Владислав Каськів: Проти LNG-терміналу діє ціле угрупування в кольорах сусідньої держави

Тетяна Ніколаєнко, Сергій Щербина, УП — Четвер, 14 березня 2013, 13:23

Широкорозрекламовані "Національні проекти" все більше називають "потьомкінськими дєрєвнями"

Скандал з укладанням угоди щодо будівництва LNG-терміналу з іспанською Gas Natural Fenosa став epic fail минулого року, і мав би потягти за собою відставку керівника "Нацпроектів" Владислава Каськіва. Це було нечувано, щоб керівники уряду підписували угоду з не уповноваженою особою.

Але за підсумками робочої групи Кабміну Каськіву навіть не виписали догану.

Більше того, в кулуарах відкрито говорять, що те, що Fenosa, яка мала спільні інтереси з "Газпромом" у газорозподільних мережах Молдови, дала задній хід в українській угоді під тиском Москви, яка намагається завадити Україні отримати альтернативні джерела газу.

Сам Каськів теж говорить про витівки ворогів "енергетичної незалежності України", але не називає, хто саме за цим стоїть.

Між тим, ЗМІ та експерти все частіше говорять про те, що проект LNG-терміналу знаходиться під загрозою через відсутність інвесторів, і навіть в разі реалізації може виявитися нерентабельним через високу ціну газу.

Після новини про те, що "Нацагенству" не вдалося залучити 222 мільйона євро кредиту, в редакцію подзвонила помічниця Каськіва і запропонувала взяти в нього інтерв’ю.

Зустріч відбулася вже через півгодини в розкішному кабінеті керівника "Нацпроектів", де під портретом Степана Бандери Владислав Каськів переконував, що загрози LNG-терміналу не існує, що постійні скандали навколо "Нацпроектів" – це лише спроби дискредитації, і що немає криміналу в тому, що олімпійські об’єкти будуватимуть на землі його родичів.

Каськів у своєму кабінеті

ІСТОРІЯ З ПІДПИСАННЯМ УГОДИ ПО LNG-ТЕРМІНАЛУ ЗІГРАЛА У "ПЛЮС"

- Остання новина, що вам не вдалося знайти інвесторів, які б дали 222 мільйони євро під LNG-термінал, свідчить, що проект на межі закриття? Більше того, міжнародні експерти сумніваються в рентабельності цього проекту.

- Коли виходять такі інформаційні приводи, я не перестаю дивуватися, наскільки в нас з нічого робляться новини. В нас нічого не сталося! Україна не відмовиться від цього проекту. І будь-які інформаційні провокації — це лише спроби впливу з метою дискредитації ідеї енергетичної незалежності України.

Прийняті однозначні політичні рішення. Президент однозначно і чітко сказав, що цей проект буде реалізовано за будь-яких обставин. І інших рішень не приймалося.

Реалізація цього проекту є ключовим питанням енергетичної незалежності України, і інтеграції в європейське політичне і економічне поле, і я думаю, що це і є причина, що довкола цього проекту відбуваються якісь постійні інформаційні події, які на думку авторів цих вкидів мають зашкодити проекту.

- Але все ж таки, чому ви скасували тендери на 222 мільйони?

- Ми знайшли рішення, яке дозволить набагато швидше і ефективніше реалізувати задачу з постачання зрідженого газу на територію України. Рішення лежить в площині використання нової технології розміщення заводу на морській платформі FSRU, а не не на березі, як планувалося раніше.

Тут ми співпрацюємо з американською компанією Exсelerate Energy, з якою ми підписали відповідну угоду. До речі, підписали в той же день, коли виникла та злощасна історія з Fenosa.

Угода з Excelerate Energy є принциповою, бо на ринку в світі працює лише три компанії, які володіють технологіями по розміщенню заводів на морській платформі. І Exelerate Energy займає 2/3 цього ринку. Тому ця угода має критичне значення, хоча інших інвесторів можуть бути ще десятки.

