Чорна п'ятниця-2023: як купувати швидко, екологічно й не витратити зайвого
Чорна п'ятниця-2023: як купувати швидко, екологічно й не витратити зайвого
За підтримки INTERTOP
23 листопада 2023
Наближається Чорна п’ятниця, яка в усьому світі є синонімом слів "вигідні покупки" й "велика знижка". У багатьох країнах з 23 листопада покупці ще вдосвіта прямуватимуть до магазинів та полюватимуть на вигідні пропозиції онлайн. Великі знижки триватимуть ще як мінімум кілька днів, а то й цілий тиждень. Українці, за даними опитувань, також планують активно долучитись до "великих ловів", у топі бажаних покупок – fashion – одяг, взуття і, звісно, косметика.
Тож, щоби покупки були більш швидкими, приємними й не розчарували згодом, УП розповість про лайвгаки Чорної п’ятниці, запропонує план дій на цей день, розповість, як вигідно купувати на найбільшому мартетплейсі INTERTOP.UA та в магазинах INTERTOP. А щоби додати відповідної атмосфери, нагадає, які найдивніші ситуації ставались у Black Friday за всю історію її існування.
Відколи п’ятниця "почорніла"
Зараз "Чорну п’ятницю" не сплутаєш із будь-яким іншим терміном – це день розпродажів, реклами з великими цифрами відсотків і словом "сейл", а от історія самого терміну – давня й дуже непроста. Спершу "чорною п’ятницею" назвали день обвалу ринку золота на біржі у 1869. Тоді прикметник "чорна" на додачу до дня тижня ніс дуже сумні конотації.
Згодом термін отримав нове життя, яке, за однією з версій, йому дали зовсім не продавці і не щасливі власники покупок, а свідки великих заторів на дорогах. Вочевидь, реінкарнація Black Friday сталась у 1960-ті, після перших масових розпродажів на Східному узбережжі США, які влаштовували саме в п’ятницю після Дня Подяки. Тоді рух транспорту буквально зупинився – і від автівок було по-справжньому "чорно". Хоча приблизно у той самий час "Чорну п’ятницю" вперше згадали у статті журналу з менеджменту, описуючи нелегкі будні роботодавців, адже у переддень Дня подяки і того ж вигідного шопінгу працівники масово брали лікарняні. Тож яка з "чорних" ситуацій все ж таки вплинула на неймінг грандіозного розпродажу – сперечатись складно. Хай там як, а у 1975 назва Black Friday на означення дня шаленого шопінгу з’явилась у "Нью-Йорк Таймз", а згодом увійшла і до широкого вжитку. До слова, масові сезонні розпродажі після Дня Подяки намагались "охрестити" по-іншому, наприклад Велика п’ятниця та Велика субота, але "соковита" назва Black Friday не здала позицій.
До того ж із часом словосполучення доповнилось окремим нюансом – відвідувачі магазинів, що жадали великих знижок, подекуди влаштовували справжній безлад "по-чорному" – покупці зчиняли і досі зчиняють сварки, бійки і навіть цілі побоїща. Так, промовистою історію стали "ковбасні бої" в німецькому місті Ахен у 2009, коли кілька відвідувачів магазину претендували на одну вигідну покупку і зчинили бійку, згодом перемістившись у м’ясний відділ, де буквально фехтували ковбасами й жбурляли одне в одного сардельками. Для декого з учасників інцидент завершився сумно – у лікарні.
Особливості Чорної п’ятниці за кордоном
За кордоном Чорна п’ятниця швидко перетворилась на улюблену традицію. Згідно з опитуваннями, у США її навіть часто сприймають за таку собі розвагу й адреналінові перегони за "вигідним сейлом". У цей день магазини відчиняються раніше, ніж зазвичай, окремі мережі працюють з 4-5 ранку, а з початку 2010-х деякі маркети вперше відкрились ще опівночі. Після бурхливої п'ятниці та вихідних настає ще одна подія – "кіберпонеділок". У цей день багато IT-компаній і онлайн-магазинів пропонують додаткові знижки. Цей день став не менш улюбленим за п’ятницю, адже щоби вхопити вигідний товар – можна не залишати ноутбук чи телефон, зокрема на робочому місці.
