Нова виборча система України: час виправляти помилки
Якою буде активність місцевої влади та депутатів міської, районної та обласної рад у розв'язанні проблем громади після місцевих виборів 30 травня 2010 року?
Адже однією з важливих складових плідної діяльності на цій ниві є налагодження співпраці та партнерських відносин між місцевою владою і громадськістю для того, аби обидві сторони цієї співпраці мали позитивний ефект, а така співпраця йшла на користь громади.
Залучення громадськості до вироблення державної та місцевої політики у галузях, за які відповідають органи публічної влади, сьогодні є актуальним для всіх демократичних держав світу. Там, де є щирий діалог і співпраця влади й громадськості, там стабільні, як сама влада, так і ситуація у громаді.
Порушене питання розглянемо на прикладі результатів виборів до Ірпінської міської ради Київської області в ході виборчої кампанії-2006. Тоді вибори депутатів до Ірпінської міськради проводилися на пропорційній основі за закритими партійними списками.
На мою думку, така система є недемократичною. Тому що вона не забезпечує зв'язок депутата з виборцями. Згідно статті 38 Конституції, громадяни мають право вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
А якщо громадянин безпартійний? Формально безпартійні громадяни мають право бути занесеними до виборчого списку, але процедура висування є непрозорою і не зрозумілою для виборців.
На мою думку, Україна сьогодні не готова до суто пропорційної системи виборів, особливо на місцевому рівні. Низький рівень довіри виборців до політичних партій, непрозорість формування партійних списків, монопольне право керівників осередків політичних партій на висування кандидатів у депутати місцевих рад обмежують конституційні права громадян і порушують норми і принципи прямої демократії.
Депутат місцевої ради, як представник інтересів територіальної громади виборців свого виборчого округу, зобов'язаний виражати і захищати інтереси громади, виборців свого виборчого округу, виконувати їх доручення в межах своїх повноважень (стаття 2 закону України про статус депутата місцевих рад).
Сьогодні відсутня політико-моральна відповідальність депутатів ради від конкретних виборчих округів (місцевості), безумовно, це призводить до відчуття вседозволеності депутатів.
Якщо розглянути представництво в раді не за політичною приналежністю, а за кількістю представників населених пунктів, то ми бачимо велику диспропорцію. Ірпінь з населенням 40275 осіб в новообраній раді представляють вісімнадцять депутатів, які проживають в місті та є членами територіальної громади міста (на одного депутата припадає 2238 осіб).
Селище Буча (населення 26484 особи): в новообраній раді сім депутатів, які проживають в селищі Буча та є членами територіальної громади Бучі (на одного депутата припадає 3783 особи).
Селищу Буча з 1 січня 2007 року надається статус міста обласного значення. Відповідно до пункту 2 статті 50 закону про статус депутатів місцевих рад, у разі віднесення населених пунктів до категорії міст обласного значення, на їх території припиняються повноваження депутатів місцевої ради, які були обрані від цього населеного пункту до обласної чи міської ради.
Отже повноваження депутатів припиняються на території міста Буча, а депутати залишаються в раді.
Селище Ворзель (населення - 5796 осіб): в новообраній раді лише один депутат, який проживає в цьому населеному пункті та є членом територіальної громади селища Ворзель (на одного депутата припадає 5796 осіб)!
Селище Гостомель (населення - 14213 осіб): в новообраній раді п'ять депутатів, які проживають в цьому населеному пункті та являються членами територіальної громади селища Гостомель (на одного депутата припадає 2843 особи).
Селище Коцюбинське (населення - 14076 осіб): в новообраній раді лише один депутат, який проживає в цьому населеному пункті та є членом територіальної громади селища Коцюбинське (на одного депутата припадає 14076 осіб)!
Чотири депутати в новообраній раді проживають в місті Київ.
Довідка: кількість виборців у населених пунктах Ірпінського регіону станом на 13.08.2009
Населений пункт | Кількість виборців |
Ірпінь | 32162 |
смт Ворзель | 3702 |
смт Гостомель | 10461 |
смт Коцюбинське | 8773 |
Всього | 55098 |
Яке представництво в Раді за кількістю представників населених пунктів ми побачимо після 30 травня 2010 року за існуючою виборчою системою?
Вважаю, що вибори до місцевих рад повинні відбуватися за мажоритарною системою або на пропорційній основі за відкритими партійними списками.
Крім того, вибори сільського, селищного, міського голови повинні здійснюватись за мажоритарною системою абсолютної більшості (обраним вважається той кандидат, який набрав більше 50% + 1 поданих в окрузі голосів).
Сьогодні ж ми обираємо міського голову за мажоритарною системою відносної більшості. Обраним вважається той кандидат, який набрав більше ніж кожний з його конкурентів. Наскільки ефективна ця система? Показали вибори Ірпінського міського голови у 2006 році, коли 2 місяці тривали судові процеси.
Місто Ірпінь не має власної ради, яка б безпосередньо вирішувала питання міста, а не регіону. На мою думку, вирішення цього питання - це здійснення адміністративно-територіальної реформи в Україні.
Цікава ситуація склалася також в обласних та районних радах інших регіонів України. Сьогодні в Україні існують обласні ради в яких зовсім відсутні представники територіальних громад районів цих областей.
Така виборча система гальмує розвиток української демократії.
Костянтин Гарбар, Ірпінь, для УП