Лікнеп: як знайти хліб насущний у Китаї

Субота, 26 березня 2011, 11:16

"Постав перед своїм стартапом велику мету, щоб змінити світ і привнести нову цінність. Якщо нова цінність створюється, обов'язково з'явиться той, хто заплатить за неї гроші".
Гай Кавасакі, "Стартап"

Що робити в Китаї

Кожен, хто опинився в Китаї без чіткого плану дій, має повне право продати себе й свою професійну експертизу на китайському ринку праці. Маються на увазі конкретні спеціальності: лікар, пілот, викладач, тренер із фітнесу або той же програміст. Культурний шок попервах допоможуть подолати російськомовні спільноти, які стихійно існують практично у всіх великих містах, легко знаходяться в інтернеті, часто зустрічаються в реалі й стримано радіють новим обличчям.

Якщо із професійною придатністю "напряг", у першу чергу, через мовне питання – у багатьох китайських торгових компаніях із російськомовним робочим середовищем постійно відкриті позиції менеджерів відділів продаж, із простими зрозумілими правилами роботи за напрямками. Пошук слід вести через старі соціальні мережі й нових знайомих-інсайдерів. Та й сайти працевлаштування в Китаї ніхто не відміняв.

Є одна специфічна ніша, попит на трудяг у якій постійно високий через високу плинність кадрів. Це – контроль виробництва.

Загальними рисами: день у день, з місяця в місяць потрібно відвідувати різні виробничі майданчики, цехи, офіси, гаражі, підвали та аули, щоб, репрезентативним чином, перевіряти відповідність виробничих процесів підприємств і готових партій певних продуктів певним критеріям якості.

А в разі виявленні невідповідностей – запускати механізми виправлення браку, і розгрібати неустойки. Таке трапляється досить часто. Робота нудна, тому на ній довго не затримуються – швидко зістрибують або на "свого" клієнта, або на "свій" товар.

Крім того, знанням однієї лише пари-трійки гарячих слівець на кантонському діалекті тут не викрутитися.

Отже – підприємництво.

Де взяти ідеї

Справжньому підприємцю в Китаї – радість: економіка, а з нею споживання й, відповідно, збут – зростають.

За свіжого прогнозу The Financial Times, уже к 2020 року на Китай буде припадати 20% світової будівельної індустрії. Тому, з ходу, досить перспективними бачаться різні сервіси в сфері нерухомості – від [не]банального агентства нерухомості до авторського дизайну й облаштування житла, меблів, товарів домашнього затишку тощо.

У цілому ж, ідеї можна шукати в трьох умовних напрямках:

Китай – Україна;

 Україна – Китай;

 Новий місцевий бізнес.

 Іншими словами: 1) можна знайти цікавий бізнес за кордоном і привезти його додому; 2) можна взяти діючий український/російський бізнес і перенести його в Піднебесну; 3) а можна думати глобально, та діяти локально.

Китай – Україна

В очі одразу впадає найрізноманітніша у світі китайська кухня. Бізнес "підглянемо" у цілодобових магазинчиків "7-Eleven", які тут на кожному розі.

А назвати його можна, наприклад, "Біг Мао". І вибудовувати бренд навколо образу великого керманича – не менш одіозного й харизматичного, ніж Че Гевара, але менш розкрученого вітчизняними маркетологами.

Витівка являє собою парову шафу із прозорими стінками, розміром трохи більше двох мікрохвильових пічок, поставлених одна на іншу. У шафі на пару чекає на покупця загорнутий у листя лотоса рис із різноманітною м'ясною, пташиною та овочевою начинкою.

Смачно, корисно, ситно. Один такий "голубець" вгамовує почуття голоду на три-чотири години. І дешево – коштує менше долара США.

