Про що курс "Як навчати дітей мінної безпеки" і чому його варто пройти
Тому що ті, хто навчають дітей, як зберегти своє життя, мають знати особливості їхньої психіки та підходи, що можуть забезпечити позитивний результат.
За словами дитячої психологині Світлани Ройз, яка є експерткою курсу, для дітей різного віку в в рамках створення онлайн-курсу розробили інструменти, які допоможуть педагогам, поліціянтам та рятувальникам навчати дітей так, аби інформація сприймалася безпечно, не була складною за формою, не викликала спротиву та дозволяла одразу перейти до практики.
"Намагаємося задіяти всі можливі ресурси, щоб інформація потрапила до дитини, але була не нав’язливою", – наголошує психологиня.
Для навчання мінній безпеці дітей дошкільного та молодшого шкільного віку радять використовувати мультфільми, пісні, руханки.
Для підлітків "працюють" мультфільми, короткі анімації, комікси, вікторини, брошури, залучення блогерів, пісні, кліпи, комп’ютерні додатки, залучення сторонніх експертів, які для дітей будуть авторитетними.
Курс містить поради щодо створення безпечного середовища та психологічного розвантаження дітей.
"Наприклад, коли створюються комікси для дітей: якщо там є завдання – знайти вибухонебезпечний предмет, ми не будемо просити дитину помічати його чи розмальовувати, щоб у неї не створювалось відчуття дозволеного "доторку" до нього, навіть олівцем.
Малюки запам’ятовують інформацію, закріплену у рухах. Тому слова, які ми всі знаємо – "не підходь, не чіпай, 101 набирай" – в онлайн-курсі пов’язали з жестами. Щоб діти чули ці фрази, бачили їх, закріпили тілесно", – пояснює підхід до навчання дітей психологиня.
Представник ДСНС України разом з дитиною під час проведення занять з мінної просвіти, ЮНІСЕФ Україна
Психологиня Світлана Ройз наголошує – важливо не лише, що каже вчитель або рятувальник в процесі навчання школярів, але і як. У сприйнятті та подачі складної інформації є певні алгоритми і техніка безпеки.
Програма курсу складається з трьох модулів, які фокусуються на тому, що дитина має знати про мінну безпеку. Складно передбачити, який досвід пережила та чи інша дитина і яка інформація може спровокувати негативну емоційну реакцію, тому курс містить роз’яснення:
-
чого варто уникати при створенні навчальних матеріалів,
-
як зрозуміти стан дитини і що можна зробити для його стабілізації,
-
як освітянам/рятувальникам/поліціянтам налаштуватися на роботу з групою,
-
що врахувати, аби бути авторитетним для дітей різного віку,
-
як саме побудувати спілкування з учнями тощо.
"Наприклад, в роботі зі складними темами, ми використовуємо таку будову: починаємо урок чи розмову зі "стабілізаційної частини". Наступна частина – безпосереднє опрацювання теми. Завершуємо урок "інтеграційною" частиною, фокусуючись на тому, яку силу, знання і навички дитина отримала. Коли концентрація уваги дітей знижується, можна запропонувати просту руханку – в курсі є кілька прикладів. Крім того, у техніці безпеки є правило – не торкатись дітей без дозволу, не пропонувати практик з заплющеними очима, не використовувати в матеріалах гучні звуки", – говорить Світлана Ройз.
Світлана Кісільова додає, що ключова експертиза ЮНІСЕФ полягає саме в інтерактивній роботі з дітьми через формат едьютейнменту – навчання через гру.
Усі матеріали, розроблені ЮНІСЕФ для використання у роботі з дітьми різного віку, зосереджені на чотирьох аспектах мінної просвіти:
01
який вигляд мають небезпечні предмети – окремо як предмети і у навколишньому середовищі
03
які попереджувальні знаки сигналізують про небезпеку
04
як потрібно діяти у разі виявлення вибухонебезпечних предметів
Що важливо,
онлайн-курс – безкоштовний і доступний всім охочим освітянам і представникам служб, які працюють із дітьми, у будь-який час. За три місяці з моменту запуску курсу на навчання зареєструвалися 3 382 освітян і 3 320 представників ДСНС та Національної поліції.
Також додатково доступні матеріали для уроків на ресурсі
Спільнотека від ЮНІСЕФ, що містить посібники, матеріали викладання, зокрема для групової та індивідуальної роботи з дітьми.
"Якщо кожен учасник курсу проведе заняття у своїй школі хоча б раз на пів року особливо в тих областях, які є замінованими, це допоможе не тільки підвищити обізнаність дітей та врятувати їм життя, але й зробити ще один крок у довгостроковій меті – сформувати культуру безпеки в українському суспільстві", – підсумовує Світлана Кісільова.