Громадянське суспільство. Початок

Четвер, 03 грудня 2009, 13:12

24 листопада відбулась презентація Громадянського законодавчого пакету від Громадянської Асамблеї України (мережа, що об'єднує близько 400 організацій та інституцій).

Сутність - вимога термінового розгляду та ухвалення 4 законопроектів, які запроваджують прозорі процедури підготовки, ухвалення та виконання рішень органів влади, витрачання бюджетних коштів; встановлюють контроль за фінансуванням політичних партій та витратами політиків і держслужбовців; регламентують демократичні засади створення та функціонування політичних партій; створюють можливості для громадян ухвалення нової редакції Конституції України органом установчої влади - Конституційною Асамблеєю.

Крім того додають до закону про вибори президента норму, за якою, якщо більшість виборців проголосували за позицію "не підтримую жодного кандидата", призначаються повторні вибори, в яких позбавляються права балотуватись особи, прізвища яких були у виборчому бюлетені.

25 жовтня було розпочато кампанію "Нові громадяни", метою якої є вироблення нових механізмів громадського впливу, контролю, тиску на політиків, підвищення рівня відповідальності громадян та політиків за державні процеси в Україні.

Чим ближче до дати виборів президента, тим все зрозумілішою стає безглуздість цих виборів та безглуздість і деструктивність політичної системи в Україні. Тим небезпечнішим виглядає буття України після 7 лютого.

"Вже зараз можна стверджувати про відсутність довіри з боку суспільства до всіх кандидатів в президенти. Водночас самі кандидати наявно демонструють власний правовий нігілізм прямо в своїх передвиборчих програмах, не кажучи вже про популістські заклики та обіцянки. Що й не дивно, адже нехтування законами, або їх безпринципне пристосовування під власні потреби, більшість політиків демонструє постійно.

І ми, поступово набираючи обертів, стаємо країною "бєспрєдєла". Десь трохи менше року тому на одному з "круглих столів" я назвав один з можливих сценаріїв розвитку подій в Україні "сомалізацією". Тоді це був один "з ...", а тепер, на жаль, найімовірніший.

Режим олігократії, сформованих за часів Кучми, за президентства Ющенка перетворився на клептократію (владу крадіїв). Влада розглядається виключно як ресурс для самозбагачення та відтворення владного ресурсу. Поки це не буде змінено - будь-які вибори безглузді.

Ми дійшли до межі, коли влада та держава являють собою не механізм захисту громадян та їх інтересів, а небезпеку, навіть загрозу для них. Хтось може гарантувати, що прогнозоване судове протистояння після другого туру виборів не перетвориться на псевдомайдани, але вже не мирні?

І що влада не той час буде здатна взагалі на якийсь захист громадян, не кажучи вже про необхідні послуги для забезпечення їх життєдіяльності?

Єдиний запобіжник від колапсу держави - громадянська небайдужість, свідомість та активність. Ті, хто відчуває себе громадянами цієї країни, повинні об'єднатись, виробити спільну модель майбутнього України, з чіткими, прозорими та зрозумілими правилами співжиття, а відповідно і принципами формування, функціонування та відповідальності влади та цінностними орієнтирами здорової нації.

Базовими цінностями, на яких має ґрунтуватись нова модель суспільства, на мій погляд, є безпека, добробут та самореалізація людини, спрямована на досягнення щастя, перебуваючи при цьому в гармонії з природою та Всесвітом.

Головною проблемою становлення нової суспільної моделі на базі цих цінностей є створення системи мотивацій для трансформації свідомості людей та системи запобіжників від проявів негативу. Творення такої системи мотивації та запобіжників можливе лише через встановлення шляхом суспільної згоди відповідної системи регламентів, правил та процедур як правового поля держави.

Головними чинниками такої системи мають бути абсолютизація ідеї безпеки (в першу чергу, здоров'я) людини та її розвитку, якості її життя, гарантування прав на доступ до інформації (в першу чергу, пов'язаної з ризиками та загрозами особистій безпеці) та абсолютна прозорість суспільних відносин, в першу чергу, функціонування системи влади.

Сучасний стан розвитку цивілізації і, зокрема, технологій дозволяє достатньо швидко досягти такої прозорості (наприклад, через прозорість трансакцій).

Відповідно елементами такої моделі мають бути:

По-перше, електронне урядування з системою відкритого електорального документообігу та бухгалтерського обліку за виключенням питань, пов'язаних з державною таємницею.

По-друге, відкриті публічні реєстри рішень органів державної влади та місцевого самоврядування, зокрема судових рішень. Реєстри земель, нерухомості та іншого майна в електронній та документальній формі з картографічним підтвердженням та відкритим доступом.

Реєстри підприємств стосовно виробництва ними товарів чи надання послуг, а також контролю якості продукції, товарів та послуг з даними щодо відповідності критеріям різного ступеню безпеки.

Реєстри політичних партій та громадських об'єднань та їхні програмові засади, напрямки діяльності, фінансово-організаційні питання. Переліки обмеження права приватної таємниці, особливо для політиків та держслужбовців. Реєстри обмежень в питанні подання недостовірної інформації, пропаганди шкідливих для здоров'я людини та несумісних з ідеєю безперервного розвитку речей тощо.

По-третє, визначення державної служби та служби в органах місцевого самоврядування, як управлінської з встановлення відповідних принципів формування, критеріїв оцінки її ефективності та відповідальності службовців за результати своєї діяльності.

Враховуючи, що базові потреби життєдіяльності людини виникають та вирішуються за місцем роботи та проживання, а також те, що досягнення суспільної згоди щодо базових потреб на території територіальної громади є більш оперативним, основою нового суспільного та адміністративного ладу мають стати громади з обов'язковою реалізацією принципу повсюдності місцевого самоврядування.

Національною ідеєю, яка має інтегрувати населення України чи хоча б його частину, що усвідомлює та ідентифікує себе громадянами України, може бути ідея українства, як носія духовних та безпекових традицій, самоорганізації та визначення української нації тією, що може стати світовим лідером зі стандартів безпеки людини і забезпечення безперервного розвитку людства та його духовної та біологічної еволюції.

Це, звичайно, суб'єктивний погляд, така модель майбутнього може бути й іншою... Головне, щоб вона була погоджена спільно тими, хто хоче жити та ростити дітей та онуків у цій країні, на цій землі, та хочуть, щоб їх діти були кращими за них.

Після узгодження такої моделі вона має бути встановлена, як правові засади розвитку українського суспільства та нав'язана тим, хто хоче і надалі красти, брати хабарі, знищувати природні ресурси, маніпулювати та обкрадати інших. Якщо треба - то силою. Тому що вони звикли розуміти лише мову сили.

Дві згадані вище події сталися - початок нової якості розвитку громадянського суспільства в Україні та перехід від побажань та прохань до вимог та дій. Сподіваюся, будуть й інші. І свідомі громадяни не тільки зупинять "сомалізацію" України, але збудують нову громадянську Україну з владою, яка за будь-яких осіб, що знаходяться в ній, буде дбати про безпеку та добробут громадян, маючи при цьому достатньо мотивацій і причин та перебуваючи "під мікроскопом" громадянського суспільства.

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування