"Ти – військовий, і від тебе пахне кавою з круасаном". Інтерв'ю з актором Даніілом Мірешкіним, командиром піхотного взводу "Азова"

Вівторок, 25 березня 2025, 05:30
YouTube-канал "Доцент Знає"

Здобуваючи аграрну освіту за фахом "Карантинний захист рослин", актор і продюсер Данііл Мірешкін мріяв про власний будинок. 

Це був напрямок думок від високого (театр і кіно) до низького (робота із землею), жартував Данііл в одному з інтерв'ю. 

"Я дуже хотів мати свій клаптик, де на старості буду щось вирощувати. Виходити на ґанок з цигаркою й келихом чогось. Тоді я ще не знав, що опинюсь в окопах і буду максимально близько до землі".

Реклама:

Не маючи стосунків із військом, наприкінці 2022 року Данііл пішов на війну добровольцем. Занурившись у реалії піхоти, бойової медицини, у свої 33 роки він – лейтенант "Азова", командир піхотного взводу з позивним "Культура". 

"Я б не зміг себе поважати, якби відсидів вдома, – пояснює він свій вибір під час розмови з журналістом УП. – Але крім базових причин була ще одна: планую в майбутньому займатися кіно. І, на мою думку, я не маю права казати щось про цю війну, не взявши в ній участь. Так, можна назвати це зануренням у матеріал. Мені хотілося пройти все найважче".

Ми зустрілись з Даніілом у київській кав'ярні під час його відрядження у тил. На питання, як йому обстановка у столиці, він посміхнувся: "Моя психіка доволі швидко адаптується до цивільного життя, але все одно тут непросто. Важко, коли люди питають, чи скоро закінчиться війна. Мені хочеться сказати: вона закінчиться, коли особисто ти на неї підеш".

У кінці розмови журналіст УП поцікавиться у "Культури": "Якщо уявити цю війну як трьохактну драму, то в якому акті ми зараз перебуваємо?". "Азовець" усміхнеться: "Це те саме, але завуальоване питання про закінчення війни. Я не знаю".

Далі – пряма мова.

Обережно!
Незабаром доступ до матеріалів на "Українській правді" може стати платним.
Але ми вважаємо, що якісний контент має бути доступний для всіх, тож до останнього не будемо вводити обмеження. Підтримайте нас, аби і ми без обмежень могли продовжувати роботу – долучайтеся до Клубу УП!
Дізнатись більше

Диктат сили

Я народився в Донецькій області, у Костянтинівці, де навчався до третього класу. Далі була Макіївка – закінчив там сьомий і переїхав з батьками у Феодосію. 

Моє дитинство було травматичним досвідом. Я зростав у пострадянському, проросійському середовищі, де панує диктат сили. Він проявлявся на вулицях, у школах і навіть у сім'ях.

Активно протистояти цьому диктату в дитинстві не було змоги. І коли повернувся на Донбас у статусі військового… я ніби повернувся захистити себе у дитинстві, вже маючи силу. 

У тій пострадянщині я тримався нормально, але з переїздом у Київ усвідомив, що є носієм цього світогляду: хто сильний – той і правий. Я зрозумів, що завжди знаходжусь у стані внутрішньої боротьби з усім, що мене оточує. І для мене це стало великим відкриттям.

Спочатку я грав у театрі Російської драми імені Лесі Українки (тепер національний – УП), де була аура того ж самого "русского міра". Тільки потрапивши у Малий театр, побачив людей українського світогляду, культури, які думають, живуть інакше. 

Вони не сприймали навколишній світ ворожим, агресивним. Вони не перебували у постійному стресі, постійній бойовій готовності дати комусь відсіч. 

Вони просто жили. 

 
Данііл Мірешкін: Зв'язки з українським середовищем, з українством у мене з'явилися лише після того, як я приїхав у Київ із Криму
Фото тут і далі: Facebook / Данііл Мірешкін

Тепер я почуваюся на Донбасі комфортно. Там все на своїх місцях. Роблю з побратимами те, що маю. Попри фізичну, психологічну втому, в мене все нормально, адекватно: разом з іншими захищаю країну, власні погляди на життя. Відчуття ненормальності, сюрреалізму виникає, коли опиняєшся в тилу, де цієї боротьби наче не існує.

Я розумію, звідки йдуть розмови про те, що треба вже віддати Донбас, інші окуповані землі. Але правда у тому, що війна через це не закінчиться. Будь-яка окупована територія – плацдарм для подальшого просування ворога. Будь-яка заморозка лише його відтерміновує. 

Реклама:

Головне питання: як ми використаємо паузу, якщо вона станеться. Сенс у паузі тільки в тому, щоб плідно готуватися до наступних бойових дій. Не впевнений, що більшість українців це усвідомлює. 

Читайте також: Актор Віктор Стороженко з "Легіону Свободи": Поки бомби не прилетять в Пітер та Москву, вони нічого не зрозуміють

Театр воєнних дій

Між театром і війною багато співпадінь. 

Тренування – як репетиції. Виконання бойової задачі – як виступ, де успіх неможливий без підготовки.