Збирати такі шафи, на початку, можна чи не в гаражі. Хоча і шафи, і виробництво напівфабрикату, і дистрибуцію з логістикою слід було віддати на якісний аутсорсінг. А самому зосередитися на однаково якісному задоволенні смакових відчуттів покупців у всій мережі, та контролі постачань у країну стратегічної сировини – листя лотоса.

Уявіть собі: приходите ви ввечері додому, а біля будинку в кіоску, практично без черги, якщо без здачі – тепла, ароматна, екзотична – у лотосі! – вечеря в картонній коробці з усміхненим Мао на стінках. За невеликі гроші.

Здається, тема може "стрельнути". Пам'ятайте успіх Довганя з Дока-піцою? А масове божевілля щодо суші?

Україна – Китай

Наприкінці січня 2011 року, російська платіжна система QIWI разом з японською корпорацією Mitsui пообіцяли бум платіжних терміналів у Китаї. Це – серйозна заява. Китай – великий, і пара-трійка платіжних терміналів "у рибному місці" прогодує не один рот.

Думається, це якщо не добрий знак для інших підприємців, то вагомий привід задуматися про майбутнє.

Або ось ще ідея: впроваджувати в Китаї наукові розробки вітчизняних учених – одна з наших поки ще сильних сторін. Її озвучив випадковий попутник – директор медичної клініки "Движение" професор Соловйов із Волгограда. Він із ходу, прямо в аеропорту, запропонував зайнятися комерціалізацією його особистого винаходу – диво-апарату для вакуумного лікування геморою.

Або ж, піти шляхом "економіки вражень і бізнесу в стилі шоу". Як вам ідея виведення на китайський ринок сервісу "Пригода в подарунок", на кшталт проекту "Smi)e"?

Мільйони китайців щодня зустрічають день народження й, до 2011 року, напевно, втомилися від різноманітного сувенірного ширвжитку, який самі ж і виробляють.

А тут – щось нове, та прикольне. Ще й з якісною дистрибуцією через розвинені торгові мережі, та із продажем через інтернет.

А півмільярда користувачів чайнанета – не жарт. З мізерними вкладаннями на старті – чисті маркетинг та робота з людьми. Наливай, пий та пісні співай – улюблена забава! Китайців, до речі, теж.

У цьому напрямку – експорт ідей у Китай – можна копати й копати. Запрошуємо не ледачих поділитися світлими думками в коментарях.

Новий місцевий бізнес

Найзахоплюючий, непередбачуваний і ризиковий, а тому цікавий великими баришами, у разі успіху, варіант – затіяти в Китаї нову справу.

Просто чудово, якщо у вас є ідея, яку ви давно пестили, яка боязко тремтіла під серцем і покірливо чекала свого часу. Чи, можливо, саме час ідею таку пошукати.

Коли ще, якщо не зараз?!..

В автора ідея Бьюттера жевріла останні 10 років – із часу закінчення медичного університету. Ідеться про маркетинг у пластичній хірургії. Але тоді, з одного боку, не було уяви, із чого починати, з іншого – як раз прийшло захоплення можливостями інтернету, у тому числі для заробляння легких грошей. І медицина, на тривалий час, відійшла на другий план.

Оформлятися тема стала в останні півроку, під час керування компанією "Медпрогноз", що надає на українському ринку послугу моделювання результатів пластичних операцій.

Під час вивчення системи кругообігу товарів і послуг у сфері косметичної хірургії, виявилось два фактори: по-перше, зростаючий ринок – 40 мільярдів доларів до 2013 року, за прогнозом дослідницької компанії BCC Research; а по-друге – досить хаотична поведінка покупців/пацієнтів і продавців/хірургів у місцях перетину попиту й пропозиції.

Звідси простий висновок: спостерігаємо ситуацію, коли відсутність у пацієнта легітимного, стандартизованого механізму визначення якості послуг хірурга і справедливої їх ціни, при відсутності у хірурга прогнозованого, з точки зору часу і витрат, способу привертання уваги й грошей пацієнта – зумовлює високі транзакційні витрати обох сторін на прийняття рішення про "купівлю". Наразі, про операцію.

