І знову про нерівне право виборчого закону
Про нерівність за майновим станом кандидатів у депутати мова тут велася. Тоді ж таки було зазначено, що головною причиною закладеної у законі про вибори нерівності, проте задекларованої з огляду на Конституцію як рівність, є те, що мати права і можливість користуватися цими правами – поняття різні. Оскільки рівність як така цілком залежна від тих самих можливостей.
На жаль, цю тезу можна поширити і на основоположне у виборчому законі положення про пряме та рівне право, яке стосується можливостей бути обраними кандидатів у депутати.
Нерівність обрання у різний спосіб
Формування Верховної Ради фактично з двох складів – 225 депутатів обираються за пропорційною системою в загальнодержавному виборчому окрузі за виборчими списками від партій та 225 депутатів обираються за мажоритарною системою відносної більшості в одномандатних округах – викликає цілком логічне питання:
наскільки такі депутати мали рівні права і можливості брати участь у виборчому процесі як кандидати і бути обраними депутатами, якщо вони обиралися по різному?
Стосовно рівних прав – це, поза сумнівом, так і є: усі однаково володіють (мають) цим правом. А от щодо можливостей…
Як співставити ці можливості, щоб установити їх рівність?
Які такі "рівні можливості" простежуються у депутата, який обирається за партійним виборчим списком, та його колеги-мажоритарника, якого безпосередньо обирають виборці округу?
Очевидним є те, що рівні можливості бути обраним – це рівні умови використання права бути обраним, яке реалізується в однаковий спосіб усіма кандидатами в депутати впродовж виборчого процесу.
Отже, відмінностей у можливостях кандидатів у депутати під час здійснення ними виборчих процедур згідно закону бути не може.
Чи так воно насправді?
Нижче лише кілька відмінностей, що слідують із засад закону про вибори.
Кандидат-самовисуванець особисто вносить до ЦВК, здає на реєстрацію і несе відповідальність за зміст поданих документів, а за партійних висуванців це робить представник від партії.
При цьому виборець на інформаційному плакаті кандидата в депутати матиме можливість ознайомитися з його біографією, а про кандидатів з партійного списку виборець знати не буде.
До того ж кандидат-самовисуванець подає на суд виборцю власну передвиборну програму, а його колега від партії – загальнопартійну.
Далі. Кандидат-самовисуванець вносить грошову виборчу заставу із власної кишені, а за його суперника по округу від партії вносить партія.
Формування виборчих комісій законом передбачене в такий спосіб, що привілеї обов’язкових своїх представників у комісіях мають партії, чиї депутатські фракції зареєстровані у Верховній Раді.
Причому партійний висуванець по округу матиме представника партії (а отже, і свого) і в окружній виборчій комісії, і в дільничній, а самовисуванець – лише у дільничній, і то за жеребом.
Крім того закон не передбачає обмежень для виборчого фонду кандидата в одномандатному окрузі, що дає волю партійним висуванцям під різними "незабороненими" внесками користуватися партійними коштами, в той час як кандидату-самовисуванцю про власний виборчий фонд залишається піклуватися самому.
"Рівна для всіх" свобода передвиборної агітації є "дещо нерівною": партія – власник ЗМІ – має право своїми засобами необмежено агітувати за своїх висуванців як по загальнодержавному округу, так і (нишком) по одномандатних округах, а кандидати-самовисуванці, які не мають власних ЗМІ, знову ж таки, можуть користуватися доступом до решти ЗМІ "на рівних умовах" з такими ж як самі.
То яка тут рівність можливостей, панове-законодавці?
Рівні умови простежуються лише між кандидатами в депутати в окремих їх групах:
- висунутих за партійними списками у загальнодержавному окрузі,
- висунутих партіями в одномандатному окрузі,
- самовисуванців.
І це тільки в тому разі, якщо інших додаткових переваг ніхто не має. Як це, скажімо, надається висуванцям партій, що мають депутатські фракції у парламенті, при формуванні виборчих комісій.
Однак ніяк не в усіх кандидатів у депутати, які за законом "мають рівні права і можливості брати участь у виборчому процесі", а насправді, як бачите, рівних можливостей таки нема.
Нерівність порядковості у виборчому спискові
Пристрасті розгорілися довкола партійних виборчих списків після їх оприлюднення провідними політичними силами, коли з неясних причин до них попали нинішні депутати з нульовим коефіцієнтом корисної дії – за законодавчою творчістю, депутатськими запитами, роботою з виборцями та відвідуванням засідань парламенту і комітетів.
І, навпаки, найактивніші депутати залишилися або поза списками, або відсунуті до їх "непрохідної частини", або відправлені "у вигнання" до округів, – вся ця "трагікомедія виборчих списків" є виключно наслідком прикрого їх формування.
А формування, яке ми нині повсюдно бачимо, не має ніякого відношення до достеменного вибору як основоположного принципу визначення народного представництва.
Це – не воля народу, а воля обмеженої групки високопоставлених партійців.