Excelerate Energy має забезпечити транспортування цієї платформи (для заводу) до кінця наступного року. Зараз ми ведемо роботу по структуруванню всіх угод. Таким чином альтернативний газ (LNG) може бути в Україні вже до кінця наступного року.

Тому стали неактуальними тендери, які були раніше оголошені і які були орієнтовані на наземне будівництво.

Це не означає, що ми відмовляємося від наземної частини. Проект буде реалізований в два етапи. Перший — це швидке рішення по розміщенню морської платформи, загальним обсягом до 5 мільярдів кубометрів газу на рік. І другий етап — це будівництво наземної частини, до 10 мільярдів кубометрів. Але на реалізацію наземної частини знадобиться 3-4 роки.

Тому ніякої інтриги тут немає. Зараз завадити проекту може лише політичне рішення. Переконаний, цього не станеться.

- Що необхідно, крім цього заводу, щоб запустити проект?

- Завод є ключовим фактором. Ринок постачання зрідженого газу є дуже диференційованим і лібералізованим, тут проблем немає. Питання лише, хто дасть кращу ціну. І в цьому контексті ми ведемо переговори вже з 5-ма компаніями-постачальниками, з якими підписані угоди про конфіденційність.

- Однак є проблеми з використанням протоки Босфор, і Туреччина досі не дала дозвіл на її використання…

- Проблем з транспортуванням через протоки Босфор і Дарданелли не може бути за визначенням, бо це питання регулюється міжнародним законодавством, так званою конвенцією Монтрьо. Задля того, щоб вантажі безперешкодно йшли протоками, цілі війни відбувалися, і на сьогодні це питання врегульоване.

Більше того, скажу вам, що цими протоками рухається в рік більше тисячі танкерів з вантажем значно небезпечнішим за заморожений газ. До тисячі танкерів, а нам потрібно лишень 80.

Ми замовили юридичний висновок американської компанії Baker Botts, який люб'язно передали турецькій стороні.

Так, дійсно турецька сторона висловлює стурбованість цим питанням, бо танкери ітимуть через Стамбул. Ми розуміємо цю стурбованість, і ми ведемо консультації щодо максимальної безпеки, але термінами "заборона" чи "дозвіл" в цьому питанні не можна користуватися за визначенням.

Крім того, ми ведемо переговори з Туреччиною про низку спільних енергетичних проектів, зокрема щодо будівництва LNG-терміналу на середземноморському узбережжі Туреччини.

- Чи не бачите ви зв'язок між історіями з LNG-терміналом та вимаганням Росією з України 7 мільярдів боргу за невибраний газ, судом з італійською компанією IUGAS, який може бути інспірований "Газпромом"?

- Я не можу дозволити собі політичних коментарів, бо це не зовсім відповідає моєму мандату. Але, напевно, лише сліпому не видно, що по відношенню до України здійснюється стратегія навіть не батога і пряника, а лише батога - з розрахунку на те, що Україна не зможе вигребтися з цієї ями, в яку її шляхом різних геополітичних інструментів заганяють. Але в тому то і сила уряду і нації, щоб здолати цей виклик. Ми, зрештою, не перша країна, до якої застосовуються такі механізми. Все, що нас не вбиває, робить нас сильнішими.

- Чи є в самій Україні протидія цьому проекту з боку окремих фінансово-політичних груп?

- Ну, це не фінансово-політичні групи. Це політичні вестарбайтери, які працюють на одну країну, яку я не можу називати.

- Чому ви не називаєте речі своїми іменами? Вам заборонили?

