Путін хоче за дешевий газ контрольний пакет авіабудування України
Про апетити Москви ідеться у проекті договору, наданого російською стороною на опрацювання до Києва, який потрапив у розпорядження "Української правди".
12 квітня Володимир Путін лише півгодини присвятив зустрічі з Миколою Азаровим, яка відбулася в московському аеропорту "Внуково". Путін летів до Смоленська, де впав літак з польським президентом, і по дорозі погодився переговорити з Азаровим.
Після цього російський прем'єр повідомив, що українська сторона "зробила досить цікаві пропозиції", але не став удаватися в подробиці.
Серед іншого пакет включає і спільну роботу в галузі авіації.
До "Української правди" потрапив російський варіант проекту Угоди між урядами РФ та України про співпрацю в сфері авіабудування.
Договір має бути підписано уповноваженими особами урядів двох країн.
За проектом, держави беруть на себе зобов'язання "сприяти інтеграції" російської "Об'єднаної авіабудівної корпорації" та Авіабудівного концерну "Антонов".
Фактично ж мова іде про договір прямої дії, оскільки російська корпорація на 89,04% належить державі, а український концерн - повністю в державній власності.
За баченням з Москви, авіапідприємства мають об'єднуватися не шляхом створення нового рівноправного суб'єкта, а через поглинання росіянами українських активів.
Так, Росія наполягає, щоб "Антонов" передав їм в статутний капітал свій контрольний пакет.
"Сторони домовилися, що з метою інтеграції (...) Українська Сторона бере участь у статутному капіталі ВАТ "Об'єднана авіабудівна корпорація" шляхом внесення 50% плюс одна акція Державного авіабудівного Концерну "Антонов" у порядку оплати додатково емітованих акцій ВАТ "Об'єднана авіабудівна корпорація", - сказано в проекті угоди, підготовленому росіянами.
Передбачається, що для цього буде проведена "незалежна оцінка ринкової вартості" акцій ВАТ "Об'єднана авіабудівна корпорація" і концерну "Антонов".
Очевидно, що тільки після цього буде визначено, яку частку в російській корпорації отримає "Антонов" - тому що в проекті угоди про це не сказано.
Саме такий спосіб поглинання "Об'єднана авіабудівна корпорація" застосовувала на російському ринку - підприємства передавали їм свої пакети, за що отримували незначну частку в "Об'єднаній авіабудівній корпорації".
До складу Державного концерну "Антонов" входять не тільки АНТК імені Антонова, але і Харківське державне авіабудівне підприємство, Київський авіазавод "Авіант" і Державне підприємство "Завод 410 цивільної авіації".
Сьогодні концерн "Антонов" очолює Дмитро Ківа, призначений ще урядом Юлії Тимошенко. Він - генеральний конструктор АНТК імені Антонова.
Росіяни виписали в своєму проекті, що рішення, необхідні для вливання "Антонова" у російську корпорацію, слід ухвалити не пізніше 1 серпня 2010 року. А знижка на газ уряду Азарова потрібна вже сьогодні - щоб зверстати бюджет і подати запит на гроші МВФ.
За проектом угоди про співпрацю в авіабудуванні, вона набуде сили через 15 днів з дати останнього письмового повідомлення про виконання сторонами внутрішньодержавних процедур.
Одна з умов росіян - українці мають гарантувати обрання громадянина Росії керівником наглядової ради Державного авіабудівного концерну "Антонов".
За це росіяни готові забезпечити обрання українців до Ради директорів ВАТ "Об'єднана авіабудівна корпорація".
Про те, наскільки голос представників України буде почутий, може свідчити склад цього органу. До Ради директорів ВАТ "Об'єднана авіабудівна корпорація" сьогодні входять 14 осіб включно з російським віце-прем'єром Сергієм Івановим, міністром транспорту, заступниками міністрів економіки і промисловості, керівниками "Внешэкономбанку" і "Внешторгбанку" тощо.
Також росіяни, за їхнім проектом угоди, великодушно залишають за українцями право призначення керівника виконавчого органу концерну "Антонов".
Передбачається, що українське Міністерство промислової політики має укласти окрему угоду з Федеральним агентством з управлення федеральним майном, де буде прописано умови, на яких росіяни розпоряджатимуться акціями концерну "Антонов".
Проект угоди передбачає спільне виробництво концерном "Антонов" і ВАТ "Об'єднана авіабудівна корпорація" літаків Ан, спільну розробку нових літаків та спільну маркетингову політику на внутрішніх та світових ринках.
У самому концерні "Антонов" вбачають проблему на шляху реалізації домовленостей у спосіб, запропонований росіянами - шляхом входження 50% плюс 1 акцій до російської корпорації.
"Концерн "Антонов" не є акціонерним товариством", - сказали "Українській правді" у прес-службі "Антонова". "А загалом переговори про обмін акціями на міжурядовому рівні відбувалися ще при Тимошенко", - також зазначили на підприємстві.
Міністерство промислової політики не стало обговорювати редакцію угоди, підготовлену росіянами. "Якщо це проект, то як його коментувати? Будуть ухвалені рішення - тоді коментуватимемо", - сказали "Українській правді" в прес-службі міністерства.
Очікується, що міністр промислової політики Колесніков супроводжуватиме Януковича у Харкові, де в середу той зустрічатиметься з російським президентом Медведєвим.
Янукович і Медведєв відвідають Харківський авіазавод, який входить до поки що українського державного концерну "Антонов". Чи будуть при цьому підписуватися якісь документи - наразі невідомо.
P.S. Повний текст проекту угоди про співпрацю в галузі авіабудування, підготовлений російською стороною, читайте тут