Перші кроки на шляху легалізації зброї:

як українці можуть безпечно володіти зброєю і реєструвати знайдену під час війни
СПЕЦПРОЄКТ
24 грудня 2024
У перший місяць повномасштабного вторгнення українці отримали від сектору безпеки зброю, за допомогою якою змогли захистити себе, свої родини, пліч-о-пліч борючись з окупантами поряд з Силами безпеки та оборони. Чимало зброї потрапило "на руки" цивільних у прифронтових регіонах, було знайдено ними на територіях звільнених від окупації. Внаслідок цього виникла гостра потреба у врегулюванні питання поводження зі зброєю та недопущення зловживань. 
З цією метою було прийнято низку законодавчих ініціатив. Зокрема, 25 листопада набув чинності Закон України № 3899-IX "Про внесення змін до Закону України «Про забезпечення участі цивільних осіб у захисті України» щодо вдосконалення порядку отримання, декларування та поводження з вогнепальною зброєю", який надає право населенню задекларувати в поліції знайдену / отриману вогнепальну зброю і боєприпаси до неї, чим звільняє їх від кримінальної відповідальності за її незаконне зберігання та заохочує можливістю узаконення такої вогнепальної зброї.
Про діючі легальні засади у сфері поводження зі зброєю серед цивільних, зокрема кроки щодо легалізації знайденої / отриманоїзброї, можливості набуття її у власність, дотримання норм безпеки при поводженні з нею, у спільному спецпроєкті "Української правди" та Міністерства внутрішніх справ, прокоментували заступник міністра МВС Богдан Драп'ятий, заступник Голови Національної поліції - начальник кримінальної поліції Андрій Нєбитов та начальник Управління контролю за обігом зброї В’ячеслав Савченко.
9. Закон набув чинності 25 листопада – скільки осіб вже звернулись до Нацполіції для реєстрації трофейної зброї?
10. Правоохоронні органи, до яких звертається особа зі знайденою зброєю, гарантують їй відсутність звинувачень і спроб звинуватити в злочині? 
11. Як запроваджені процеси декларування знайденої зброї корелюються з євроінтеграційним вибором України та чи відповідають вони вимогам ЄС у сфері безпеки?
12. Як цивільні особи в Україні можуть легально отримати зброю у період дії воєнного стану, в тому числі й для самозахисту?
13. Які нормативні акти діяли у сфері досі і яке регулювання провадилось?
14. Чому питання легалізації цивільними знайденої зброї не було одразу врегульовано при прийнятті Закону "Про забезпечення участі цивільних осіб у захисті України" (№ 2114-IX від 07.03.2022), до якого доводилось вносити зміни?
9. Закон набув чинності 25 листопада – скільки осіб вже звернулись до Нацполіції для реєстрації трофейної зброї? 
10. Правоохоронні органи, до яких звертається особа зі знайденою зброєю, гарантують їй відсутність звинувачень і спроб звинуватити в злочині?
11. Як запроваджені процеси декларування знайденої зброї корелюються з євроінтеграційним вибором України та чи відповідають вони вимогам ЄС у сфері безпеки?
12. Як цивільні особи в Україні можуть легально отримати зброю у період дії воєнного стану, в тому числі й для самозахисту?
13. Які нормативні акти діяли у сфері досі і яке регулювання провадилось?
14. Чому питання легалізації цивільними знайденої зброї не було одразу врегульовано при прийнятті Закону "Про забезпечення участі цивільних осіб у захисті України" (№ 2114-IX від 07.03.2022), до якого доводилось вносити зміни?
01

Яка зброя вважатиметься легальною, а яка такою не вважатиметься?

На даний час в Україні легальною вважається та зброя, яка є зареєстрованою (перебуває на обліку) та має власника. Відповідно до змін, внесених до Закону України "Про забезпечення участі цивільних осіб у захисті України", які введені в дію з 25 листопада 2024 року, зброя, яка задекларована цивільними особами в органах Національної поліції та її власник має відповідний документ, вважається легальною.
02

Як до рук цивільної особи може потрапити вогнепальна зброя?

Є декілька найпоширеніших шляхів, якими вогнепальна зброя може потрапити до рук цивільних. По-перше, це зброя військових зразків, що внаслідок повномасштабної війни опинилась в "сірій" зоні, на окупованих та деокупованих територіях (як приклад, території Київської, Херсонської, Харківської, Чернігівської, Запорізької, Донецької та Сумської областей). Також в місцях, де раніше перебували окупаційні війська РФ – в окопах, спостережних пунктах, облаштованих бойових позиціях, місцях розташування військових об’єктів, місцях проживання, на покинутих складах озброєння тощо. Цивільні можуть знаходити вогнепальну зброю і боєприпаси на місцях зруйнованих адміністративних, складських приміщень, правоохоронних органів, в тому числі зруйнованих внаслідок збройної агресії (після бомбардувань).
Цивільна особа може натрапити на "схрон" – місця прихованого зберігання, схованки, які були облаштовані військовими РФ або невстановленими особами. З початку 2024 року (станом на 19.12.2024) співробітники поліції виявили 141 схрон зі зброєю, з яких вилучено 1705 одиниць автоматичної зброї, 1140 – нарізної, 1106 – іншої та переробленої вогнепальної зброї, 743 гранатомети, 15863 гранат, 11726 інших боєприпасів, 3099 кг вибухових речовин та 1710330 набоїв до різного виду озброєння.
03

