Головна мета відновлення Донеччини та Луганщини – повернення місцевих жителів у регіон та створення нормальних умов для їхнього життя. У цьому контексті повернення активних представників організацій громадянського суспільства є ключовим фактором. За умов поліпшення стосунків громадськості та військових адміністрацій, саме активні представники організацій громадянського суспільства можуть стати основною сполучною ланкою між мешканцями та владою і ключовим контролером ефективного та цільового використання коштів.
Значно складнішою є ситуація з поверненням ВПО в громади Донеччини та Луганщини. Переважна їх більшість вже прижилася на нових місцях, знайшла роботу та інтегрувалася в нові громади. А отже, переконати їх повернутися у напівзруйновані громади деокупованих областей – буде складно.
Світлана Ткаченко, голова правління Громадської організації "Точка доступу"
"Чим далі той час, коли ми повернемо території, тим менше шансів повернути людей. Час робить свою справу, люди інтегруються в нові громади, облаштовують своє життя. І навряд чи багато людей захочуть вдруге, а дехто і втретє пройти процес інтеграції на новому місці. Якщо 20% ВПО повернеться, то це буде дуже гарний показник. А отже, слід створювати умови для не лише для повернення переселенців, але й для залучення нових мешканців в громади Сходу", – зазначає Світлана Ткаченко.
Яна Літвінова відзначає, що ставлення людей до військових адміністрацій є діаметрально протилежним. Можна виділити три групи: перша – це люди, які працюють в структурі адміністрацій. Вони розуміють усі процеси, завдання та відповідальність, покладені на них. Вони готові повертатися на деокуповані території незважаючи на ризики, незручності та можливі перешкоди. Друга група – це частина суспільства, яка підтримує наші зусилля і також розуміє нашу діяльність.
"Водночас є й третя група – це люди, які обурені через те, що не можуть знайти вирішення своїх проблем у приймаючих громадах. Вони шукають ці рішення в місцях, де зараз перебувають як внутрішньо переміщені особи, і невизначеність щодо того, коли закінчиться війна та як проходитиме деокупація, викликає у них розчарування і сумніви щодо можливості повернення додому. Їхня агресія, спрямована на військових та військові адміністрації, є зрозумілою з психологічної точки зору", – зазначає начальниця Старобільської міської військової адміністрації.
Після деокупації на територіях Донеччини та Луганщини житимуть мешканці з різним досвідом: ті, хто перебував в окупації, переселенці, що повернулись з-за кордону та з інших регіонів України, а також люди, які вирішили переїхати в Донецьку чи Луганську область. Усі вони матимуть різний досвід війни, і вкрай важливо налагодити дієву комунікацію – щоби проблеми кожної категорії громадян були донесені до органів влади.
"Зараз стосунки між мешканцями громад і військовими адміністраціями Донеччини та Луганщини різні й неоднорідні. В тих громадах, де є співпраця з військовими адміністраціями, мешканці у виграші – громадські організації часто виконують і певну соціальну роботу, і залучають додаткове фінансування на потреби мешканців, і допомагають вибудовувати діалог між мешканцями та владою. А у громадах, де ефективної співпраці немає, частіше зростає соціальна напруга та взаємні непорозуміння. Демократичне майбутнє не може будуватися авторитарними методами за закритими дверима і без комунікацій. Ті громади, які раніше це зрозуміють, будуть більш успішними як зараз, так і по завершенні війни", – пояснює Світлана Ткаченко.
Андрій Грудкін нагадує, що військові адміністрації – органи, які здійснюють тимчасове управління під контролем держави. Вони не є самоврядними, рішення ухвалюються однією особою. В таких умовах важливо забезпечувати конституційне право громадськості на участь у прийнятті рішень місцевого значення.
Андрій Грудкін, виконавчий директор Коаліції "На лінії зіткнення"
"Існування військових адміністрацій на територіях, що є тимчасово окупованими, є політичним сигналом, що Україна ніколи не визнає окупацію. Це також демонструє нашим міжнародним партнерам та суспільству, що ми плануємо звільняти свої території й своїх людей. Тому потрібно, щоб ці органи дійсно були готові здійснювати владу після деокупації. Необхідно також створити нові військові адміністрації, які не були створені у 2014 році, зокрема Донецьку, Луганську, Харцизьку та Сімферопольську", – зазначає він.
Опитані УП представники громадськості відзначають, що наразі військові адміністрації недостатньо застосовують демократичні механізми, зокрема щодо залучення громадськості до ухвалення рішень. Вони зазначають, що іноді громадським організаціям легше спілкуватися з представниками уряду, віцепрем’єрами та народними депутатами, аніж з представниками військових адміністрацій.
"На практиці ці адміністрації не мають військової суті і є абсолютно цивільними органами з аналогічною структурою, як у міських радах. Вони займаються молодіжною політикою, культурою, комунальним господарством, а військової складової немає, окрім форми, яку наділи деякі керівники адміністрацій, що прийшли з силових структур. Наша пропозиція полягає в збереженні кадрів, згуртованості та ефективної структури цих органів. Ми повинні вживати конкретних заходів: готувати кадри, працювати з молоддю на постконфліктних територіях, розробляти політику меморіалізації та ідентичності", – каже Андрій Грудкін.
Він додає, що для цього потрібен системний діалог, який наразі відсутній.