Чорна п’ятниця в Україні
В Україні "Чорна п'ятниця" проводиться із 2013 року і вже має свої особливості. Так, у нас найбільші знижки пропонують на одяг та взуття попередніх колекцій – до 70 %, тоді як трендові речі можна "вловити" зі знижкою – до 50 %. Більшість вигідних розпродажів влаштовують інтернет-магазини та fashion-маркетплейси, найбільшим із яких в Україні є intertop.ua.
Зазвичай вигода продовжується й на вихідних і, за традицією сейлів, переходить у понеділкові кіберпропозиції. За даними Kantar Україна, за два роки повномасштабної війни знання про різні розпродажі серед українців дещо знизилося. Водночас "Black Friday/Чорна п'ятниця" залишається найвідомішим розпродажем серед респондентів. За даними тих же опитувань, цьогоріч більшість збирається витратити на товари близько 3000 грн, проте майже третина українців закладають бюджет на закупи 5000 грн. В топі, за прогнозами продавців, – одяг, взуття, косметика та побутова техніка.
Що пропонує найбільший український fashion-маркетплейс
Все більшої популярності у Чорну п’ятницю набувають покупки онлайн, вибір припадає на маркетплейс або мережу магазинів. Одним із найбільших маркетплейсів України є intertop.ua – найбільша фешн-платформа країни, що пройшла шлях від магазинів взуття до омніканального гравця з надзручним функціоналом онлайн, величезною кількістю категорій товарів, взуття, одягу, косметики, аксесуарів тощо. Наразі там представлено понад 500 брендів.
Зокрема, це товари таких брендів: VANS, Timberland, The North Face, Skechers, Ecco, Marc O'Polo, Emporio Armani. Інтерфейс мобільного застосунку INTERTOP підлаштовується під кожного користувача: алгоритми показують тільки актуальний контент, спираючись на стать, улюблені бренди та стиль клієнта.
Окремою принадою нового сервісу є можливість "поміряти" річ онлайн – на сайті ж штучний інтелект може зібрати готовий образ із конкретною річчю з каталогу.
Нова фіча One Retail
Покупки у фізичному магазині значно спростили завдяки новій фічі One Retail – тепер все під рукою.
Клієнт, скануючи QR на ціннику товару одразу може:
1
бачити розміри відсканованої моделі, що доступні саме в цьому магазині;
2
переглянути доступні розміри моделі в інших магазинах мережі;
3
додати розмір, якого немає в наявності просто зараз, до списку бажань, і коли він з’явиться, - клієнту прийде сповіщення.
В картці товару також доступна інформація: - характеристики товару (матеріали, технології, сезон); - деталізовані заміри конкретного розміру (довжина устілки в см, заміри для одягу); - інші доступні кольори цієї моделі; - аналогічні (схожі до моделі) товари в цьому конкретному магазині.
Це дозволяє суттєво зекономити час, не чекаючи, поки буде знайдено інформацію про потрібний розмір, модель чи колір. При цьому клієнт не втрачає приємного вайбу майбутньої покупки, яку дуже скоро можна буде приміряти й купити. Також переваги такої фічі зможуть по-справжньому оцінити покупці, які під час шопінгу не дуже люблять спілкуватись із консультантами – в такій історії ви цілковито самостійні, і ніхто не відволікає вас від занурення у власну історію приємного шопінгу.
Знижки на топові товари Чорної п'ятниці в INTERTOP
Найбільший попит у INTERTOP – як у додатку, так і фізичних магазинах – прогнозують на верхній одяг та сезонне взуття. Так, у 2021-22 лідерами серед продажів були зимові куртки, пуховики й джемпери, а минулоріч у топ-3 вийшли також футболки. Серед взуття лідирували чоботи, кросівки, черевики, а також чоботи-дутики та низькі кеди. Серед брендів одягу у топі були Koton, Marc O'Polo, Armani, Braska, The North Face, серед взуття – Skechers, ECCO, Braska та Timberland.
Що стосується косметики, то тут лідирували помади, блиски та бальзами для губ, а також туші для вій. Серед топових брендів: KIKO MILANO, MERMADE, Esfolio та Detoskin.
На б'юті-продукцію одного з брендів, яку найчастіше купували минулого року, – KIKO MILANO – до Чорної п'ятниці пропонують з 23 листопада окрему акцію: купуючи 3 товари – можна отримати ще 3 в подарунок.