Іншими словами, через сильне тертя між коліщатами ринку, пацієнт сьогодні часто платить і п'ять, і десять теоретично можливих взаємовигідних цін – за себе й, умовно, за пару-трійку пацієнтів, які лишилися вдома.

А раз таких пацієнтів мало, то й прикладом своїм вони запалюють коло осіб порівняно вузьке, не даючи бацилам попиту реклами з вуст у вуста розбудити ринок, що на невизначений час байдуже закляк у летаргічному сні.

Видається, саме час увімкнути будильник.

Краса врятує світ

Бьюттер (англійською beautter, назва утворена зі слів beauty і Twitter) – для того, хто потребує, має стати найкращим шляхом до персональної краси.

Пацієнту експертний інтернет-сервіс Beautter.com надасть можливість буквально за три кліки мишею запустити процес вирішення своєї проблеми косметичного характеру із кращим лікарем і сплатити справедливу ціну.

А хірургу Бьюттер допоможе більше заробити, розширити персональний вклад у пошук та залучення клієнтів, а також оптимізувати дорогоцінний життєвий ресурс, більше звільнивши місця для особистих справ.

Таким чином, маємо ідеальну бізнес-конфігурацію: "win-win", "переможець – переможець".

Результатом діяльності Бьюттера має стати унікальний рейтинг пластичних хірургів, створюваний просунутим механізмом колаборативної фільтрації й пов'язаний із великою базою даних вузькоспеціальних запитань-відповідей.

Зручна навігація і продумана кастомізація сервісу дозволять пацієнту зробити вибір за лічені хвилини. Адже майбутнє – за спеціалізованими соціальними мережами!

Запланувати й забронювати пластичну операцію стане так само легко й просто, як сьогодні авіаквиток.

Чи зможуть 20% топ-хірургів Бьюттера обслугувати 80% клієнтів усього ринку? Найближчий час це покаже.

А прибуток можна отримувати так само, як Booking.com – pay per action. У випадку Бьюттера – брати відсоток від грошей, сплачених пацієнтом за медичну послугу.

Суспільство мрії

З недавніх пір в автора з'явилася Велика Мрія – зробити світ красивішим, зробивши доступнішою косметичну хірургію.

Краса – велика сила. Якість життя красивих людей, як правило, вища від тих, на кому природа "відпочила".

Краса – це справжня цінність. А якщо нова цінність створюється, обов'язково з'являться ті, хто заплатить за неї гроші, – запевняє винахідник бізнес-євангелізму Гай Кавасакі.

Масове повернення тілу свіжості та молодості – лише квіточки. Ягідками, незабаром, стане масовий ринок окремих органів і цілих нових тіл. І ці дива стануть можливими раніше ніж ми думаємо.

Детальний аналіз розбір бізнес-моделі Бьюттера, з думками експертів – у наступному матеріалі.

P.S. До речі, а ви маєте особисто свою Велику Мрію? Поділіться, будь ласка, у коментарях.

Автор, веселий львівський хлоп, що, попри всі вибрики долі, конструктивно намагається жити цікавим, насиченим, різноманітним, багатим і щасливим життям, – є щирим прихильником ідей, дохідливо викладених авторитетними шведськими філософами Бардом і Зодерквістом у маніфесті "Нетократія", і радить усім охочим ознайомитися із цим пізнавальним твором, якщо не для практичного вжитку, то, хоча б, для розширення світогляду.

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування

Соціальний бюджет-2025

Як не перетворити військового омбудсмена на весільного генерала

Полюбіть критичне політичне мистецтво. Промова Олени Апчел на нагородженні УП 100

ЄС обмежує, Україна – надає преференції. Що має змінитися у рекламуванні тютюнових виробів

Діти Майдану

Дорогою ціною