Ще один епізод аудиту Тимошенко: "швидкі" від хорватів

Понеділок, 21 лютого 2011, 13:17

Серед кримінальних справ щодо чиновників уряду Юлії Тимошенко широко відома та, у якій екс-прем'єру інкримінують порушення закону при закупівлі тисячі автомобілів для сільської медицини.

Але існує куди менш відома справа щодо медичного обладнання, яке закупалося урядом Тимошенко. Її головними героями є екс-чиновники Міністерства з надзвичайних ситуацій, яке в уряді Тимошенко очолював ставленик екс-президента Ющенка Володимир Шандра.

"Українській правді" вдалося довідатися деякі подробиці цього кримінального епізоду, що своїм корінням йде ще у часи другого уряду Віктора Януковича.

Машини на десятки мільйонів

Власне, йдеться про закупівлю державою 27 реанімобілів "Рено Мастер".

Ця історія стала надбанням суспільства після оприлюднення результатів перевірки діяльності уряду Тимошенко американськими аудиторами, яких посилили ще й вітчизняним Контрольно-ревізійним управлінням.

У звіті аудиторів зазначалося, що у листопаді 2009 Міністерство надзвичайних ситуацій "уклало договір з українською підставною компанією ТОВ "Лакшмі-Авто" на поставку 27 транспортних засобів марки "Рено Мастер".

"Вартість за договором становила 799 тисяч гривень за автомобіль, із загальною сумою в розмірі 21 мільйон 573 тисячі гривень", - писали ревізори.

Пізніше звіт аудиторів перетворився у реальну кримінальну справу, і вже достеменно відомо про двох заарештованих. Справа була порушена за частиною 5 статті 191 Кримінального кодексу - привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем, яка передбачає термін ув'язнення від 7 до 12 років.

У розпорядженні "Української правди" опинилися постанови Печерського райсуду міста Києва щодо фігурантів цього розслідування, які дозволяють відтворити картину подій. 

Історія походження автомобілів

16 січня по дорозі в аеропорт правоохоронці затримали директора фірми "ІСС Україна", громадянина Хорватії Желько Гранатіра, який проходить у цій справі. На цей вечір у нього був заброньований авіаквиток до Праги.

У судовій постанові про арешт хорвата Гранатіра викладені результати досудового слідства. Отже, іноземця обвинувачують у привласненні, розтраті майна або заволодінні ним шляхом зловживання службовим становищем.

Слідчий нагадав, що у 2006 Кабмін затвердив державну програму "Репродуктивне здоров'я нації" на період аж до 2015 року. Цим документом було передбачено зниження рівня малюкової смертності на 20%, для чого було вирішено закупити реанімобілі та сучасне обладнання.

Відповідальним за виконання програми призначили Міністерство охорони здоров'я, яке 12 листопада 2007, тобто ще за часів прем'єрства Януковича, оголосило тендер щодо закупівлі 27 реанімобілів з обладнанням за державні гроші.

Тут, як встановило слідство, про можливість заробити й дізнався директор компанії "ІСС Україна".

У постанові суду стверджується, що Гранатір, "діючи з корисливих мотивів з метою незаконного збагачення шляхом зловживання своїм службовим становищем, вирішив заволодіти коштами, які виділялися з держбюджету на закупівлю реанімобілів".

Ранком 6 грудня 2007 Гранатір оформив, видав та відправив до тендерного комітету МОЗ документи тендерної пропозиції.

Слідство стверджує, що в цих паперах містилися "завідомо неправдиві відомості про відповідність реанімобіля технічним вимогам тендерної документації". Всі 27 машин хорват оцінив у 21 мільйон 114 тисяч гривень.

6 грудня тендерний комітет МОЗ вирішив, що всі пропозиції учасників відповідають вимогам до тендерної документації.

У цей же день, під час проведення відкритих торгів зі зменшенням ціни, Желько Гранатір, знизив ціну і запропонував найменшу вартість за 27 машин - у розмірі 12 мільйонів 312 тисяч гривень.

Як стверджує слідство, хорват діяв, "будучи обізнаним про те, що запропоновані ним товари не відповідають медико-технічним тендерним вимогам, діючи з метою виграшу тендеру та отримання державних коштів..."

Вже 12 грудня 2007 тендерний комітет Мінздоров'я визнав компанію хорвата "ІСС Україна" переможцем торгів. Після цього Гранатір уклав з МОЗ та Держпідприємством "УкрМедПостач" відповідний договір.

Урядом країни на той час все ще керував нинішній президент Віктор Янукович, а Мінздоров'я очолював комуніст Юрій Гайдаєв...

