Хто вирішує, що, як і коли говорить Зеленський, Рада і Кабмін
"Вся історія про супердіджиталізовану кампанію – це все перебільшення. Поки всі говорили про діджитал, по радіо йшли наші новини вагонами. Радіо працювало майже так, як телевізор. Особливо влітку, на дачах, в машинах, в маршрутках", – розповідає УП про медійну стратегію виборчої кампанії один із чільних штабістів Зе.
"Ми використовували традиційні канали, але інакше формували меседжі. Насправді, працювали звичайні ресурси, а не Facebook. Їх треба було всього лише трохи інакше використовувати", – додає співрозмовник, який зараз обіймає високу посаду у новій владі.
Його колеги по Зе!команді зізнаються, що одним із головних викликів після виборів стала побудова системної комунікації з позиції влади. Це виявилось набагато складнішим завданням за просування меседжів під час кампанії.
Але дещо із виборчих напрацювань нова команда залишила незмінним. Насамперед – нехтування українським сегментом Facebook.
Попередня влада витворила цілу касту онлайн-порохоботів, які відстоювали її інтереси у Facebook. Влада нова вдалась до іншої крайності – майже повного ігнору всіх, крім своїх прихильників.
Тому коли на Майдані збираються віча, новій команді важко повірити в ідейність і відчути нерв цього руху.
Вона живе в іншій інформаційній реальності. Яку сама ж і створює. Реальності президентських блогів, само-інтерв'ю у Teslа та безкінечних пресмарафонів.
Хто формує цю нову медійну реальність, із кого складається медійний кабінет Зеленського та хто підмовив президента їсти хліб ведучих підсумкових випусків новин, розбиралась "Українська правда".
"Один голос" для всієї влади
Щопонеділка в багато оздобленому деревом кабінеті заступника голови Офіса президента Кирила Тимошенка збирається вся медійна команда нової влади.
Ці зустрічі уже отримали назву "планірка у Тимошенка". На них представники Офіса президента, Верховної Ради та Кабміну вчаться говорити "в один голос", або, кажучи по-західному, one voice.
По суті це головний непублічний центр прийняття рішень стосовно того, що, як і на яких каналах нова влада планує розповідати цього тижня/місяця/року.
Домінуючу позицію на цих зустрічах має Офіс президента. Як і загалом в політиці, ОПУ є головним центром впливу і в питаннях формування комунікаційної стратегії.
Від Офіса на "планірках" присутній згаданий Тимошенко та інший "медійний" заступник глави ОПУ Юрій Костюк.
Разом з ними приходять колишня директор з розвитку Студії "Квартал 95" Ірина Побєдоносцева та прессекретарка президента Юлія Мендель, які відповідають за висвітлення діяльності президента, організацію брифінгів, новини на сайті тощо.
Крім цього до зустрічей залучена ще працівниця ОПУ Олена Трусова, вона уже багато років відповідає на Банковій за роботу так званих "передових груп", які організовують візити президента на конкретних локаціях.
Від Кабміну на "планірки" ходять керівниця офіса комунікацій уряду Тетяна Коврига, колишня прессекретарка партії "Самопоміч", а нині працівниця офіса комунікацій уряду Ірина Твердовська, рідше – прессекретарка прем'єра Діана Давітян.
Верховну Раду представляють депутати "Слуги народу" Євгенія Кравчук, в минулому прессекретарка партії "Укроп", та Микита Потураєв. Останній залучає до роботи ще і свого давнього партнера, політконсультанта Дениса Семенова.
Потураєв та Семенов на парламентських виборах займалися стратегією "Слуги народу". До цього вони працювали з Віктором Пінчуком, Сергієм Тігіпком, Ігорем Коломойським.
Також на "планірки" регулярно запрошують члена Ради з питань свободи слова та захисту журналістів при президентові Максима Кречетова. Він відповідає за формування медіапланера (зведеної таблиці всієї медіаакивності влади) та комунікацію з усіма "чутливими" групами (волонтерами, добровольцями, журналістами).
Разом з Кречетовим у парі працює Тетяна Попова, яка в період 2015-2016 років була заступницею глави Мінінформполітики Юрія Стеця.
***
"Від ОПУ на "планірці" більшість людей. Бо ми допомагаємо всім у всьому. У Кабміну, наприклад, погано навіть з тим, щоб покликати канали на подію, зібрати журналістів, організувати "злив" інформації. Для них це все якась фантастика", – розповідає УП один із учасників "планірок" з боку ОПУ.
"Тому всі разом їм допомагаємо. У президента одна-дві-три події в день майже завжди є. У Раді, особливо у сесійні тижні, вал всього йде. А потім на "планірці" переходять до Кабміну: ану, наріжте нам задач. А вони сидять, дивляться і такі: "У нас нічого немає". Там у кожному міністерстві стільки всього відбувається, що можна по три серіали в тиждень знімати", – додає він.
Тому найбільше на сьогодні медійники нової влади працюють над тим, щоб прописати в медійному полі Кабмін Гончарука.
