Дама, валет…

Вівторок, 14 лютого 2012, 18:36

Рішення замінити Богатирьову на Клюєва на посаді Секретаря Радбезу багатьом здалося несподіваним. Однак все відбулося очікувано, адже посилення позицій Януковича через систему Радбезу було лише питанням часу.

Трішки історії

Рада національної безпеки і оборони України створювалася за американською подобою. Її голова – президент країни, а чільні функції - нагляд і контроль за органами виконавчої влади та силовими структурами.

Розбудовував і ставив РНБО «на ноги» Володимир Горбулін. Дехто його навіть називав "сірим кардиналом Кучми". І справді, його можливості за часів Кучми були величезні – стати фігурантом проблемного питання, що виносилося на засідання РНБО, автоматично спричиняли великі неприємності.

До системи Радбезу також входили науково-дослідні інститути, які розробляли наукові рекомендації з проблемних питань зовнішньої та внутрішньої політики. Можна сказати, що вони були ногами, на яких стояв Апарат РНБО – місце, де остаточно формулювалися питання та рішення, які члени Радбезу потім ухвалювали на Банковій.

Така система вироблення та ухвалення рішень працювала і за часів Ющенка. Змінювалися лише Секретарі, але контроль і нагляд були наріжним каменем в роботі структури.

Зміни розпочалися в останній рік каденції Ющенка. У 2009 році несподівано для Апарату Радбезу з Банкової прийшов проект указу щодо ліквідації наукових інститутів при РНБО (Інститут проблем національної безпеки і Національний інститут проблем міжнародної безпеки). Через неодноразові листи та особисті зустрічі, Ющенка вдалося переконати не ліквідовувати згадані інститути.

Ситуація змінилася з приходом до влади нинішнього президента. Спочатку указами Януковича були ліквідовані інститути керовані В. Горбуліним та О.Власюком (Інститут проблем національної безпеки і Національний інститут проблем міжнародної безпеки), а за рік іншим указом Януковича практично на дві третини був скорочений Апарат РНБО (десь з 231 особи залишилося 90 чоловік). Таким чином спочатку Радбез став колосом без ніг, а потім взагалі був помножений на нуль.

Трішки реалій

Знищення інститутів супроводжувалося паралельним процесом переманювання (науково-дослідницьке поле насправді в Україні дуже мале) фахівців Радбезу до Національного Інституту стратегічних досліджень, який після перемоги Януковича на президентських виборах очолив А. Єрмолаєв.

Питаннями, що досі були винятково у віданні РНБО (воєнна доктрина, оборона стратегія, реформування правоохоронних органів тощо), почав займатися НІСД. Подейкували, що вони напряму співпрацювали із главою Адміністрації Президента.

Трішки сьогодення

Нинішнє владне переформатування на рівні Богатирьова-Клюєв рано чи пізно мало відбутися. Якщо Богатирьова є "людиною", яка ототожнюється з оточенням відомого олігарха, то новий Секретар РНБО безпосередньо ототожнюється із президентом.

Це призначення логічне в контексті нещодавнього призначення нового глави СБУ та перекидання з цієї посади в Кабмін представника однієї з груп оточення.

Дехто трактує нинішнє призначення пана Клюєва як пониження. Найближчим часом буде видно хибність чи правдивість таких тверджень. Адже не виключено, що після змін в СБУ, зараз йтиметься і про відновлення функцій Радбезу часів "сірого кардинала".

Маятник готовий рушити у зворотній бік, і це стане зрозуміло на прикладі послаблення чи посилення ролі НІСД.

Щодо призначення Богатирьової. Негласно медична сфера належала до сфер впливу однієї народної депутатки. А пані Богатирьова напевне матиме свої бачення управління медициною і фармацевтикою.

Олександр Піддубний, журналіст, у 2008-2011 роках працював у Раді національної безпеки і оборони України, спеціально для УП

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування