Політичні тварини та їх первинні ознаки
На перший погляд навіть здається, що Ющенку доволі просто навести лад з "блатними номерами" – взяти і анулювати їх. Ця тема є сестрою іншої, яку раніше активно запускав президент – про скасування депутатської недоторканості.
Однак процес може зіткнутися зі складностями – у підпорядкування до Віктора Ющенка не входить більшість власників спецномерів на борту. І, навіть якщо президенту вистачить авторитету змусити їх здати, вже дуже швидко ДАІ вигадає новий вид привілейованих номерів.
Ні для кого не секрет: їх видача – стаття заробітку керівного складу автоінспекції.
Чотири роки тому Кучма вже підписував указ, яким заборонялося закріплення спецномерів за держустановами, однак вихід знайшли. Будь-який інспектор знає, що краще не зупиняти машини, номери яких закінчуються на АА, ІІ та тим більше ВР.
Касту недоторканих доповнюють сині номери міліції. Але найбільш привілейованими є три види номерів, які станом на сьогодні їздять вулицями України.
Блатні номери імені Медведчука
Це дво- і тризначні номери з зображенням тризуба і прапора.
Такі номери було запроваджено адміністрацією президента часів Віктора Медведчука, а їх видачею займалося Державне управління справами за вказівкою глави АП. Хочеш – не хочеш, а отримавши модний знак, його власник відчував, що зобов’язаний – адже завжди можна було знайти привід, щоб не видавати номер.
Привілейовані номери отримували не тільки злісні кучмісти.
Саме на номерах цього стандарту досі їздять Юлія Тимошенко (номер 61) чи Богдан Губський (номер 60). Їх видали цим політикам як лідерам фракцій БЮТ і групи "Єдина Україна" ще в парламенті четвертого скликання.
Автомобіль Юлії Тимошенко легко впізнати за цифрами 61 |
Номер 66 був закріплений на фракцію "Наша Україна", але забрав собі його не Ющенко, а Віра Ульянченко – на той час керівниця секретаріату фракції.
Наступний номер – 67 – взяла собі лідер фракції Партії регіонів Раїса Богатирьова.
"Порше Кайєн Турбо" Раїси Богатирьової ідентифікується завдяки цифрам 67 |
Очевидно, що роздача деяких номерів відбувалася за принципом блата, бо отримували їх чиновники навіть середнього рангу, які працювали в близькому оточенні перших осіб держави.
Так, номер 77 видали керівнику секретаріату адміністрації президента – підлеглому Медведчука. Номер 55 дали завгоспу Верховної Ради часів Литвина Івану Куцику.
А номер 73 Медведчук передав на футбольний клуб "Динамо", і закріпили його за одним із братів Суркісів.
Однак найбільш унікальну історію нам вдалося виявити завдяки випадковості.
Кореспондент "Української правди" щонайменше двічі зафіксував на вулицях Києва розкішний Bentley Continental Flying Spur з номером 85.
Загадкове "Бентлі" з номером 85 |
Державний номер, який має належати чиновнику, на машині вартістю щонайменше 300 тисяч євро виглядав як виклик усім "лохам" і не міг не кинутися в вічі.
Як вдалося з'ясувати, номер 85 ще в березні 2004 року був виданий Медведчуком на Державний комітет матеріального резерву, який тоді очолював інший член СДПУ(о) Микола Песоцький.
"Українській правді" вдалося віднайти цього чоловіка – він клявся і божився, що після відставки в 2005 залишив блатний автономер у Держкомрезерві.
Водночас чинне керівництво Держкомрезерву також спростувало свою причетність до цього номеру. "Номер 85 ні нинішній голова Держрезерву, ні сама структура Держрезерву не використовує", - пояснили у цій структурі.
Однак не фантом же зараз їздить з цим номером, а цілком конкретний і дуже недешевий "Бентлі".
Розгадка вражає своєю безпосередністю – державний номер 85, який належить Держрезерву, екс-керівник цієї структури Віктор Бойко... забрав з собою після звільнення. Бойко прийшов на місце Песоцького і пропрацював на чолі Держрезерву протягом шести місяців у 2005 році.