Згідно з тристороннім договором, "ІСС Україна" зобов'язалося поставити 27 санітарних автомобілів "Рено Мастер", а міністерство мало перерахувати ДП "УкрМедПостач" гроші, необхідні для виконання договору.

Водночас "УкрМедПостач" зобов’язався розрахуватися з фірмою "ІСС Україна". При чому держпідприємство мало здійснити попередню оплату у розмірі 100% від вартості товару.

Компанія хорвата мала поставити автомобілі не пізніше як за 90 календарних днів з дня зарахування коштів на рахунок "ІСС Україна".

Майже перед самим новим 2008 роком – 28 грудня 2007 – "УкрМедПостач" перерахував "ІСС Україна" 12 мільйонів 312 тисяч гривень, як 100% передоплату за автомобілі.

14 січня 2008, як встановило слідство, Гранатір придбав за отримані 12 мільйонів безготівкову валюту – на загальну суму 1 мільйон 612 тисяч євро.

Далі хорват перерахував 694 тисячі євро на рахунок британського підприємства Invest Consalting Center з призначенням платежу: "за медичне обладнання".

Ще 877 тисяч євро і 40 тисяч євро двома платежами було перераховано британській фірмі Legal Busines Consultans LTD - також з призначенням "за медичне обладнання".

"Українська правда" знайшла установчі документи Legal Busines Consultans LTD, на яку було перераховано майже мільйон євро. Цю фірму заснували двоє інших хорватів - Ігор Крота та Сандро Стіпанчіч.

У результатах аудиту діяльності уряду Тимошенко також можна знайти зауваження, що директори компаній Legal Business Consultants та ТОВ "ІCC Україна" пов'язані між собою через декілька інших компаній, в яких вони є директорами або акціонерами.

 
 
 

Далі у березні 2008 року фірма Legal Busines Consultans LTD поставила компанії "ІСС Україна" 27 автомобілів "Рено Мастер". За висновками слідства, ці машини "за своїми технічними характеристиками не відповідали вимогам тендерної документації".

У той же день, Желько Гранатір передав автомобілі на зберігання до ДП "УкрМедПостач". Однак лише через два місяці, 3 червня 2008 хорват укомплектував ці автомобілі медичним обладнанням та виступив з пропозицією підписати акти прийому-передачі машин.

Усе б нічого, але Мінздоров'я вирішило перевірити, що їм привезли. Як стверджують слідчі, у міністерстві побачили, що реанімобілі не відповідають вимогам та не можуть бути прийнятті для експлуатації.

Наступна дата у постанові слідчого - травень 2009 року.

Так, у травні 2009 року Гранатір створив ТОВ "ЄвроСпецТранс", якому передав як частку в статутний фонд цього товариства 27 автомобілів "Рено Мастер" з обладнанням, а також цивільно-правові зобов’язання (кредиторську заборгованість) по поверненню 12 мільйонів, отриманих від ДП "УкрМедПостач".

"Українська правда" поцікавилася цим підприємством. Як свідчить виписка з Єдиного реєстру юридичних осіб, 12,8 мільйонів гривень до статутного фонду ТОВ "ЄвроСпецТранс" внесла Лілія Миколаївна Гранатір. Можна припускати, що це дружина Желько Гранатіра.

 

Отже, держава заплатила мільйони і не отримала обіцяні автомобілі, через що у червні 2010 була порушена відповідна кримінальна справа.

"Тендерна змова" у МНС

Водночас у грудні 2010 народилася інша справа, яка була порушена за фактом привласнення грошових коштів у особливо великих розмірах вже службовими особами Міністерства з надзвичайних ситуацій.

Все почалося з доповідної записки директора департаменту МНС з питань охорони здоров'я та медико-біологічного захисту Олексія Громазіна, який запропонував заступнику міністра Віктору Баранчуку закупити 18 санітарних автомобілів.

 

Однак, як встановило слідство, службові особи МНС на початку жовтня 2009 року оголосили тендер на закупівлю не 18, а 27 автомобілів.

На участь у цьому тендері заявилися чотири учасники - найвигіднішу пропозицію виставило нікому невідоме, створене напередодні тендеру "Лакшмі-Авто" - 21 мільйон 573 тисячі гривень. 

Як встановило слідство, "Лакшмі-Авто" отримало від вже відомого ТОВ "ЄвроСпецТранс" повноваження по реалізації тих самих автомобілів, які Желько Гранатір хотів продати Мінздоров'я,

Іншими словами, "Лакшмі-Авто" продало машини, які не підійшли Мінздоров'я, Міністерству з надзвичайних ситуацій. Але автомобілі, які були придбані у британських фірм за 12 мільйонів гривень, продали МНС вже за 21 мільйон гривень.

