"Директором бані тоді був Гройсман". Як ми обнуляли проблеми в громадській лазні

П'ятниця, 8 жовтня 2021, 05:30
Колаж: Андрій Калістратенко

Що таке громадські лазні? Навіщо люди ходять митися за гроші, якщо вдома мають душові й ванни? Як розвивалася громадська банна культура великих міст? 

"Українська правда" пішла в баню. Щоб згадати, що шайки – це не лише групи людей, що чинять розбій, а ще й тазики для миття. А слово "забанити" викликає асоціації не лише з соцмережами.

***

Голий чоловік зимового сніжного дня забіг в міську лазню. Щось пробелькотів касирці й пронісся до роздягальні. Касирка тільки рота відкрила: ба, який народ пішов, вже голі в баню приходять – готовенькі. 

А насправді було так: напарившись, чоловік вирішив охолодитися снігом. Виліз через вікно на засніжений карниз, але не втримавсь і зі снігом з'їхав у двір. Довелося йому повертатися голому до лазні через головний вхід – повз спантеличену касирку.

Цю історію, яка стала корпоративною легендою, мені розповідав директор Солом'янського банно-оздоровчого комбінату – так звалися ці київські лазні.

Зараз цього комбінату не існує. Як немає у столиці інших великих громадських лазень зі старої епохи – Троїцьких, Деміївських, Спаських, Дмитриєвських, Московських, лазень Міхельсона, вони ж Караваєвські, Центральних, вони ж Торгові і вони ж Купецькі – біля Майдану. Наразі важко визначити, котра з бань-старожилів і коли саме пішла в історію останньою. Але це точно сталося у минулому десятилітті. Пішли в історію, не дуже гучно попрощавшись

Реклама:

Щоправда, в Києві почалося відновлення громадських лазень. У 2005 році з'явилися Іванівські бані, у 2014 – Куренівські, минулого року Дарницькі. Усі вони сучасні.

Мабуть, тут варто нагадати, що таке громадські лазні. Це коли ти купуєш квиток і паришся хоч цілий день в загальній залі – з відкриття до закриття без обмежень часу. 

Отже, шукаємо стару працюючу громадську лазню. Таку, щоб з великим банним залом, тазиками, парильнями на 20-30 людей водночас, чаєм, пивом, воблою і банщиком у білому халаті, який знає по імені кожного завсідника і кожному вміє догодити.

Але спочатку трохи історії і матчастини.

 

Лазня, банк, суд

Банній культурі майже стільки ж віку, як і самій цивілізації. Ми знаємо про римські лазні-терми, турецькі лазні хамам, фінські сауни, японські сенто…

Натомість, маємо свою банну культуру, яка також уходить корінням у віки. Навіть у першому українському літературному творі – "Енеїді" Котляревського – читаємо: "Та й сам Еней, сподар, і паню // Підмовив паритися в баню..."

У Києві ХІХ столітті з винайденням парових насосів, появою водопроводів і каналізації з'явилася можливість будувати потужні бані не лише на Подолі біля Дніпра, але й у віддалених від річки районах. З появою заводів і робітничих слобідок з бараками поставала потреба у банних комплексах з великою пропускною спроможністю.

Громадські лазні мали різні за сервісом і ціною зали й кабінети. При них відкривалися цирульні, масажні. В моду увійшло захоплення дизайном: лазні оздоблювалися під античну епоху, у стилі ампір тощо. Чим більше розкоші – тим крутіше.

Цікава історія Корсаківської лазні в Харкові, збудованої близько ста років тому. У ній був єдиний на все місто критий басейн. І хоча він початково не планувався як спортивний об'єкт, по факту ним таки став – у ньому тренувалися пловці, стрибуни у воду й ватерполісти. 

Після Другої світової війни це був одним з шести критих теплих басейнів в СРСР. Зараз Корсаківську лазню перетворено на центр дозвілля "Колізей". І… вона також оформлена під старовину.

 
Корсаківська лазня в 1930-х роках і сьогодні
Фото: the-past.inf.ua

У 1950-ті в комунальні лазні ходили цілими робочими колективами. Ходили сім'ями. Ходили з віниками, а то навіть і з власними тазиками для індивідуального миття – шайками. Хоча ними і комплектувалися лазні для безкоштовного користування клієнтами, шайок не вистачало, і доводилося чекати у черзі, поки звільняться. Тож зі своїм тазиком було надійніше.

