"Обслуга" тютюнових транснаціональних виробників чи "народні" депутати?

Середа, 21 вересня 2011, 12:01

"…Я думаю, реклама вне сомнения внесла
 свой вклад в рост числа новых курильщиков, будь то
женщины или населения стран Третьего мира"
Девід Абботт, голова британської рекламної агенції Abbott Mead Vickers 

Україна в очікуванні історичного рішення у боротьбі з негативними наслідками тютюнокуріння: 22 вересня Верховна Рада має розглянути у другому читанні законопроект №5164 щодо заборони реклами, спонсорства та стимулювання продажу тютюнових виробів.

У 1996 та в 2001 Верховна Рада вже голосувала у другому читанні за законопроекти, які передбачали повну заборону тютюнової реклами.

Якби не подвійне вето тодішнього президента Кучми, то наші діти вже б не бачили усюдисущої, витонченої технічно реклами сигарет в кіосках.

В супермаркетах у прикасових зонах на рівні дитячих очей не крутили б ролики про 100% натуральний тютюновий продукт, не було б спокусливих плакатів "Футболка з приколом за дві пачки", а молодіжні вечірки не перетворювалися б у "спеціальні виставкові заходи" під час яких сигарети роздаються безкоштовно.

 

22 вересня цього року депутати не просто голосуватимуть за повну заборону реклами сигарет. Народні обранці складатимуть тест на патріотизм, на людяність, нарешті стане зрозуміло, хто із депутатів відстоює інтереси здоров’я жителів України, а хто захищає надприбутки транснаціональних тютюнових компаній.

Законопроект №5164 має непросту долю. Зареєстрований ще 2009 року, він більше року припадав пилом. І лише через рік, в 2010, справа дійшла до першого читання.

На здивування тютюнових корпорацій, законопроект набрав конституційну більшість – 303 голоси! Після цього розпочалась справжня детективна історія із послабленням тексту у профільному комітеті та відтермінуванням його подальшого розгляду.

На жаль, в результаті всіх цих дій профільний комітет з питань свободи слова та інформації фактично спотворив волю Верховної Ради. І у другому читанні депутати мають розглядати законопроект, що концептуально відмінний від того, який 303 народні обранці підтримали у першому читанні.

По-перше, Верховна Рада підтримала повну заборону тютюнової реклами, окрім двох чітко визначених виключень. Натомість до другого читання пропонується невичерпний перелік заборонених видів реклами з певними виключеннями.

Наприклад, пропонується заборонити тютюнову рекламу в мережі Інтернет, але "крім веб-сайтів, що призначені для повнолітніх осіб". Всі знають, що "сайтами для дорослих" сором’язливо називають порносайти і саме вони найбільше приваблюють підростаюче покоління.

По-друге, депутати голосували не тільки за заборону тютюнових реклами і спонсорства, але і за заборону стимулювання продажу тютюнових виробів.

У варіанті, наданому комітетом до другого читання, слова "стимулювання продажу тютюнових виробів" залишилися лише в назві. Натомість ратифікована Україною Рамкова Конвенція ВООЗ із боротьби проти тютюну однозначно вимагає заборонити не лише рекламу і спонсорство, а і стимулювання продажу тютюнових виробів, що охоплює, наприклад, рекламу сигарет у магазинах і кіосках, яка зараз юридично вважається "інформацією" і не підпадає під заборону.

Слід зазначити, що завдяки наполегливості деяких членів комітету, народних депутатів Уколова, Шевченка, Ландика, Голуба вдалося прибрати з варіанта, винесеного на розгляд комітету, найбільш кричущі виключення з заборони тютюнової реклами.

В представленому комітетом варіанті, на щастя, нема вже дозволу тютюнової реклами на місцевих телеканалах, в друкованих виданнях, які оголосять себе "призначеними для споживачів тютюнових виробів", а "спеціальні виставкові заходи тютюнових виробів" зможуть відвідувати лише працівники підприємств, які займаються оптовою торгівлею або виробництвом тютюнових виробів.

Завдяки цим зусиллям пропонований комітетом до другого читання варіант законопроекту 5164 є більш прогресивним, ніж чинне законодавство, і це означає маленький крок у правильному напрямку.

 

Але депутати Верховної Ради на своєму пленарному засіданні можуть зробити великий і переможний крок для захисту наших дітей від нав’язливої реклами смерті.