Під час проведення Чорної п'ятниці триває акція при покупці від 2000 грн. Користувачі, які здійснять покупку на зазначену суму до 30 листопада, отримають бонусами 15% від кожної покупки. З 1 грудня нараховані бонуси можна буде витратити в будь-якому магазині та на покупки онлайн. Максимальна кількість – 1000 бонусів, які дорівнюватимуть 1000 грн. Акція діятиме за умови наявності бонусної картки. Бонуси будуть нараховані 01.12.23 та діятимуть до 12.12.23.
Фешн-гайд: про що пам’ятати, аби шопінг був приємним
А щоби заощадити по-справжньому, не купити зайвого і не розчаруватись одразу після покупки – пропонуємо поради, як вдумливо підготуватись до Чорної п’ятниці.
Проводжу ревізію вдома – яких речей мені бракує. Щоби не потрапити в емоційну пастку великих знижок – краще заздалегідь перебрати свій гардероб, косметику, аксесуари (чого бракує, що потрібно для найближчих сезонів, які речі можна віддати і замінити новими), скласти список книг, подарунків, які хотілось би точно придбати тепер і вигідно;
Складаю список бажаного – що мені справді знадобиться. Найперше – варто скласти список товарів, які точно знадобляться вам у побуті і стануть корисними у повсякденному вжитку. Якщо це одяг та взуття – бажано написати колір, розмір, орієнтовно фасон, щоби не витрачати час на моніторінг неактуальних для вас моделей. Сюди ж варто дописати подарунки, адже незабаром Різдвяні свята, а Чорна п’ятниця, власне, і передбачає можливість придбати вигідно навіть великі й дорогі речі;
Кину оком на асортимент магазинів – який "мій". Перед тим, як магазини запропонують знижки, бажано дослідити асортимент, який є в наявності. Обирайте ті бренди, яким стовідсотково довіряєте. Проаналізуйте ціни в магазинах "до знижки" – так ви точно знатимете, наскільки вигідними стали пропозиції у день сейлу;
Ставлю собі межу – отут вже досить. Щоби не витратити зайвого – сформуйте бажаний бюджет на витрати, якого будете притримуватись. Не варто купувати речі, які вам не потрібні, а лише "за гарною ціною". Адже велика кількість таких речей може дорівнювати дійсно вартісній покупці, а речі "про запас" припадатимуть порохом і навряд чи додадуть особливого вайбу;
Уточнюю, чи можна повернути/обміняти товар зі знижкою. Деякі продавці не приймають назад акційну продукцію – тож це варто з'ясувати заздалегідь;
Пам'ятаю, що онлайн не означає "миттєво". Якщо ви користуєтесь послугами інтернет-магазинів, де діють лімітовані знижки, – стежте за розсилкою і заздалегідь створіть обліковий запис та внесіть необхідну інформацію (адресу доставлення тощо). Після старту "Чорної п’ятниці" швидко покладіть товари до кошика та оформте замовлення. Також ви можете завчасно сформувати кошик – за кілька днів до старту акції, тоді буде більше часу зважити нюанси – розмір, колір, практичність покупки;
Не гублю додаткові знижки на покупки. Деякі інтернет-магазини надають покупцям промокоди як бонус за підписку на рекламну розсилку: їх можна використовувати під час купівлі певних товарів;
Зберігаю дзен-буддистський спокій. У Чорну пʼятницю буквально все закликає придбати товари будь-яких категорій, якості й необхідності – це і яскраві вивіски з гігантськими відсотками, і гучна реклама з усіх можливих джерел. Саме тут варто проявити розсудливість і кілька разів оцінити: чи потрібна мені ця річ, навіть якщо вона йде в подарунок до кількох товарів, які, можливо, не варті витрачених на них грошей. Тут стане в пригоді список – краще не відхилятись від наміченого плану, думати про доцільність і вчасно сказати собі "Ну все, скупились";
Я обираю "своїх". Купуючи у "білих ритейлерів", одним із яких є INTERTOP, ми підтримуємо українську економіку і робимо інвестицію в майбутнє.