Чи відрізняються при декларуванні зброї підходи, залежно від її походження – російська (зброя ворога), українська (втрачена воїнами ЗСУ або покинута зброя)?

Зброя, зареєстрована в ЗСУ та яку особа знайшла – підлягає вилученню в неї під час проведення декларування. Натомість зброя, отримана цивільною особою від ЗСУ або іншого органу безпеки або оборони (наприклад, Нацполіції), може залишитися у неї за умови наявності відповідного запису в інформаційних базах поліції.
04

Чому небезпечно зберігати знайдену і не задекларовану зброю вдома? 

Зберігання незадекларованої зброї вдома являє особливу небезпеку. Доступ до зброї членів родини, через необізнаність у безпечному поводженні,  представляє загрозу життю і здоров’ю. Фіксувались випадки використання такої зброї під час вчинення суїциду, хуліганських дій, майнових злочинів, домашнього насильства, вбивств та інших злочинів проти особи.
Наприклад, у березні 2023 року в одному з приватних будинків села Новоіванівка Запорізького району двоє дітей (2012 та 2019 років народження) постраждали через детонацію частини протитанкової гранати, яку вони знайшли на вулиці й принесли додому. Внаслідок вибуху діти отримали тілесні ушкодження різного ступеня тяжкості.
А в січні цього року в місті Кривий Ріг Дніпропетровської області 36-річний місцевий житель під час необережного поводження з РПГ-18 здійснив постріл унаслідок чого пошкодив багатоквартирний будинок.
У листопаді цього року в селі Іщенка Бериславського району Херсонської області чоловік 1968 року народження намагався розібрати невстановлений боєприпас, який вибухнув. Унаслідок вибуху господар загинув, а його дружина отримала поранення.
05

Вже відомо, яким буде алгоритм декларування знайденої зброї?

Цивільна особа, яка знайшла вогнепальну зброю і боєприпаси до неї, зобов’язана повідомити Національну поліцію України про такий факт за номером 102, а зброю впродовж 24 годин передати до підрозділів поліції для подальшої добровільної здачі чи декларування. Також можна просто повідомити поліцію про місцезнаходження зброї або боєприпасів для подальшого їх вилучення. Якщо особа, яка знайшла зброю, виявить бажання її задекларувати та законно зберігати протягом дії воєнного стану, вона має подати заяву до якої долучаються:
копія документа, що посвідчує особу;
витяг з реєстру територіальної громади про задеклароване / зареєстроване місце проживання (перебування);
одна фотокартка розміром 3,5 × 4,5 сантиметра;
копія документа про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків, крім фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків відповідно до закону.
Після огляду зброї, вона повертається декларанту разом із повідомленням про декларування. Цивільній особі, яка задекларувала вогнепальну зброю і боєприпаси, роз’яснюються вимоги щодо дотримання правил носіння, зберігання, перевезення зброї та боєприпасів, порядку її застосування.
06

Декларування знайденої зброї не дорівнює вилученню?

Ні, декларування не дорівнює вилученню. Громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які мають незареєстровану отриману від сил безпеки та оборони для захисту від ворога або знайдену вогнепальну зброю на момент набуття чинності Закону № 3899-ІХ, повинні задекларувати її протягом місяця, щоб уникнути кримінальної відповідальності за незаконне зберігання. Варто зазначити, що новий Закон діятиме на період воєнного стану, і якщо цивільні особи знаходитимуть зброю після 25 грудня 2024 року – можуть пройти процедуру декларування із правом залишення на зберіганні.
07

Які переваги мають цивільні, задекларувавши (легалізувавши) знайдену зброю? 

