14
Чому питання легалізації цивільними знайденої зброї не було одразу врегульовано при прийнятті Закону "Про забезпечення участі цивільних осіб у захисті України" (№ 2114-IX від 07.03.2022), до якого доводилось вносити зміни?
Закон приймався у важкі часи – він був підготовлений і проголосований в перший місяць повномасштабного вторгнення російських військ з територій Росії, Білорусі та тимчасово окупованих територій України, включно з наступом на Київ через північ Київської області. Приймаючи закон, автори прагнули створити надійне законодавче підґрунтя, яке дозволило б цивільним особам зі зброєю в руках стати на захист України. Як показав досвід, це було правильне, своєчасне і стратегічне рішення. Його прийняття допомогло організувати ефективну оборону українських міст і завдало потужного деморалізуючого удару ворогу.
На той момент частина цивільного населення вже володіла зареєстрованою зброєю, проте сектор безпеки та оборони додатково видавав зброю, зокрема автомати та пістолети. За оцінкою правоохоронців, станом на грудень 2024 року у цивільного населення залишається понад 3500 одиниць зброї, виданої поліцією. МВС здійснює постійний аналіз криміногенної ситуації у сфері незаконного обігу зброї та злочинів, скоєних із її використанням. В обох випадках фіксувалось, на жаль, зростання кількості правопорушень.
У березні 2022 року, за ініціативи МВС та підтримки народних депутатів, зокрема членів профільного парламентського комітету, до статті 263 Кримінального кодексу України (Закон № 2150-IX) були внесені зміни, згідно з якими особа, яка добровільно здала органам влади незареєстровану зброю, боєприпаси, вибухові речовини або пристрої, не підлягає кримінальній відповідальності. Однак навіть після цього цивільні особи продовжили неохоче здавати незареєстровану зброю, у середньому лише 1000 одиниць зброї за рік.
З огляду на цю ситуацію, МВС разом із Національною поліцією та народними депутатами розробили законопроєкт про декларування зброї, який було внесено до Верховної Ради України в липні 2023 року (реєстр. № 9538). Прийняттю остаточної редакції передували запеклі дискусії навколо моделі декларування незареєстрованої зброї та рішень відносно долі зброї у цивільного населення після завершення воєнного стану. Це відбувалось між першим і другим читаннями.
У первинній редакції пропонувалося декларувати зброю, отриману від держави чи знайдену, на період воєнного стану, а після його завершення та 90 днів – повернути її державі без права набуття у власність. В остаточній редакції дійшли компромісу: задекларовану зброю, яка нікому іншому не належить і з якої не скоювали злочини, можна буде набути у власність на загальних підставах.
Зброя, видана сектором безпеки та оборони, підлягатиме обов’язковому поверненню після завершення воєнного стану та 90 днів після цього, адже це державна власність.
25 листопада 2024 року набув чинності Закон України "Про забезпечення участі цивільних осіб у захисті України", яким було запроваджено вимогу про обов’язкове декларування знайденої зброї цивільним населенням.