Чорна п’ятниця і екологія
Свідоме споживання є незмінним трендом у всьому світі і набуває популярності в Україні: ми сортуємо сміття, даємо нове життя речам та обираємо екологічні матеріали й товари з переробленої сировини. Згадати про екологію варто, зокрема, у Чорну п’ятницю, адже поруч із закликами й гачками маркетологів купувати більше – звалища сміття невблаганно зростають і вже досягли розмірів найвищих гір світу. Все це призводить до суттєвого забруднення екології. Скажімо, деякий одяг розкладається близько 200 років, в процесі виділяючи метан, забруднюючи ґрунт та ґрунтові води.
Звісно, питання не має легкого вирішення, але кожен з нас може долучитись до зменшення забруднення – просто не купуючи зайвого, зокрема і в Чорну п'ятницю.
Екологічний гайд на закупи
Не купуйте "дублі" одягу, взуття. Якщо у вашому гардеробі вже є кілька схожих речей – не варто купувати ще одну – шафа не гумова, а свідомий підхід до формування гардеробу – це все ж таки інвестиція в здорову екологію; сюди ж порада не купувати речей, які найбільше забруднюють довкілля: пакети, стаканчики, пластикові упаковки;
Краще надавати перевагу універсальним речам, які одягаєте/взуваєте частіше, аніж екстравагантним одиницям, які служать кілька разів на рік;
Купуючи косметику, обов’язково перевіряти термін придатності – наступна Чорна п’ятниця буде рівно за рік;
Обираючи між дуже дешевим і неякісним одягом, білизною взуттям та менш дешевим кращої якості – звісно, бажано придбати друге. Це саме стосується косметики, товарів домашнього вжитку. Якісні речі служитимуть довше, і задоволення від такої покупки буде точно більше;
Звертайте увагу на етикетки з інформацією про екологічність пакування, правильну утилізацію сміття. До слова, ABS означає, що упаковка не підлягає вторинній переробці.
Загалом чудовою ідеєю на підтримку екологічного підходу до товарів може стати обмін речами. В Україні існують декілька якісних онлайн-платформ, на яких можна продати, подарувати або обміняти вжиті речі. Також в містах України є спеціальні пункти та добро-бокси, куди можна віддати вживаний одяг та взуття, яке стане корисним. Цей пункт також варто додати до порад собі перед Black Friday, що стрімко наближається.
Цікаві факти про Чорну п’ятницю
В Україні, за даними порталу Black-Friday.Global, надпопулярно купувати онлайн. Більше половини покупців (53,4%) здійснюють онлайн-покупки до Чорної п'ятниці через телефон, 41,6% через комп'ютер і лише 4,9% через планшет;
Останні 5 років найбільш популярною серед українських покупців є б'юті-сфера. Стабільно в топі лишаються одяг, взуття і косметика з парфумерією;
Час пік активності українських покупців у Black Friday припадає на 12:00 дня;
У Китаї є аналог "Чорної п’ятниці", там щорічно влаштовують грандіозні розпродажі в День Холостяка – 11 листопада. У 2016 році товарообіг у цей день досяг оборотів старшої сестри – американської Black Friday;
У США деякі компанії влаштовують у Чорну п’ятницю вихідний для працівників. Трапляються випадки, коли працівники беруть відгули за 2 тижні до Black Friday, щоби встигнути зайняти чергу для максимальних знижок на бажані товари;
За кордоном поширені випадки, коли покупці, полюючи на величезні знижки, ночували на лежаках та встановлювали біля магазинів намети;
В Америці Чорна п'ятниця – одне з найбільш травматичних свят, із 2006 року вже зареєстровано близько ста постраждалих від п’ятничної штовханини. Неодноразово Black Friday ставала полем битви за знижки – покупці в гонитві за "сейлами" травмували інших, застосовуючи перцеві балончики, біти й зброю. Травмування зазнавали як відвідувачі, так і працівники магазинів;
У США є спеціальний сайт-лічильник, який підраховує кількість потерпілих у Black Friday;
Чорна п’ятниця поступово виходить з офлайну в онлайн. Купівля через інтернет набула особливої популярності в пандемію Covid-19, адже такі покупки безконтактні й безпечні. Adobe Analytics повідомила, що онлайн-продажі досягли 9 мільярдів доларів у 2020 році, що на 22% більше, ніж у попередньому році;
У 2022 споживачі витратили $281 млрд на покупки в Чорну п'ятницю та Кіберпонеділок.
Тож зичимо всім вдалих покупок, що допоможуть створити той самий особливий настрій, якого так потребуємо у переддень зимових свят.