Після деокупації територій Донецької та Луганської областей на їх теренах, швидше за все, триватиме період перехідного врядування. У цей час відбуватиметься становлення системи українських органів влади та здійснення перехідного правосуддя. Повертатимуться українські закони, українська фінансова система, правоохоронні органи, освітні заклади.
У перехідний період владу здійснюватимуть тимчасові державні органи: обласні, районні, міські, сільські та селищні адміністрації. Однак якими вони будуть та який матимуть функціонал – залежить від безпекової ситуації в регіоні.
Під час проведення комплексного аналітичного дослідження щодо реінтеграції Донеччини та Луганщини, ініційованого Міжнародним фондом "Відродження" та реалізованого за участі Асоціації сприяння самоорганізації населення, Центру політико-правових реформ, Громадської ініціативи Луганщини та Асоціації "Відродження та розвиток", аналітики визначили кілька сценаріїв майбутнього східних областей України.
Перший сценарій буде реалізовано в разі остаточного завершення війни, відсутності воєнної загрози з боку Росії та повної деокупації території України. Тоді владу в Донецькій і Луганській областях у перехідний період можуть здійснювати спеціальні цивільні адміністрації.
Другий сценарій передбачає, що воєнна загроза від Росії залишатиметься. У такому разі є два варіанти: або відбудеться часткове звільнення Донеччини та Луганщини, або ж повне, але з продовженням ракетних та артилерійських обстрілів. У такому разі на звільнених територіях варто створити військово-цивільні адміністрації, які здійснюватимуть врядування до закінчення воєнної загрози.
Експерт Центру політико-правових реформ Олександр Бовш у коментарі УП нагадує, що Україна вже має досвід функціонування військово-цивільних адміністрацій на території Донеччини та Луганщини. Закон, який регулює їх діяльність, був ухвалений на початку 2015 року.
Олександр Бовш, експерт Центру політико-правових реформ
"Відтоді ВЦА функціонували при штабі АТО/ООС на обласному та до 2020-го – районному рівнях, а також на рівні громад, які перебували в районі можливих або активних бойових дій, тобто вздовж тогочасної лінії розмежування. У 2020 році, коли по всій Україні у новостворених громадах було проведено перші місцеві вибори, у громадах Донецької та Луганської областей, які знаходились у районі відсічі РФ, вибори не проводились. Натомість замість органів місцевого самоврядування там утворили ВЦА. А у 2022 році за законом «Про правовий режим воєнного стану» більшість ВЦА були трансформовані у військові адміністрації", – додає Олександр Бовш.
Ймовірно, саме існування військово-цивільних адміністрацій допомогло запобігти стрімкому просуванню окупантів у Донецькій області на початку повномасштабного вторгнення, припускає Наталія Чукова.
"Формат ВЦА був дуже ефективним: більшість керівників мали військовий досвід і змогли організуватись у критичний момент. Вони разом зі Збройними силами змогли організувати спротив серед місцевих, евакуацію населення та документів, а також посприяли організації дій військового характеру. Тому ворог тоді не захопив Торецьк, Авдіївку чи Світлодарськ, де функціонували ВЦА. З огляду на це можна спрогнозувати, що після повернення української влади нам необхідно повернутись до формату ВЦА на певний період часу", – пояснює вона.
Натомість спеціальні цивільні адміністрації (СЦА) – це умовна назва тимчасових державних органів влади на деокупованих територіях, які пропонується створити у разі завершення війни та відсутності будь-якої воєнної загрози.
"Україна ще не була в ситуації, в якій існування СЦА було б виправдане – загроза з боку Росії існувала для України з 2014 року безперервно. Проте під час повернення та реінтеграції до складу України окупованих територій ми не можемо залишати військові адміністрації, якщо не буде військової загрози. Але процедури перехідного правосуддя необхідно проводити. Ми пропонуємо, щоб СЦА були наділені тими ж функціями, що і ВЦА, окрім безпекових. Для координації адміністрацій може бути створений Центр забезпечення заходів перехідного правосуддя, підпорядкований Кабінету Міністрів. Формат функціонування адміністрацій після деокупації Донеччини та Луганщини повинна визначити Верховна Рада прийняттям Закону про СЦА або внесенням змін до Закону про ВЦА", – пояснює Олександр Бовш.
Він наголошує, що шанс на існування СЦА насправді дуже низький. Це можливо, якщо повністю зникне військова загроза з боку РФ.
"Тому слід орієнтуватись, що після деокупації владу на Донеччині та Луганщині здійснюватимуть військово-цивільні адміністрації. Механізм такої роботи нам відомий, проте його необхідно вдосконалити", – каже фахівець.