"Унітазний скандал" у Верховній Раді
У продовження публікації Партія регіонів: у Верховну Раду - зі своїм унітазом
Нове керівництво Верховної Ради не витримало випробування першим скандалом – щодо ремонтів, які влаштували в своїх кабінетах новообрані впливові депутати.
Особливого резонансу історія набула через бажання слуг народу обзавестися в своїх кабінетах персональними туалетами та душовими кабінами.
Чиновники парламенту вирішили діяти за принципом "відбрехатися", не озираючись на те, що неправдивість їх слів очевидна – і довести це надзвичайно просто.
Отже, після публікації "Української правди" Апарат Верховної Ради поширив заяву стосовно того "покращення", яке настане для деяких парламентарів внаслідок ремонту.
"Повідомляємо, що нині згідно із заявами Першого заступника Голови Верховної Ради України І. Г. Калєтніка, Голови Комітету з питань бюджету Є. Б. Гєллєра, деяких інших народних депутатів, надано дозвіл на проведення косметичного ремонту у їх кабінетах - за їхні власні кошти.
При цьому зазначаємо, що будь-які ремонтні роботи щодо розширення кабінетів за рахунок інших службових приміщень, як про це йшлося у повідомленнях деяких ЗМІ, не проводяться".
Чиновники повідомляють відверту неправду від імені найвищого законодавчого органу держави. При цьому вражає, як легко їх у цьому можна викрити – і як вони затято це роблять, будучи впевненими у власній безкарності.
Загалом у парламенті ремонтні роботи відбуваються в кабінетах дев’яти депутатів. Ми будемо оперувати ремонтом, який роблять голові бюджетного комітету Євгену Гєллєру та його першому заступнику Сергієві Буряку, оскільки могли побачити масштаб робіт на власні очі, а також неофіційно перефотографувати документи, згідно з якими відбувається "покращення".
Отже, як стверджує апарат Ради, ремонти у них здійснюють косметичні. Водночас у документації щодо робіт в бюджетному комітеті прямо сказано – капітальний ремонт.
Більше того, досі на шостому поверсі бюджетного комітету висить план евакуації при пожежі, на якому стоїть підпис щойно призначеного завгоспа парламенту Івана Куцика. Цей план, у порівнянні з планом ремонту, дає дуже наглядну картину проведених робіт.
Тож як взагалі ремонт може бути названий "косметичним", коли було:
1. Демонтовано стіну між 613 та 614 кабінетами для збільшення кабінету Гєллєра.
2. Споруджено нову стіну в 613 кабінеті для відокремлення приймальні Гєллєра від кабінету.
3. Споруджено нові стіни для відокремлення санвузлу Гєллєра – в колишньому 615 кабінеті.
4. Пробито новий дверний отвір у опорній стіні для входу в приймальню Гєллєра.
5. Закладено цеглою наявний донедавна вхід до 614 кабінету.
6. Демонтовану стіну між 616 та 617 кімнатами для збільшення кабінету заступника Гєллєра Сергія Буряка.
7. Закладено вхід до 616 кабінету.
8. Споруджено стіну для відокремлення частини коридору – з метою створення приймальні Буряка.
Крім того, план ремонту передбачає появу індивідуального туалету з душем в кімнаті відпочинку голови бюджетного комітету регіонала Євгена Гєллєра.
Тож до місця майбутнього унітазу та душової кабіни в 615 кабінеті необхідно прокласти додаткові комунікації. При тому, що найближчий санвузол розташований метрах в 40 від цього місця.
При цьому чиновники не соромляться писати в прес-релізі, що "будь-які ремонтні роботи щодо розширення кабінетів за рахунок інших службових приміщень не проводяться". Це дуже легко спростувати співставленням двох планів - або фотографіями з ремонтного майданчику.
Тепер – про правовий бік справи. Керівник Апарату Верховної Ради Валентин Зайчук стверджує, що ремонтні роботи проводяться за власні кошти депутатів Гєллєра, Буряка, Калєтніка тощо – "з дотриманням вимог чинного законодавства України".
Як відомо, закон "Про джерела фінансування органів державної влади" вимагає, що "органи державної влади здійснюють свою діяльність виключно за рахунок бюджетного фінансування в межах, передбачених Законом України про Державний бюджет України на відповідний рік".
Крім того, законом "Про засади запобігання і протидії корупції" накладено заборону на одержання органами державної влади послуг (в даному випадку - послуг з проведення ремонту), а також одержання майна (новозбудованих споруд в приміщенні бюджетного комітету Верховної Ради).
"Органам державної влади, органам місцевого самоврядування забороняється одержувати від фізичних, юридичних осіб безоплатно послуги та майно, крім випадків, передбачених законами або чинними міжнародними договорами України", - сказано в законі.
Згідно з Конституцією України, на органи державної влади та їх посадових осіб поширюється загальна вимога - вони зобов’язані діяти лише "на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України".
Тобто відносно посадових осіб діє принцип "дозволено тільки те, що записано в законі".
Водночас опитані "Українською правдою" юристи не змогли пригадати у вітчизняному правовому полі норми, що дають право Верховній Раді одержувати від фізичних або юридичних осіб безоплатно послуги та майно.
Якщо такі закони відомі апарату Верховної Ради, то чому вони їх вперто не називають? Може, все простіше – за наслідком ремонту регіонали тільки ініціюватимуть ці правові акти? І нехай закон не має зворотньої сили, Конституційний суд зробить тут виключення. Легалізувавши, нарешті, право депутата на персональний унітаз.