При лазнях працювали буфети. Міцний алкоголь в них не продавали, але пиво було постійним пунктом меню. Розповідають про нібито розповсюджений банний плакат у буфеті: "Помився – зачекай дружину за пивом". Він жартівливий, але й має рацію: жінки зазвичай милися довше чоловіків, бо мали довге волосся. І води через це у жіночих відділеннях витрачалося більше.

Іноді лазні не мали окремих чоловічих і жіночих відділень, і тоді призначалися жіночі й чоловічі дні.

Натомість, золотий вік громадських лазень виявився не безкінечним. Перший удар по них завдали "хрущівки", які мали ванно-душові кімнати з гарячою водою. Брежнєвські дев'ятиповерхівки продовжили відтягувати клієнтів.

Наприкінці 1980-х миття тіла як таке відійшло на другорядь. Лазні були затребувані більше як храми пару й віника.

Реклама:

У 1990-ті в моду увійшли сауни. Зазвичай вони невеликі – "камерні". Їх бронюють заздалегідь на певні дні, оплата погодинна. Вони відрізняються від громадських лазень – як таксі від тролейбуса. Перевага очевидна, але й недоліки також. 

Головний з них – ціна. В громадську баню квиток колись коштував 15-20 копійок – ціна буханки хліба. Це було по кишені будь-кому. Сьогодні у новостворених громадських банях Києва – Куренівських, Дарницьких – базова ціна квитка 600 грн, зі знижками можна попаритися за 300. 

У чому відмінність між "сухим паром" сауни і "мокрим паром" традиційної лазні? Сухий пар – це метафора, насправді його не існує. 

В сауні мінімальна вологість і висока температура, правильно заходити до неї з сухим тілом і чекати, поки спотієш. Потіючи, тіло очищується. У парильні навпаки – висока вологість і не надто велика температура. Тіло прогріває гарячий пар. 

Чим гарні великі громадські бані? Там потужні пічки – на власній дачі таку не спорудиш. Тож і не матимеш "професійного" пару, який відрізняється від "дачного" – як кінотеатр від телевізора. У тих же нових Куренівських банях піч важить 32 тони, з яких сім тон – вага чавунних "камінів".

Коли банщик хоче справити враження на тих, хто в темі, він не каже, приміром, "у нас парильня вміщує стільки-то людей", він каже, "у нас піч важить 30 тон".

В наш час приміщення старих великих бань у центральних кварталах міст виявлялися надто привабливими активами, аби їх залишати любителям бань.

Друге життя будівель, де колись знаходилися лазні, – окремий сюжет у жанрі "навмисне не вигадаєш".

Так у будівлі колишньої лазні №5 навпроти Пушкінського парку в Києві за часів Януковича розмістився Брокбізнесбанк "младоолігарха" Курченка. В цій фінансовій установі ідею відмивання від бруду сприйняли своєрідно – відмивали гроші через фіктивні фірми. А після ліквідації банку в 2019 році будинок на проспекті Перемоги, 41 перейшов до Вищого антикорупційного суду – установи, якій теж не чужа ідея чистоти.

Отже, оскільки старої великої лазні у Києві не лишилося, доводиться шукати її "на стороні". 

 

Обнулити проблеми

Пошук врешті-решт привів до Бердичева, де збереглася й працює лазня 1930-х років.

Старожили кажуть, її будували ще німецькі колоністи, а піч споруджував спеціально запрошений чеській інженер. Пар класний і дотепер, на нього спеціально приїздять банні гурмани з сусідніх райцентрів – Козятина, Любара, а також із Житомира. Чому б мені не бути першим, хто приїде на бердичівський пар з Києва?

Але – не судилося доскочити до того пару без зупинок. Довелося спершу провести генеральну репетицію в Житомирі.

Приятель і колега Юрко – шанувальник банного культу затягнув мене спершу в житомирську лазню – також громадську. Сказав, що забезпечить таким чином "ширшу базу емоцій".

За лазнею у Житомирі ще з радянських часів закріпилася назва "баня прокурорська", себто елітна.

Про колишню її елітність сьогодні свідчить хіба що непереборний запах пива з в'яленої рибою. Чай і мінералку продає адміністраторка, вона ж касирка. Кип’яток – з електрочайника на підвіконні.

Реклама:

Та все ж ходять сюди передовсім на пар.