"При цьому службові особи МНС, з метою привласнення бюджетних коштів, вступивши між собою, службовими особами ТОВ "Лакшмі-Авто" та іншими невстановленим особами в злочинну змову, привласнили грошові кошти на загальну суму 14 мільйонів 526 тисяч гривень", - йдеться у поданні слідчого до Печерського райсуду.

За інформацією аудиторів, які досліджували діяльність уряду Тимошенко, угоду між "Лакшмі-Авто" та Міністерством надзвичайних ситуацій підписував заступник міністра Володимира Шандри Віктор Баранчук.

Коли у січні 2011 року Желька Гранатіра арештувати по дорозі в аеропорт, взяття під варту слідство аргументувало, зокрема, тим, що хорват "має корупційні зв’язки  в правоохоронних органах".

А ще невдовзі, 4 лютого 2011 року був арештований колишній заступник начальника Департаменту матеріально-технічного забезпечення МНС Олексій Володін.

Цікаво також те, що КРУ намагалося знайти офіс компанії "Лакшмі-Авто". В розпорядженні "Української правди" є записка контролерів, які ходили за адресою, де мала б знаходитися ця компанія.

Натомість за цією адресою вони знайшли Оболонський райвідділ міліції Києва та гутрожиток.

 

Кілька тижнів тому "Українська правда" намагалася зв'язатися з екс-заступником глави МНС Баранчуком, але він повідомив, що знаходиться закордоном. Наразі ж його телефон взагалі вимкнений.

Помста?

Все вищевикладене - позиція правоохоронних органів. Поспілкуватися з самими фігурантами справи можливим не видається з різних причин - хто у СІЗО, а хто не виходить на зв'язок. Колишній міністр з надзвичайних ситуацій Володимир Шандра відмовився коментувати "Українській правді" цю справу.

Водночас джерела "Української правди" серед колишніх працівників МНС викладають свою версію подій. На їхню думку, про жодне завищення ціни автомобілів йтися не може.

Різницю у ціні 27 автомобілів розміром 10 мільйонів гривень вони пояснюють різницею у обмінному курсі євро станом на кінець 2007 (7,41 гривень за євро) та кінець 2009 року (11,93 гривень за євро). За розрахунками співрозмовників, максимальне завищення ціни могло бути десь на рівні 100 тисяч євро.

Також вони стверджують, що міжнародні аудитори та ревізори КРУ припустилися суттєвих помилок при розрахунках вартості автомобілів, які перекочували у матеріали кримінальної справи. А ціну самих автомобілів співрозмовники називають цілком нормальною, порівнюючи з закупівлями аналогічних машин іншими відомствами у 2009 році. 

Джерела в МНС часів Шандри розповідають, що тоді, у 2009 році міністерство намагалося проводити закупівлі максимально прозоро. "Всі чудово розуміли - хто б не переміг на президентських виборах, чи Тимошенко, чи Янукович, все одно команді Шандри далі не працювати. А питання до закупівель з боку правоохоронців виникли б у будь-якому випадку", - зазначили співрозмовники.

Втім, від кримінальної справи ці намагання все ж таки не врятували. Але цікаво також те, як колишні МНСівці пояснюють причини появи цієї справи.

За їхньою версією, історія з реанімобілями з'явилася завдяки конфлікту на рівні заступників міністра в урядах Януковича та Тимошенко.

Зокрема, одним з заступників екс-міністра Нестора Шуфрича в обидва рази, коли він очолював міністерство, був такий собі Андрій Скиб'як.

У часи Леоніда Кучми пан Скиб'як був членом СДПУ(о) та працював начальником податкової Закарпаття, тому не дивно, що у 2007 році Шуфрич взяв земляка до МНС.

Після призначення Кабміну Юлії Тимошенко у грудні 2007 році квота на Міністерство надзвичайних ситуацій відійшла "Нашій Україні". Але Скиб'як начебто дуже не хотів віддавати посаду Баранчуку, який прийшов у міністерство разом з Шандрою.

(За інформацією джерел, конфліктували вони згодом й на ґрунті закупівлі МНС вертольоту Ка-226, який до цього часу стоїть не розмитнений на Львівській митниці і який обійшовся державі у 30 мільйонів гривень. Але це зовсім інша історія, яка потребує окремого розслідування.)

"Українська правда" безрезультатно намагалася отримати коментар пана Скиб'яка. Сьогодні він працює у Контрольно-ревізійному управлінні в місті Києві на керівній посаді. За словами джерел, саме Скиб'як і підказав ревізорам тему реанімобілів. Яка і стала одним з шести епізодів аудиту уряду Тимошенко.

Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування
Реклама:
Головне на Українській правді