- Є певні питання корпоративної етики, які я не можу порушити як держслужбовець. Я розумію, що це нерівний бій, розумію, які сили фінансові і організаційні застосовують не проти мене, а проти ідеї енергетичної незалежності. В цьому і є ключ всіх питань. А також політичних і економічних стратегій інтеграції. Якщо нам вдасться цей проект реалізувати, майбутнє України буде одним. Якщо ні — то зовсім іншим. Тому це битва, наслідком якої є стратегічна перспектива держави

В Україні існує ціле угрупування, яке позиціонує себе на всіх білбордах по всій країні в національних кольорах одного з наших сусідів, яке фактично є "п'ятою колоною" діяльність якої, спрямованою на втрату політичної незалежності України.

- Ви маєте на увазі Віктора Медведчука та його "Український вибір"?

- Це ви сказали. Але я хочу продовжити думку і сказати, що багато інформаційних провокацій є частиною цілеспрямованої, добре проплаченої інформаційної кампанії. Ви можете це простежити по хронології і джерелах виходу.

- Ви можете зараз розповісти, що сталося з підписанням угоди з іспанською компанією Gaz natural Fenosa?

- Скажу одне, що ми врегулювали всі питання по Gaz Natural Fenosa, з'ясували наші позиції сторін, які лежать у форматі двосторонніх домовленостей. Тому у зв'язку з цим я багато коментувати не можу, крім того, що мене задовольняє сам факт, що ми встановили істину. Всі коментарі, що іспанська компанія ніколи не мала відношення до цього проекту, були спростовані. Хоча б тим, що в нас є юридичні документи, що Gaz Natural Fenosa був розробником цього проекту, і документально засвідчені факти переговорів.

А те, що насправді відбулося, і причини цього, стануть відомі суспільству набагато пізніше.

На підписанні скандальної угоди з Fenosa був присутній посол Іспанії

 

- Тобто, лише коли ви підете на пенсію і напишете мемуари?

- Сподіваюся, трохи раніше.

- Ви можете сказати, що на іспанців чинився політичний тиск Росією?

- Я не можу це ні спростувати, ні підтвердити.

- Коли ви підписували угоду з Fenosа, ви підозрювали, що все завершиться скандалом?

- Ні.

- Тоді є два питання: чи ви перевіряли повноваження пана Бонвеї підписувати угоду і чи знали про можливий зрив угоди Бойко і Азаров?

- Та цього ніхто не знав. В тому числі і офіційні особи, які були присутні не лише з боку України. А що стосується мандата на підписання, то статус пана Бонвеї з'ясований. Він дійсно брав участь у переговорах на попередніх етапах з боку цієї компанії, зокрема і за участі інших представників компанії. Це документально підтверджений факт.

Щодо повноважень на підписання угоди, то в нас вони не викликали ніякого сумніву з кількох причин: а) він був присутній на попередніх переговорах; б) ми, правда, чекали іншого представника, і не мали часу з'ясувати всі обставини в момент підписання угоди.

Більше того, на те не було особливої потреби, бо Україна жодних збитків прямих - фінансових чи юридичних - від цієї угоди не мала.

- Але ця історія завдала значних іміджевих збитків країні.

- Так я ж і не кажу, що ми планували цю ситуацію.

Тому, співставивши всі фактори, і було ухвалене таке рішення. Чи було воно помилкове? Так! Я цього не заперечую. Але наслідків прямих фінансових чи юридичних немає. Ми продовжуємо працювати над проектом, з країнами і компаніями, що є справжніми стратегічними партнерами України. І це перш за все Америка і Польща. Ця співпраця засвідчує, хто є справжній друг України.

- Скажіть, чи означає прихід Exelerate Energy, що ви намагаєтесь заручитися у цій війні з Росією, яку ви так уникаєте називати, підтримкою США?

- Ну я думаю, ми не будемо вживати термін "війна", але дійсно, Україні потрібні серйозні союзники. Тому вважаю, що це рішення правильне і з економічної, і з інших позицій.

- Скажіть, чи розглядали ви можливість піти у відставку після скандалу з Fenosа?

