Підготовка до ЄВРО-2012 може стати національним планом економічного розвитку України
В продовження теми. Читайте також: Євген Червоненко. Гола правда про ЄВРО-20012.
Думки експертів продовжують тему залучення інвесторів до процесу ЄВРО-2012.
Аналітик компанії ПІО-Глобал Україна Катерина Лепеничіва: На мій погляд, залучення інвесторів до участі в підготовці до проведення чемпіонату ЄВРО-2012 цілком логічне в умовах обмежених власних коштів держави, а в випадку з Україною, ще і в силу значної переваги ефективності управління приватного менеджера над державним.
За час свого існування Україна встигла розчарувати велику кількість закордонних інвесторів бюрократичними складностями, пов'язаними з процесом інвестування і повернення коштів, а також практично мінімальними гарантіями захисту інвестицій з боку держави.
Тим не менше, на фоні загального спаду темпів росту економік країн світу, Україна разом з іншими країнами СНД і країнами Східної Європи, залишається і досі достатньо привабливою для інвестицій, в тому числі і в будівництво.
Варто нагадати, що в останньому аналітичному звіті про ринок нерухомості Morgan Stanley, Україна названа однією із найбільш цікавих для інвестування країн.
У той же час, наша країна має погану славу через корумповані і непрозорі конкурси, в тому числі і по приватизації об'єктів державної власності. Думаю, саме корупція і бюрократичні перепони можуть змусити інвесторів з упередженням відноситись до запропонованих урядом проектів.
Можливо, прийняті зміни до закону "Про концесії на будівництво і експлуатацію автомобільних доріг", що дозволяють Кабінету Міністрів самостійно видавати доручення на передачу об'єктів в концесію, незалежно від форми власності (державна чи комунальна), спрямовані саме на скорочення бюрократичного ланцюжка на шляху отримання об'єкту в концесію.
Гадаю, багато хто в Україні вже звик до відсутності стратегічних планів і стратегічного мислення в цілому, адже не багато політиків і ФПГ, що стоять за ними, можуть бути впевнені, що саме вони завтра будуть "за кермом".
І зараз, коли мова йде про досить довготривалий проект, план якого розробляє діючий уряд, його реалізація, швидше за все, ляже на плечі наступних урядів, а за результати будуть відповідати зовсім інші люди (подібну ситуацію ми бачили в процесі вступу України до СОТ). Дуже не хочеться, щоб із шансу "засвітитись" для країни, зробили привід для демагогії напередодні чергових виборів.
Керівник відділу корпоративних фінансів "Ернст енд Янг" Ерік Кадиров: Проведення ЄВРО-2012 надає Україні унікальний шанс, для того, щоб обновити існуючу інфраструктуру і зробити це в найкоротший строк. По суті, підготовка для ЄВРО-2012 може стати національним планом економічного розвитку на наступні 3,5 роки.
Звичайно, є ускладнюючі обставини - це великий масштаб проектів і невеликий термін для того, щоб привести все в відповідність до вимог УЄФА. Будемо сподіватись, що Україна і її уряд максимально використають можливості, які надає проведення ЄВРО-2012.
З точки зору інвестора, найбільш привабливими будуть ті об'єкти, що мають всі складові успішного бізнес плану. А це детальний план реалізації проекту (будівництва об'єкту) і подальшого його використання, оцінка бізнес-моделі і детальний бізнес-план, добрі фінансові показники (по поверненню інвестицій – IRR, досягненню точки рівноваги - BET, і т.д.).
Такими можуть бути проекти будівництва автомагістралей, терміналів аеропортів, готелів, стадіонів і т.д. Головна вимога – це детально розроблений план реалізації проекту, а не просто концепція і бізнес-модель.
Крім того, інвесторам будуть цікаві проекти, що підпадають під схему державно-приватного партнерства, у випадку коли уряд спочатку підготує і прийме закон про таку форму партнерства. Цей закон повинен гарантувати певний рівень прибутку приватним інвесторам, які будуть фінансувати і реалізовувати проекти спільно з урядом.
Певно, що підготовка до ЄВРО-2012 не може повністю лягати на державний бюджет, в проектах будуть задіяні суттєві кошти із приватних фондів, тому в першу чергу, повинна бути визначена правова основа державно-приватного партнерства.
Керуючий партнер юридичної фірми "Василь Кисиль і Партнери" Олег Макаров: Поза сумнівом, проект Євро-2012 представляє інтерес для інвесторів, оскільки передбачає масштабний розвиток інфраструктури країни, при цьому об'єкти, які готуються в рамках Євро-2012, призначені не тільки і навіть не стільки для чемпіонату, як для розвитку економіки країни.
Це, в першу чергу, дорогі, аеропорти, готелі, розвиток міського транспорту і багато іншого.
На мою думку, держава повинна зайняти більш визначену позицію по відношенню до інвесторів з погляду надання бізнесу чіткої системи преференцій і гарантій з боку держави.
Інвестори зі свого боку, готові вкладати інвестиції в проведення чемпіонату, проте вони очікують від держави введення простих і зрозумілих "правил гри" і створення комфортних умов для інвестицій в об'єкти інфраструктури.
Мені здається, що для якнайкращої реалізації цього проекту Україна може використовувати також моделі державно-приватного партнерства, які чудово проявили себе як з фінансової, так і з юридичної точки зору в багатьох країнах світу.
Досвід показує, що для реалізації масштабних інфраструктурних проектів державно-приватне партнерство, як комплексна система взаємин "держава – бізнес", була б якнайкращим варіантом для реалізації проектів Євро-2012.
Будучи залученими в процес розробки відповідних змін в законодавство України, і тісно співпрацюючи в цьому питанні як з Національним Агентством Євро-2012, так і з Кабінетом Міністрів України, ми можемо констатувати прояв зацікавленості державних органів у впровадженні нових моделей співпраці з приватним капіталом.