад, для власників грузинських паспортів з Абхазії чи Південної Осетії медичне обслуговування набагато дешевше й доступніше, ніж для пересічних грузинів. Грузинська влада також забезпечує безкоштовну імунізацію населення.

Аналогічно, грузини Абхазії можуть безкоштовно навчатися в грузинських університетах. Завдяки тому що грузини в Абхазії компактно проживають на одній території, у них діють грузинські школи. У свою чергу, на Донбасі та в Криму проросійська влада робить усе можливе, щоб витіснити будь-що українське із цієї території.

Також грузинська влада без проблем видає свої паспорти жителям цієї території й навіть не піднімає питання про вилучення вже виданих паспортів.

Представники грузинської влади переконані, що необхідно зберігати інфраструктурну прив'язку самопроголошених республік до решти Грузії. Відрізати водо- та електропостачання можна одним рішенням, але відновити їх буде набагато важче.

Окремим пунктом офіційної політики щодо Абхазії та Південної Осетії є проблема внутрішньо переміщених осіб, кількість яких навіть перевищує українські показники.

У Грузії налічується 350 тисяч внутрішніх переселенців, тоді як населення країни – 4,5 мільйони осіб. Для порівняння, в Україні за станом на 1 грудня 2014 року офіційно зареєстровано 500 тисяч внутрішніх переселенців, тоді як ООН стверджує, що реальні показники перетнули цифру в 1 мільйон осіб.

На початках грузино-абхазького конфлікту внутрішніх переселенців розміщували в державних гуртожитках і санаторіях, оскільки влада розраховувала вирішити проблему в короткостроковій перспективі. Однак, замороження конфлікту призвело до того, що держава тепер дає можливість внутрішнім переселенцям приватизувати державну нерухомість, у якій вони проживали роками. Після російсько-грузинської війни 2008 року до створення житла для внутрішніх переселенців активно залучалися й іноземні донори.

Грузія готова нести фінансові видатки, щоб мати можливість повернути свою територію в довгостроковій перспективі. Україна діє за протилежним сценарієм – чого варте лише рішення розподілити 198 мільйонів гривень субвенцій, які передбачалися Луганщині, серед п'яти областей, з яких лише Дніпропетровська межує з зоною АТО. Ці кошти можна було використати для забезпечення працівників державних підприємств у прифронтовій зоні чи на цільові програми для внутрішніх переселенців, які виїхали із цього регіону.

Саме фінансове забезпечення прифронтової зони, контрольованою українською владою, і соціальна робота з місцевим населенням – є тим рубежем оборони, який не дозволить поширюватися сепаратизму.

Грузини намагаються використовувати політику "м'якої сили" для реінтеграції самопроголошених республік.

Оскільки військового вирішення для ситуації в Криму та на Донбасі не існує, українська влада також має навчитися працювати з населенням "сепаратистських регіонів". Принаймні захищаючи проукраїнські елементи на тимчасово окупованих територіях.

Ярослав Ковальчук, МЦПД, спеціально для УП

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування

Захистимо Пейзажку від забудови: історія боротьби за спадщину Києва  

Фатальна безсилість

Соціальний бюджет-2025

Як не перетворити військового омбудсмена на весільного генерала

Полюбіть критичне політичне мистецтво. Промова Олени Апчел на нагородженні УП 100

ЄС обмежує, Україна – надає преференції. Що має змінитися у рекламуванні тютюнових виробів