Віктор Бойко прихопив з собою автомобільний vip-знак |
Яке він мав право не повертати номер, яким заволодів, будучи держчиновником, так і залишилося загадкою. Сам Бойко у відповідь на чисельні запити до його приймальні не захотів прокоментувати ситуацію. До речі, саме цей Бойко фігурує у іншому свіжому скандалі – з бійкою в одному з ресторанів Києва.
Блатні номери імені Луценка
Це тризначні номери із зображенням герба. Їх було запроваджено наказом Міністерства внутрішніх справ часів Юрія Луценка від 2 квітня 2005 року.
У Луценка була необхідність у запуску нового стандарту спецномерів – тому що номери старого зразка, видані при Кучмі, ніхто не збирався повертати.
А нова влада, яка прийшла до кабінетів з Майдану, також хотіла мати свої привілейовані відзнаки на автомобілях.
Тому, скасувавши однією рукою спецномери ІІ, ОО чи МІ, іншою рукою помаранчеве керівництво МВС запровадило нову серію номерів для крутих.
Новий стандарт номерів запровадили після Майдану. 017 закріпили за міністром закордонних справ |
Спочатку вирішили зробити 150 спецномерів. Однак наступного року, 1 червня 2006, Луценко видав додаток ще на 44 номери.
Зокрема, було вирішено, що право на спецномер мають не тільки голова Центрвиборчкому, але і члени ЦВК. Щоправда, тут же було зроблено примітку, що номери їм видаються "на період проведення виборів". Очевидно, така логіка передбачала, що в час електоральних змагань член ЦВК стає набагато більш зайнятою людиною, і, щоб міліція його не смикала з перевірками, він повинен мати спецномер.
У додатковий список потрапили 11 номерів, зарезервовані для колишніх голів Верховної Ради та для керівників груп парламенту. Напроти цього пункту була позначка, що видаються вони на час роботи Верховної Ради відповідного скликання.
Таким чином, лідери фракцій потрапили в дуже комфортні умови – вони могли оформити або номер ВР, або взагалі тризначний номер з прапором.
Новий міністр внутрішніх справ Цушко продовжив видавати круті номери. Так, за повідомленням ДАІ, зараз їх кількість досягнула 225.
Блатні номери імені Верховної Ради
Український парламент також вирішив не втрачати свого у праві мати привілейовані номери.
Як відомо, після приходу Юрія Луценка в 2005 році оголосили, що в Україні більше не буде номерів серії АП, КМ і ВР. Така заява збіглася в часі з процесом заміни номерів старого зразка на новий.
Однак, попри обіцянку, серія ВР... залишилася. Причому в статусі спецномера. Про те, що ніхто зі смертних не може легально його отримати, свідчить таблиця стандартів ДАІ. Там літеросполука "ВР" на номерах просто відсутня.
Особливий цинізм ситуації в тому, що вулиці Києва запруджені п'яти- і шестилітровими cупер-карами з номерами, які закінчуються на ВР.
Як пояснили "Українській правді" в апараті Верховної Ради, для отримання в Державній автоінспекції номеру з закінченням ВР треба мати одну "благородну рису" – листа за підписом керівника апарату парламенту Валентина Зайчука.
Причому реально в машині, на якій буде номер ВР, зовсім не обов’язково повинен їздити депутат – при бажанні народний обранець може вказати на автомобіль свого кума або бізнес-компаньйона.
"Механізм видачі номерів ВР простий. Депутат повинен написати листа на Зайчука: "Прошу видати спецномер на автомобіль, який мене обслуговує, для виконання обов’язків народного депутата". От і все. Ми на підставі цього листа пишемо своє звернення до департаменту ДАІ. Номери ВР зберігаються у сейфі в заступника начальника ДАІ, і без листа з парламенту отримати його неможливо", - стверджує співрозмовник "Української правди" в апараті Верховної Ради.
За його словами, для парламенту п’ятого скликання, який несподівано був розпущений Ющенком, зарезервували п’ятсот номерів – від АА 1001 ВР до АА 1500 ВР.
Таріел Васадзе у парламенті V скликання отримав номер АА1007 ВР |
Причому власникам автомобіля видавався тимчасовий техпаспорт з приміткою "дійсний до 2011 року", тобто коли мали закінчитися повноваження тієї Верховної Ради.
Хоча депутатів 450, було утворено резерв в п’ятдесят номерів, який, за бажання, можна сплавити "наліво".