- Звісно, розглядав. Якби це мало критичне значення для майбутнього проекту, я б про це ні секунди не думав. Хоча питання відставки — це питання лише моєї долі, а не проекту.

- Якою була реакція президента на цю історію з "лижним інструктором"?

- Я не можу описувати реакцію президента, бо не маю на це ніяких прав. Але якби суспільство знало, які підводні камені доводиться долати в таких проектах, думаю, реакція була б зовсім іншою. Але ж ми не скаржимося. Ми працюємо на результат, стиснувши зуби.

- Але, по факту, ви навіть догану від президента не отримали...

- По факту, в середньостроковій перспективі, ця історія зіграла нам у "плюс". Це був своєрідний тест на міцність проекту.

- Може вас ще й нагородять?

- Я не розраховую на нагороду. Я розраховую, що нагородою буде те, що мої діти і внуки житимуть в незалежній країні.

Під портретом Степана Бандери Владислав Каськів переконував, що загрози LNG-терміналу не існує

СКІЛЬКИ ГРОШЕЙ В "НАЦПРОЕКТИ" ВКЛАЛИ УКРАЇНСЬКІ ОЛІГАРХИ, ЗНАЄ ЛИШЕ НЕБЕСНА КАНЦЕЛЯРІЯ

- Хто є вашим керівником після призначення нового уряду?

- Статус агентства визначений документами, підписаними президентом України. Агентство знаходиться у підпорядкуванні Кабміну. Але практичним куратором визначено віце-прем'єра Олександра Вілкула, якому я можу адресувати лише компліменти.

По цілій низці важливих проектів почалися суттєві зрушення.

Наприклад, ми вже зараз починаємо реалізацію проекту "Відкритий світ". 54 школи будуть охоплені першою фазою. Це означає, що до 1 травня діти у 54 школах будуть користуватися інтерактивною системою навчання, з використанням персональних комп'ютерів.

- Хто виступив постачальником техніки до проекту "Відкритий світ"?

- Я вважаю, що ми використали унікальну в умовах України модель – сформувавши технічні вимоги, ми запросили до партнерства всі без виключення компанії, які могли на першому етапі взяти участь в реалізації проекту. Це дозволяє нам протестувати найкращі рішення і обладнання, які існують у світі, не обмежуючи прав жодного учасника ринку.

Я не буду приховувати, що ми це зробили з певною суспільно-інформативною мотивацією. Бо якого б золотого партнера ви не вибрали, завжди будуть звинувачення, що на чиюсь користь ухвалюються рішення.

Понад 20 компаній задекларували свої наміри брати участь у проекті, 10 з них надали необхідну документацію, і напередодні було оприлюднене рішення по тим компаніям, які відповідають критеріям. Ці всі компанії є лідерами ринку – "БМС Техно", "Енглєр", "Сервіс УСІ" і "Сітронікс".

- Чи правда, що та компанія, яка реалізовуватиме цей проект, отримає ліцензію 4G?

- Абсолютно ніякого зв'язку з цим немає. План нашої команди був орієнтований на те, щоб використати мережу четвертого покоління по формулі поєднання приємного з корисним.

Все одно країні вкрай потрібна технологія 4G, тому що без неї Україна буде глобально відставати у розвитку.

Тому спочатку ми запропонували модель, щоб потенційний девелопер цієї мережі мав соціальне навантаження у вигляді обслуговування проекту "Відкритий світ".

Ця ідея залишається, але, на жаль, на цьому етапі реалізації проекту, ми компонент 4G не можемо використати в силу різних обставин. Тому перша фаза буде реалізована на основі комунікаційних можливостей, які вже існують.

- Чи є вже якісь підрядники по проекту будівництва сміттєспалювальних заводів?

- За півтора роки, які агентство реалізує проект, ми рухаємося швидше, ніж планували. З 15 національних проектів, які були визначені на старті, зараз в активній реалізації знаходиться 9. Більше того, вони вже пройшли стадію розробки ТЕО, стадію затвердження урядом, і перейшли вже у технічну фазу.

