Адміністрування виборів-2014: старі виклики та нові феномени
Цієї неділі Україна обиратиме президента. Обиратиме в складних умовах – відрізаність Криму, "парад суверенітетів" у Східних областях, проведення АТО там же.
Окрім цього, є ще один внутрішній фактор, який викликає тривогу. А саме – ті процеси, які вже протягом місяця відбуваються в системі адміністрування виборів.
Після створення окружних виборчих комісій 17 квітня ЦВК прийняла 17 постанов про внесення змін у склади ОВК. Станом на 15 травня було замінено більше 30% членів окружкомів. Карта відображає територіальний розподіл замін членів ОВК у межах кожного виборчого округу.
Територіальний розподіл замін членів Окружних виборчих комісій (натисніть для збільшення). Тут і далі – інфографіка Моніторингово-аналітичної групи "ЦИФРА" |
Керівний склад ОВК зазнав ще більших ротацій. Було замінено 107 голів – 50%, 84 заступників голів – 40%, і 103 секретаря – 48%. Карта демонструє територіальний розподіл замін у керівному складі ОВК у межах кожного виборчого округу.
Територіальний розподіл замін у керівництві ОВК (натисніть для збільшення) |
Ці показники кореспондують із відповідними показниками парламентських виборів 2012 року. Хоча тоді відсотки замін були вищими, однак загальна тенденція зберігається. Також вартим уваги є факт, що майже всі кандидати в президенти – у тій чи іншій мірі – делегували до ОВК осіб, які працювали в окружкомах на попередніх загальнонаціональних виборах – президентських-2010 і парламентських 2012 року.
До 6 травня 2014 року ОВК повинні були створити більше 30.000 дільничних виборчих комісій. Оскільки ДВК формуються на основі подань суб'єктів виборчого процесу, то до 1 травня кандидати в президенти повинні були внести подання в ОВК на членів дільничних виборчкомів.
Цим правом скористались не всі, і не в повній мірі.
Тимошенко, Порошенко, Шкіряк, Маломуж та Тігіпко подали найбільше своїх людей у ДВК. Найменше членів ДВК подали Рабінович, Цушко, Бойко, Ярош, Кузьмін.
Усього, без урахування округів, дані по формуванню дільничних комісій у яких станом на 6 травня були відсутні або неповні, – у 29.409 ДВК кандидати у президенти подали 315.000 членів комісій.
Однак цієї кількості осіб було недостатньо для формування ДВК у мінімально необхідному складі. Тож голови ОВК були змушені вносити додаткові подання – усього 38.000 членів ДВК по Україні. Карта відображає територіальний розподіл подань членів дільничних виборчих комісій від голів ОВК.
Подання на членів ДВК від голів ОВК (натисніть для збільшення) |
У порівнянні з парламентськими виборами 2012 року кількість членів ДВК зменшилась майже вдвічі – з 660.000 до 355 тисяч членів комісій. Це означає, що з навантаженням по роботі в комісії, з яким у 2012 році справлялось в середньому 20 членів ДВК, сьогодні повинні впоратись в середньому 12 членів комісій.
Нестача кадрів при формуванні дільничних виборчкомів пояснюється декількома обставинами.
По-перше, достроковістю президентських виборів та звуженням часових рамок календарного плану проведення виборів. По-друге, відсутністю партії влади зразка Партії регіонів 2012 року, яка за посередництва адміністративного ресурсу й технічних партій наповнювала ДВК лояльними до себе кадрами. По-третє, значно обмеженішими фінансовими ресурсами суб'єктів виборчого процесу в порівнянні з 2012 роком.
Сьогодні перед виборчою адміністрацією стоїть основний виклик – забезпечити належний рівень організації й проведення дня голосування. Однак після виборів необхідно провести відкриту й професійну дискусію щодо майбутньої реформи системи адміністрування виборів в Україні.
Адже минулі практики, сумнівні й небезпечні з точки зору демократичності виборчого процесу, продовжують використовуватись й сьогодні.
Назар Бойко, Роман Свердан, МАГ "ЦИФРА", спеціально для УП