На війні теж є костюм, декорації, реквізит, з якими ти працюєш. Є взаємодія різних служб, підрозділів. Є структура зі своїм підпорядкуванням: режисер, другий режисер, інші учасники. Є суфлери, і я завжди кажу побратимам: зв'язок – один з найголовніших елементів, без якого все посиплеться.

Перед виїздом на бойове в тебе хвилювання, схоже з тим, що є перед виходом на сцену. Але коли ти вже там, воно проходить. Робиш, що вмієш. І мусиш дуже часто імпровізувати, попри те, що є план.

В театрі факторів, що змушують тебе імпровізувати, набагато менше. На війні є ворог, протидіюча сила зі своїм сценарієм, яка постійно намагається перекреслити твій. Весь конфлікт, вся драматургія виникає на стику цих двох планів. 

Хто краще репетирував, у того й оплески.

В театрі план, за яким так чи інакше рухаєшся, набагато стійкіший. Там теж є щось, що відчувається як у певному сенсі протидіюча сила: це – зал. Він завжди впливає на вистави, що відрізняються одна від одної залежно від публіки. 

 
"Якщо відчуваєш, що публіка слабо реагує, треба її більше качати. Або навпаки – лагідніше з нею працювати. Але ця міцна взаємодія в театрі не така, як на війні – там щільний фізичний контакт"

Актор, звісно, не сприймає глядача вороже, але зал – та сила, з якою треба рахуватися. З якою ти взаємодієш, хоча б під час того як починає дзвонити чийсь невимкнений телефон (сміється).

Чи більше в театрі індивідуальної свободи? Складне питання. Але коли ти конкретно в окопі, в обороні, коли займаєшся зачисткою, виконуєш дистанційне мінування або інше завдання, в моменті ти все одно належиш сам собі. 

Командир, план, твої обов'язки – всі ці фактори тебе коригують, направляють, але тут і зараз все залежить від тебе. Якщо не подивишся під ноги, наступиш на якусь ПМН-ку, і так далі. В цьому сенсі у військового більше відповідальності – за власне життя, за результати команди, за побратимів.

Читайте також: Приборкувач стихій. Життя азовця Ярослава "Фірста" від дитинства до загибелі в Оленівці

Синдром навченої безпорадності

Я прийшов у рекрутинговий центр наприкінці 2022 року. Відтоді як потрапив на війну, я став менш наївним, хоча досі багато в чому залишаюся таким. 

В моєму світогляді стало менше романтики. Світ завжди був чимось не виключно прекрасним, і він в цілому дуже змінився останнім часом.

Війна дала мені остаточно зрозуміти: якщо не ти сам, то ніхто. Будь-яку проблему, несправедливість у твоєму житті за тебе ніхто не виправить. Так, можуть поруч опинитися люди, які тобі допоможуть. Але із самого початку є тільки ти.

Якщо щось не влаштовує навколо, змінити це можеш лише ти, принаймні спробувати вплинути.

Реклама:

Я вірю у вищі сили, але важливий власний досвід. Ми тут, у цьому світі, для того, щоб його отримати, треба пройти власний шлях. Реальність, яку ми зараз бачимо – наслідок наших дій, в тому числі бездіяльності.

Розмови когось, що він почувається учасником шоу, де ним керують, як лялькою – з розряду конспірологічних теорій. Це ментальність "русского міра", яку нам постійно намагалися прищепити.

 
"Люди мають усвідомили свою силу, волю і відповідальність. Мають нарешті зрозуміти, що кожен є архітектором нашої країни"

В мене навпаки є відчуття, що багато залежить від нас. Саме ми вирішуємо власну долю. 

Зараз мені доручили спілкування з молоддю у військових навчальних закладах. Ціль моїх зустрічей, крім розповідей про свій шлях, про підрозділ – зробити так, щоб ці молоді люди повірили у власні сили. У те, що вони можуть впливати на перебіг подій. 

Те, що відбувається у США, в Європі, безумовно, впливає на нас. Але в цьому, як не дивно, є плюси, бо ситуація оголює наші мінуси. Події на фронті, проблеми мобілізації, прірва між військовими та цивільними – всі ці та інші проблеми, на мою думку, стали можливими через відсутність чесної комунікації з суспільством. Через відсутність чесної розмови про реальний стан речей.

На початку повномасштабного вторгнення були черги в ТЦК, тому що люди розуміли реальність загрози. Тепер це відчуття реальності багато хто втратив. Здебільшого люди не розуміють загрози перемир'я, заморозки бойових дій, віддачі окупованих територій.

Я все чекаю, коли ми як країна, як нація нарешті усвідомимо, що нас ніхто не врятує, крім нас самих. Цю ментальність маленької людини, синдром навченої безпорадності закладали в нас з дитинства. Їх культивував СРСР, потім РФ. Нам якнайшвидше треба від цього всього відкараскатися.

Читайте також: "Багато хто дуже повірив у ЗСУ, але війну без тилу не виграти". 20-річний захисник "Азовсталі" Назарій "Грінка"

Сприйняття цивільного життя

В мене як у військового є загострене відчуття справедливості, точніше несправедливості. Коли питають про моє ставлення до цивільних у тилу, я кажу, що не можу бути об'єктивним. Я можу побачити несправедливість там, де її може насправді не бути.