Що ми зрозуміли за період реалізації проекту "Чисте місто"? Неможливо якісно і ефективно працювати з інвесторами, якщо всі процедури не відповідають міжнародним стандартам. І дуже важко його реалізувати за рахунок власної компетенції.

Тому ми прийняли рішення запросити міжнародні компанії для супроводу інвестиційної фази і структурування проектів. По проекту "Чисте місто" урядом вже затверджено ТЕО, і зараз ми знаходимося на стадії підготовки інвестиційних конкурсів. Проведення конкурсів відбудеться у травні.

Та ж сама історія і по більшості інших проектів. Навіть по відношенню до проекту "Повітряний експрес" і інших інфраструктурних об'єктів київського регіону. Незважаючи на те, що була сформована співпраця з державною китайською компанією, ми запросили компанію "PricewaterhouseCoopers", щоб вона оптимізувала всі рішення про цьому проекту.

Кінцевою метою проекту "Повітряний експрес", після завершення будівництва нашими китайськими партнерами, є передача його в концесію, в приватне управління. Тут не треба шукати якихось корупційних підтекстів, тому що цей конкурс будуть проводити міжнародні консультанти і тут є чіткий інтерес держави.

- У вас вже є якісь претенденти на цю роль?

- Так. Це міжнародні компанії, які вже зараз висловили свій інтерес. Ми працюємо в певних умовах конфіденційності. Тим більше, що історія з LNG-терміналом навчила нас говорити лише про те, що вже сталося.

- В рамках підготовки ТЕО по проекту "Олімпійська надія" виникало кілька скандалів. Один – через зміну компанії-розробника ТЕО. Другий – після створення ТЕО, через невиплату коштів.  Крім того, журналісти виявили, що австрійські компанії були пов'язані з вами, і те, що землі, де будуватимуть об'єкти до Олімпіади, належать вашій родині.  Як ви можете це прокоментувати?

- Що стосується скандалів – це дуже перебільшений термін. Була оприлюднена інформація про те, що ми відкинули пропозицію однієї - французької "Albertvilloise D’Etudes Et De Services Techniques" - компанії на основі об'єктивних критеріїв.

Але - самі розсудіть, як можна подавати пропозицію про розробку ТЕО за 15 днів, з іншою метою, крім зриву конкурсу? І за ціною в 4 рази нижчою, ніж та яку надали інші чотири компанії, всі з міжнародним іменем приблизно в одному ціновому діапазоні?

- Це Франція так боролася за цю Олімпіаду?

- Ні, я тут політики не бачу. Тут питання були на рівні приватних інтересів.

- Але, зрештою, ви самі відмовилися від австрійців і не заплатили їм гроші.

- Ми заплатили їм за перший етап розробки. У нас немає жодних взаємних претензій. Ми, напевно, могли б їх висловлювати. Але очевидно, що у терміни, визначені контрактом, робота не була здана. Нам вдалося в абсолютно пристойній формі, без наслідків, врегулювати цю ситуацію. І робота, яку завершила інша німецька компанія, ніяких питань не викликає.

Роботу була зроблено якісно, уряд прийняв рішення про затвердження ТЕО. Те, що на різних етапах були різні виконавці, думаю, тільки збагачує цей процес. Ми подивилися різні концепції, різні рішення.

Та модель, яка представлена в ТЕО, затвердженому урядом, передбачає дуже прагматичну концепцію. Два головних моменти: 1) бюджетні кошти будуть використовуватися лише після того, як Україна отримає право на проведення Олімпіади; 2) всі преференції у вигляді маркетингу – вже є прибутком України.

- Але ви знаєте, що Олімпіади жодного разу не окупалися, і щоразу вимагали значних вливань державних коштів.