Нагадаємо, що ще у 1992 році Верховна Рада в "Основах законодавства з охорони здоров’я" заборонила рекламу тютюну у будь-яких формах, але ця заборона була згодом скасована законом про рекламу.

Парламент ще двічі (у 1996 та в 2001 роках) голосував за повну заборону реклами тютюну, проте обидва рази вето колишнього президента Кучми рятувало тютюнові корпорації. Зараз, за словами Ганни Герман, президент Янукович підтримає закон про повну заборону реклами тютюну.

Важливо, що і у 1996, і у 2001 роках тодішній комітет з питань свободи слова та інформації подавав на друге читання варіант законопроекту, який передбачав лише дуже помірні обмеження тютюнової реклами, проте знаходився НАРОДНИЙ депутат (1996 року – Сергій Пасько, 2001 року – Юрій Сахно), який наполягав на повній забороні тютюнової реклами і більшість депутатів підтримувала це рішення.

Причини того, чому депутати йшли проти рішення комітету тоді дуже чітко сформулював, на жаль, вже покійний депутат Олександр Зінченко: "Поїхати у свій округ і постати перед питанням – чому ти голосував проти заборони тютюнової реклами, означає наразитися на ризик не бути переобраним".

Депутати, які дійсно працюють з виборцями, знають, що переважна більшість людей виступають проти реклами смерті. І ця підтримка зростає. За даними національних репрезентативних опитувань 2000 року, повну заборону реклами тютюну підтримували 49% респондентів, а 2010 року – вже 70%.

Українська громадськість (члени Коаліції громадських організацій "За вільну від тютюнового диму Україну", більше ста відомих громадян України, які підписали "Маніфест проти куріння") просить народних депутатів під час розгляду на пленарному засіданні законопроекту 5164 у другому читанні підтримати поправки, які повністю забороняють тютюнову рекламу та стимулювання продажу тютюнових виробів.

Адже лише повна заборона є ефективною.

Заклик до депутатів Верховної Ради повністю заборонити рекламу тютюну безрезультатно лунав ще у 2001 році, коли відомі медики, в тому числі нинішній президенти АМНУ Андрій Сердюк, підписали відповідне звернення. Через 10 років – влітку 2011 – аналогічне звернення підписали відомі лікарі Микола Поліщук, Катерина Амосова, Ольга Богомолець і багато інших.

Представники більшості релігійних громад послідовно виступають проти реклами смерті. Асоціація керівників шкіл від імені педагогічної громадськості теж звернулася до депутатів із проханням повністю заборонити таку рекламу.

Міністерство охорони здоров’я послідовно виступає за заборону всіх форм тютюнової реклами.

Тютюнова індустрія, незважаючи на свої прибутки (минулого року лише один з філіалів іноземної тютюнової корпорації в Україні отримав більше 1 мільярда гривень прибутку), мають великі проблеми – вони втрачають споживачів.

Сотні тисяч українців щороку кидають курити і ще сотні тисяч наших співгромадян перестають купувати сигарети просто тому, що вмирають. Щоб втримати свій бізнес, тютюновим ділкам щороку потрібно сотні тисяч нових споживачів і їм ніде їх взяти, як серед наших дітей.

Жоден курець не хоче, щоб його дитина палила. Навіть жоден працівник тютюнових корпорацій не хоче, щоб його власні діти споживали продукцію його фірми. Проте вони готові на будь-які рекламні заходи аби залучити чужих дітей до паління. Щоб ті десятки років платили данину закордонним акціонерам тютюнових компаній.

В руках депутатів Верховної Ради доля українських підлітків, багато з яких завдяки повній забороні (а не частковим обмеженням, які лише змінюють рядки в рекламних бюджетах тютюнових фірм) можуть не почати курити.

Зникнення тютюнової реклами, спонсорства, різних форм промоції та стимулювання тютюнових виробів, які приховують справжні "властивості" сигарет, потрібне саме для юних жертв тютюнової індустрії. Адже більшість молоді робить свій вибір на користь куріння саме під впливом гламурних образів тютюнокуріння.

Цей відеосюжет наочно демонструє як в Україні тютюнові транснаціональні компанії "вербують" нових клієнтів, як витончено "підсаджують" на "легальний" наркотик…

22 вересня дізнаємося на чиєму боці в результаті буде Верховна Рада.

Ганна Гопко, Коаліція громадських організацій та ініціатив "За вільну від тютюнового диму Україну", кандидат наук із соціальних комунікацій, для УП

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування