Чому укриття важливі в дитячих садках
Для забезпечення безперервної дошкільної освіти в садочках мають бути укриття, які відповідають потребам дітей як у безпеці, так і в розвитку. Адже походи та перебування в укриттях стали неодмінною умовою освітнього процесу в Україні.
"Представники ЄС розуміють важливість інвестиції в укриття для наймолодших українців, бо це – майбутнє нашої нації. На жаль, війна має вкрай негативний вплив на дошкілля. Діти у прифронтових областях не відвідували садочки спершу через пандемію COVID-19, а тоді – через повномасштабне вторгнення. У малечі є прогалини в соціоемоційному інтелекті, бо діти тривалий час були ізольовані й не спілкувались між собою.
Нині ми маємо забезпечити дошкільнят укриттями, щоб вони могли безпечно розвиватись в соціумі", – додає координаторка освітніх програм з дошкільної освіти ЮНІСЕФ.
Програма безпечних укриттів у дошкільних закладах "Моя маленька фортеця" від Міністерства освіти та науки реалізується за активної підтримки ЄС і ЮНІСЕФ.
Цей проєкт покликаний створити дитиноцентричні укриття за міжнародними стандартами ECERS (Early Childhood Environment Rating Scale – шкала оцінювання якості освітнього процесу в закладах дошкільної освіти). У них малеча зможе продовжити свій розвиток, а не гаяти час. Але таких укриттів в Україні поки лише 63 – у садочках Житомирської, Київської та Чернігівської областей.
"Наші укриття дитиноцентричні та мають кілька зон, де малеча продовжує займатися творчістю або спортом, досліджувати світ і навіть має змогу побути на самоті. Таким чином коли дошкільнята спускаються зі звичної групи вниз до укриття, простір не лякає дитину, а навпаки – приваблює", – пояснює Анастасія Коновалова.
Укриття, обладнані за принципом "НУМО Розвиватися" забезпечують дітям не тільки фізичну безпеку, а й комфортне психоемоційне середовище, сприяючи їх навчанню та розвитку навіть у кризових умовах. Укриття являють собою функціональні простори, що включають всі необхідні осередки та матеріали для безперервного гармонійного та всебічного розвитку дитини за будь-яких умов.
Анастасія зауважує, що усі приміщення відповідають державним будівельним нормам – достатня висота стель і площа укриття, наявність вентиляції та каналізації, запас питної води та харчів тощо.
"Неможливо побудувати «підземний садочок» на базі тих закладів, що вже існують. Але ми намагаємось максимально ефективно використовувати той простір, що вже є. Так кожна група в укритті має свою кімнатку або свій куточок, куди вони йдуть під час повітряної тривоги. Цей процес доведений до автоматизму викладачами закладів і відпрацьований з усіма дітьми", – каже координаторка освітніх програм для дошкільнят ЮНІСЕФ.