- Я не можу так сказати. Скажіть, що зараз Україна програє від того, що вона заявила цю амбіцію? Нічого.

- Витрачені гроші на ТЕО.

- Так я вам гарантую, що гроші витрачені на ТЕО, конвертуються в як мінімум два курорти.

Навіть, якщо там просто будуть створені робочі місця – це тисячовідсоткова окупність. А якщо ще платити податки будуть… Це ідеальна ситуація.

А щодо землі моїх родичів, як ви це називаєте...Ну, по-перше, я думаю, що немає ніякого злочину в тому, що ще 4 роки до ідеї проведення Олімпіади я особисто і мої знайомі мали інтерес до розвитку туристичного бізнесу.

Ніхто не міг прогнозувати, що через декілька років з'явиться ідея з Олімпіадою. А найголовніше, що ніякого відношення до місця розміщення об’єктів Олімпіади ця нерухомість не має. Я думаю, що на декількох сотках землі, якими володіє мій брат на відстані десятків кілометрів від Олімпіади, навряд чи можна зробити якусь негативну сенсацію.

- У вас, ще з часів "Пори", є нехороша слава про те, що ви вмієте добре освоювати чужі гроші...

- І які ж приклади цьому? Можливо, трохи нескромно буде, але я думаю, що ці обвинувачення пов'язані з моїм практичними результатами. Ми вміємо реалізувати на практиці ті ідеї, які у багатьох лишаються у мріях.

Це завжди супроводжується нелегкою роботою, конфліктами, складними рішеннями, компромісами і прагматичними речами, але й це завжди конкретний результат. У нас, нажаль, мало людей, які здатні адмініструвати свої ідеї і доводити їх до конкретного результату, навіть коли "весь світ" проти тебе.

- Скільки державних коштів витрачено на рекламу "Національних проектів" і скільки інвестицій ви залучили на даний момент?

- Це дуже гарне питання, тому що ця пропорція показує ефективність роботи. Я думаю, що просування України загалом і, зокрема, конкретних проектів – це одне з найбільш раціональних вкладень.

Один проект кратно покриває видатки, які зробила Україна на просування проектів. Навіть один "Повітряний експрес" покриває ці видатки.

У 2012 році Держінвестпроект витратив 8,766 мільйонів гривень на презентацію національних проектів. Заходи, які ми влаштовували, допомогли нам залучити вагомих інвесторів. Зокрема, це компанія Red River, яка інвестувала 150 мільйонів у переробку соняшника на території України, компанію Air Liquid з обсягом фінансування понад 1 мільярд 150 мільйонів гривень, що здійснює виробництво промислових газів.

- Скільки грошей вам принесли українські олігархи?

- Українські олігархи… ну відповідь на питання ускладнена тим, що вони не несуть ці гроші в мішках…

- А переводять через Кіпр?

- Так, і не тільки через Кіпр, а й через інші країни. Тому буквально відповісти на ваше питання може лише небесна канцелярія. Але те, що є інтерес до участі в окремих національних проектах, я можу підтвердити. В тому ж самому "Чистому місті"…

- Хто саме?

- Коли будуть підписані угоди я дам відповідь на це питання.

- Чи є гарантія, що з "Нацпроектами" не буде як з Євро-2012, коли всі говорили про інвесторів, а зрештою все робила держава?

- Я не буду критикувати Євро-2012, національні проекти реалізовуються у понад 90% за рахунок інвестора, а не державних коштів. Всі наші дискусії навколо "Національних проектів" виникають тому, що ми змушені виходити на ринок і розказувати про себе всю інформацію, бо по-іншому ми не можемо залучити приватні кошти. І всіма правдами і неправдами намагаємося здобути приватного інвестора. А, оскільки ми демонструємо відкритість, то до нас і виникають зустрічні питання. Скільки тендерів проходить в день у країні? Але говорять чомусь лише про наші.

