Безперервний розвиток: чому укриття в садочках так важливі для дошкільнят

Фото ЮНІСЕФ
За підтримки Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ)
19 червня 2024
У кімнатах дитячого садочку стоїть робочий гамір. Діти бавляться, спілкуються, діляться своїми новинами одне з одним. Аж раптом цю ідилію зупиняє сигнал тривоги. В очах дітей немає страху. Навпаки – виникає запал, бо на них чекають пригоди в укритті. Вони називають його "чарівною печерою".
Група заходить в укриття та одразу розсаджується за маленькими столиками. Діти радісно дістають дерев’яний конструктор і починають будувати замок із баштами. Біля стіни стоїть шафа з книжками, до якої підходить дівчинка з косичками та витягає улюблену казку. А хлопчик у кепці та окулярах біжить до столу для пісочної анімації та починає малювати. Поступово його плечі розслабляються – він повертається до групи, яка будує дерев'яний палац.
Це все стало можливим завдяки облаштуванню укриттів у межах проєкту МОН "Моя маленька фортеця" та за підтримки Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ). У сховищі є всі необхідні ігри та матеріали, а також різні зони для безперервного розвитку дитини.

Безперервний розвиток

За даними МОН, до повномасштабного вторгнення в Україні 64% дітей відвідували заклади дошкільної освіти.
"Світ дошкілля – це не підготовка до школи, а окремий етап розвитку дитини. Педагоги-науковці провели чимало досліджень про дошкільну освіту. Наприклад, результати одного з них свідчать про те, що у дітей, які мали щонайменше рік дошкільної освіти, на 28% більше шансів закінчити школу.

Інше цікаве дослідження каже, що кожен долар інвестований у дошкілля приносить економіці 13 доларів прибутку в рік. Звісно, це гра в довгу, але в кінцевому результаті виграють обидві сторони", – розповідає координаторка освітніх програм з дошкільної освіти ЮНІСЕФ Анастасія Коновалова.
анастасія коновалова
координаторка освітніх
програм з дошкільної
освіти ЮНІСЕФ
Мозок дитини найактивніше розвивається до 6 років. У цей період малеча розвивається через гру та спілкування. У дошкільних закладах діти напрацьовують 16 ключових навичок. Серед них – спілкування з дітьми та дорослими, навичка мовлення, логіки, саморегуляції, креативності тощо.
"У садочку діти здобувають знання, які потім напряму впливають на особистість. Крім мовної компетенції, базової логіки та математики й дрібної моторики, дошкільнята розвивають емоційний інтелект, що в сучасному світі вкрай важливо. 

Наприклад, у форматі гри дітлахи розвивають вміння слідувати правилам, працювати в команді, брати відповідальність і проявляти ініціативу. Не менш важливо – навичка відстоювати свою думку, робити вибір, взаємодіяти, домовлятися тощо", – каже вона.
Саме тому в Україні запровадили обов’язковий рік дошкільної освіти. Фахівчиня зауважує, що отримати всі навички в домашніх умовах для дитини вкрай важко, бо малеча має розвиватися серед однолітків.
"Для успішного зростання дитини соціоемоційний розвиток надзвичайно важливий, особливо в контексті війни. Так, є люди, які справляються краще, а є ті, що дають раду собі та своїм емоціям гірше. Раніше не надавали належного значення цим аспектам розвитку й тепер видно результат", – додає координаторка освітніх програм з дошкільної освіти ЮНІСЕФ.

Чому укриття важливі в дитячих садках

Для забезпечення безперервної дошкільної освіти в садочках мають бути укриття, які відповідають потребам дітей як у безпеці, так і в розвитку. Адже походи та перебування в укриттях стали неодмінною умовою освітнього процесу в Україні.
"Представники ЄС розуміють важливість інвестиції в укриття для наймолодших українців, бо це – майбутнє нашої нації. На жаль, війна має вкрай негативний вплив на дошкілля. Діти у прифронтових областях не відвідували садочки спершу через пандемію COVID-19, а тоді – через повномасштабне вторгнення. У малечі є прогалини в соціоемоційному інтелекті, бо діти тривалий час були ізольовані й не спілкувались між собою. 

Нині ми маємо забезпечити дошкільнят укриттями, щоб вони могли безпечно розвиватись в соціумі", – додає координаторка освітніх програм з дошкільної освіти ЮНІСЕФ.
Програма безпечних укриттів у дошкільних закладах "Моя маленька фортеця" від Міністерства освіти та науки реалізується за активної підтримки ЄС і ЮНІСЕФ.
Цей проєкт покликаний створити дитиноцентричні укриття за міжнародними стандартами ECERS (Early Childhood Environment Rating Scale – шкала оцінювання якості освітнього процесу в закладах дошкільної освіти). У них малеча зможе продовжити свій розвиток, а не гаяти час. Але таких укриттів в Україні поки лише 63 – у садочках Житомирської, Київської та Чернігівської областей.
"Наші укриття дитиноцентричні та мають кілька зон, де малеча продовжує займатися творчістю або спортом, досліджувати світ і навіть має змогу побути на самоті. Таким чином коли дошкільнята спускаються зі звичної групи вниз до укриття, простір не лякає дитину, а навпаки – приваблює", – пояснює Анастасія Коновалова.
Укриття, обладнані за принципом "НУМО Розвиватися" забезпечують дітям не тільки фізичну безпеку, а й комфортне психоемоційне середовище, сприяючи їх навчанню та розвитку навіть у кризових умовах. Укриття являють собою функціональні простори, що включають всі необхідні осередки та матеріали для безперервного гармонійного та всебічного розвитку дитини за будь-яких умов.
Анастасія зауважує, що усі приміщення відповідають державним будівельним нормам – достатня висота стель і площа укриття, наявність вентиляції та каналізації, запас питної води та харчів тощо.
"Неможливо побудувати «підземний садочок» на базі тих закладів, що вже існують. Але ми намагаємось максимально ефективно використовувати той простір, що вже є. Так кожна група в укритті має свою кімнатку або свій куточок, куди вони йдуть під час повітряної тривоги. Цей процес доведений до автоматизму викладачами закладів і відпрацьований з усіма дітьми", – каже координаторка освітніх програм для дошкільнят ЮНІСЕФ.

Шлях до укриття

"Діти вже давно адаптовані до сучасних реалій. Вони можуть зростати повноцінно навіть у контексті повномасштабної війни. Звісно, за умови, що поруч із дитиною буде дорослий, який надає їй підтримку. Саме тому так важливо, щоб кожен учасник освітнього процесу знав алгоритм дій, маршрут тощо.

Для психіки дітей дуже важлива рутина, але ми не можемо знати, коли розпочнеться чи завершиться атака ворога і повітряна тривога. Тому намагаємося зробити умови найкращими", – зауважує Анастасія Коновалова.
Також ЮНІСЕФ спільно з психологинею Світланою Ройз створив програму "Гратися – не боятися". У ній описані дії, як допомогти собі та дитині під час тривоги, як організувати похід в укриття, щоб це було мінімальним стресом для малечі.
Директорка закладу дошкільної освіти № 25 у Житомирі Галина Шиманська розповідає, що після відкриття оновленого укриття для всіх дітей вихователі провели квест.
"Малюкам не пощастило рости у часи війни, бо замість безтурботного дитинства вони мають знати та орієнтуватися у безпекових заходах. Але можна до них ставитись по-різному, навіть похід до укриття можна перетворити на гру чи квест.

Наше укриття діти називають "казковою печерою", де є багато іграшок, книжок та ігор, яких немає в групах. Ми дбаємо, щоб кожен день для дитини був повноцінним – з радістю спілкування, нових відкриттів, пізнавальною активністю та безперервним всебічним розвитком"
, – зауважує вона.
галина шиманська
директорка закладу
дошкільної освіти
№ 25, Житомир
Директорка додає, що дітей спускають в укриття й під час денного сну. Так кожен працівник долучається до цього процесу.
"Вхід до «печери» з вулиці, але це абсолютно нам не створює ніяких перешкод. За 3-5 хвилин спускаємось в укриття. Діти знають працівників закладу. Навіть якщо нам доводиться їх переносити з теплого ліжечка у підвал, вони знають наші обличчя й нормально реагують. 

Є дівчинка, яку я ношу в укриття. Вона завжди сонно питає «Знову тривога?» і засипає. Вона вірить мені та в ЗСУ", – додає директорка.

