Соціальний захист дітей війни: міф або реальність?

Середа, 20 квітня 2011, 15:54

Усі давно звикли до того, що останніми роками вітчизняна медицина, освіта, соціальна сфера фінансуються за залишковим принципом. Влада спочатку подбає про своє належне існування – а вже потім про виконання освітніх програм та соціальне забезпечення.

Відвертим популізмом свого часу стало прийняття закону "Про соціальний захист дітей війни", який передбачив особливу категорію громадян – "діти війни" та закріпив для них низку соціальних гарантій.

Водночас, відразу стало зрозумілим, що народні обранці, приймаючи вказаний закон, піклувалися виключно про підвищення власного рейтингу.

Так, набрання ним чинності спочатку відтерміновувалося на досить тривалий період, а в 2006, 2007, 2008 роках законами про держбюджет його дію взагалі призупиняли в зв'язку із браком бюджетних коштів. Це, у свою чергу, стало приводом звернення до Конституційного суду. Останній у травні 2008 року дійшов до висновку, що законом про Державний бюджет не можна вносити зміни до інших законів, зупиняти їх дію чи скасовувати їх, оскільки з об'єктивних причин це створює протиріччя в законодавстві, і як наслідок – скасування та обмеження прав і свобод людини й громадянина.

Даний висновок мав усунути існуючі протиріччя та остаточно дисциплінувати владу належним чином виконувати свої зобов'язання перед населенням.

На жаль, цього не відбулося.

Спробуємо з'ясувати, як на даний час полягають справи з виконанням цього закону.

Зауважимо, що ним установлені пільги та державна соціальна підтримка для осіб, яким на дату 2 вересня 1945 року не виповнилося 18 років. Таким чином, трохи більше 4,5 мільйонів громадян України мають право, зокрема, на:

– 25% знижку при сплаті житлово-комунальних послуг;

– першочергове відведення земельних ділянок для індивідуального будівництва садівництва та городництва;

– безоплатний проїзд міським транспортом.

Водночас, у часи, коли стрімко підвищуються тарифи на послуги ЖКГ, а в кожній маршрутці розміщена об'ява "За один рейс перевозимо одного пільговика", значення цих пільг суттєво нівелюється.

Вищезгаданим законом також передбачається щомісячна доплата до пенсії в розмірі 30% від мінімальної пенсії за віком для вказаної категорії пільговиків. Враховуючи, що з 1 квітня 2011 року розмір мінімальної пенсії становить 764 гривні, доплата до пенсії дітей війни повинна становити 229,20 гривень. Реально ж виплачується в рази менше передбаченого!

Так, ще в травні 2008 року кабмін видав сумнозвісну постанову "Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян", згідно з якою доплата до пенсії дітям війни становить лише 49,80 гривень.

Наголосимо, до речі, що даний документ є свого роду рекордсменом за кількістю положень, що визнані рішеннями судів незаконними, не чинними та такими, що не відповідають Конституції. Зокрема, норма, яка визначала розмір відповідної доплати, стала предметом оскарження та була визнана незаконною на підставі рішень адміністративних судів, останнє з яких ухвалене наприкінці 2010 року.

Водночас, нинішня влада, притримуючись "власної політики" невизнання та невиконання рішень судів та пріоритетності постанов уряду над законами України, залишила доплату до пенсії дітям війни в розмірі 2008 року – 49,80 гривень, що майже на 180 гривень менше законного розміру.

Зрозуміло, що все це зроблено лише з однією метою – позбавитися від непотрібних для влади витрат, адже лише цього року на "законне" забезпечення дітей війни в бюджеті не вистачає більше 10 мільярдів гривень.

На жаль, на сьогодні єдиний дієвий спосіб отримати недоплачені соціальні виплати за попередні роки – звернення до суду.

Водночас, судова тяганина може тривати місяцями, а й навіть роками, оскільки Пенсійний фонд систематично подає апеляції по програним судовим рішенням.

Напевно, влада глибоко переконана, що судитися з літніми людьми є справою більш достойною, аніж нарешті визнати свої прорахунки та забезпечити такий соціальний захист наших громадян, на який вони заслуговують.

Не відрізняючись від своїх попередників, нинішня влада діє за принципом: "Обіцяємо зараз, можливо виконаємо в майбутньому".

Павло Петренко, член Бюро партії "Фронт Змін", керівник юридичного департаменту партії, спеціально для УП

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування

Прибутки — торговим мережам, збитки — виробникам

Поразка режиму Башара Асада в Сирії – це стратегічна перемога України над Росією

Новий закон — лише початок: чотири наступні кроки для реформи Рахункової палати

Чому реформа держуправління є необхідною для успішної євроінтеграції України

Найпоширеніші міти про митницю та їх спростування

Наступного року будуть вибори