Юрко з усіма вітається. Озброївшись віником, шапкою і "бойовими рукавицями", веде мене до парильні.

Ситуація одразу стає дурноватою: кілька чоловіків заходять-виходять з роздягальні, від когось здіймається пар, наче з кип'ячої каструлі, хтось п'є чай. І я голий з блокнотом і ручкою. Люди в костюмі Адама не вельми налаштовані давати інтерв'ю. 

Нарешті "розбалакався" літній майстер з тролейбусного депо. Його головний інсайт: він ходить в баню, аби втомити себе.

– Щоб було відчуття, наче я вагон мішків розвантажив. Для цього контраст потрібен: з холодного в гаряче, з гарячого в холодне. І гарячий чайок посьорбати з термоса. Щоб було чим потіти. І так кілька разів. Тоді виходиш з бані – аж тіло дзвенить. Потім пройти два квартали до генделика і сто грам "накатить". Але, тільки сто – боже збав більше! Усі проблеми як рукою зніме. Легкість така – як наче заново народився. Я це називаю "обнулить проблеми", – філософічно додав тролейбусний майстер.

В парилці виникає ґрунтовне і неквапливе обговорення віників. Усі погоджуються, що недорогі базарні віники – 40 грн за штуку не витримують критики у порівнянні з тими, що "сам для себе різав".

Дізнаюся, що коли обмахуватися сухим віником – його на довше вистачить, бо ж розпарений віник швидше "лисіє". Але така економія сумнівна, бо сухий віник як слід не облягає тіло, та й не пахне "банним духом".

Віників краще мати два. Дубові віники потужні – ними добре пар наганяти. В березових – смóли й аромат. Ними "роблять гірчичники" – прикладають і натирають, де болить.

А ще добрий віник з кропиви, тільки її теж відпарити, щоб не попектися. А чай між заходами в парилку краще пити трав'яний з медом.

Так слово за словом підкидало мені банне товариство. На думку Юрія, ця категорія людей одна з найвідвертіших і щирих. Живуть за принципом: знаєш і вмієш – ділися і вчи!

Реклама:

Нарешті один із завсідників, який до того відмовчувався, не втримавсь: 

– Дебільна якась розмова, – видав він нарешті. – Ну як можна розказати тобі про баню?! Це все одне що розповісти пляшку горілки – ковтни, і питань більше не буде. Так і з лазнею: лягай під віника, я тебе пропарю так, що все зрозумієш сам. Лягай, кажу!

Уникнути екзекуції не вдалося, під дружній сміх присутніх наді мною зімкнулися два дубові віники.

Я вижив. Адекватність вдалося повернути шляхом тривалого самовідмочування у холодному басейні. Тіло дійсно дзвеніло після бані. Чи то дзвеніли віники у мене у вухах?

 

З першим паром

До Бердичева я потрапив вже з неабиякою базою пізнань у банній справі.

Міська лазня в Бердичеві – саме той посланець з минулої епохи. Вісім десятиліть вона гріє містян.

Натомість 2015 року її таки закрили через збитковість. Ціни на квитки не покривали собівартості. Але місцевий підприємець Олександр Глухенький узяв лазню в оренду, і з 2017-го вона знову запрацювала.

– Я сам у цю лазню ходив з 1965 року – ще хлопчиком батько мене брав. Шкода було її – ще ж історія Бердичева. Декілька разів просив її в оренду у міської влади. Нарешті дали, – згадує Олександр.

Звісно, почав з ремонту і реконструкції. Замінив труби, відновив піч, перевівши її з дорогого газу на дрова. Ціна відвідування лазні – 80 грн з людини на день, без обмеження часу перебування. 

 
Бердичівська лазня в 2015-му (ліворуч) і 2021 роках
фото: Вадим Петрасюк

Для підвищеного задоволення і максимального розуміння банної культури по-бердичівськи Олександр запропонував мені прийти "на перший пар" – о 8.30, коли відкривається лазня і зберуться завсідники з банним стажем 30-50-60 років. Вони пам'ятають, вони розкажуть.

Так і було. І знову навколо закружляв рій банних спогадів, оцінок, порівнянь.

– Я на цих лежаках уже 72-й рік, – каже Валентин Васильович, який все життя пропрацював шкільним учителем фізкультури. – У 1950 році пішов у перший клас і записався на секцію гімнастики. І десь за тиждень тренер всю нашу малечу повів до парильні. Ось до цієї. Я тоді вперше відчув, щось таке любов з першого погляду. Це і мій другий дім, і храм, і академія.