Саме так постала ідея презентації міністерств. Наприклад, міністр енергетики та захисту довкілля Олексій Оржель презентував пріоритети свого міністерства на найближчі роки у Вишгороді в залі Укргідроенерго, міністр інфраструктури Владислав Криклій – на вокзалі у Харкові, а міністр освіти Ганна Новосад – у дитячому садочку в Дніпропетровській області.
"Приходить команда з міністерства – буває, з міністром, буває, без. Милованов завжди приходить. І вони презентують свої плани і програми: до кінця року, на наступний рік і на чотири роки. Президенту презентують і медійній команді. І ми думаємо, як їм допомогти, де це провести, що додати, кого покликати і так далі", – розповідає співрозмовник УП на Банковій.
У медійній команді Зеленського найбільше зляться на уряд через орієнтацію міністрів на реакцію соцмереж.
"Вони не розуміють: що Facebook для Кабміну – це взагалі ні про що. Яка ще "Чашка прем'єра" у Facebook? Вони нічого не роблять, бо хочуть подобатися не людям, а Facebook'у. Тому ми їм тут вставляємо, буває, щоб вони дивились ширше", – ділиться член президентської команди.
***
Стосовно співпраці з ВР, то в ОПУ є аналітики, які пишуть коротку вижимку до всіх законів, щоб депутати могли швидко розібратися, за що голосують.
Крім того, за даними УП, згадані Потураєв, Семенов та Кравчук пишуть для депутатів інформаційні тези, які у новій команді прийнято називати "рамками", але які по суті нічим не відрізняються від того, що за попередньої влади називали "темниками Порошенка".
Ці "рамки" отримують спікери партії "Слуга народу", які відповідають за публічне позиціонування політсили.
За два місяці роботи у фракції "Слуга народу" виокремився пул спікерів. Це, зокрема, голови комітетів, які можуть коментувати щось зі своєї професійної сфери, та так звані "універсальні солдати", які готові спілкуватися з журналістами на будь-які теми.
Сюди зараховують Дмитра Разумкова, Олександра Корнієнка, Давида Арахамію, Руслана Стефанчука, Ірину Верещук.
Як повідомляють джерела у фракції, у політсили зараз є близько 35 "говорящих голів", для яких в окремий чат "Спікери" скидають згадані "рамки".
Ці ж рамки стабільно зливають у відкритий доступ різні Telegram-канали типу "Темного рыцаря" тощо.
***
За комунікацію з великими каналами й ефіри на головних ток-шоу відповідає Кирило Тимошенко. Він веде перемовини, пропонує гостей з уряду та топспікерів Верховної Ради.
"У нас є пул гостьових студій. Ми "продаємо" спікерів: якщо є суперспікер, то ми торгуємось, просимо більше своїх людей в студії або кращі місця у випуску новин тощо", – розповідає один із членів Зе!команди, залучений у комунікацію з каналами.
Крім того, Тимошенко багато працює напряму із президентом. Вони разом із іншим заступником керівника Офіса Костюком вигадують нові формати спілкування Зеленського із суспільством.
Саме їм належить ідея самоінтерв'ю у Tesla.
Вони ж вигадали ідею інформаційно-підсумкового випуску новин від президента. Замість відео з Tesla Зеленський щотижня мав зустрічатися з журналістами у пресзалі ОПУ, де впродовж 20 хвилин підбивав би підсумки досягнень тижня, а 10 хвилин відповідав би на запитання журналістів.
"Але ми подивилися пресмарафон і зрозуміли, що це нереальний формат. Всім буде начхати на першу частину, ніхто звідти новин не робитиме, а журналісти просто ставитимуть ті самі запитання по колу", – розповідає співрозмовник у медійній команді на Банковій.
Тому в ОПУ вирішили переінакшити формат комунікації Зеленського з українцями, забрати журналістів і запропонувати президенту інформаційну прогулянку прилеглими до ОПУ вулицями.
Планувався такий випуск на п'ятницю, але перший опублікували у Facebook та Youtube в понеділок, 25 листопада.
***
Спроба влади змусити усіх своїх спікерів говорити "одним голосом" – річ зрозуміла і не нова. Багато разів, починаючи ще з часів "темників" і Віктора Медведчука, політичне керівництво України шукало такої можливості.
Але ще ніколи нікому не вдавалось взяти все медійне поле в одні руки чи закрити доступ до неофіційної інформації. Навряд чи це вдасться і у нової влади Зеленського.
"Я вірю в командну роботу і важливість узгодити позиції різних гілок влади. Ми всі – одна команда, тому варто говорити в унісон. Але ні в який one voice я не вірю. В Україні таке неможливо. Тут кожен має сказати своє "вагоме слово". І це добре", – ділиться враженнями від засідання "планірок" у Тимошенка один із тих, хто на них регулярно присутній.
Однак є річ, яка виокремлює режим Зеленського з-поміж усіх дотеперішніх.
Це якесь поки не до кінця зрозуміле бажання бути у всіх на виду і водночас від усіх захованим. Бажання показувати себе відкритим політиком і при цьому розмовляти переважно тільки з камерою в Tesla.
Бажання не відповідати, а розповідати.
Роман Кравець, Роман Романюк, УП