Я не кажу, що ми ідеальні і безгрішні. Я цього ніколи не казав на відміну від людей, які є чортами з рогами, а роблять себе янголами.

- А що це за ідея про Ipad для швидких?

- Ipad? Ні, ну це знову якась вигадка, чергова викривлена ідея. Кожна проблема шукає простого пояснення. От дискутують, навіщо GPS для швидких? Та справа не в пристроях, а в оптимізації логістики (береться малювати). Коли, вибачте, є район і в ньому знаходиться три швидкі допомоги. І в сусідньому три А тут захворіла людина. І тоді ви рахуєте з точки зору здорової логіки, чи не краще швидкій з іншого району до неї приїхати?

Я вже не кажу, що це зекономить бензин і врятує життя. Але економічний результат тут очевидний. Це ж факт, що зараз водії на швидких бульбу возять, бо скільки той водій заробляє? А при існуючій системі навігації, він вже не може так зловживати. Я вам гарантую 25% економії бензину в масштабах країни

Кабінет Каськіва

- Питання, чому ви уклали угоду на 2 мільйони на проектування системи оперативно-диспетчерських служб з посередницькою структурою, а не напряму з "Avaya"

- Ну от знов! Саме "Avaya" розробляє нам проект для кожної області, який включає диспетчерські центри, забезпечення, дата-центри, де інформація накопичуватиметься і GPS навігацію. Тепер в кожній в швидкій лікар буде читати (і це не фантастика) історію вашої хвороби і знати, який укол вам вколоти, щоб не викликати алергію.

Саме "Avaya" розробляє проект. Хтось поспішив в пресу кинути дезу, що виграла якась компанія, яка є ледь чи не смітним бачком. У нас через це ледь скандал не стався, тому що компанія є світовим лідером в області надання рішень в області комунікацій. І віце-президент компанії "Avaya" був змушений приїхати в Україну, щоб особисто спростувати інформаційну провокацію. Ми витратили робочий день, зробили публічну презентацію, щоб ніхто більше не міг сказати, що "Avaya" не має відношення до проекту.

Інший приклад - соціальний проект – "Нове життя". Так вибачте, де ви бачили, щоб раніше будували перинатальні центри і держава лише 75/% коштів витрачала? Чому? Тому що вдалося сформувати соціально-відповідальне партнерство з меценатом і філантропом Пінчуком, який став партнером державного проекту. Це дає нам дві вигоди: по-перше, ми економимо бюджетні кошти, а по-друге, ми маємо прозорішу систему. Бо він же в себе красти не буде. І ніхто не може сказати, що це гроші потрачені на вітер.

Взагалі кожен може критикувати. Але не критикують лише мертвих. Якщо хтось може краще, хай зробить.

- Для вас існує система звітності чи відповідальності? І, якщо за певний рік ви не зробили стільки-то, ви йдете у відставку?

- Ну, давайте не популяризувати легковольні рішення. Про відставку у нас президент приймає рішення. Що стосується ефективності показників, то я думаю, що ми максимально прозоро інформуємо про свої успіхи і невдачі.

Зокрема, я можу сказати, що сьогодні ми пропонуємо скоротити два нацпроекти. Це - "Доступне житло" і "Дунайський коридор".

- Чому?

- Тому що це життя. Ми дивимося з кількох параметрів: доцільно-недоцільно, реально-нереально, ефективно-неефективно. За ключового імперативу залучення приватних коштів, ми не можемо ці два проекти реалізувати. По-друге, питання доступного житла піднялося на інший рівень - державної програми , яку курує віце-прем'єр Вілкул. Проект зазнав розширення і модернізації.

Що стосується "Дунайського коридору", то це набір складних інфраструктурних рішень: це розширення судоходства по самому Дунаю; будівництво автомобільної дороги і залізниці. Це основні три елементи. За моделлю окупності, яка сформована для національних проектів, ми не можемо запропонувати, як цю проблему вирішити.