Перед впровадженням в Україні законодавства щодо поводження зі знайденою зброєю і шляхів її легалізації, ретельно вивчався міжнародний досвід, зокрема повоєнних Боснії і Герцеговини, Хорватії, Сербії та інших країн. У цих країнах переважно запроваджувалася монополія держави на викуп незареєстрованої зброї або передбачалося звільнення особи від відповідальності за умови добровільної здачі такої зброї. В Україні була обрана унікальна модель контролю за обігом знайденої зброї, при якій особа, що звернулась із заявою до Нацполіції може протягом воєнного стану легально зберігати у себе зброю, а після війни – є можливість отримати право власності та лишитись її легальним власником. Таким чином, в Україні впроваджується максимально чесна форма співпраці громадян з державою для побудови безпечного середовища: держава гарантує зрозумілий та спрощений процес декларування, забезпечує контроль за обігом зброї. Громадянин може зберігати незареєстровану зброю без ризику кримінальної відповідальності, а потім за наявності підстав набути її у власність.
08

Яким є покарання за незаконне зберігання зброї в Україні? 

Чинне законодавство передбачає відповідальність за незаконне зберігання зброї на строк від 3 до 7 років позбавлення волі. Причини появи зброї в помешканні чи автомобілі особи не беруться до уваги – якщо зброя не зареєстрована і незадекларована, то її зберігання буде кваліфіковане як незаконне, що потягне за собою відповідну кримінальну відповідальність.
09

Закон набув чинності 25 листопада – скільки осіб вже звернулись до Нацполіції для реєстрації трофейної зброї?

Новий закон є надзвичайно прогресивним, зрозумілим і людиноцентричним. Більш ніж за три тижні після набуття ним чинності до поліції звернулося 1425 осіб, які задекларували 1565 одиниць вогнепальної зброї, а саме:
Процедура декларування займає менше ніж годину. Жодної відмови наразі не зафіксовано. 
Варто не забувати, кожна легалізована одиниця незареєстрованої зброї – це важливий крок на шляху до формування безпечного середовища.
10

Правоохоронні органи, до яких звертається особа зі знайденою зброєю, гарантують їй відсутність звинувачень і спроб звинуватити в злочині?

Відповідь на це питання – комплексна. Аспект перший, згідно з внесеними змінами до статті 263 Кримінального кодексу України, особа, яка добровільно здала органам влади зброю, бойові припаси, вибухові речовини або вибухові пристрої не підлягає кримінальній відповідальності за незаконне її зберігання. 
Аспект другий, є певні види зброї – тут мова йде про знайдену цивільними особами вогнепальну зброю під час війни, а саме: бойовий пістолет, автомат, карабін, то ці види зброї можуть бути задекларовані громадянином і легально зберігатися під час воєнного стану для відсічі ворога. Якщо ж людина вирішить цю знайдену зброю здати до поліції, то, як раніше зазначалося, вона не підлягає кримінальній відповідальності. 
У всіх інших випадках – зберігання та носіння незареєстрованої зброї, боєприпасів та вибухових речовин карається законом. 
11

Як запроваджені процеси декларування знайденої зброї корелюються з євроінтеграційним вибором України та чи відповідають вони вимогам ЄС у сфері безпеки?

Однією з вимог Європейського законодавства про обіг зброї (Директива ЄС № 555/2021) є обов’язкове запровадження обліку та реєстрації вогнепальної зброї, що перебуває "на руках" у фізичних осіб, а також запобігання випадкам реєстрації зброї без маркування. У тому числі вимогами директив ЄС обмежено вік осіб, які не можуть володіти легальною зброєю. Ця вимога розповсюджується на осіб, які не мають навичок поводження зі зброєю та осіб, які притягалися до кримінальної відповідальності за вчинення злочинів. Положення Закону України про декларування зброї були розроблені з урахуванням вказаних вимог Європейського законодавства. 
Запроваджений в Україні процес декларування зброї по суті є реєстрацєю стрілецької зброї, що перебуває в осіб у тимчасовому користуванні на період воєнного стану. Він виключає можливість задекларувати військове озброєння (гранатомети, вогнемети або кулемети). Зброю може декларувати особа, яка досягла 21 річного віку. Особи, які притягалися до кримінальної відповідальності за вчинення особливо тяжких злочинів або яким пред’явлено повідомлення про підозру, права на декларування зброї не мають. Натомість вони можуть здійснити добровільну здачу зброї з подальшим звільненням від кримінальної відповідальності, передбаченою ст. 263 КК. Декларування зброї з пошкодженим маркуванням не здійснюється, натомість зброя вилучається.
Європейські експерти надали висновки щодо прийнятого в Україні Закону і схвальні відгуки. Нормативний акт визнано одним з найбільш прогресивних, ефективних законодавчих інструментів, що допоможе Україні у боротьбі з незаконним обігом зброї.
12

Як цивільні особи в Україні можуть легально отримати зброю у період дії воєнного стану, в тому числі й для самозахисту?

Законом України "Про забезпечення участі цивільних осіб в захисті України" передбачено, що у період дії воєнного стану цивільні особи можуть брати участь у відсічі та стримуванні збройної агресії Російської Федерації та/або інших держав, у тому числі отримати вогнепальну зброю і боєприпаси до неї.
Разом з цим, у період дії воєнного стану особи, що беруть  участь у відсічі та стримуванні збройної агресії Російської Федерації та/або інших держав мають право застосовувати власну мисливську нарізну, гладкоствольну чи комбіновану зброю та бойові припаси до неї. 
13

Які нормативні акти діяли у сфері досі і яке регулювання провадилось?

