Медовий місяць: Янукович versus Тимошенко

Понеділок, 15 березня 2010, 08:26

Перші кроки на високій посаді задають тон усьому періоду у владі.Раніше на прикладі перших двох місяців президентства Леоніда Кучми та Віктора Ющенка було зроблено спробу оцінити підходи до роботи кожного з них та те, чого варто було б уникати їхнім наступникам.

В результаті виборів президента, протистояння Юлії Тимошенко та Віктора Януковича не знято – вони просто помінялися місцями.

Від початку 2006 року уряд став реальним центром виконавчої влади, а його керівник потіснив з перших ролей президента. Це робить аналіз перших кроків Януковича і Тимошенко ще більш цікавим. Адже один із них сьогодні – наш президент.

Янукович-2006

Робота нового уряду, призначеного 4 серпня 2006 року, розпочалася з переформатування команди. В першому уряді Януковича кількість віце-прем’єрів відповідала схемі Кучми – один перший віце-прем’єр плюс три звичайних. В другому уряді віце-прем’єрів було вже шість.

Упродовж  перших двох місяців прем’єр зробив 230 звільнень та призначень.

Могутня навала ставлеників регіоналів викликала підозри, що за масштабами чисток Янукович перевершить Ющенка. За оцінками Комітету виборців України, до кінця вересня 2006 року керівництво органів виконавчої влади оновилося на 2/3. Причому, як відзначав голова правління КВУ Ігор Попов, майже всі звільнення відбувалися за власним бажанням.

За Януковича нормою стало введення додаткових посад заступників керівників органів влади. Упродовж перших двох місяців таких посад було введено 14. Поширилася також практика поновлення на посадах.

Одним із найбільш принципових для Януковича було питання, відображене у змінах до Тимчасового регламенту від 30 вересня. Згідно з ними, вилучалися положення про право президента давати доручення КМУ.

Янукович згадав практику часів Кучми і запровадив у центральних органах виконавчої влади посади заступників міністрів по зв’язках із Верховною Радою.

Велику увагу на початку свого другого прем’єрства Янукович приділив реорганізації Укрзалізниці, ДПА та Держпромгірнагляду. Перші дві установи отримали більше заступників, а їхнє керівництво – більше свободи у кадрових призначеннях, третя – низку майнових комплексів.

Не обійшов Янукович і земляків на місцях. Уже 15 серпня було затверджено порядок використання субвенції з державного бюджету міському бюджету Макіївки.

Примітно, що упродовж перших двох місяців Кабмін Януковича двічі затверджував додатковий обсяг субвенцій із держбюджету на утримання дітей-сиріт – щоразу по 2,2 мільйонів по Україні.

Знаковим для зовнішньої політики стало скасування урядового комітету з питань європейської інтеграції. За місяць до відомої заяви Януковича на прес-конференції у Брюсселі, коли він повідомив, що Україна не готова приєднатися до Плану дій Україна-НАТО.

Вже 13 вересня Кабмін схвалив Державну програму економічного і соціального розвитку України на 2007 рік, а 14-го – прогноз економічного і соціального розвитку країни. У той же день затвердили проект держбюджету на наступний рік, що день у день відповідає вимогам Бюджетного кодексу.

Незабаром уряд прийняв постанову "Про прогноз показників зведеного бюджету України на 2008-2010 роки". Планувалося утримувати бюджетний дефіцит на рівні до 3% ВВП, а обсяг державного прямого боргу стосовно ВВП на рівні не вище 20%.

На початок 2010 року державний борг України, включаючи прямий борг і корпоративні борги, гарантовані державою, збільшився до 32,9% ВВП, що приблизно відповідає рівню заборгованості 2002 року.

В основу розроблення проектів Державної програми економічного і соціального розвитку та держбюджету на 2007 рік було закладено зростання ВВП на 6,5% до попереднього року. В дійсності ВВП у 2007 році зріс на 7,3%. За підсумками кризового 2008 року, Держкомстат задекларував зростання на 2,1%.

В останній день перших двох місяців перебування Януковича на посаді прем’єр-міністра уряд також прийняв концепцію вдосконалення системи прогнозних і програмних документів з питань соціально-економічного розвитку України та рішення щодо капітального ремонту будівлі Кабміну.

Найбільш ґрунтовно будинок уряду ремонтувався за прем’єра Лазаренка, якого поза очі називали "Хазяїном". Тоді фасад будинку змінив свій землистий радянського штибу колір на світлий образ, який можна споглядати нині.

З перших днів країна відчула тяжку ходу "Залізного Хазяїна". Книгу власного авторства з такою назвою в середині серпня 2006 року проанонсувала Ганна Герман.

Тимошенко-2007

Наступного дня після свого призначення, 18 грудня 2007, Юлія Тимошенко заходилася вирішувати проблеми енергетики. А також – проводити ревізію роботи свого попередника.

На першому засіданні КМУ було прийнято більше півсотні кадрових розпоряджень – майже усі про звільнення. Незабаром після вступу на посаду Тимошенко заявила про необхідність скорочення керівного складу органів влади, адже в міністерствах стало "по 16 заступників міністрів".

