Віктор Ющенко побував в гостях у "ліквідованого" ДАІ
Його візит в липні 2005 року закінчився рішенням розігнати ДАІ. Нинішня поява президента в стінах МВС була присвячена діяльності... тієї самої ліквідованої Державної автомобільної інспекції. Усі присутні робили вигляд, що не помічають суперечливий статус начебто неіснуючого підрозділу міліції.
На дворі міністерства у зв’язку з появою президента вирішили організувати демонстрацію роботи ДАІ в умовах дорожньо–транспортної пригоди. Кілька патрульних машин стояли з включеними маяками, а на землю, загорнутий в чорний целофан, поклали муляж людського трупа.
Організацією зустрічі президента займався генерал Сергій Попков – колишній командувач внутрішніх військ, який в часи Майдану дав команду мобілізації, що помаранчеві трактували як спроби придушити революцію.
Зараз Попков працює заступником міністра внутрішніх справ – і до церемонії він поставився з усією серйозністю. Його дратували автомобілі запрошених на нараду до МВС, які зупинялися просто перед входом.
– Так, приберіть звідси всі машини – очистіть плац на х*й, – скомандував Попков доступною мовою своїм підлеглим.
Керівник Управління державної охорони Валерій Гелетей, коли зайшов усередину, не захотів говорити про появу власного прізвища в списку претендентів на МВС.
– Давайте взагалі не будемо порушувати цю тему, добре? – попросив він.
В числі останніх прибув секретар Радбезу Іван Плющ – Попков підхопив його під руку та потягнув до ліфта – десь нагорі для vip–гостей відвели кімнату, де вони могли погрітися, очікуючи на Ющенка.
Утім, журналісту "Української правди" вдалося перехопити Плюща по дорозі та нарешті розпитати, чому він не підписує документи демократичної коаліції, про які вже два тижні говорить В’ячеслав Кириленко.
– Я не хочу іти у фарватері якоїсь політичної сили або її керівних органів. І я не поділяв ті заяви, коли на другий день після виборів почали створювати коаліції, – сказав Плющ, здивований тим, що це ніхто не розуміє.
За словами Плюща, взагалі випливало, що він поки не вирішив, чи іти йому в депутати, чи залишатися секретарем Ради національної безпеки.
– Я є державним службовцем, а закон відводить мені 20 днів після оголошення результатів виборів, щоб я міг визначитися, де працювати далі. Тобто у мене є час десь до 16 листопада.
– Виходить, що ви можете взагалі не піти в депутати?
– Це ж залежить не тільки від Плюща – де я буду далі працювати, – з сумом відповів він. – Я провів недостатньо консультацій з президентом, щоб приймати якесь рішення...До речі, я мав можливість три дні тому переговорити з Юлею Володимирівною, вона сказала, що не має претензій до мене.
Висловивши на тему своєї коаліційної поведінки все, що він міг, Плющ приєднався до процесу очікування президента.
Журналістів запросили до МВС на 8–45 ранку, хоча сам Ющенко з'явився у міністерстві близько 11 години.
– Він щойно виїхав і буде тут за п’ятнадцять хвилин, – сказав нарешті один зі співробітників протоколу, коли всі вже остаточно знудилися. З цього можна зробити висновок, що Ющенко перебував весь цей час вдома. Якщо б він був на роботі, то від вулиці Богомольця, де квартирується центральний апарат МВС, до Банкової, де розташований кабінет президента, п’ять хвилин пішки.
Коли Віктор Ющенко прибув, він одним оком і без ентузіазму оглянув інсталяцію з "трупом" і пішов на другий поверх, де були виставлені всі науково–технічні досягнення ДАІ.
Одним з них були екрани, на які здійснювалися трансляції з 38 камер, встановлених по Києву. Це диво техніки справило враження на президента, тому що пізніше він наказав розгорнути мережу пристроїв спостереження аж до райцентрів.
На наступному стенді президенту продемонстрували систему складання іспитів у ДАІ для отримання прав водія.
– У нас тут 800 питань на екзамени, – похвалився чоловік у погонах. – Тестування незалежне...
– Тестування, може, і незалежне – а питання залежні, – виправив його Плющ.
Нарада з керівниками обласних управлінь ДАІ розпочалася з того, що Ющенко поставив усіх на місце.
– Переконаний, нам треба звільнити частину людей, бо ви не здатні виконувати цю роботу, – Ющенко демонстрував, що живе уявленнями ідеалізму. – На ваше місце повинні прийти нові люди, в яких чисті руки і наміри.
