Ющенко: Яценюк зможе об'єднати парламент
Арсеній Яценюк буде здатен об’єднати парламент і забезпечити його ефективну роботу. Таку думку висловив президент Віктор Ющенко в інтерв’ю Бі-Бі-Сі. Ющенко також підтримав створення коаліції між Нашою Україною - Народною Самообороною і блоком Юлії Тимошенко, сказавши, що вперше за три роки його президентства з’явиться парламентська більшість, на яку він зможе обіпертися у реалізації своєї програми.
Розмовляла Світлана Дорош
- Чи можна вважати остаточним і незворотнім формування коаліції "Нашої України-Народної Самооборони" і блоку Юлії Тимошенко?
- Ви знаєте, я працюю президентом три роки, і в мене жодного дня не було парламентської більшості. Я думаю, що такі дні добігають кінця. Буде парламент, на який президент зможе обіпертися.
Речі, які виглядали проблемними у 2005-му році, чи коли ми мали інший парламент, іншу більшість, і вона, на жаль, працювала більше року, і це призвело до згаяння дуже багатьох ініціатив, - нині я думаю, що сьогодні це вже у минулому.
Я знаю позицію кожного депутата сьогодні відносно перспектив майбутньої коаліції, національних пріоритетів, якими буде рухатися коаліція.
Я натхненний тим, що уже більше ніколи в українській політиці не повториться та ганьба, яка була рік тому, коли через політичну корупцію просто скуповувалися мандати депутатів, як у 2004-му році скуповувалися голоси. Я думаю, що це була остання "п’єса" того режиму або дітей того режиму.
- Перед коаліцією і майбутнім урядом постане дуже серйозний виклик. Ви знаєте про новини з Туркменістану, сьогодні додався ще Узбекістан. Ці країни суттєво підвищують ціну на газ для Росії, який потім купує Україна. Як Україні впоратися з такою ситуацією, коли ціну диктують одні країни, а обсяги газу контролюють інші?
- Я не буду робити песимістичних коментарів. Почну з того, що сьогодні ми маємо досить серйозно опрацьовану і узгоджену угоду з ключовими гравцями, які забезпечуватимуть поставки газу в Україну в найближчі 5-7 років.
Ми, можливо, вперше зараз прийшли до ситуації, коли ми можемо підписати документ, який буде регулювати на перспективу це питання не тільки по часу, але по засадах, принципах і, зокрема, по формулі визначення ціни на газ. Цей документ має виключну готовність, я б сказав, фінальну готовність.
- Це мається на увазі угода із "Газпромом", чи міжурядова?
- Це мається на увазі "Газпром" і деякі урядові позиції, які регулюються протоколами. Я виходжу з того, що сьогодні в України є способи, сприйнявши обставини, які складаються на газовому ринку, серйозно їх пом’якшити через відповідні ініціативи.
Про них я зможу говорити днів через сім-вісім. Переконаний, що у питанні врегулювання газових поставок ми сьогодні маємо досить ясну і досить чітку перспективу.
- Але це буде проблемою для нового уряду, який може з’явитися наступного тижня. Чи ви вірите, що прем’єр-міністр Юлія Тимошенко зможе впоратися з цими газовими проблемами і ціна газу буде прийнятною для України?
- Я можу чітко сьогодні заявити одне: Україна провела на самому високому рівні дуже важкий і дуже важливий для нас переговорний процес. Ми сьогодні знаходимося на фінальній стадії формального підписання цього документа.
Я думаю, що як тільки у Росії закінчаться парламентські вибори, наступний тиждень я відведу уряду для того, щоб ці всі речі заформалізувати, поставити підписи. Щодо нашої позиції, то ми виклали ті аргументи, які б хотіли, щоб їх почули як країни-постачальники газу, так і країни, які забезпечують транзит газу, і мені здається, що цей діалог був досить продуктивний.
- Але я уточню все ж таки: ви впевнені в ефективності уряду Юлії Тимошенко?
- (після паузи): З одного боку, я переконаний, що будь-який уряд, який буде сформований у майбутньому, чи уряд, про який ми зараз говоримо - уряд Тимошенко, він повинен бути професійним.
Нам треба відмовитися від політичної, партійної практики призначати людей, які в темах, ввірених відповідним міністерства та відомствам далекі, не мають досвіду. Це те, що відбувається сьогодні, наприклад, з транспортом, коли ми маємо непрофільного міністра, очевидно недурну людину, але тут мова іде не про оцінку його інтелектуальних можливостей, а про професійну здатність.
Я знаю, що у попередньому уряді Юлії Тимошенко було допущено досить багато речей, які засвідчують неефективність управління.
Починаючи від теми власне моделі управління, коли одним махом були загублені структури, які, до речі, мають займатися державним контролем, в тому числі і в газовій сфері. Чи тема так званих вільних економічних зон. На жаль, можливо, тоді час такий був, можливо, обставини такі були, що треба було сприймати, і такого роду кроки.