Чим займаються діти під час тривоги

За підтримки Міністерства освіти та науки і ЮНІСЕФ була створена платформа для підтримки українського дошкілля "Нумо". Вона складається з матеріалів для батьків і вихователів про те, як комунікувати з дитиною в різних ситуаціях, як надати їй підтримку або допомогти.
"Стосунки між батьками, дітьми та вихователями можна уявити як рівносторонній трикутник. Якщо якась з дорослих сторін «просідає», це одразу ж впливає на дитину. Хочу зауважити, що ми не вчимо батьків виховувати дітей, але ці матеріали направлені на те, щоб дати краще розуміння основних етапів розвитку дитини та допомогти батькам залишатись в ресурсі", – каже Анастасія Коновалова.
Також програма "Нумо" містить рекомендації щодо того, як створити в укритті садочка безпечний і дружній до дитини простір "Нумо розвиватися". Це практичні поради для створення творчих, пізнавальних й інформаційно-навчальних куточків, які допоможуть дітям віком від 2 до 6 років перебувати в укритті з користю.
"Жодний простір не допомагає абстрагуватися від реальності. Але малечі й не треба ні від чого абстрагуватись, якщо вона перебуває в безпеці. Дитина не переживає, як дорослий, бо не моніторить новини чи ситуацію з обстрілами. Вона концентрується на собі та своєму розвитку, і це можливо завдяки просторам, облаштованим за рекомендаціями «Нумо»", – додає вона.
Психологиня садочка Леся розповіла, що менші діти в укритті з радістю починають ліпити фігурки з пластиліну або змішувати його різні кольори між собою. Старші ж групи малюють пісочну анімацію або бавляться з іншими сипучими матеріалами – це добре впливає на дрібну моторику.
Фото ЮНІСЕФ: укриття дитячого садочку у Тарасівці, Київщина
Більшість дітей в захваті від побудови фортеці з м’яких модулів. Дехто ж віддає перевагу можливості малювати на стіні та розмальовувати. Але незалежно від віку, кожна група має свій куточок для читання, ноутбук для розвивальних відео та зону для активних ігор.
"Усе керівництво дошкільного закладу спрямувало свої сили, щоб діти почувалися комфортно та безпечно в такий буремний час. Завдяки злагодженій роботі вихователів, діти навіть прагнуть потрапити в укриття, бо там нові ігри, цікавий простір та інші активності, ніж у групі. Інколи випадає забирати сина наприкінці робочого дня в тривогу. То він навіть просить мене почекати, допоки дограє з дітьми, та лише потім йдемо додому. Я вважаю, що дуже важливо не вбити у дитині бажання спілкуватися, розвиватися та пізнавати навколишній світ", – розповіла голова батьківського комітету садочка № 25 Юлія.
"Мій син найпершим з групи біжить в укриття після сигналу тривоги. Йому тут дуже цікаво – є зручні меблі, розвиваючи ігри, іграшки. Важливо, що є й куточок психолога, де дитина може отримати допомогу", – каже Світлана.
"Я пишаюсь, що наш навчальний заклад має таке функціональне та просторе укриття, де кожна група має свою зону. Дітям комфортно перебувати там не тільки кілька хвилин, а й декілька годин поспіль у разі потреби. Вихователі та психологи також безперервно займаються з дітьми в укритті й докладають зусиль, щоб розвиток наших дітей не зупинявся через сигнал повітряної тривоги", – сказала мати дошкільняти Марія.
©2000-2024, Українська правда. Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на "Українську правду" не нижче третього абзацу.

Будь-яке копіювання, публікація, передрук чи наступне поширення інформації, що містить посилання на "Інтерфакс-Україна", суворо забороняється.

Матеріали з плашкою PROMOTED є рекламними та публікуються на правах реклами. Редакція може не поділяти погляди, які в них промотуються.

Матеріали з плашкою СПЕЦПРОЄКТ та ЗА ПІДТРИМКИ також є рекламними, проте редакція бере участь у підготовці цього контенту і поділяє думки, висловлені у цих матеріалах.

Матеріали з плашкою ОГЛЯД можуть містити рекламу.

Редакція не несе відповідальності за факти та оціночні судження, оприлюднені у рекламних матеріалах.

Згідно з українським законодавством відповідальність за зміст реклами несе рекламодавець.

Cуб'єкт у сфері онлайн-медіа; ідентифікатор медіа - R40-02280.

ТОВ "УП Медіа Плюс". Усі права захищені.