31 вересня
"Якщо керуватися виключно нормами Конституції і законів України, то ці вибори треба визнати недійсними вже сьогодні".
Олександр Лавринович, міністр юстиції України
Отже, Центральна виборча комісія зареєструвала бажаючих взяти участь у дострокових виборах, і навіть Олександр Мороз повірив у "перемогу справедливості". Кошти виділені, політтехнологи працюють, соціологи опитують один одного. Як казав відомий класик, процес пішов.
Виборці, стомлені літньою спекою та заклопотані відпустками, ще не відчувають можливих змін. Телевізійні ролики, щоправда, викликають особливе роздратування, але кого вони стосуються, зрозуміти важко.
Що буде потім? Після 30 вересня, дати всенародного дострокового волевиявлення. У даному випадку можливі різні сценарії. Стабілізаційний та кризовий, конфліктний та еліто-об'єднуючий.
Але, чомусь є переконання, що ці вибори не будуть останніми достроковими. І це аж ніяк не журналістське бажання намалювати чергову картину з фільму політичних жахів.
Фальсифікаціям – ні!
Фальсифікації на дострокових виборах до парламенту пророкує призначений за квотою опозиції член ЦВК Ігор Жиденко. Цікаво, якщо навіть Центрвиборчком орієнтується на нечесну гру, як тоді бути виборцям?
Своє бачення цієї теми окреслюють і представники правлячої коаліції. "Я знаю, що наші політичні опоненти – "помаранчевого табору", розуміють, що шансів на перемогу у них немає. Тоді виникає питання – чому вони ініціюють вибори? Мабуть, готується якийсь черговий небувалий механізм фальсифікації цих виборів", - каже комуніст Петро Цибенко.
Така картина нагадує 2004 рік, коли обидві сторони казали про можливі провокації і люди просто не знали, що в такому разі їм слід робити і від кого чекати перших пострілів.
Можливо, саме завдяки такому інформаційному фону можливість фальсифікації припускають 70,3 відсотка громадян опитаних влітку цього року Центром Разумкова. При цьому лише 13,3% опитаних вважають, що цього не трапиться.
Сьогодні з'являється багато різних опитувань від маркетингових агенцій, консалтингових центрів та різних інших партій. Однак, Центр Разумкова, на відміну від них, достатньо серйозна установа.
Щоправда, можливість тотальної фальсифікації ускладнена взаємною недовірою учасників перегонів. Деякі заходи робляться на адміністративному рівні.
Зокрема, свій облік буде вести Державна прикордонна служба. Йдеться про людей, що вибувають за межі країни. Однак, немає впевненості, що ці дані будуть використані у "мирних" цілях.
Увагу у громадськості мають викликати призначення деяких губернаторів керівниками регіональних штабів НУНС.
Що це як не використання адміністративного ресурсу на місцях? Міністри, що приймають участь у виборах обіцяють піти у відпустку. І деякі вже пішли на "відпочинок".
Але вони зберігають фактичний вплив на вертикаль виконавчої влади, і відпустка в такому разі перетворюється на знущання над нормами громадянського суспільства.
Заперечення виборів
Достроковістю виборів незадоволені не тільки в СПУ. ПР також не дуже кортить йти 30 вересня до виборчих дільниць. Можливо, тому у регіоналів такі роздратовані коментарі щодо післявиборного майбутнього.
Як каже новий "регіонал" Нестор Шуфрич: "Якщо уявити, що вибори відбудуться сьогодні і результати виявляться приблизно такими, якими є нині, мені здається, говоритимуть про фальсифікації й робитимуть усе для того, щоб оновлений уряд оновленої коаліції в очах світу виглядав нелегітимним".
Цікаво, про яку оновлену коаліцію йдеться, якщо результати ті самі і учасники ті самі? Чи оновлення передбачає коаліцію без СПУ?
Соратник Шуфрича Тарас Чорновіл бачить такий сценарій розвитку подій: "30 вересня вибори відбудуться, але після них ми дістанемо колосальний шквал судових позовів. Навіть не по процедурі виборів, а по факту їх оголошення, бо абсолютно незаконно це буде робитися. І далі почнеться такий тиск на суди".
Залежно від результатів виборів можна очікувати судових ініціатив як з боку "біло-блакитних", так і з боку "помаранчевих".
Для виборців чергова демонстрація можливостей "печерського права" навряд чи буде обнадійливою. Скоріше вона викличе моральну втому та зневіру у власних громадянських силах.
Заперечення Ради
Ніхто не може гарантувати, що після виборів не відбудеться повторення сценарію зі складанням повноважень, жбурлянням депутатських квитків, виходом фракцій на подвір'я і.т.д.
Навпаки, продемонстрований опозицією варіант розвалу Верховної Ради може бути ще раз використаний вже у новому форматі. Якщо уряд сформують НУ-НС та БЮТ, ПР може звернутися до вже апробованої схеми.
Попередній досвід свідчить, що регіонали вміють вчитися на власних помилках.
Можна скільки завгодно глузувати з "блакитного Майдану" чи блокування президії та трибуни ВР, але технологічно "Регіони" готові до дублювання дій "помаранчевих".
Чотири укази президента вже довели, що у будь-якому потрібному випадку можна знайти підстави для створення штучної політичної кризи. Отже, ці вибори не останні дострокові?
Тільки от немає впевненості, що у випадку частих виборчих кампаній вдасться знайти виборців, бажаючих прийти на дільниці. Люди, що б там не думали про них політики, вміють думати, читати, осмислювати та робити висновки.
В такому разі Україна буде нагадувати французьку Четверту республіку, що ввійшла в історію як держава слабких президентів та постійних парламентських криз з частими змінами урядів.
Але у Франції були нація, тисячолітня історія власної державності, французька мова як офіційна світова та ядерна зброя. Також у французів був середній клас, загартований у двовікових революціях. А що серед цього має Україна?
Юрій Корогодський, "4Post", для УП