Я живу у бульбашці, де здебільшого активні люди, тому не можу скласти репрезентативну картину всього суспільства. 

Реклама:

Хочеться вірити, що є позитивні процеси. Можливо, не такі швидкі, як мені хотілося б. Але вони є: музика рухається, культура рухається, соціум йде уперед. Він вже набагато активніше реагує на несправедливість, на такі трагедії, як та, що сталася з активістом Ганулом в Одесі. Думаю, що в часи якогось Януковича така подія залишилась би малопомітною серед більшості населення.

З точки зору ретроспективи, здвиги у соціумі є. Сподіваюсь, люди ще більше включатимуться у все, що відбувається. Але повторюю: мені важко судити про всіх українців. Я можу лише аналізувати свої реакції на зовнішній світ, на людей, і працювати з ними. Це мене сильно рятує. 

Багато побратимів не можуть так. А я можу – завдяки акторській, продюсерській освіті та роботі. Аналізуючи оточуючих, навколишній світ, я можу в якійсь мірі все це застосовувати по відношенню до себе.

Я знаю, чим себе поповнювати, як працювати з психоемоційним станом, як себе заспокоїти та надихнути. А більшість цього не знає. Їм здається, що їхній стан назавжди.

Вчора моя знайома написала: "Слухай, дивовижно на тебе дивитися. Ти – військовий, з цим справжнім воєнним вайбом, і в той же час від тебе пахне кавою з круасаном. Як тобі так вдається?".

Я свідомо працюю над власним психоемоційним станом, над сприйняттям цивільного життя, щоб краще вивозити бойові задачі.

Я прекрасно розумію своє бажання та бажання інших військових роздуплити цивільних. Бійці на своїх хребтах вивозять всю цю двіжуху, хтось ще з 2014 року. Вони втратили здоров'я, кінцівки, хтось – друзів та рідних. Вони весь цей тягар добровільно на себе взяли. А люди не хочуть підтримати, просто обійняти.

Читайте також: Залягти на дно в Ужгороді. Чим живе місто, де немає ракетних атак та комендантської години

Включене існування

В мене були моменти роздратування на театр в цілому, коли я приїжджав з війська у Київ, навіть приходячи у свій Малий. Бо мені завжди мало. Мені здавалося, театральне мистецтво залишається поза важливими суспільними темами.

Слово не втратило своєї ваги. Воно має потугу, формує сенси й погляди. Ця війна – в тому числі наслідок того "мистецтва", тієї сили пропагандистського слова, в яке Росія вкладала та продовжує вливати колосальні бюджети. 

Слово губиться в швидкому інформпотоці, але треба вчитись відрізняти важливе від неважливого. Треба систематично розповсюджувати щось глибинне, і тільки тоді це спрацює.

Українська мова – важлива? Важлива. Але одними закликами її вивчати й берегти нічого не доб'єшся. Треба все, що важливе, робити цікавим, актуальним, модним. 

Мистецтво має постійно впливати на суспільство, щоб воно не було аморфним, неосвіченим. Якщо ми будемо безсловесним бидлом, як у Росії, ми втратимо себе і країну. Нам потрібна згуртованість навколо української ідеї, нашої ідентичності. 

 
"Військові тримають фронт, щоб там, у тилу, відбулося нарешті народження нації. Тільки коли це відбудеться, є шанс, що росіяни заспокояться"

Мистецтво – як молоток. Воно може бути зброєю, може бути знаряддям для побудови домівки. Все залежить від того, як ти цей інструмент використовуєш. Все залежить від якостей митця, від мети. 

Мистецтво – вклад у майбутнє. В успішне становлення країни, людей, які розуміють себе й те, як влаштований світ.

Нас чекає розвиток у багатьох напрямах, в тому числі у кінематографі, театрі, літературі. Єдина умова – треба вистояти. Ми вистоїмо, якщо тільки об'єднаємося. І якщо ми вистоїмо, це вже означатиме: тест на зрілість пройдено.

Реклама:

Якщо це станеться, повернуться військові, серед яких багато творчих або просто свідомих людей. У них будуть проблеми, загострення, ПТСР. Їх будуть дратувати "глеки", які існують як амеби, не розуміючи, що насправді важливо, а що – ні. Буде всяке.

Але кожний з тих, хто повернеться у свою професію, матиме до оточуючих глибинну вимогу включеного існування. Матиме серйозну рефлексію щодо власного досвіду війни, яка призведе до якісних речей, в тому числі у мистецтві.

Війна закінчиться тоді, коли вся країна буде готова до захисту. Навіть після цього потрібен буде час, щоб у ворога склалося нарешті щире розуміння: робити тут нема чого. Немає сенсу завойовувати країну, де немає "ждунів", де у кожній хаті – людина, яка не чекає на Росію. Яка розмовляє українською й чинитиме опір.

Тільки тоді війна втратить сенс для росіян. 

Але поки цей сенс захоплювати Україну у ворога є.

Євген Руденко – УП

Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування
Головне на Українській правді