– Кожен рік ми втрачаємо сім з половиною тисяч людей на дорогах. Це – оцінка вашої роботи. Ви працюєте бездарно і непрофесійно, – продовжив президент виховувати ДАІшників. Зал поїдала тиша.
На минулій своїй зустрічі в 2005 році Ющенко розповів, як ледь не зіштовхнувся з кортежем міліції на Прикарпатті – тож тепер країна знала, що президент вболіває ще і як автомобіліст. Цього разу він торкнувся стану покриття доріг в Україні.
– Подивіться, як обладнані наші дороги! Подивіться на розмітку?! Це питання грошей? Облаштувати 100 кілометрів дороги – це питання одномісячного хабара українського міліціонера!
Час від часу Ющенко переходив у сферу компетенції зовсім інших служб, однак продовжував розпікати і ДАІшників.
– У нас дорожній знак "ухабиста дорога" ставиться на роки. Любуватися цим знаком рік? Я не давав такого акцепту українському автодору! Давайте домовимося, що ставимо його на кілька днів – максимум тижнів.
Читаючи підготовлені до наради матеріали, Ющенко наче сам прозрівав від фактів, які щойно виголошував вголос.
– На українських дорогах є 4162 пункти, де відбувається найбільша концентрація ДТП. Виходить, що ми планово знаємо, де буде наступне ДТП. Хто після вас повинен ходити з віником і совком?! Я даю три місяці, щоб з цих 4162 пунктів залишився нуль! – розпорядився Ющенко.
Наступна тема, яка обурила Ющенка – це низький рівень штрафів.
– Санкції за керування у нетверезому стані: в Україні це 37–52 євро, в Росії – в десять разів більше, в Польщі – у сорок разів! А в Німеччині – взагалі безстрокове позбавлення прав! Тому я прошу подумати над законопроектом, який був би найбільш адекватною відповіддю.
Однак зовсім гаряче стало, коли Ющенко дістався до діаграми, яка повідомляла, що навіть рішення судів по порушниках не виконуються міліцією.
– Ви кажете, що суди неадекватно реагують. Все, суд прореагував – але чому ви не виконуєте рішення суду?
– Виправимося! – відповів Ющенку один з полковників із залу.
– Даю сім днів, хлопці. Сідайте.
Ющенко готовий був далі іти в бій.
– Тут хтось є від Верховного суду? – звернувся він до присутніх.
– Я, – подав голос голова ВСУ Василь Онопенко з першого рядку.
– А, Василь Васильович, вас приємно бачити, – змінив тон президент і продовжив обурюватися в бік ДАІшників...
Загалом вся ця ситуація є прикладом зачарованого кола. Без дієвої системи автоінспекції зупинити аварійність неможливо. Але передача додаткових повноважень в ці руки відразу створить новий простір для корупції.
– Скажіть, як держава може довірити вам стягування штрафів, якщо немає довіри до вас? – звернувся Ющенко до присутніх керівників ДАІшної вертикалі. Йому ніхто не відповів.
Цього дня президент не стримував себе у критиці. Фото Миколи Лазаренка |
Наступне, за що отримала міліція від Ющенка – це вступ у змову з контрабандистами, які легалізують завезені автомобілі. Зокрема, через схему оформлення їх на інвалідів, які мають пільги при сплаті держмита.
– Вінницьке МРЕВ видало посвідчення водія інваліду, якому 81 рік. Панове генерали, ви даєте звіт, яке ви допускаєте зло?!
Інший приклад – на Луганщині зупинили діяльність злочинного угруповання під проводом людини на прізвисько "Футболіст", до складу якого входили чотири співробітники ДАІ.
– Ви в цьому угрупованні були? – Ющенко підняв представника обласної автоінспекції. Однак його відповідь не сподобалася президенту.
– Державною мовою, будь ласка, говоріть зі мною! – звернувся Ющенко до нього.
– Ми самі розслідували цю справу, – прозвітував ДАІшник.
– Не знаю, чи орден вам давать, чи з роботи виганять..., – розвів Ющенко руками.
Але міліціонера пронесло – президент переключився на іншу тему:
– Позавчора говорив з податковою. Уявляєте, в одній з областей керівником обласної податкової поставили... боксера. Який не має ні економічної освіти, ні професійної... Боксера! – обурився президент.
У своєму слові у відповідь нинішній виконувач обов’язків міністра Корнієнко запропонував ввести обмеження терміну дії прав водія – до десяти років.
– Сьогодні отримання прав поставлено на комерційний потік! – зізнався Корнієнко, наче це робиться не в його відомстві, й наче це не міліція має затримувати таких зловмисників.
Аналогічну безсилість Корнієнко показав, коли розповів, як автобусні перевізники вибивають дозволи на маршрути.
– Ми що, не знаємо, що це робиться за хабарі? Дав на лапу – отримаєш маршрут, не дав – не отримаєш!
Такі зізнання головного міліціонера залишили відкритим питання, чим же тоді займається очолюване ним МВС.
Як засіб боротьби з аварійністю Корнієнко запропонував розставити камери спостереження, щоб вони допомагали міліції.
– У нас їх 38 в Києві і одиниці в областях. А весь Казахстан пронизаний цими камерами... – з сумом визнав в.о. міністра.
– Знайти 30 тисяч гривень за один такий комплекс – це не проблема, – підтримав його Ющенко.
– Треба встановити в обласних центрах по кілька десятків камер. А якщо у вас не вистачатиме грошей – передзвоніть мені, я вам підкажу, де їх взяти, – звернувся Ющенко до керівників обласних автоінспекцій.
Друга вимога президента – щоб ці керівники управлінь ДАІ виходили на вулицю перевіряти безпеку руху.
– Наприклад, для Києва дуже важливо, щоб сам начальник стояв на дорозі та не спихав роботу на сержанта. Я розумію, скільки в Києві людей, яким легко далися гроші та яка у них поведінка на дорозі, – обурився президент.
Але, за словами Ющенка, карати ДАІ мають всіх – однак наважитися інспектори на це зможуть тільки під проводом своїх керівників.
– Законослухняність починається з того, як веде себе на дорозі міністр, президент, прем'єр–міністр, начальник управління.... Без вас рядовий склад ДАІ нічого не зробить. Продемонструйте, що на дорозі всі рівні. Це зможете зробити тільки ви, – закликав він присутніх.
Третій наказ від президента – створити на державному телебаченні програму, яка би дисциплінувала на дорогах.
– Цю передачу раз на тиждень має вести МВС, – заявив Ющенко.
Четвертий ультиматум глави держави вражає масштабом роботи, яку слід буде здійснити в міліції – по–суті, під звільнення мають потрапити взагалі всі 27 начальників автоінспекцій в областях.
– Я вимагаю дати персональну оцінку кожному керівнику ДАІ в регіонах! І ми повинні відмежувати тих, хто сьогодні погряз у хабарництві. І не може бути чистий начальник управління, якщо злочини творять його підлеглі.
П’ятий пункт – Ющенко доручив до кінця березня навчити інспекторів надавати першу медичну допомогу жертвам ДТП ще до приїзду швидкої.
Всі свої ініціативи Ющенко обіцяв розписати в спеціальному указі. Наступну зустріч у міліції він призначив через місяць, хоча очевидно, що в розпал коаліційних переговорів буде не до цього. Тим більше що новопризначений міністр внутрішніх справ поміняє все керівництво – і давати доручення треба буде вже іншій команді МВС.
Нинішня зустріч Ющенка з міліцейськими начальниками від попередньої, зразка 2005 року, за великим рахунком, нічим не відрізнялася.
Тоді Ющенко так само обурювався: "Міліція не є публічна. Надмінна, пихата, десь за хмарами літає, спілкується десь із Всевишнім. До громади вона далека. Це мені нагадує ситуацію в Середній Азії в 20 роках. Головне – дати полосату палочку і кашкет...".
Так само Ющенко давав доручення: "Я просив би, щоб через шість місяців я більше не говорив, що в ізоляторах немає каналізації, умивальників, що там сиро, немає вентиляції...".
Більше того, в 2005 році президент оголосив заборону, яку так ніхто і не виконав – інакше зараз був би живий Кушнарьов: "Я заборонив полювання на два роки. Потерпіть! Бо більше шкоди фауні, ніж міліція, районна адміністрація, податкова і прокурор, ніхто не робить!"
Ключовою заявою Ющенка до міліції два з половиною роки тому були слова: "Ви дискредитували цю службу! Тому я прийняв рішення: з сьогоднішнього дня ніякого ДАІ в Україні не буде. За одну добу прошу підготувати проект указу з цього приводу".
Більше того, указ Ющенко таки видав – але його виконання наштовхнулося на саботаж і звинувачення в абсурді. Зрозуміти, в якому статусі ДАІ, доволі складно – вона функціонує, оскільки автоінспекція значиться в чотирьох законах. Водночас і документ за підписом президента про їх ліквідацію не скасований. З часом про цей указ взагалі воліли забути як про невдалий жарт.
І якщо нічого не змінилося тоді – то де гарантії, що щось зміниться зараз?