Але в будь-якому випадку я хотів би, щоб будь-який майбутній український уряд, в тому числі і Юлії Володимирівни, щоб це були уряди професійні, щоб там не відбувалися експерименти одного дня, за які потім доводиться роками розплачуватися.
Бо моє бажання – зробити усе, щоб політична нестабільність, яка торкнулась українського парламенту, завдавала мінімальної шкоди стабільності держави як такій, і перш за все економічній стабільності.
- До речі, говорячи про стабільність, чи, радше, про нестабільність. У "Нашій Україні-Народній Самообороні" відбуваються процеси, далекі від стабільності. Одні звинувачують інших у зраді, інші вимагають відставки лідерів через розкол партії. Чи не стане причиною кризи у парламенті саме партія, у якій ви є почесним головою?
- "Наша Україна-Народна Самооборона" – це не є партія однієї людини. Сьогодні у блоку НУНС є дев’ять партій. Ви можете дати рецепт, як для партій, які мають свої статути, свої програми, методи управління знайти модель, яка б створила моноліт у рамках блоку?
- Я не можу. Але до виборів була любов і виглядало все, здається, досить оптимістично...
- Я маю одне бажання: усі дев'ять політичних партій мають бути в одній партії. Подати один одному руку. Якщо потрібно, залишити поза дискусією речі, які будуть детонувати у будь-якій політичній силі. І зробити політичний проект, який би привів до єдиної партії.
Це дорога, яку має пройти національна демократія. Бо я не хочу, щоб ми в Україні говорили про одну чи дві партії, які змагатимуться, а вся демократія буде в окремих якихось "гетто" перебувати.
Учора до пізнього вечора (28 листопада) у мене була зустріч із людьми, які не підписали угоду про створення коаліції. Моя розмова почалася з ними із запитання – а якою була мета виборів? Одержати політичну стабільність. І ця ціль залишається ціллю номер один. Заради якої президент не спить, заради якої я веду діалог із будь-ким, хто може на це впливати.
Місія "Нашої України" може бути дуже чутливою і важливою: створити стабільний парламент. І це моя надмета. "Наша Україна", як мені здається, постійно також робила на цьому наголос.
Ми ці конюшні повинні почистити, викинути з них блуд і спекуляції, які можуть виникнути на тому чи іншому етапі роботи парламенту. Адже повірте, перевага у два-три голоси більшості над меншістю – вона важлива, коли ми говоримо про обрання прем’єра чи спікера, і їх можна проголосувати, але коли мова йде про те, як облаштувати життя країни, починаючи із бюджету і закінчуючи будь-яким законом, - дуже часто двох-трьох голосів замало.
- Але дуже часто опозиція і коаліція голосували однаково з тих чи інших питань! Виходить так, що сьогодні все одно головна боротьба за те – хто сформує уряд...
- ...Так от я хотів би закценувати, що головна мета сьогодні - національні пріоритети. Шукати, що може об'єднати ці дві сили (створену коаліцію і Партію регіонів) хоча б до статусу опонентів.
Хоча, я можу назвати дві третини у фракції НУНС чи БЮТ, дві третини - в інших фракціях, можливо, окрім комуністів, котрі не мають відмінностей в ідеологічних засадах.
Але знаю, що є певні кола у БЮТ, у Партії регіонів, в інших партіях, які якщо допустити їх до державної чи урядової політики, можуть змінити відчуття державних інтересів на приватні. Але це характерно, на жаль, для багатьох політичних сил, які представлені у парламенті.
Тому іще раз повторюю, що головною метою, яка має нас консолідувати, мають бути не портфелі і не посади. А національні цілі. Щоб потім, через місяць нам не докоряли, як у тому єврейському анекдоті: колгосп створений, тепер шліть нам колгоспників, бо немає кому працювати. Буде створена більшість, але ми не зможемо провести через сесійну залу закону!
- Арсеній Яценюк, якого НУНС пропонує на посаду голови парламенту, може стати об'єднуючою фігурою у тому, про що ви говорите?
- Безумовно, може! Безумовно. Перш за все, нове обличчя. А я думаю, що для багатьох національних інститутів поява нового обличчя саме по собі – це крок уперед.
По-друге, це просто мудра людина, мудрий чоловік, який продемонстрував свою професійність, починаючи із мінекономіки і нацбанку, завершуючи міністерством закордонних справ. Є когорта таких от молодих людей, які, я переконаний, можуть принести нову якість в українську політику.
Це людина, яка не зашорена догматом якоїсь вузької політичної орієнтації. Мені здається, що це надважливо. Бо інакше б неминучим було формування табору опонентів у парламенті. Думаю, що це людина, яка найефективнішим чином може виконати консолідуючі функції у Верховній Раді.