У тих органах влади, які найбільше "розбухли" за Януковича, вона за два місяці скоротила 25 посад заступників міністрів. Водночас, ввела 24.

Ті, хто намагався поновитися на роботі, не мали жодних шансів. Їх поновлювали на посадах, але лише для того, щоб в той же день звільнити знову. Всього уряд Тимошенко протягом перших двох місяців урядування зробив близько 400 звільнень та призначень, майже вдвічі перевершивши у цьому Януковича.

Під кінець свого урядування Тимошенко вдалося стабілізувати кількість заступників на рівні 7-8 штатних одиниць.

Безкомпромісна боротьба в трикутнику Ющенко-Янукович-Тимошенко протягом останніх п’яти років мала згубні наслідки для системи державного управління. Якщо за часів Кучми політичними були посади членів уряду, тепер такими де-факто стали й посади заступників міністрів. Вірніше, вони стали розмінною монетою в політичних іграх.

Якщо додати до цього звичну корупцію, новочасну комерціалізацію та повний штиль в реформуванні держслужби, стане очевидно, що її проблеми вийшли далеко за рамки своєї сфери.

Реінкарнація Тимошенко в образі прем’єра лише частково нагадувала ту Юлю, яку ми бачили під час першого урядування.

"Та" Юля задиристо списувала податкові борги ЄЕСУ на самому початку прем’єрства і каталася з Томенком на ковзанах.

Ковзани на цвяшку. В перший свій робочий день Тимошенко з’явилася на ґанку Кабміну на височенних підборах. Прем’єр відмовилася від коментарів журналістам і взяла паузу, щоб увійти в курс справ. Потроху з сайту КМУ почала зникати "зайва" інформація.

На першому засіданні під час свого другого прем’єрства Тимошенко підвищила тарифи на газ для підприємств. Також вона переформатувала комісію, яка мала взяти під контроль розслідування причин великої аварії на шахті імені Засядька.

Увага до шахтарських проблем буде й надалі великою і коштовною для бюджету.

На своєму другому засіданні уряд береться за ревізію переходу резиденції Межигір’я до Януковича. ГоловКРУ одразу приступило до перевірки обґрунтованості відшкодування ПДВ та фінансової діяльності державних фондів соціального страхування.

Тимошенко заходилася "виправляти" Януковича. Протягом двох місяців її уряд вніс зміни до 35 документів. Кабмін підтримав оскарження президентом 34 актів уряду Януковича і однією постановою скасував їх. Крім того, скасували ще десяток документів уряду Януковича.

Янукович свого часу скасував 2 акти попередників та вніс зміни до 30 документів.

Продовжила дію Тимошенко лише двом актам, прийнятим за Януковича – щодо дітей-сиріт та інвалідів.

Питання сирітства виглядає чи не єдиним, навколо якого в трикутнику Ющенко-Янукович-Тимошенко існував консенсус.

Тимошенко відновила роботу Ради підприємців при КМУ. Але тепер до малого бізнесу додалися галузеві лобісти. Рада втратила право вето на проекти нормативних актів, що можуть заважати бізнесу.

Проект держбюджету-2008 загубився у передвиборчих баталіях і був схвалений урядом лише за 5 днів до Нового року.

24 грудня Кабмін також затвердив план заходів з відзначення 70-річчя з дня народження В’ячеслава Чорновола.

Для запобігання зловживанням з державною власністю уряд постановив зупинити прийняття рішень про відчуження державного майна. Але вже на початку урядування Тимошенко буде прийнято низку рішень про масовану приватизацію підприємств та землі під ними.

З перших днів Тимошенко приступила до роботи щодо організації Євро-2012. Протягом двох місяців уряд видав 5 документів, що стосувалися цієї теми. Більше уваги приділялося лише питанням сприяння роботі судової системи – 6 документів.

Також упродовж "медового місяця" Тимошенко було змінено наглядову раду "Ощадбанку" та збільшено статутний фонд державного "Укрексімбанку".

На першому ж засіданні після Різдва 2008-го року уряд прийняв рішення про компенсацію заощаджень громадян. Роздача "Юлиної тисячі" могла здатися викликом президенту Ющенку. Ремонтувати прем’єр планувала Маріїнський палац, Верховний суд, спорткомплекс "Олімпійський".

16 січня уряд затвердив програму діяльності "Український прорив". В ній планувалося проблеми вирішувати на законодавчому рівні. На жаль, ці та інші законодавчі пропозиції були реалізовані Верховною Радою в мізерній кількості. Це стало одним з основних чинників управлінського та економічного ступору в країні.

* * *

Якщо розглядати усю суму світоглядних та політичних якостей Тимошенко і Януковича, можна зробити висновок – вони неоднакові. Як "каток" і "бульдозер". Як гламурні "шпильки" та страусова шкіра.

Володимир Кухар, політолог, для УП

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування

Прибутки — торговим мережам, збитки — виробникам

Поразка режиму Башара Асада в Сирії – це стратегічна перемога України над Росією

Новий закон — лише початок: чотири наступні кроки для реформи Рахункової палати

Чому реформа держуправління є необхідною для успішної євроінтеграції України

Найпоширеніші міти про митницю та їх спростування

Наступного року будуть вибори