А тепер простеньке питання до творців виборчого закону: чи є однаковою можливість бути обраним у кандидата в депутати, який у виборчому спискові займає останнє порядкове місце, з кандидатом у депутати, чиє прізвище буде внесене до виборчого бюлетеня?
Якщо список не отримає 5-ти відсотків голосів виборців, то, справді, різниці немає – ніхто з них не стане депутатом. А якщо партія подолає такий бар’єр? – Тоді, виявляється, можливості геть різні.
Закон же запевняє, що ці можливості у виборчому процесі однакові.
А Конституція категорично забороняє: не може бути привілеїв чи обмежень за будь-якими ознаками.
А хіба порядкове розташування у виборчому спискові не є ознакою певного стану, який за рішенням керівництва партії отримує кожний кандидат у депутати разом із рештою колег за списком?
Привілей бути обраним за списком, звичайно ж, має кандидат у депутати, чий порядковий номер у списку ближчий до його початку.
Тим часом…
Хто пригляне за партіями?
Дуже лояльний закон про політичні партії, створений нинішніми основними гравцями політичного поля в Україні, є вкрай поблажливим до партій щодо їх участі у виборах. Бо писалося "для себе".
Конституція України у статті 36 ніби ненароком згадує про основну роль політичних партій у житті держави – формування волі громадян та участь у виборах, – однак ніяк не уточнює ні вимог до цих партій, ні умов їх участі у виборах.
А тому ні закон про політичні партії, ні всі донині прийняті закони про вибори Верховної Ради не деталізують такої важливої складової діяльності кожної партії – як її участь у виборах.
Все виявляється дуже простим: партії самі вирішують, як їм брати участь у виборах.
Прогляньте статути нині зареєстрованих політичних партій в Україні, і ви знайдете одиниці (із двох сотень), де є виокремлений розділ щодо участі партії у виборах.
Чому? – Такий закон. У переліку обов’язкових розділів до статуту партії немає жодних вимог до її участі у виборах. І це при тому, що участь у виборах є конституційною умовою діяльності партій.
Тим часом закон про вибори народних депутатів до партій майже байдужий: "Висування кандидатів, формування та затвердження виборчого списку кандидатів у депутати від партії у загальнодержавному окрузі та висування кандидатів у депутати від партії в одномандатних округах здійснюється партією на з'їзді у порядку, встановленому статутом партії".
І все. Ніяких інших вимог.
Отже, з'їзд можна проводити де і як завгодно – в лісі, посеред поля у соняшнику, під водою, за будь-якого числа учасників, у будь-якій формі.
Головне – остаточний результат: затверджений у будь-який спосіб виборчий список.
Ось і перетворюються з’їзди в шоу без видимого змісту та порядку.
А найдивніше, новий закон про вибори зняв будь-який контроль держави і громадськості за самим з’їздом партії. Раніше представник ЦВК мав право бути присутнім на з’їзді і простежити за прийняттям рішень з’їздом, зокрема, тих, що стосуються виборчого списку.
Тепер – повна воля. З переліку документів, що подаються до ЦВК при реєстрації списків, вилучили навіть протокол з’їзду – офіційний документ, що засвідчує його проведення.
Пишіть собі, що хочете, формуйте списки, як собі бажаєте, – голосуйте відкрито, закрито, нишком чи криком на весь світ. Аби лиш "відповідно до статуту" та за формою ЦВК.
А в статуті, за законом про партії, визначати це не є обов’язковим. Форма ж ЦВК геть простенька: назва партії, ким і коли висунуто та далі список.
І, головне, списки ці – закриті від волі виборця щодо кожного кандидата!
І як тут бути?
Все це виглядає, звичайно, нуднувато, і навряд чи викличе особливу цікавість у читача, більше схильного до гарячих тем.
Але ж проблема таки є. І достатньо суттєва.
ЇЇ суть полягає в тому, що проведення виборів за змішаною системою за участю фактично трьох виокремлених груп кандидатів у депутати – від політичних партій та самовисуванців в одномандатних округах і кандидатів у депутати за партійним списком по загальнодержавному округу – автоматично породжує нерівність їх можливостей.
Виправити ситуацію можна вирівнявши ці можливості шляхом:
- проведення виборів в один спосіб – мажоритарний чи пропорційний;
- самовисування замінити на висування позапартійних кандидатів у депутати об’єднаннями виборців, створених спеціально до виборів, з наданням їм у виборчому процесі прав, рівних з політичними партіями, як це робиться у більшості цивілізованих країн;
- виборчі комісії формувати на рівних умовах усіма учасниками виборів, вилучивши привілей партій, чиї депутатські фракції зареєстровані у Верховній Раді;
- фінансування виборів віднести виключно до державного бюджету на рівних умовах для всіх партій і об’єднань виборців.
І, безперечно, ніяких закритих партійних чи інших списків – пропорційний спосіб виборів може бути демократичним лише тоді, коли кожен кандидат у депутати з виборчого списку має однакові з іншим колегою по списку можливості бути обраним.
Сергій Каденюк для УП