"Укрзалізниця": акціонування як спосіб пізнання
Міністерство транспорту і зв’язку України має намір реорганізувати "Укрзалізницю" в акціонерне товариство, зосередивши всі 100% її акцій у власності держави. Таким чином, буде створено другу за величиною компанію в Україні.
Як планують урядовці, вже до вересня 2006-го акції "Укрзалізниці" перейдуть у власність держави. Проте - без права на приватизацію.
Корпоратизацією залізничного монополіста займатиметься аж окреме щойно створене управління Мінтрансу. Остаточно акціонерний статус "Укрзалізниці" має затвердити Верховна Рада.
Науковий співробітник Інституту економічних досліджень та політичних консультацій Ганна Чухай вважає такий крок Мінтрансу позитивним, хоча і дещо недостатнім.
"Насамперед, акціонування “Укрзалізниці” дозволить нарешті провести аудит та побачити реальний стан компанії. Після того, як підприємство стане комерційно орієнтованим, ми нарешті дізнаємося про її ціну, дізнаємося, як всередині нього циркулюють фінансові потоки" – зазначає вона "УП".
При цьому експерт не схильна бачити зв’язок між акціонуванням "Укрзалізниці" та подорожчанням проїзду – за її словами, ціну на квитки встановлюватиме або Кабмін, як зараз, або спеціальна комісія з регулювання транспортних тарифів.
Щодо подальших кроків по реформуванню "Укрзалізниці", то за оцінкою Ганни Чухай, акціонування компанії ускладнить нецільове використання її коштів, однак не зможе унеможливити це.
"Наприклад - "Нафтогаз", будучи акціонерною компанією, дозволяє собі використовувати свої кошти так, що ніхто не знає, куди вони йдуть насправді", – зауважує співробітник Інституту економічних досліджень.
"Лише жорсткий контроль над залізничним менеджментом, відокремлення рахунків пасажирського та вантажного перевезення, приватизація допоміжних залізничних підприємств, а найголовніше – контроль над ціноутворенням шляхом впровадження незалежної комісії по регулюванню тарифів, може повністю оздоровити систему "Укрзалізниці" - стверджує Ганна Чухай.
Висновки експерта "УП" підтвердили і в прес-службі Міністерства транспорту та зв’язку.
За оцінкою прес-служби Мінтрансу, перетворення компанії на акціонерне товариство із 100-відсотковою державною власністю дозволить їй краще працювати на ринку, приймати гнучкі рішення, залучати кредити та спростити проведення тендерів.
Наразі "Укрзалізниця" де-факто функціонує як декілька відносно самостійних юридичних осіб, що зовсім не сприяє прозорості фінансових потоків та ефективності управління.
"Перетворення "Укрзалізниці" в єдину юридичну особу дозволить значно спростити її управління, що дозволить провести реформу фінансового обліку, суттєво оптимізувавши фінансові потоки підприємства" – зазначили у прес-службі.
Слід також зазначити, що "Укрзалізниця" у новій юридичній формі стане другою компанією в країні за величиною доходу, після НАК "Нафтогаз України".