До 24 березня 2022 року особи, які добровільно здали зброю, звільнялися від відповідальності за рішенням суду. На сьогодні особи за добровільну здачу зброї не підлягають кримінальній відповідальності, внаслідок чого процедура розслідування відносно такої особи не проводиться. 
Декларування вогнепальної зброї цивільними особами, яка з різних обставин опинилася в їх володінні, дає усі законні підстави громадянам легально зберігати її протягом воєнного стану для відсічі збройній агресії РФ. 
14

Чому питання легалізації цивільними знайденої зброї не було одразу врегульовано при прийнятті Закону "Про забезпечення участі цивільних осіб у захисті України" (№ 2114-IX від 07.03.2022), до якого доводилось вносити зміни?

Закон приймався у важкі часи – він був підготовлений і проголосований в перший місяць повномасштабного вторгнення російських військ з територій Росії, Білорусі та тимчасово окупованих територій України, включно з наступом на Київ через північ Київської області. Приймаючи закон, автори прагнули створити надійне законодавче підґрунтя, яке дозволило б цивільним особам зі зброєю в руках стати на захист України. Як показав досвід, це було правильне, своєчасне і стратегічне рішення. Його прийняття допомогло організувати ефективну оборону українських міст і завдало потужного деморалізуючого удару ворогу.
На той момент частина цивільного населення вже володіла зареєстрованою зброєю, проте сектор безпеки та оборони додатково видавав зброю, зокрема автомати та пістолети. За оцінкою правоохоронців, станом на грудень 2024 року у цивільного населення залишається понад 3500 одиниць зброї, виданої поліцією. МВС здійснює постійний аналіз криміногенної ситуації у сфері незаконного обігу зброї та злочинів, скоєних із її використанням. В обох випадках фіксувалось, на жаль, зростання кількості правопорушень.
У березні 2022 року, за ініціативи МВС та підтримки народних депутатів, зокрема членів профільного парламентського комітету, до статті 263 Кримінального кодексу України (Закон № 2150-IX) були внесені зміни, згідно з якими особа, яка добровільно здала органам влади незареєстровану зброю, боєприпаси, вибухові речовини або пристрої, не підлягає кримінальній відповідальності. Однак навіть після цього цивільні особи продовжили неохоче здавати незареєстровану зброю, у середньому лише 1000 одиниць зброї за рік.
З огляду на цю ситуацію, МВС разом із Національною поліцією та народними депутатами розробили законопроєкт про декларування зброї, який було внесено до Верховної Ради України в липні 2023 року (реєстр. № 9538). Прийняттю остаточної редакції передували запеклі дискусії навколо моделі декларування незареєстрованої зброї та рішень відносно долі зброї у цивільного населення після завершення воєнного стану. Це відбувалось між першим і другим читаннями.
У первинній редакції пропонувалося декларувати зброю, отриману від держави чи знайдену, на період воєнного стану, а після його завершення та 90 днів – повернути її державі без права набуття у власність. В остаточній редакції дійшли компромісу: задекларовану зброю, яка нікому іншому не належить і з якої не скоювали злочини, можна буде набути у власність на загальних підставах.
Зброя, видана сектором безпеки та оборони, підлягатиме обов’язковому поверненню після завершення воєнного стану та 90 днів після цього, адже це державна власність.
25 листопада 2024 року набув чинності Закон України "Про забезпечення участі цивільних осіб у захисті України", яким було запроваджено вимогу про обов’язкове декларування знайденої зброї цивільним населенням.
©2000-2024, Українська правда. Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на "Українську правду" не нижче третього абзацу.

Будь-яке копіювання, публікація, передрук чи наступне поширення інформації, що містить посилання на "Інтерфакс-Україна", суворо забороняється.Матеріали з плашкою PROMOTED є рекламними та публікуються на правах реклами. Редакція може не поділяти погляди, які в них промотуються.

Матеріали з плашкою СПЕЦПРОЄКТ та ЗА ПІДТРИМКИ також є рекламними, проте редакція бере участь у підготовці цього контенту і поділяє думки, висловлені у цих матеріалах.

Матеріали з плашкою ОГЛЯД можуть містити рекламу.

Редакція не несе відповідальності за факти та оціночні судження, оприлюднені у рекламних матеріалах. Згідно з українським законодавством відповідальність за зміст реклами несе рекламодавець.

Cуб'єкт у сфері онлайн-медіа; ідентифікатор медіа - R40-02280.

ТОВ "УП Медіа Плюс". Усі права захищені.