Хто писатиме нову Конституцію?
4 березня ВР ухвалила постанову "Про утворення Тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради України з питань підготовки законопроекту про внесення змін до Конституції України".
Згідно з постановою, комісія має підготувати та до 15 квітня подати на розгляд Верховної Ради проект закону про внесення змін до Конституції.
Від того, як буде проведена конституційна реформа, великою мірою залежить, чи буде в Україні встановлено справедливий порядок. Тож варто подивитися, кому ввірено це надважливе завдання – підготовка конституційної реформи.
Тимчасову спеціальну комісію утворено в складі 14 народних депутатів. П'ять із них – тобто більше ніж третина комісії – це народні депутати, які в липні 2010 року разом із колегами по тодішній коаліції направили до КС подання про визнання неконституційним закону про внесення змін до Конституції №2222 від 8 грудня 2004 року.
До слова, трохи більше тижня тому Верховна Рада припинила повноваження суддів КС саме через їхнє голосування за рішення, що було прийняте на підставі цього подання.
Чому одні посадові особи, причетні до узурпації Януковичем влади, позбуваються своїх посад, а інші удостоюються творити подальшу конституційну історію – незрозуміло.
Є серед членів комісії й ті, хто заслужив від народу звання "тушки".
Олександр Фельдман був обраний до Верховної Ради попереднього скликання за списком Блоку Юлії Тимошенко, однак після обрання Януковича президентом його політичні переконання зазнали різких змін – він вийшов із фракції БЮТ і вступив до фракції Партії регіонів.
Подібні метаморфози політичних поглядів у попередньому скликанні спіткали ще двох членів Комісії – Володимира Пилипенка та Валерія Писаренка – заслужених провідників волі Андрія Портнова у Верховній Раді.
Тож, як мінімум половина членів комісії, що готуватиме конституційну реформу, – це люди, які спричинилися до повної нівеляції конституційного порядку в Україні. Якби членів парламенту можна було люструвати, то такі дії однозначно підпадали б під критерії люстрації.
П'ятеро членів комісії вперше стали народними депутатами з їх обранням до Верховної Ради сьогоднішнього скликання.
За партійним складом комісія виглядає так: п'ять членів від ПР, чотири члени від ВО "Батьківщина", по одному члену від "Удару", ВО "Свобода", Комуністичної партії, групи "Економічний розвиток" Володимира Пилипенка та групи "Суверенна європейська Україна" Олега Зарубінського.
Жоден з членів комісії не є фахівцем із конституційного права.
Питання, чому проект конституційної реформи готуватиме комісія з політиків, залишається незрозумілим. Навіть якщо уявити, що склад зазначеної комісії викликає довіру, група політиків – це точно не ті, хто має готувати конституційну реформу.
Незаангажована конституційна реформа в інтересах суспільства може бути підготовлена лише фахівцями-конституціоналістами.
Політики апріорі не можуть напрацювати об'єктивний та фаховий проект конституційних змін. Їхня робота неминуче скотиться до політичних торгів конституційними положеннями, десятками колізій у тексті оновленої Конституції та делегітимізації конституційного процесу в очах суспільства.
Таке ми вже проходили.
Ярина Журба, експерт Центру політико-правових реформ, спеціально для УП