Але реально ситуація ще гірша: частина депутатів працює вже не першу каденцію в парламенті, і свої спецномери вони отримали в попередньому скликанні. Крім того, не всі обранці хочуть мати ознаку ВР на борту. Тому можливості для махінацій набагато ширші – на продаж можна сміливо виставляти щонайменше 200 номерів.
Хто насправді їздить на цих машинах, встановити нереально – міліція автомобілі з позначкою ВР не зупиняє.
Депутати четвертого скликання, 2002-2006 років, також мали свої спецзнаки.
Спочатку це були номери особливої серії. Якщо у всіх простих громадян на номерах було п’ять цифр, то у депутатів – чотири і закінчення "ВР", на кшталт номеру Нестора Шуфрича 0-098 ВР.
Автомобіль Шуфрича ще зі старим форматом номерів |
Після заміни стандарту номерних знаків по Україні депутати стали отримувати, здавалося б, звичайні номери. Однак приналежність до касти недоторканих видавало закінчення ВР.
Якщо у депутатів п’ятого скликання номер починався з одинички, то в четвертому – з нуля. Наприклад, номер депутата Петра Димінського виглядав як АА 0213 ВР.
"Бентлі" Петра Димінського |
Цікаво, що депутатам четвертого скликання ці номери були видані безстроково. І тому люди, які більше не ходять на роботу до парламенту, досі користуються ними, справляючи враження на ДАІшників і пішоходів своєю приналежністю до числа правителів долі.
Як вдалося з'ясувати "Українській правді", з номером ВР їздить, наприклад, Віктор Пінчук. Навіщо другому за статками бізнесмену України такий сумнівний привілей – незрозуміло.
Віктор Пінчук раніше мав номер 0-049 ВР. Тепер їздить на АА 0049 ВР |
Але головне – у Банкової немає можливості вплинути на того ж Димінського чи Пінчука повернути ці спеціальні відзнаки.
Почавши минулого тижня наступ на спецномери, насправді президент Ющенко оголосив черговий раунд боротьби з вітряками.
Про намір Банкової зробити ліквідацію особливих номерів своєю фішкою свідчать повідомлення секретаріату президента для преси останніх днів.
Зокрема, глава секретаріату Віктор Балога повернув номер 004 до ДАІ і попередив, що "всі чиновники, за службовим транспортом яких закріплено спеціальні номерні знаки, повинні невідкладно здати їх у підрозділи ДАІ".
"Не здавши спецномер, можна здати службове посвідчення", – попередив Балога.
Однак проблема набула набагато більших масштабів. Як було описано вище, спецномери мають не тільки підлеглі президента, і погрожувати їм звільненням нелогічно, бо вони не залежать від Ющенка.
Паралельно з цим заступник Балоги Ігор Пукшин, на якого покладено контроль за здачею спецномерів, заявив, що Ющенко ніколи ними не користувався.
Ця патетика була б виправданою, якби не її кумедність – ні Ющенко, ні Кучма не їздили з номерами 01 чи 001 просто з міркувань безпеки. З тих самих причин Балога не користувався номером 004, а Янукович – 003.
Перші особи держави пересуваються на машинах з непримітними номерами, які, утім, відомі всім ДАІшникам по маршруту слідування – тому ні в кого не виникне спокуса підняти перед ними смугасту палицю.
А порядок на дорогах почнеться не зі скасування спецномерів, а зі здатності інспектора бути таким же прискіпливим до чиновника, як і до звичайного водія.
Цього неможливо домогтися вказівкою Балоги занести назад до міліції знаки тризначної серії – тут допоможуть тільки докорінні зміни в системі ДАІ, коли в людини зникне сама потреба вибивати для своєї машини ексклюзив.
У парламенті четвертого скликання намагалися ухвалити закон, який би впорядкував ситуацію зі спецномерами, однак він не пройшов схвалення навіть на профільному комітеті.
А бувалий міліціонер-депутат Олександр Бандурка тоді прямо визнав, що МВС вигадає новий спосіб позначати недоторканих в загальному потоці автомобілів.
...Київські водії перебувають у особливому статусі – вони щодня відчувають щирість намірів влади, коли пропускають автоколони з Ющенком чи Януковичем.
Свого часу президентом уже було видано указ про заборону перекриття вулиць, однак він також не виконується. От саме це і є правдивим тестом пафосним заявам керівників держави про їх бажання зробити усіх рівними на дорогах.