Необов’язкова обов’язковість автострахування
Всеукраїнське об'єднання громадських організацій "Асоціація страховиків України" пропонує скасувати обов'язковий статус так званої "автогражданки".
Представникам страхового бізнесу такі ініціативи не подобаються – вони їх трактують як популізм, що суперечить нормальній практиці розвинених країн.
За словами гендиректора "Асоціації страховиків України" Леоніда Хоріна, Закон "Про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів" не підкріплений відповідними зобов'язаннями страхових компаній перед своїми клієнтами.
Асоціація також пропонує зменшити базовий тариф та привести його у відповідність із рівнем страхових виплат, і погоджувати величину тарифу зі споживачами страхових послуг.
Президент Ліги страхових організацій України Олександр Філонюк вважає заяви про скасування обов'язкового статусу автогражданки "некомпетентним популізмом".
"Безумовно, автомобіліст є об’єктом підвищеної небезпеки, а тому автомобільне страхування є необхідною річчю, будучи обов’язковим в усіх країнах Європи та у Росії", – зазначив він "УП".
Головний редактор журналу "Страховий клуб" Анжела Зуєва називає думку про необхідність відміни обов’язкового автострахування дешевим популізмом людей, які нібито представляють інтереси клієнтів страхових компаній.
Насправді, за її оцінкою, головний недолік цього закону полягає саме в тому, що автострахуванню реально так і не було надано обов’язкового статусу.
"В Україні, де немає реального контролю ДАІ над отриманням автострахування, число застрахованих автомобілів не перевищує 30%.
При цьому, - розказує головний редактор журналу "Страховий клуб", - єдиний контроль наявності страхування відбувається при проходженні техогляду, внаслідок цього автовласник купує найдешевший поліс дією на 3 місяці, а потім спокійно їздить до наступного огляду".
Водночас експерти називають серйозним питанням рівень якості страхових послуг. Так, за оцінкою президента Ліги страхових організацій України, необхідністю є й посилення вимог до самих страхових організацій.
"У нас існує ліміт виплат на матеріальні збитки – 25 тис. 500 гривень на один автомобіль, та ліміт на втрату життя та здоров’я – 51 тисяча гривень. При цьому, якщо виплати по матеріальним збиткам проводяться без зауважень, то виконання другого виду виплат породжує зауваження" – стверджує Філонюк.
"У більшості випадків втрати автомобілістом життя або його інвалідності страхова компанія виплачує не повну суму, а лише вартість лікування або поховання" – зауважує він.
За переконанням Олександра Філонюка, лише повне відшкодування компенсацій втрати життя чи здоров’я дозволить створити довіру до страхових організацій.
Анжела Зуєва прогнозує два варіанти розвитку подій.
"Або автострахування стає дійсно обов’язковим та в Україні формуються цивілізовані принципи відносин автовласник – страховик, вводиться інститут аварійних комісарів, вдосконалюється страховий комплект, або протягом найближчих року-двох компанії, що вирішили спеціалізуватися на такому виді страхування, можуть збанкрутіти" – прогнозує експерт.
При цьому головний редактор журналу "Страховий клуб" відкидає звинувачення на адресу страхових компанії у невідповідальності перед клієнтами.
"Досить успішно працює контрольний орган - Моторно-транспортне страхове бюро України, внаслідок цього мені не довелося чути про жоден гучний скандал із зловживанням автостраховиків" – стверджує Анжела Зуєва.
Іншу оцінку роботи страхових компаній "УП" надали самі автовласники.
За оцінкою заступника генерального директора Автомобільного клубу України Тетяни Учотової, Моторно-транспортне страхове бюро України фактично не контролює роботу страховиків, що приводить до численних порушень ними своїх зобов’язань.
"Члени нашого клубу співпрацюють виключно із страховими компаніями, із якими у нас є домовленості про співпрацю. В цих випадках жодних проблем досі не було.
Однак досить часто, беручи кредит у банку, автовласник змушений страхувати свою машину в інших страхових компаніях, не дуже обов’язкових у своїх гарантіях" – зазначає вона.
За словами Тетяни Учотової, залучення юристів Клубу змушує такі компанії дотримуватися своїх зобов’язань, однак "далеко не в кожного рядового автовласника є такі можливості".
І все ж, заступник генерального директора Автомобільного клубу України навіть не припускає думки про відміну обов’язковості автострахування.
"Так, ця послуга не є дешевою – від пільгового страхування у 139 до 1500 гривень на рік, однак така практика є загальноприйнятою для цивілізованого суспільства, а тому відмовлятися від неї немає причин", – вважає Тетяна Учотова.