Для більшого кайфу й профілактики болячок, камені в печі час від часу поливали ароматними настоянками. Найпростіший спосіб – додавати у воду краплі ароматичних масел з аптеки – хвойні, лимонне, м'ятне, евкаліптове тощо. Але, якщо таких нема, згодиться старий дідівський підручний спосіб – кидати на розпечені камені воду, у якій вимочували дубового віника. 

Ми вважаємо, що якісний контент має бути доступний для всіх, тож до останнього не будемо вводити пейвол на "Українській правді". Підтримай нас, аби ми могли продовжувати працювати без обмежень – долучайся до Клубу УП!
Вступай до Клубу УП – це твоя інвестиція у незалежну журналістику. Так ти станеш ближчим до редакції – спілкуватимешся з нами і пропонуватимеш теми для майбутніх матеріалів.
Михайло Ткач, журналіст-розслідувач УП

Найбільший наплив у бердичівську баню, звісно, припадав на вихідні. По четвергах приходили спортсмени. По середах – учителі. А по понеділках милися євреї.

– Коли я вперше у понеділок прийшов, дивлюся – а вони в парильню мило беруть, і миляться під паром. Очі від того пару аж виїдає. Кажу: що це таке?! Вони сміються: "ти, Валя, не розумієш – нам нравится". До речі, директором бані тоді був Гройсман, – пригадує Валентин Васильович.

 
Валентин Васильович: Якщо я у Бердичіві і не хворію – щонеділі у лазні
Фото: Вадим Петрасюк

Від моїх питань парильня поступово перетворилася на клуб спогадів з ухилом у здоровий спосіб життя, що не дивно. І тут хтось, наче у піку, згадав про інше:

– Батько казав мамі: як хочеш гроші плануй, а банний рубль мені до суботи щоб був. Ціни тоді були – соромно згадати: баня – 15 копійок, кружка пива – 24 копійки. На рубль, як той казав, ти п'яний, ситий, чистий і ніс у табаку. Ой, про що мова – пиріжок з м'ясом був 4 копійки.

Моя банна одіссея добігала кінця.

Окремо й довго можна сміятися з того, як я намагався робити фотознімки в лазні. Схоже, мені це дозволили виключно із цікавості: що ж на тих знімках побачиш, якщо пар такий, що сокиру можна повісить? 

Але я їх таки додам до цього нарису – вони чесні.

***

Я залишав банний Бердичів з його визначними спорудами. Ліворуч поодаль монастир босих кармелітів 17 століття, що ледь-ледь не став руїною за СРСР. Праворуч поодаль – костел Св. Варвари, де вінчався Бальзак, а за СРСР була спортивна школа. Позаду – лазня часів раннього сталінізму, яка сьогодні набуває нового життя. Усім цим об'єктам повернуто право працювати за призначенням. 

Ми живемо в час, коли звичні речі змінюють своє призначення по кілька разів за життя одного покоління. Телефон був дротяний, потім став мобільним, перетворився на фотокамеру з функцією "зателефонувати". А тепер він є кишеньковим комп'ютером з безліччю функцій, дві з яких – "зателефонувати" й "сфотографувати". 

З банями – щось подібне. Колись це було лише про гігієну, потім про здоров'я і про "відтягнутися з друзями".

Бані не зникнуть. Але сучасне урбанізоване середовище залишить їх стільки, на скільки стане попиту. Попит різний: хтось згадуватиме про лазню виключно перед Новим роком, хтось – щотижня. 

Це місце "хлопчачників" або "дівочників", корпоративних розваг і здорового способу життя – ЗСЖ. Банка пива завжди ділитиме стіл у передбаннику з термосом чаю. А дубовий віник конкуруватиме зі СПА-процедурами "на мінералах" Мертвого моря.

Зараз в лазнях ще достатньо дорослих людей, які дивують молодь чотирьохкопійчаними балачками про пиріжки. Але невдовзі прийдешні ветерани дивуватимуть історіями про 8-мегабайтну оперативну пам'ять на комп’ютері, яку вони ще застали.

Або згадками про "колись попаритися можна було усього за 300 грн". І чутимуть у відповідь: "та ви шо, дядьку!.."

Історія повторюватиметься у нових історіях.

Вадим Петрасюк, для УП 

Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування
Головне на Українській правді