"Косметичний ремонт" замість капітальних реформ. Держбюджет

Середа, 09 червня 2010, 15:40

Україна має величезний запит на зміни. Нарешті, сталося - 2 червня 2010 року наш президент запропонував концепцію економічних реформ на 2010-2014 роки. Будучи людиною не байдужою до того, у якій країні житимуть мої діти, вирішила дізнатися, як ці реформи можуть вплинути на мене як громадянина України.

Почала з реформи держбюджету.

Питання, які цікавили мене в бюджетній реформі: Чи зможу я як громадянин впливати на процес прийняття бюджету, контролювати доцільність використання бюджетних коштів? Чи буде з мене як громадянина України знятий державний борг у сумі близько 2 000 доларів США?

Планування. Україна

Отже, для покращення планування бюджету пропонується:

- внести зміни в Бюджетний кодекс, визначити принципи та методи середньострокового планування;

- прийняти закон "Про державне прогнозування й стратегічне планування".

Впровадження середньострокового бюджетного планування є дійсно кроком України вперед. Таке планування дозволяє не просто приймати бюджет на рік задля "латання дірок", а виставляти цілі на 3 - 5 років, і кожен річний бюджет підпорядковувати цим цілям. За принципами такого планування працює більшість європейських країн, а від недавнього часу ще й Росія.

Мені, як громадянину, комфортніше жити, розуміючи, які цілі ставляться на 3-5 років і розуміти, що бюджет приймається саме для виконання цих цілей.

Натомість зараз важко зіставити вектор розвитку країни й бюджет, який приймається.

Наприклад, у Конституції сказано, що "людина, її життя й здоров'я є найвищою цінністю". А коли аналізувати державний бюджет, то виходить, що на фінансування галузі здоров'я виділено в рази менше коштів, ніж на утримання державного апарату. А кошти на цю галузь завжди виділяються за залишковим принципом.

Прозорість. Україна

Для підвищення прозорості державних фінансів пропонується:

- визначити правила щомісячного оприлюднення в інтернеті та іншими способами інформацію про те, як виконується державний бюджет;

- подавати розширену інформацію перед прийняттям бюджету й звітуючи про його виконання.

При виконанні запропонованих змін я, як громадянин, і далі не зможу ані впливати на прийняття бюджету, ані контролювати його виконання, ані контролювати доцільність витрачання бюджетних коштів.

Прозорість. Світ

У Німеччині відслідковувати інформацію про держбюджет і щомісячне його виконання, брати участь у дискусіях можна на досить зручному веб-сайті:

 
По хорошому здивувала Грузія. Заходиш на дуже дружній до громадян веб-сайт:
 
У розділі про держбюджет можна отримати вичерпну інформацію про державні витати, державні борги, плановані позики та інші питання. Усі дані візуалізовано у формі графіків та табличок, тому розібратися досить легко:
 
Працює гаряча лінія, де можна задати всі питання, коли щось в державному бюджеті не зрозуміло. Найприкольніше, що в режимі реального часу (!) через веб-камери можна подивитися як працюють бюджетні комітети!
 
Щоб громадянам були зрозумілі всі тонкощі бюджетування, розроблений "Гід громадян Грузії по державному бюджету 2010 року".

Що шокує найбільше, це те, що реформи в Грузії розпочалися одночасно з каденцією президента Ющенка. Тобто, 6 років тому! І ось результат.

В Англії всю інформацію про стан бюджету можна відслідковувати в соціальній мережі Твіттер, підписавшись на RSS стрічку, чи отримати звіти про виконання держбюджету на свою електронну скриньку.

Сінгапур у прозорості бюджетної політики б'є всі рекорди.

Для бюджету-2010 створений окремий веб-сайт. Завдяки он-лайн калькулятору можна порахувати вигоду державного бюджету для сім'ї громадянина і його власності, для його бізнесу.

 
Навіть є спеціальні флайєри бюджету, який цього року сформований під гаслом "Кращі інтелектуальні здібності, якісні роботи, вищі прибутки". Це гасло відображає пріоритетні напрямки інвестування державних коштів на 2010 рік.
 
Із приводу формування бюджету та його пріоритетів ведеться постійний діалог із суспільством. Усі рекомендації фіксуються на сайті.
 

Ефективність витрат. Україна

Для підвищення ефективності витрати державних коштів пропонується:

- підвищити ефективність вкладення державних коштів у різні інвестиційні проекти;

- проводити внутрішній аудит відповідно до стандартів ЄС;

- ефективно моніторити фінансово-господарську діяльність підприємств держсектору;

- запровадити комплексну систему управління державними фінансами.

Для мене як громадянина це вкрай важливий пункт. При його належній реалізації я можу бути впевнена, що мої податки, які я сплачую для того, щоб утримувати державу, не осідають у кишенях державних чиновників, а спрямовуються на те, щоб зробити моє життя комфортнішим, а країну заможнішою.

У запропонованій "реформі" немає відповіді на запитання, як буде забезпечена цільовість використання державних коштів і доцільність їх використання, як вона контролюватиметься, і чи матиме громадськість доступ до цього процесу.

Ефективність витрат. Світ

У Росії, як і в інших країнах, уже перейшли на систему бюджетування, що орієнтована на результат. Для кожного держоргану встановлюються чіткі цілі та завдання, які відповідають державній програмі розвитку. Бюджетні кошти розподіляються між цими відомствами на конкурентній основі за результатами досягнень та успіхів минулого року. Щомісяця проводиться моніторинг ефективності використання цих коштів, та чи були досягнуті цілі, що ставилися.

На сьогодні в Україні так робота не оцінюється.

Наприклад, мінздраву ставиться завдання не знизити кількість смертей новонароджених, а провести низку заходів - читати "освоїти кошти" - конференцій, семінарів, профілактик, закупити обладнання тощо. Успішність виконання бюджету оцінюється за тим, чи були проведені ці заходи, і чи витрачені кошти.

Але ніхто не оцінює, чи ці заходи привели до зниження смертності серед немовлят.

Для забезпечення належної оцінки використання дердбюджету в Англії створили Офіс Бюджетної Відповідальності (Office of Budget Responsibility). Це незалежне утворення, куди входять представники громадськості, які мають повний доступ до всіх документів, звітів, що стосуються державного бюджету. Вони беруть участь у всіх бюджетних процедурах, та слідкують за тим, щоб усе відбувалося в рамках закону та максимально враховувало інтереси громадян і громадськості.

Також влада готує щорічний звіт під назвою "Зелена книга" (Green Book). Її основною метою є довести громадянам країни, що кошти, сплачені платниками податків, за які й утримується держава, влада спрямовує саме на досягнення найкращого ефекту для суспільства.

Управління держборгом

Для ефективного управління державним боргом та його зменшення пропонується:

- прийняття законів про державні закупівлі та про державну допомогу підприємствам відповідно до стандартів ЄС і СОТ;

- оптимізація державних цільових програм;

- посилення контролю за цільовим використанням державних коштів;

- Прийняття закону "Про державний борг".

Для мене, як для громадянина, - супер важлива реформа. Оскільки зараз, як і на кожному громадянині України, на мені "висить" державний борг у сумі приблизно 2 000 доларів США.

У цілому, запропоновані заходи адекватні на шляху до підвищення ефективності управління державним боргом.

У цій реформі є один дуже важливий пункт "прийняття законів про державні закупівлі". Це одне із ключових питань, яке взагалі стосується системи фінансів України.

Сьогодні вся система державних фінансів і "освоєння" потрібними людьми бюджетних коштів побудована через "відкатну" схему державних закупівель: проведення тендеру - перерахування державних коштів - відкат - крадіжка державних коштів. За деякою інформацією, крадуть до 80% (!) від тендеру.

Усе, що купується за державні кошти, починаючи від канцтоварів і закінчуючи будівництвом доріг, регулюється законом про держзакупівлі.

Закон про держзакупівлі з 13 закритими (!) поправками від президента, був прийнятий у новій редакції Верховною Радою 1 червня 2010 року. Проте, текст цього закону й досі не оприлюднений і не доступний для ознайомлення.

Впровадження реформ у життя

У плані впровадження до кінця 2012 року (!) заплановані лише прийняття законів. А саме - змін до бюджету, "Про державні закупівлі та про державну допомогу", "Про державне прогнозування й стратегічне планування", "Про державний борг", "Про основні принципи надання інвестиційних субвенцій", "Про Фонд майбутніх поколінь", "Про державну допомогу реальному сектору".

Реальні дії, згідно цього плану, слід очікувати лише з 2013 і до кінця 2014 року.

І то їх лише три:

- реальне застосування методів середньострокового планування в бюджетному процесі - тобто, перший хороший державний бюджет ми зможемо побачити лише на 2015 рік;

- впровадження системи управління фінансами;

- запровадження внутрішнього аудиту згідно стандартів ЄС.

Отже, план реформ Януковича, принаймні в частині реформування держбюджету, залишає більше запитань, ніж відповідей. Він нагадує радше "косметичний ремонт", ніж капітальні реформи.

Ольга Ситник, спеціально для УП

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування

Кадровий голод загрожує відновленню готельного сектора в Україні

Захистимо Пейзажку від забудови: історія боротьби за спадщину Києва  

Фатальна безсилість

Соціальний бюджет-2025

Як не перетворити військового омбудсмена на весільного генерала

Полюбіть критичне політичне мистецтво. Промова Олени Апчел на нагородженні УП 100